Får man göra såhär? [Nyttja ångerrätten för att testa överklockningspotentialen]

Permalänk
Medlem

Får man göra såhär? [Nyttja ångerrätten för att testa överklockningspotentialen]

Nu när 8700k i lager tänkte jag köpa flera stycken 8700k, testa dom för att se vilken som får högst överklock och sen returnera dom andra.

Frågan är om man får göra såhär?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

eftersom överklockning bryter garantin så bör det inte gå lite svårare att bevisa däremot, sen beror det väl på vad företaget har för öppetköp policy och dylikt antar jag

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Ganska svinigt....

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ganska svinigt....

Jo, ganska omoraliskt, men sen att dom säljer top binnade 8700k för 10000kr är ju det som orsakar det hela.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Det är förvånande att folk inte har någon skam i kroppen längre? Det tycks bli vanligare och vanligare att medlemmar här på forumet önskar forumets godkännande av handlingar de själva någonstans inser(?) är omoraliska.

Skämmes ta mig f*n!

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

att se att förpackningen till varje cpu är öppna kan de ju se, och det är väl oftast ok att få testa en vara från butiker och sedan lämna tillbaka,det får man ju kolla upp innan beställning.
Men sen att de kan se att de har överclockas det borde de väl de inte kunna se? rengöring av cpun är ju sen inte direkt svårt att göra efter.

visst håller med det är väldigt fult detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det är förvånande att folk inte har någon skam i kroppen längre? Det tycks bli vanligare och vanligare att medlemmar här på forumet önskar forumets godkännande av handlingar de själva någonstans inser(?) är omoraliska.

Skämmes ta mig f*n!

Men va? Företag sig själva är omoraliska, bara och se hur dom höjer priser på Vega kort och 8700k när det släpptes. Dom förlorar samtidigt inget på en retur av 8700k när det säljs som smör.

Avstår väl då från att göra detta pga kritik.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Om man säger så här,
hade du velat betala lika mycket för en "testad" CPU på det viset som de du tänker testa?

Tror inte det.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Då du inte får delida cpuerna så vet du ändå inte vilken som är bäst. För ska du få ut maximal prestanda från Intel Cpuer så är det ett måste som du säkert redan vet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Vänd på frågan. Skulle du köpa en 8700K till fullpris som någon random person har överklockat och sedan lämnat tillbaka?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

DU borde skämmas!

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Vi borde vara glada över att konsumenten har fördel genom (ångerätt). Det är inte sjysst mot butiken att lämna använda/öppnade förpackningar. Det ska säljas till nästa kund.

Permalänk
Medlem

Du bör avstå, av tråden att döma så tror jag du också innerst inne känner så.
Ingen vill ha en prolle som någon annan härjat med och sen returnerat, åtminstone inte till fullpris.

Min far sa alltid till mig att vid moraliska frågor ska man lyssna på sitt hjärta och lägga allt annat åt sidan, jag hoppas du gör likadant här nu faktiskt.

Mvh,
Fredde

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Om man säger så här,
hade du velat betala lika mycket för en "testad" CPU på det viset som de du tänker testa?

Tror inte det.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vänd på frågan. Skulle du köpa en 8700K till fullpris som någon random person har överklockat och sedan lämnat tillbaka?

Jag har sett flera personer göra detta utan någon kritik, men så fort det gäller "8700k" av någon anledning förlorar alla vettet.

Ja, jag skulle köpt den för fullpris, CPUer förändras inte mycket på en veckas överklockning. Har köpt "fynd" överklockade grafikkort bl a från webhallen.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Enligt svensk lag, så får du testa att processorn täcker dina behov och den fungerar. Overclocking ingår inte i normal användning, och med det så bryter du med konsumentlagen, skulle du testa cpun, overclocka det, sen skicka tillbaks.

Att folk gör det, har ingenting med saken att göra.Om du kan sova med det, kör på...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@Helllodar: Enligt distansköplagen har du rätt att prova varan och returnera den inom 14 dagar om förpackningen är hel och produkten opåverkad. ÅF kan dock göra avdrag i återbetalning på grund av värdeminskning.
Observera att det är du som köpare som får betala returfakten.

Så ja, enligt lag får du får beställa hem 10 processorer och testa vilken som klockar bäst.
Den moraliska aspekten får du själv bedöma.

Permalänk
Medlem

Tillbaka lämnade saker blir väl fyndvaror i många butiker så på den ljusa sidan så får någon en billigare prolle.

Permalänk
Skrivet av Taxi:

Tillbaka lämnade saker blir väl fyndvaror i många butiker så på den ljusa sidan så får någon en billigare prolle.

Fyndvaror är varor som inte kan säljas till fullpris på grund av skadad förpackning eller produkt. Denna mellanskillnaden har den som returnerade varan redan betalat till butiken i regel Om alla varor som kom tillbaka till butiker blev fyndvaror så skulle vi nog inte ha några butiker kvar. :-/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Nej men kolla vad butiker gör istället så som alla de stora kedjorna inte för nämna någon butik vore inte schysst. Jag har kollat på en LG TV av modellen OLED65B7V jag har följt priset på TVn den har legat hela sommaren runt 23-24kkr plötsligt ligger den på 29kkr sen kommer Black friday och så sänker de 'gemensamt' priset till 22kkr vilket konsumenter anse som värsta fynd. Så snälla skyll inte på OT här butiker är det största svindlarna. Jag tkr du gör helt rätt då du vill ha de bästa så ska du kunna få det priset. Kör på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Missbruk av rättigheter bidrar till minskade framtida rättigheter. Ta dig en funderare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Missbruk av rättigheter bidrar till minskade framtida rättigheter. Ta dig en funderare.

Om samma gällde återförsäljare skulle denna situation inte existera.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Betalar man värdeminskning/returfrakt på alla 10 så har man ju i princip betalat en extra CPU där ändå.. Personligen har jag svårt att känna att det är ok för mig, men vill TS göra det så får han ju köra på. Vi kan bara ta ansvar för våra egna handlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Nej men kolla vad butiker gör istället så som alla de stora kedjorna inte för nämna någon butik vore inte schysst. Jag har kollat på en LG TV av modellen OLED65B7V jag har följt priset på TVn den har legat hela sommaren runt 23-24kkr plötsligt ligger den på 29kkr sen kommer Black friday och så sänker de 'gemensamt' priset till 22kkr vilket konsumenter anse som värsta fynd. Så snälla skyll inte på OT här butiker är det största svindlarna. Jag tkr du gör helt rätt då du vill ha de bästa så ska du kunna få det priset. Kör på!

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4095123
26990:- som lägst enligt prisjakt

Permalänk
Medlem

Att andra gör fel gör det inte mer rätt. Kom igen nu, detta låter ju som 5-årsålders retorik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Vi borde vara glada över att konsumenten har fördel genom (ångerätt). Det är inte sjysst mot butiken att lämna använda/öppnade förpackningar. Det ska säljas till nästa kund.

Det är inte schysst mot butiken? tänk dig offret som får en begagnad produkt. Det har inget med att det är taskigt mot butiken, det är taskigt mot nästa kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Nej men kolla vad butiker gör istället så som alla de stora kedjorna inte för nämna någon butik vore inte schysst. Jag har kollat på en LG TV av modellen OLED65B7V jag har följt priset på TVn den har legat hela sommaren runt 23-24kkr plötsligt ligger den på 29kkr sen kommer Black friday och så sänker de 'gemensamt' priset till 22kkr vilket konsumenter anse som värsta fynd. Så snälla skyll inte på OT här butiker är det största svindlarna. Jag tkr du gör helt rätt då du vill ha de bästa så ska du kunna få det priset. Kör på!

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte kollat på och jämfört med 65B6V? FÖr B7V i 65" verkar ha legat på 30k+ hela sommaren enligt prisjakt. I slutet på augusti låg den på 33k och då är det (enligt prisjakt) det billigaste den dittills varit. De brukar ju hamna på runt halva lanseringspriset lagom till slutet på November för att sedan sänkas eventuellt lite till under mellandagsrean så man kan sälja ut dem lagom till att nästa modell lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Om samma gällde återförsäljare skulle denna situation inte existera.

