Permalänk
Medlem

Taklampa/belysning?

Tjena,

Märklig fråga kanske. Jobbar en del hemifrån och har insett (speciellt under vintertid) hur viktigt det är med bra ljus. Någon som har ett förslag på en bra taklampa?

Permalänk
Medlem

Hur stort är rummet och hur ser layouten ut? Kan du ha lampan direkt ovanför arbetsutrymmet? En skiss skulle hjälpa.

Och är det bara datorarbete så att du vill ha en ljus atmosfär i rummet, eller är det något pilligt detaljarbete på ett skrivbord?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är oftast viktigare att ha flera ljuskällor placerade på bra ställen än att bara ha en taklampa, det gäller att få till en bländ och blänkfri belysning som inte ger för stora kontraster i rummet.
själv har jag tex en vanlig skrivbordslampa riktad uppåt/bakåt bakom skärmen som ger huvuddelen av ljuset i rummet, har också en högt placerad spot riktad uppåt bakom mig men taklampan är nog aldrig igång, möjligen som städbelysning (med då det får inte bli för ofta )
Har ganska ljust i rummet och inget ljus kan lysa direkt mot eller reflekteras i något blankt mot skärmarna, tänder jag däremot taklampan så kan den lysa direkt mot skärmytan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@SvanteP: Rummet är rektangelformat och inte superstort. Tänk ett sovrum.
Här får du en miniskiss:

På skrivbordet har jag två skärmar, och i princip så handlar det inte om något detaljerat jobb i form av bildredigering eller liknande. Handlar finansiella instrument/aktier.
Det jag är ute efter är att få en väldigt upplyst känsla i rummet. Ingen myskänsla. Vill komma bort ifrån varma lampor som får en att bli trött helt enkelt.

@mrgaffe: Tack för tipsen, håller med om att det möjligen kan bli svårt att få till perfekt ljus med enbart en taklampa. Tänker dock att det kan vara en bra bas att utgå från