Permalänk
Racingkonstnär

Bartop Arcade mk3

Mitt tredje Arkadspelsbygge, också det sista jag förmodligen kommer göra.

Byggets hjärta är som dom tidigare en Raspberry Pi3 med RetroPie installerat.

Kabinetten utformad av 19 mm MDF och sammanfogad med träplugg och lim.

Kantlister i mattsvart.(t-moulding)

Sanwa joystick och knappar med Zero Delay USB interface.

Samsung 19" TFT skärm som panelen tagits ut från och monterats i kabinetten.

Logitech 2.1 ljudssystem inbyggt i kabinetten.

3 st 80 mm Noctua Redux fläktar (dammfilter på insug)

C14 apparatkontakt med säkring.

Fläktgaller från Kjell.com

USB hub monterad i fronten.

4 mm klarglas monterat framför panelen.

Spraylackerad samt klarlackad, kontrollbrädan folierad i vit kolfiber.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Du bygger inte på beställning?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Inaktiv

Kanonsnyggt! Solklar nostalgi-retro-femma i min bok

Permalänk
Medlem

Får en varm känsla i kroppen när jag ser ditt bygge. Härligt, och +1 att sonen diggar det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jävligt snyggt. Har själv funderat på att bygga en arkadmaskin, men pga tidsbrist så har det aldrig blivit av.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det är fantastiskt. Du skall vara stolt, TS!

Permalänk
Medlem

Årets Pappa!

Permalänk
Medlem

Du kan inte tänka dig att bygga på beställning? 😁

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nice! Hur är det med inputlag i alla spelen? Brukar ju bli lite vid emulering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fint bygge!!

Har haft funderingar på att göra något liknande. Men har än så länge inte blivit av.
Om man kör med Raspberry Pi 3 så måste 3st 80mm fläktar vara overkill.
Men får du för dig att byta till kraftfullare hårdvara senare så kan det vara bra.
(Ett Mini-ITX moderkort borde väl få plats i en sån här ?)

Permalänk
Medlem

Älskar det. Bra jobbat.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tycker det är fel av redaktionen att välja ut ett galleri med så tydligt dokumenterat upphovsrätttsintrång till förstasidan.

Permalänk
Racingkonstnär

@hurrai: Tusen tack!

Nej, jag bygger inte på beställning :). Som tvåbarnspappa har jag för lite tid :D.

Permalänk
Medlem

@Elitist: Du gör skäl för ditt användarnamn åtminstone, bra jobbat.

@AkP86: Snyggt bygge!

Permalänk
Racingkonstnär

Tack för alla schyssta kommentarer! Jättekul att så många verkar tycka om konceptet. Jag kan rekommendera att man bygger en egen, det är inte speciellt avancerat. Självklart får man inte emulera spela som man inte äger orginalen av, men det behöver jag väl knappast ta upp för det vet nog alla :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Tycker det är fel av redaktionen att välja ut ett galleri med så tydligt dokumenterat upphovsrätttsintrång till förstasidan.

Vet inte riktigt vad du menar. Jag googlade "tabletop arcade diy" och fick över 1,000,000 träffar... Många ser likadana ut ...! Du får gärna utveckla din kommentar. Är det mjukvaran du syftar på? Nåt annat? Jobbar du på copyswede?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

@Marcsod: Han syftar troligtvis på bilden swec valt att använda i nyhetsflödet som visar bygget körandes Super Mario Kart.

Det är inte olagligt att emulera, vad som däremot är olagligt är att dela/ladda hem roms. Lite gråzon huruvida det är lagligt att äga spelet och göra en kopia i rom-format för eget bruk. Mao. så länge TS inte delar med sig av instruktioner på hur man kan få tag på roms, eller postar en bild där man klart ser honom ladda ner roms från nätet så är där absolut inga juridiska problem med varken galleriet, bilden på nyhetsflödet eller något annat med detta bygget.

Permalänk
Medlem

Hoppas en dag Fractal Design, Lian Li, Antec eller någon annan lirare i branschen ser potentialen i detta och börjar producera chassin i den här stilen. Skulle räcka med att få det skuret i delar som man monterar själv med frivilliga komponenter. Hade lätt köpt ett arkadkabinett! Blev grymt sugen nu när jag såg detta.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Hoppas en dag Fractal Design, Lian Li, Antec eller någon annan lirare i branschen ser potentialen i detta och börjar producera chassin i den här stilen. Skulle räcka med att få det skuret i delar som man monterar själv med frivilliga komponenter. Hade lätt köpt ett arkadkabinett! Blev grymt sugen nu när jag såg detta.

De traditionella chassitillverkarna brukar göra chassin i metall. Inte i MDF eller träskivor eller dyl.
Iofs skulle man väl kunna tillverka en arkadkabinett i metall. Eller att chassitillverkarna breddar sig till andra material.

Permalänk

Jäkligt snygg clean design, den där skulle nog t om sambon godkänna.

Vad har du använt för att fräsa ur spåret för t-molden? Samt har du nåt bra inköpsställe för t-mold eventuella bits etc ?

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Var hittade du fräsbit för rätt storlek till din t-molding?

Visa signatur

en dator

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av banankontakt:

Jäkligt snygg clean design, den där skulle nog t om sambon godkänna.

Vad har du använt för att fräsa ur spåret för t-molden? Samt har du nåt bra inköpsställe för t-mold eventuella bits etc ?

Skrivet av niro:

Snyggt bygge! Var hittade du fräsbit för rätt storlek till din t-molding?

Hej!