"Men duuuuurå!!" är inget argument, sorry.

Permalänk
Medlem

Hade Amazon öppnat i Sverige och du hade köpt därifrån - så hade jag sagt ja. Men när det gäller företag från Sverige så nej.

Permalänk
Medlem

Jag har en liten historia som speglar lite det här:

För ett antal år sedan hade en välrenommerad svensk ÅF ett par hörlurar som jag ville ha till salu för ett väldigt bra pris. Detta var precis vid den tiden då fyndhörnor brukade komma upp i fler butiker, och även denna butik hade haft en fyndhörna under ett par månader vid denna tid.

Jag lägger beställningen och väntar i ca 3 dagar innan jag får hem hörlurarna. Till min stora besvikelse har förpackningen varit öppnad och hörlurarna har klart och tydligt varit använda (öronkuddarna "mosade" och formade till någon annans skalle). Kontaktar ÅF och förklarar läget som skickar mig en retursedel varpå jag returnerar hörlurarna och skulle få ett nytt par igen. Hörlurarna kommer fram till butiken efter ca 4 dagar (helg emellan) och de skickar därefter ett nytt exemplar som kommer fram efter ytterligare 2 dagar (fri expressfrakt).

Denna gång ser allt bra ut, kartongen är i väldigt fint skick och det ser oöppnat ut. Tills jag märker att de har klistrat på ett nytt klistermärke över det brutna klistermärket. Öppnar förpackningen och se där, ytterligare ett par använda hörlurar (denna gång har dock sladden varit uppackad och hörlurarna sitter åt fel hål i förpackningen). Kontaktar butiken igen, skickar iväg hörlurarna med en ny fraktsedel och väntar igen.

4 dagar efter att jag skickat iväg det andra paret av hörlurarna så får jag ett samtal från denna ÅF med en väldigt trevlig person i luren som förklarar att de hade vid ett tidigare tillfälle fått många returer på just denna modell hörlurar. Några veckor tidigare innan mitt köp hade många köpt dessa hörlurar under en liknande rea och ca 40% hade returnerat sina exemplar efter att ha testat dem. Dessa skulle enligt personen ha lagts upp på fyndhörnan men det verkar som att de som hade hand om paketeringen valde att ta hörlurar som stod i fyndhörnan för att "sälja bort dem" då de hade väldigt många osålda exemplar. De skulle enligt personen i telefonen ha blivit tillsagda efter att jag skickat iväg mina två exemplar i retur och hen lovade ett helt nytt exemplar från ÅF tillsammans med ett litet avdrag på priset som "plåster på såren", vilket jag accepterade. Fick hem ett paket 2 dagar senare och denna gång var det ett helt nytt par oanvända hörlurar i oöppnad förpackning.

Kort och gott - jag som köpare fick "lida" (jag har tålamod, men var ändå en tråkig upplevelse) av att folk testade och skickade tillbaka sina exemplar. Detta var visserligen i ett väldigt tidigt skede av idén med fyndhörnan och visserligen hade de som hade hand om paketeringen och frakten gjort fel då dessa testade hörlurar skulle egentligen säljas som demoprodukter och inte som nya. Samtidigt förstår man resonemanget i detta fall - ingen butik vill sitta med många osålda, använda produkter som de tvingas dra ner priset på för att kunna sälja iväg. De går med förlust om de gör så, och antingen gör de gott och säljer demoprodukter till lägre priser och går med förlust eller så säljs demoprodukter som nya i hopp om att kunden inte märker detta.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tycker inte man ska missbruka ångerrätten som en del medlemmar på det här forumet gjort. Ångerrätten är inte till för att kunna beställa och testa en massa prylar utan till för att ha en möjlighet att faktiskt ångra ett köp på grund att varan inte passar eller inte uppfyller förväntningarna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p