Lex integrity vs Integrity VPN?

Permalänk
Medlem

Lex integrity vs Integrity VPN?

Hej
Jag har precis insett att jag kan byta till Bahnhof som internetleverantör och spara pengar mot mitt nuvarande inte felfria bolag.
Mina frågor är gällande deras gratis vpn och betalversionen.

Vi kan för diskussionen säga att jag ska ladda ner precis dom filmer som spridningskollen och danskarna nu håller på driva in pengar till.

Gör gratisversionen det nog jobbigt att hitta mig för att ingen ska orka med jobbet eller är gratisversionen helt meningslös?
Påverkar gratisversionen ping/nedladdningshastighet mer/mindre än betalversionen eller liknande (ovpn)?

Ska bara ha vpn på en dator i hemmet så att gratisvarianten bara funkar hemma och en enhet spelar ingen roll.
Jag ska heller inte ladda ner dom filmerna utan reagerar bara på att vem som helst får kolla vad jag sysslar med vid min dator.
Då SÄPO, NSA eller någon annan vill in och kika får dom gärna det så behöver inte vara idiotsäkert vill bara inte att en massa privatbolag när som helst ska kunna kolla vad jag surfat/laddat ner.

Är ingen pedofil eller terrorist vill bara kunna använda min dator utan att andra (icke myndigheter) kan kolla upp mig allt för enkelt.

MVH

Micke

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Betal och gratisversionen ger samma resultat (anonymitets mässigt).
Skillnaden är att betalversionen ger dig prestanda som är garanterad...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Betal och gratisversionen ger samma resultat (anonymitets mässigt).
Skillnaden är att betalversionen ger dig prestanda som är garanterad...

Nej, gratis är väl orkypterad? Var så för något år sedan när jag kikade på detta. Dessutom loggar Bahnhof bara 24timmar så jag hade inte varit allt för orolig att ha dom som leverantör.. När företagen begär ut ip är informationen sen länge borta..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jo den ska vara okrypterad, vad det betyder i praktiken har jag inte en susning om. Är det att trafiken skickas via ett annat ip men okrypterat och på betalvarianten är allt krypterat?

Vad spelar krypteringen för roll om ingen ändå kan få reda på ens ip adress? (icke myndigheter alltså)

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jo den ska vara okrypterad, vad det betyder i praktiken har jag inte en susning om. Är det att trafiken skickas via ett annat ip men okrypterat och på betalvarianten är allt krypterat?

Vad spelar krypteringen för roll om ingen ändå kan få reda på ens ip adress? (icke myndigheter alltså)

Alltså om trafiken är krypterad eller inte kommer inte vara relevant. Det är inte FRA som avlyssnar Banhofs nät vi pratar om.
Isåfall döljer du någon typ av grov kriminalitet, så då är någon jävla VPN tjänst emot piratade filmer inget att bry sig om. Förmodligen har
SÄPO redan en mapp på dig och span utanför ditt hus.

Vi pratar om att undvika att man ska bli utlämnad med namn osv till dessa privata aktörer som staten tydligen låter leka indrivar fassoner
emot utan att dom har något att komma med. Då handlar det om att när då film och musik branchen spårar vart deras piratade material kommer och går någonstans, så är mynningen på kanonen en Bahnhof server istället för din hemadress.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Okej då har jag förstått det rätt. Kör gratisversionen till en början då och kollar vad den ger för hastighet/ping.
Min grövsta kriminalitet nuförtiden är väl 10km/h fortkörning då jag pendlar så vpn är bara för att slippa bli spårad av folk som ska skita i vad min dator gör.
Myndigheter får gärna kolla mig. Skulle jag eventuellt åka dit på nån piratad serie eller pr0n av staten så tar jag gladeligen dom böterna. Men att mediajättarna agerar världspoliser och vårt rättssystem böjer sig framåt tänkte jag göra min del i att försvåra.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Okej då har jag förstått det rätt. Kör gratisversionen till en början då och kollar vad den ger för hastighet/ping.
Min grövsta kriminalitet nuförtiden är väl 10km/h fortkörning då jag pendlar så vpn är bara för att slippa bli spårad av folk som ska skita i vad min dator gör.
Myndigheter får gärna kolla mig. Skulle jag eventuellt åka dit på nån piratad serie eller pr0n av staten så tar jag gladeligen dom böterna. Men att mediajättarna agerar världspoliser och vårt rättssystem böjer sig framåt tänkte jag göra min del i att försvåra.

