Permalänk
Medlem

Jag har en router från Net1

Och en parabol, har försökt få upp signalen i min källare men inte fått några srora resultat.

några tips?

Permalänk
Avstängd

Kanske en kabel och en egen trådlös fördelningsenhet där nere?

Kostar ett par hundralappar för en med ok kvalitet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Net1 använder 450 MHz bandet.
Så jag blir lite fundersam när du skriver att du har en parabol?
För att få bättre insignal (vilket också brukar ge en bättre internethastighet) till en Net1 router så brukar man sätta en yttre antenn som riktas mot närmaste sändare.
http://www.net1.se/privat/tackningskarta/

Riktantennerna ser ut som på denna bild

https://www.net1.se/antenner/

Eller är det att du får för dålig täckning på ditt WIFI med net1 routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaC:

Net1 använder 450 MHz bandet.
Så jag blir lite fundersam när du skriver att du har en parabol?
För att få bättre insignal (vilket också brukar ge en bättre internethastighet) till en Net1 router så brukar man sätta en yttre antenn som riktas mot närmaste sändare.
http://www.net1.se/privat/tackningskarta/

Riktantennerna ser ut som på denna bild
http://www.induohome.com/shop/16491/art91/h8740/30888740-origpic-092294.jpg
https://www.net1.se/antenner/

Eller är det att du får för dålig täckning på ditt WIFI med net1 routern?

Är det en yagy? Med endast routern inkopplad får jag 3mb/s. Jag köpte parabolen idag och utöver routern är parabolen det enda extra jag har.

Hjälper parabolen ingenting alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kanske en kabel och en egen trådlös fördelningsenhet där nere?

Kostar ett par hundralappar för en med ok kvalitet.

En repeater? Men jag måste förstärka signalen nåt så in i helsike. Vill bygga något själv, tänkte parabolen skulle fungera.

Permalänk
Avstängd

Har du problem med mottagning till själva modemet behöver du en Yagi antenn som påminner om en TV antenn till egenskaperna, vilket du också kan använda, den på bilden är avstämd för den aktuella frekvensen så att du kan plocka hem litet mer signalstyrka med den.

Den skall, likt en TV antenn sitta så högt som möjligt.
Angående monteringen så har Net1 kartor där du kan se aktuell täckning i ditt område och var närmsta mast finns du skall rikta in den mot.

Det är bra om den sitter så högt och så fritt som möjligt och att modemet sitter nära den.

Är din parabol för mottagningen (?) skulle jag prova att flytta runt den först och se om det hjälper.

Jag trodde att din dator hade dålig kontakt med modemet när du inte var i källaren, i så fall behöver du en repeater på den våning som har dålig mottagning om du vill köra trådlöst, är det dåligt ändå kan du prova med en kabel mellan modemet och repeatern om det tex är källarväggarna som ställer till problem.

Edit, du måste inte ha Net1s dyra antennpaket, du kan köpa en lös som är avstämd för 450 MHz bandet (en gammal TV antenn fungerar, men den är avstämd för andra frekvensband så du får inte riktigt lika bra signalstyrka med den), som någon här sade.
Vill du bygga själv skulle jag rekommendera att ha modemet mycket närmare antennen och undvika för många kontakter om det går.

Edit, om det är en vanlig kabelTV parabol du försöker ta emot signalerna till modemet med (jag antar att du i så fall har någon form av dipol antenn till den där huvudet skulle ha suttit?) så kan den inte ta upp dessa signaler särskilt bra.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Vad är det för parabol du pratar om? Hur har du kopplat den, vad är det för mottagare, och vart har du riktat den? och som de andra säger är et en Yagi riktantenn du behöver.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Det finns mindre "paraboler" för interntrafik efter modemet, är det en sådan fungerar det på samma vis som en vanlig antenn till det trådlösa, men han behöver rikta in dem mot den anda antennen bättre i så fall.

Men, som sagt ovan så behöver vi veta mer exakt vad den gör, annars kan vi bara gissa...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Jag är helt färsk på antenner. Ska läsa på lite, tack för hjälpen alla.

Permalänk
Avstängd

Det går bra att ta bilder annars och bifoga tex en enkel paintbild där du ritat in alla delar och skrivit i bilden vad du tänkt med dem.

Det går att bygga egna YAGI antenner om man vill göra det i syfte att lära, har för mig jag sett en kalkylator någonstans som var fri att använda. (hittar den inte nu dock...)

Har för mig det finns färdiga spolar tex på Elfa som bör passa.

Billigare än en färdig blir det inte, men du kommer att lära dig en massa om du främst bygger för att du tycker att det är roligt att lära.

Edit:
450 MHz bandet är ju en gammal klassiker att göra egna lösningar till från den gamla NMT tiden då det var en telecomfrekvens som täckte upp konstiga ytor ute i skog och mark före moderna mobiler av idag. Det var många av skogsfolk, entreprenörmmaskinister hch andra som satt och pulade med egna byggen förr om åren. Du kan säkert fortfarande få god hjälp av gamla NMT gubbar om du kikar litet bland sådana forum.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLATTIRE:

Hjälper parabolen ingenting alls?

Bör den ju göra, så länge du pekar den åt rätt håll (mot närmaste antenn) och sen sätter antennen på routern i fokalpunkten på parabolen (där satellitmottagarhuvudet sitter).

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number