Asus 1070 problem med fläktar.

Permalänk

Asus 1070 problem med fläktar.

Körde lite PUBG innan idag med en kompis och tyckte att mitt ASUS GTX 1070 Strix lät väldigt mycket så jag bestämde mig för att göra lite benchmarking. ASUS säger att deras fläktar ska vara riktigt tysta och bra. Mitt case är ett "Corsair spec-01" och jag har 1 fläkt i chassit på framsidan (Ska lägga till fler snart). Kortet är överklockat till 1860 Mhz.

När jag körde låg kortet på ca 70 grader på det mesta very low bortsett från aa på medium och view distance på ultra. Fläktarna låg mellan 50% och 60% fan speed. Många säger att deras kort nästan aldrig går över 60 grader. Min dator står på bordet ca 75 cm från mig på höger sida. Satte min telefon med "decibel x" igång i brösthöjd och fick ett resultat på ca 40 decibel. När jag bara har google öppet och "ASUS GPU TweakII" ligger kortet runt 48 grader med fläktarna avstängda.

Beror temperaturen på dåligt luftflöde eller är det något fel på fläktarna eftersom de låg på 40 decibel.
Tycker ni att det låter som det är ett fel på kortet för vad jag vet ska det inte hålla på som det gör.

Tack för hjälpen i förhand.

Permalänk
Medlem

@EnEfterblivenLama:

Tycker att det låter rätt normalt med tanke på att du bara har 1 fläkt, tror en extra fläkt i bak som utblås skulle hjälpa till några grader.
Strix-korten är ju "open air" och det mesta av varmluften cirkulerar bara runt i chassit om man inte har bra luftflöde ut och in.

Mitt Strix 1080ti (överklockat) ligger runt 68-70* med 45-50% fläkthastighet i PUBG och det utvecklar mer värme än 1070, men jag har 2st fläktar som utblås och 3st in.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk

Mitt Strix 1080 låter som en sopbil när de lastar på sopor som mest när jag kör PUBG. Ligger runt 70 grader och har överklockar. I vanliga fall är den tyst men spelar jag då jääävlar ska det väsnas minsann.

Permalänk
Medlem

Varför överklocka GPU till 1860MHz när Turbo-frekvensen är 1885MHz? Frågar för att jag är genuint nyfiken kring varför.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Det var inte svårare än att söka på "GTX 1070 STRIX review" på google så hittade jag snabbt ett flertal reviews är kortet ligger mellan 60-70C i deras tester.

Vidare på dessa tester ser vi även att kortet når upp till 37-39DBa. Så det låter väl också rätt normallt.

https://www.guru3d.com/articles-pages/asus-geforce-gtx-1070-s...
http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1070-g...

Så klart, plus/minus en del beroende på deras setup, hur dom mäter och hur din burk hemma är emot deras osv.

Hur som, låter helt OK enligt mig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@EnEfterblivenLama: Jag har ett GTX 1070 Strix och mitt är sjukt tyst. Jag har dock 4 fläktar som suger in och 1 som suger ut (I Know, det är typ 1 fläkt för lite men det funkar ju uppenbarligen xD) Men 1 av de fläktarna har jag kopplat till 4-pin på grafikkortet så när grafikkortets fläktar hoppar igång så hoppar den igång oxå. Brukar gränsa på ca 60 grader och har en egen fläktkurva på grafikkortet så det ligger på ca 20% fläkt när det hoppar igång och så får 120mm fläkten göra sitt jobb.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Varför överklocka GPU till 1860MHz när Turbo-frekvensen är 1885MHz? Frågar för att jag är genuint nyfiken kring varför.

För att jag kan. Använder den förinställda OC profilen.

Skickades från m.sweclockers.com