Har du testat gratis nu och i sådant fall, hur tycker du det funkar?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Funkar bra får ut i princip full spret ner (100mbit) och annat ip så funkar väl som det är tänkt. Inte satt mig in i det mer än så men kanske minskar risken för kravbrev om man skulle få lust att se Åsa-Nisse filmen där 😀

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Jag kör en dator på betaltjänst och kan streama 720 utan några problem. Funkar riktigt bra.

Permalänk
Lego Master

Jag känner mig galet oinsatt i detta, men sitter lite i samma sits som TS, skulle vilja köra nån slags VPN-lösning för att bråka med dessa privatpoliser som snokar omkring.

MEN, jag har en massa servrar på min huvudmaskin (PLEX, Ark osv) som jag fortfarande vill kunna komma åt internt på mitt LAN. Men om jag kör VPN på bara den maskinen hamnar den ju utanför mitt eget nät, right?

Stöder Bahnhofs VPN att jag kör den direkt i routern/brandväggen och på så sätt VPNar hela mitt nät? Eller hur fan lirar det egentligen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ja du kan ställa in integrity.st direkt i routern och vpn:a hela ditt nät. Jag har gjort det i min asus-router och hastighetsändringen med vpn var inte särskilt stor.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag känner mig galet oinsatt i detta, men sitter lite i samma sits som TS, skulle vilja köra nån slags VPN-lösning för att bråka med dessa privatpoliser som snokar omkring.

MEN, jag har en massa servrar på min huvudmaskin (PLEX, Ark osv) som jag fortfarande vill kunna komma åt internt på mitt LAN. Men om jag kör VPN på bara den maskinen hamnar den ju utanför mitt eget nät, right?

Stöder Bahnhofs VPN att jag kör den direkt i routern/brandväggen och på så sätt VPNar hela mitt nät? Eller hur fan lirar det egentligen?

Tänk såhär, i dagsläget är din server ansluten till två olika nät:

* Ditt lokala nät
* Internet

Skillnaden med att köra VPN är att den byter ut anslutningen servern har mot internet mot VPN i stället. Serverns lokala nätanslutning förändras inte.

Så ansluter du till servern lokalt kommer det gå via det lokala nätet, inte via VPN-anslutningen. Eftersom den är till för serverns internet anslutning, inte det lokala nätet.

Väldigt förenklat sagt förstås.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Rorax:

Tänk såhär, i dagsläget är din server ansluten till två olika nät:

* Ditt lokala nät
* Internet

Skillnaden med att köra VPN är att den byter ut anslutningen servern har mot internet mot VPN i stället. Serverns lokala nätanslutning förändras inte.

Så ansluter du till servern lokalt kommer det gå via det lokala nätet, inte via VPN-anslutningen. Eftersom den är till för serverns internet anslutning, inte det lokala nätet.

Väldigt förenklat sagt förstås.

Ja, fast min server är ju ansluten till internet via mitt lokala nät just nu. Om jag sätter en VPN på servern kommer den passera genom en tunnel utan tillgång till mitt lokala nät. Om jag istället sätter upp VPN i routern så kommer hela nätet istället åka genom samma tunnel till en annan endpoint nånstans annat än min vanliga IP. Right?

Dvs, om jag vill kunna fortsätta använda mina hemmatjänster som vanligt måste jag sätta upp VPN i routern, inte på huvuddatorn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Kör självbetalversionen av Bahnhofs VPN. Särklass bäst. Det ni ska tänka på om ni vill komma åt er Plex server och annat utifrån är att de kör dubbla NAT i standardutförandet. Detta gör att ni får svårt att komma åt era tjänster utifrån. Ring upp Bahnhof och begär en egen IP så är det smooth sailing efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, fast min server är ju ansluten till internet via mitt lokala nät just nu. Om jag sätter en VPN på servern kommer den passera genom en tunnel utan tillgång till mitt lokala nät. Om jag istället sätter upp VPN i routern så kommer hela nätet istället åka genom samma tunnel till en annan endpoint nånstans annat än min vanliga IP. Right?

Dvs, om jag vill kunna fortsätta använda mina hemmatjänster som vanligt måste jag sätta upp VPN i routern, inte på huvuddatorn.

Nej du tänker fel, tänk att du har en T-korsning där du kommer till ditt lokala nät om du svänger åt vänster och internet om du svänger åt höger. Det enda din VPN kommer göra är att höger väg går via VPN istället för direkt ut på internet. Vänster väg kommer fortfarande gå till ditt lokala nät och inte gå via VPN.

Det är i alla fall så det fungerar på min server som jag kör en VPN-klient direkt på. Mitt lokala nät påverkas inte alls av att min server kör VPN. Jag kan köra RDP till servern utan problem inom mitt lokala nät även fast servern sitter på VPN, inget problem att dela ut mappar från servern eller köra exempelvis Plex.

Permalänk
Medlem

vad brukar man få ut för hastighet med Lex integrity vs Integrity VPN är det någon skillnad?
jag får ut 66,61 Mbit/s ner och 95,34 Mbit/s upp med Lex integrety. Utan vpn får jag 936,22 Mbit/s ner och 451,18 Mbit/s upp. Dela gärna med er av era resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

Dela gärna med er av era resultat

Jag har precis uppgraderat till 1000/500 med bahnhof. Jag får 800-900 ner och 400-500 upp utan vpn.

Integrity är grymt instabil nu. Uppgraderade från 250/100 och tidigare har jag haft ganska bra hastigheter, fick runt 30 MB/s som mest när jag laddade ner torrenter. Testade aldrig hastigheten på speedtest dock. Just nu hoppar hastigheten mellan 100-200 mbps upp och ner

Lite skumt. Förstår ju att jag inte kommer få full hastighet men tycker det är väldigt konstigt att jag har sämre hastighet än innan

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden :=)

Funderar själv på att skaffa VPN tjänst via banhof. Kan någon rekommendera en router för detta ändamål som ger en bra throughput, och som såklart stöder integrity vpn / lex integrity.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man har en statisk IP genom Integrity VPN? Eller kan få det på något vis?

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med Lex integrity efter övergången till wireguard? Jag har 250/100 och får ut 5-12Mbit ner så rätt mycket i underkant.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Någon mer som har problem med Lex integrity efter övergången till wireguard? Jag har 250/100 och får ut 5-12Mbit ner så rätt mycket i underkant.

Jag undrar om Bahnhofs VPN fortfarande är bra eller om man nu ska slå till på exempelvis nordVPN eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag undrar om Bahnhofs VPN fortfarande är bra eller om man nu ska slå till på exempelvis nordVPN eller liknande?

Kan inte uttala mig om Bahnhofs VPN, då jag aldrig använt den.
NordVPN skulle jag inte ta i med tång, då dom kör med vilseledande marknadsföring. Dom har alltid rabatt och det är tidsbaserat så att konsumenten ska bli stressad och slå till innan erbjudandet går ut.

Skulle jag köra med VPN idag så hade det blivit OVPN eller Mullvad.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Kan inte uttala mig om Bahnhofs VPN, då jag aldrig använt den.
NordVPN skulle jag inte ta i med tång, då dom kör med vilseledande marknadsföring. Dom har alltid rabatt och det är tidsbaserat så att konsumenten ska bli stressad och slå till innan erbjudandet går ut.

Skulle jag köra med VPN idag så hade det blivit OVPN eller Mullvad.

Jag har kollat runt lite och mullvad jag fick upp ögonen för mullvad.
Tack! Ska läsa på lite och se hur jag intrigerar det så att det blir som min Gateway ut med min pi 😅