Förlåt för sent svar, ”frässet craftomat för borrmaskin” hos Bauhaus. Sen använde jag en spillbit av mdf som mothåll. Borrade hål passande axeln för fräsen. Använde den vassa klingan då det spåret passade spårfjädern perfekt till min t-mould. Utsticket på fräsen kontra mothållsbiten justerar man i borrmaskinens chuck. Detta är en budgetlösning, främst för att jag inte hittade rätt sorts fräs i någon butik, alla spårfräsar jag hittade var aldeles för stora. Går att beställa rätt grejjer på nätet, ganska dyra dock.

Permalänk
Medlem

Najs

Byggde en själv men blev inte så himla nöjd. nu sitter min och skräpar så vet inte om man ska sälja sin för en billig peng. så kan dem renovera den och göra den bättre!

Permalänk
Medlem

Imponerande bygge! Håller på planera eget bygge och har några eventuellt dumma frågor som jag hoppas du orkar svara på.

1. Du har 2 st fläktar som utblås och en för att blåsa in i lådan. Skulle det inte räcka med ett luftgaller för inluft och 2 fläktar som blåser ut, hur har du resonerat där?

2. Nätadapter för fläktar. Är det en sån här du menar: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin...
Hur kopplar man in fläktarna till den? Eller är det en annan adapter du har? Eller finns det en skarvdel att köpa som passar?

Tack Mvh Erik

Visa signatur

// Mvh Erik

Permalänk

Hej, undrar vart du hittat joystick och knapparna? Hittar bara en massa kopior på ali/ebay.
För övrigt, snyggt j*vla bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkP86:

”frässet craftomat för borrmaskin” hos Bauhaus. Sen använde jag en spillbit av mdf som mothåll. Borrade hål passande axeln för fräsen. Använde den vassa klingan då det spåret passade spårfjädern perfekt till min t-mould. Utsticket på fräsen kontra mothållsbiten justerar man i borrmaskinens chuck. Detta är en budgetlösning, främst för att jag inte hittade rätt sorts fräs i någon butik, alla spårfräsar jag hittade var aldeles för stora. Går att beställa rätt grejjer på nätet, ganska dyra dock.

Förväntar mig inte svar av trådskaparen efter denna långa tid men kanske ändå att denne eller någon annan har en lösning på fräsning av spår för T-molding?

Jag kollade paketet hos Bauhaus men där står att bredden på klingorna är 1 mm och såvitt jag begriper behöver spåret för 19 mm T-molding vara 2 mm brett. Känns som att det är svårt att fräsa 2 gånger bredvid varann för att uppnå detta utan att man dras in i det gamla spåret?

Hittar bara sanslös dyra verktyg från USA på nätet och då är det ändå inte säkert de passar i en handöverfräs från vårt land där pinnen/tappen oftast ska vara 6 eller 8 mm. USA-folket kör ju med tumstorlekar som inte rimmar med våra mått.

Edit: En sån här rackare på en överhandsfräs borde väl fungera? Inte superbilligt för ett verktyg som kanske används en gång men den kanske går att sälja här på Swec sen, till nån annan arkadsnickrare

Permalänk
Racingkonstnär

@Brent: Hej! Jag har varit dålig på att svara i denna tråd på sistone men plötsligt händer det!

Jag tänkte precis som du att det skulle bli för smalt men spåret blev större än 1 mm när jag fräste i MDF, skulle gissa på strax under 2 mm vilket gjorde att min spårlist passade perfekt. Man får knacka i den med gummiklubba och den sitter som berget.

Men testa först på en spillbit innan du fräser skarpt!

Håller med om att det avsedda fräsverktyget verkligen är dyrt... det var därför jag letade efter en annan metod.

Hoppas det går vägen med fräsningen!

Mvh

Andreas

Permalänk
Racingkonstnär

@Brent: Såg din Edit nu, Ja en sådan borde fungera tycker jag! Men testa först som sagt! Bättre att det nästan är lite trångt så inte listen släpper och putar ut, speciellt när den går runt ett hörn!

Edit: Kom ihåg att jacka ur spårlisten när du går runt ett hörn, men det kanske du redan visste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkP86:

Jag tänkte precis som du att det skulle bli för smalt men spåret blev större än 1 mm när jag fräste i MDF, skulle gissa på strax under 2 mm vilket gjorde att min spårlist passade perfekt. Man får knacka i den med gummiklubba och den sitter som berget.

Men testa först på en spillbit innan du fräser skarpt!

Håller med om att det avsedda fräsverktyget verkligen är dyrt... det var därför jag letade efter en annan metod.

Ok, bra att veta! Jag tror dock jag köper verktyget jag länkade till i min Edit för det känns som jag får lite mer stöd med en handöverfräs jämfört med att bygga till nån hemmasnickrad semi-jigg för skruvdragaren. Och ska testa på spillbit först.

Skrivet av AkP86:

@Brent: Såg din Edit nu, Ja en sådan borde fungera tycker jag! Men testa först som sagt! Bättre att det nästan är lite trångt så inte listen släpper och putar ut, speciellt när den går runt ett hörn!

Edit: Kom ihåg att jacka ur spårlisten när du går runt ett hörn, men det kanske du redan visste.

Även detta verktyg var relativt dyrt men inte lika extremt som från USA/UK. I värsta fall får jag bygga så pass många arkadmaskiner att kostnaden per maskin blir försumbar.

Ja, jag har sett det där om urjackning runt hörn men tack för omtanken. Och tack för svaren!

Permalänk
Racingkonstnär

@Brent: Tycker jag du gör helt rätt i! Bra verktyg brukar ge bra resultat Lycka till med dina byggen, skulle vara kul att se något galleri :). Bara att PM:a om du har några frågor om något annat, svarar på det jag kan.