Bästa plattan för att göra matte och fysik uppgifter/anteckningar?

Permalänk

Bästa plattan för att göra matte och fysik uppgifter/anteckningar?

Börjar bli riktigt less efter 3 års studier att aldrig kunna titta på mina anteckningar på ett vettigt sett, eller för den delen behöva använda 100 anteckningsblock då man tentapluggar och sedan behöva skumma igenom alla igen då man inte kom ihåg exakt hur en uppgift löstes...

Så nu undrar jag om någon här har erfarenhet av att använda en platta till sina studier inom fysik och matematik?

Vet att Ipad Pro har fin hand igenkänning och allt sånt, men den känns rätt så dyr, finns det alternativ som är lika bra fast billigare?

All hjälp är uppskattad!

Permalänk

surface pro + penna

kanske inte billigare...dock... du kan nog hitta en drös beggade

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av adrian_cool69:

surface pro + penna

kanske inte billigare...dock... du kan nog hitta en drös beggade

Är det då någon speciell penna som gäller? Eller den som följer med?

Permalänk
Skrivet av brittaspjut:

Är det då någon speciell penna som gäller? Eller den som följer med?

deras egna, tror inte den kom med på äldre modeller men numera får man med en.
Anledningen till varför jag tycker du ska hålla dig till en "dator" och inte tablet är för word, power point och excel.
Sedan kommer du börja med CAD och andra program som brukar användas så lika bra att gå in direkt på PC.

// A

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Har surface pro någon vettig programvara som har god OCR? iPad pro har iaf ett antal appar som har riktigt bra textigenkänning, GoodNotes, Notes Plus med fler. Följadktligen kan du just söka i dina handskrivna "anteckningsböcker".

Begagnade iPad Pro 9,7 borde ju gå att finna för en rimligare peng om de inte fortfarande finns i handeln.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av adrian_cool69:

deras egna, tror inte den kom med på äldre modeller men numera får man med en.
Anledningen till varför jag tycker du ska hålla dig till en "dator" och inte tablet är för word, power point och excel.
Sedan kommer du börja med CAD och andra program som brukar användas så lika bra att gå in direkt på PC.

// A

Ja alltså jag har redan en macbook pro som fungerat bra under "kandidatåren". Så om man skulle kunna slippa hela datordelen vore det ju det bästa.

Permalänk
Medlem

Förlåt för min nyfikenhet, men hur många block gör du av med på en läsperiod?

Själv använde jag två block per kurs, en för föreläsningsanteckningar och en för att räkna i.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Skrivet av ph33r:

Förlåt för mig nyfikenhet, men hur många block gör du av med på en läsperiod?

Själv använde jag två block per kurs, en för föreläsningsanteckningar och en för att räkna i.

1. Skriver som en femåring så en uppgift tar typ en sida.
2. Är dålig på matte så gör nästan alla uppgifter i böckerna för att få bra betyg på tentorna.
3. Överdriver väl med 100 block, men 3-4 kurser samtidigt som alla behöver block för båda uppgifter och föreläsningar blir en del.
4. Prylnörd

Permalänk
Medlem

Surface Pro har utmärkt OCR, kör bara dina anteckningar i One Note (det finns även andra alternativ):

https://blogs.windows.com/devices/2015/11/25/how-to-take-notes-on-your-surface-device/

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Hmmm finns det något vettigt anteckningsprogram som man kan få någon överblick i eller?

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Hmmm finns det något vettigt anteckningsprogram som man kan få någon överblick i eller?

Hört bra saker om One Note.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Hmmm finns det något vettigt anteckningsprogram som man kan få någon överblick i eller?

Skrivet av brittaspjut:

Hört bra saker om One Note.

One Note är enligt mig skitbra! Andra kan givetvis ha åsikter som skiljer sig men det är svårt att argumentera emot One Note.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Hmmm finns det något vettigt anteckningsprogram som man kan få någon överblick i eller?

OneNote.
Gratis dessutom.

OneNote har en del där den konverterar handskrivna formler till ”datorgjorda”. Vi hade väl kanske inte universums svåraste formler på civilekonomprogrammet men tycker det fungerade bra iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

OneNote.
Gratis dessutom.

OneNote har en del där den konverterar handskrivna formler till ”datorgjorda”. Vi hade väl kanske inte universums svåraste formler på civilekonomprogrammet men tycker det fungerade bra iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Vad använde du för platta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Vad använde du för platta då?

Surface Pro 2.

Lite antik idag. Dock fortfarande min main laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en surface 3 för att komma bort från anteckningsböckerna.
Ångrar dock att jag inte köpte en ipad pro istället, då det är bättre batteritid och bara fungerar jämt.

Kör uteslutande One note när jag räknar matte osv.
Men har börjat använda mig av https://www.myscript.com/nebo/ på senare tid.
Oerhört skön app som har fruktansvärt bra textigenkänning som gör om handskrivet till vanlig text.
Även riktigt bra på att göra om matteformler från hand till vanlig text. Rekommenderar
Enda nackdelen är att det inte finns någon molnuppkoppling. Men men.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker att känslan att skriva med "penna" på surfplattor är för dålig, bland annat på grund av för mycket lagg och den glatta ytan.
Gissar att det fungerar bättre med reMarkable (https://remarkable.com/store/reMarkable-and-marker) eller Sonys Digital Paper, men de har fortfarande lite lagg. Dessutom är de lite väl dyra...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Skrivet av adrian_cool69:

deras egna, tror inte den kom med på äldre modeller men numera får man med en.
Anledningen till varför jag tycker du ska hålla dig till en "dator" och inte tablet är för word, power point och excel.
Sedan kommer du börja med CAD och andra program som brukar användas så lika bra att gå in direkt på PC.

// A

Nya modellen som bara heter Surface Pro kommer varken med penna eller tangentbord, dessa går att köpa till för ca 700 kr för pennan och 1300 kr för tangenbord.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom