Permalänk
Medlem

Mus rör sig ibland av sig själv i CS:GO

Köpte en Logitech G900 för någon månad sedan, allt var klockrent. Sen installerade jag Windows Creators Fall Update (den som kom senast) och sedan dess har detta problemet börjas uppstå. Jag har testat grejer som att uppdatera drivrutiner, satt på kompabilitets-inställningar (DPI-skalning, fullskärmsoptimering m.m.) men inget har hjälpt.

Vad som händer är att ibland när jag rör kameran i CS:GO så får musen för sig att fortsätta "glida" sakta i en random riktning (troligtvis den riktning som jag sist rör den mot innan problemet uppstår) och den slutar bara om jag rör den igen. Så i CS:GO är det väldigt frustrerande då det händer att jag kollar på ett ställe, och när jag sen flyttar siktet och satt mitt crosshair där det ska vara så börjar den röra sig själv.. sen vet jag inte om det kanske t.o.m händer medan jag gör rörelserna, det går för snabbt för mig att se om det händer eller ej. Från det jag upplevt dock händer det mest när jag gjort en rörelse och sen stannar (eller nästan stannar) med musen.

Lite dålig förklaring jag vet, men ni fattar nog grejen. Och som sagt är det bara CS:GO där jag upplever problemet och det började samma dag som jag installerade Windows Creators Fall Update.

Permalänk
Medlem

Vilken inställning har du på mouse raw input? Om det är off så bocka ur ehanche mouse precision i windows musinställningar.
Testa avaktiverat xbox dvr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Vilken inställning har du på mouse raw input? Om det är off så bocka ur ehanche mouse precision i windows musinställningar.
Testa avaktiverat xbox dvr.

Xbox DVR är avstängt, har alltid varit.

Men jag ska testa lite utan Enhance Mouse Precision inställningen senare och se om det funkar. Tack på tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Om det är off så bocka ur ehanche mouse precision i windows musinställningar.

Den är knappast boven i dramat här...
Även om jag håller med att den alltid ska vara urbockad för vettig linjär musstyrning

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Okej så jag startade nyss CS:GO med den rutan avbockad och jag är i chock...

Någonting konstigt har hänt in-game i CS:GO nu. För det första blev min sensitivity MYCKET lägre, jag fick höja till dubbla. Men det är inte allt.

Trots att jag har ungefär samma sensitivity nu efter jag ändrat den (det känns lika snabbt som innan i alla fall) så är det precis som att musen är mycket känsligare. Jag brukar ha min sensitivity ungefär så vänstra till högra kanten på musmattan är ett varv i CS:GO. Men det känns så mycket känsligare nu, framförallt vertikalt.

Det är precis som om att små avstånd snabbt går "lika långt" som stora avstånd sakta, på musmattan. Svårt att förklara. Och när jag höjde så mycket att jag kunde snurra ett varv genom att gå från vänstra till högra kant på musmattan så kunde jag inte kontrollera min spray när jag skjuter alls, sensitivityn var alldeles för hög. Någonting stämmer helt klart inte.

Och nej, det löste inte problemet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Det är precis som om att små avstånd snabbt går "lika långt" som stora avstånd sakta, på musmattan. Svårt att förklara.

Om du klickat ur rutan "förbättra pekarens precision" så är det snarare egentligen tvärtom mot vad du beskriver

Med rutan urklickad så är musrörelserna linjära. Om du rör musen sakta 10 cm så kommer den lika långt som om du rör den snabbt 10 cm. (om själva hårdvaran i musen hänger med förstås!)
Detta är trevligt förutsägbart
(och så en mus borde funka tycker jag personligen)

Med rutan iklickad, som du är van vid, så rör sig musen extra långsamt när du rör den långsamt, och extra snabbt när du rör den snabbt. Fördelen är att du i teorin kan få både bättre precision vid små rörelser och samtidigt kan göra snabba stora rörelser när det behövs. Nackdelen är att rörelserna blir mindre förutsägbara - speciellt i gränslandet mellan snabba och långsamma rörelser.

Detta har dock som sagt inte med ditt problem att göra... (så ursäkta sidospåret)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I CSGO aktivera mouse raw input så att windows inställningar ignoreras.

I CSGO se till så att mouse acceleration är off så att det du beskriver inte förekommer.

Permalänk

Stäng av mouse Acceleration i csgo.

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att se att såna här "spökrörelser" har med något så enkelt som musaccelerationsinställningen att göra... (och det har väl inte heller ändrats på sistone)

Låter mer som en hårdvarurelaterad drivrutinsgrej, tex för USB, eller något i Logitechmjukvaran kanske.

Kanske läge att avinstallera och ominstallera Logitech-drivisarna? Kanske optimera om musen för underlaget?
Kanske till och med kolla vilken USB port du använder, och se om det finns färskare drivrutiner till den?
(undvik sätt musen i hubb om möjligt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag har väldigt svårt att se att såna här "spökrörelser" har med något så enkelt som musaccelerationsinställningen att göra... (och det har väl inte heller ändrats på sistone)

Låter mer som en hårdvarurelaterad drivrutinsgrej, tex för USB, eller något i Logitechmjukvaran kanske.

Kanske läge att avinstallera och ominstallera Logitech-drivisarna? Kanske optimera om musen för underlaget?
Kanske till och med kolla vilken USB port du använder, och se om det finns färskare drivrutiner till den?
(undvik sätt musen i hubb om möjligt)

Bra idéer, jag testade dock att uppdatera drivrutinerna.

Jag har inte tvättat min musmatta på ett bra tag, den är rätt så smutsig. Förmodligen hjälper det inte men det är väl inte helt omöjligt. Det är ändå hög tid för en tvätt så jag testar det senare. Fortsätter det får jag testa andra USB-portar osv, uppdaterar i tråden om jag testat all du nämnt och har kvar problemet!

Permalänk
Medlem

Om det inte var tydligt: Jag vill minnas det finns en möjlighet att nånstans i logitechs kontrollpanel att kalibrera/optimera musen till underlaget. Kanske prova den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om det inte var tydligt: Jag vill minnas det finns en möjlighet att nånstans i logitechs kontrollpanel att kalibrera/optimera musen till underlaget. Kanske prova den?

Den är satt på den musmatta jag har.. och jag märkte precis att det händer även i WoW, så jag antar att det är ett problem utanför spelen. Dessutom märkte jag att det kan uppstå även när musen är stilla, att den helt plötsligt bara börjar glida åt någon random riktning.

Permalänk
Medlem

Mycket okunskap, Troligen dåligt musmatta eller skit i sensorn.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Köpte en Logitech G900 för någon månad sedan, allt var klockrent. Sen installerade jag Windows Creators Fall Update (den som kom senast) och sedan dess har detta problemet börjas uppstå. Jag har testat grejer som att uppdatera drivrutiner, satt på kompabilitets-inställningar (DPI-skalning, fullskärmsoptimering m.m.) men inget har hjälpt.

Vad som händer är att ibland när jag rör kameran i CS:GO så får musen för sig att fortsätta "glida" sakta i en random riktning (troligtvis den riktning som jag sist rör den mot innan problemet uppstår) och den slutar bara om jag rör den igen. Så i CS:GO är det väldigt frustrerande då det händer att jag kollar på ett ställe, och när jag sen flyttar siktet och satt mitt crosshair där det ska vara så börjar den röra sig själv.. sen vet jag inte om det kanske t.o.m händer medan jag gör rörelserna, det går för snabbt för mig att se om det händer eller ej. Från det jag upplevt dock händer det mest när jag gjort en rörelse och sen stannar (eller nästan stannar) med musen.

Lite dålig förklaring jag vet, men ni fattar nog grejen. Och som sagt är det bara CS:GO där jag upplever problemet och det började samma dag som jag installerade Windows Creators Fall Update.

HÄNDE MIG EXAKT SAMMA SAK SOM DU BESKRIVER....
Är väldigt dålig på datorer men är relativt säker på att det är den nya uppdateringen som ställer till det.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hände mig också då och då när jag spelade CS, har en Rival 300. Ingen aning varför dock.

Permalänk
Medlem

Händer mig också. Har en Steelseries Sensei 310.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig förut och då har det berot på damm/hårstrå i sensorn på musen. Brukar räcka med att använda lungorna till å blåsa rent.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem

Hade också en rival 300 som för övrigt behövdes bytas ut så köpte en logitech g pro och problemen kvarstår... Svårt att säga hur ofta det händer för man märker nog inte det när man springer runt och rör musen hela tiden, men typ ett par tre gånger på ett game kanske....

Permalänk
Medlem

Var inne och läste på windows 10 och många hade rapporterat att de hade olika problem med musen efter uppdateringen, bland annat detta men fanns ingen lösning just nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigdor:

HÄNDE MIG EXAKT SAMMA SAK SOM DU BESKRIVER....
Är väldigt dålig på datorer men är relativt säker på att det är den nya uppdateringen som ställer till det.....

Det verkar så, det hände just efter jag uppdaterade Windows. Ena minuten är allt som det ska, andra minuten (efter uppdateringen) började det.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem...
Hände efter Creators updaten..

Permalänk
Medlem

Skönt och se att det inte bara är jag som har problemet.

Någon som funnit en lösning? snart hoppar man tillbaka till windows 7, detta känns rätt jobbigt att spela med

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Testa att sänka uppdateringsfrekvensen på musen från 1000Hz till 500. 1000 kan göra att det blir för känsligt på vissa underlag.

Visa signatur

CPU: 3770k @ 4.2GHz GPU: MSI 7870 Twin Frozr Crossfire Moderkort: MSI Z77a GD65 PSU: Corsair AX 760W RAM: Corsair Vengance LP 8GB 1600Mhz CL7 CPU Kylare: Noctua NH-U12P Se2 Systemdisk: Samsung 830 128GB Lagringsdisk: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, 2x 1TB Samsung Spinpoint F3 Ljudkort: Creative Sound Blaster Z Chassi: Corsair 600T Tangentbord: Ducky Shine Brown Skärm: Asus VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuggsteR:

Testa att sänka uppdateringsfrekvensen på musen från 1000Hz till 500. 1000 kan göra att det blir för känsligt på vissa underlag.

Fast det har inte varit några problem innan, allt kom efter just en uppdatering utav windows 10.

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Som någon skrev innan så kolla efter hårstrå vid sensorn. Ibland kan det vara svårt att se hårstrå så titta noga

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Som någon skrev innan så kolla efter hårstrå vid sensorn. Ibland kan det vara svårt att se hårstrå så titta noga

Fast vi vet att det är efter en uppdatering utav windows det är frågan om man hur man löser det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan uppdatera tråden för de som vill veta hur man löser det (för de flesta i alla fall), vilket är att aktivera/avaktivera Raw Input. Har inte hunnit testa det själv men alla på r/globaloffensive jag har pratat med håller med att Raw Input löser problemet. Det var allt!

Permalänk

Hade detta problemet så formaterade min dator och gjorde en ny installation på csgo och det funkade sedan, antagligen hade väl min raw_input ändrats. Väldigt lurigt när det väl hände för den gick i en perfekt linje åt en riktning även fast man inte rörde musen