Tävla och vinn moddningskit från Alphacool värt 2 400 kronor

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis har under flera år velat bygga grymma datorer och under de senaste två åren har intresset vuxit mer och mer för egenbyggda vattenkylningssystem men vi har båda blivit begränsade av pengarna som krävs. Vi har köpt nya datorer men med kylningen så har vi blivit tvugna till att ta mellan steget och köpt AIO-kylare som går att plocka isär för att i framtiden kunna använda radiatorn i den nya loopen. (360mm)

Det här moddningskittet skulle underlätta något enormt för oss och vi båda skulle kunna börja med att bygga riktiga vattenkylningssytem.

https://i.imgur.com/2t8XDBa.jpg

Mitt bidrag

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk

Mitt bidrag

Som synes finns det ej några rörkrökar, som kan motverka att tempen ökar.
Men med denna Alphacool-väska, så kan jag kyla med vätska.
Efter att ha byggt med rör, som sig bör.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk

https://imgur.com/OQgGCPA

Mitt bidrag, hade gärna haft lite bättre verktyg för att böja tuberna istället för att freehanda det, hade antagligen kunnat hjälpa en hel del och skulle verkligen uppskattas

Permalänk
Medlem

Bidrag:

En Eiskoffer skulle vara oerhört hjälpsam inför framtida byggen.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Tävla och vinn moddningskit från värt 2 400 kronor

Bidrag: https://imgur.com/a/DobfI

Motivering: Detta moddningskit från Alphacool skulle vara en underbar start till att börja med vattenkylning,
aldring vågat satsa några pengar i det då det är dyrt, alltid velat ta nästa steg till moddning! Hoppas tomten är med mig i år
god jul!

Permalänk
Proffsmoddare

Mitt bidrag

Jag behöver hjälp, har hållit på med detta bygge i snart 7 år nu, gått igenom olika generationer hårdvara och dylikt, men nu är det dags för den slutgiltiga versionen, med custom loop och ja.... rör. Jag har mestadels hållt på med kromade kopparrör innan men akrylrör är ju något helt annat. Hade varit underbart med detta kit från Alphacool för att lättare kunna få till böjarna!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Bidrag: https://imgur.com/zOraguj

Skulle vara enormt roligt att vinna detta kitet. Men det skulle inte passa mig speciellt bra.... utan! det skulle passa min lille bror på 16 bast, då han älskar att hålla på med sina datorer (två i nulägget) Just nu har en standard vattenkylare men aspirationen skulle vara att någon dag ge sig in på vattenkylning och då skulle detta kitet verkligen hjälpa!

Mvh Dadallas/Erik

Visa signatur

;)

Permalänk
Entusiast

Till mitt kommande bygge skulle det där faktiskt komma väldigt väl tillhands. Skulle ha användning av allt i den där lådan då det ska böjas en hel del rör som man ju givetvis vill ha perfekt böjda!

Har böjt rör tidigare, men att använda bordskant som referens för 90° är inte det ultimata och andra vinklar måste höftas och göras om flera gånger.

Så jag slänger in ett bidrag jag också...

Permalänk
Medlem

My tubes are soft, I need to be harder

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/qNuH01u.jpg

https://imgur.com/qNuH01u

Mitt bygge ser inte förfärligt ut för att vara byggt av en 16 åring men om man kollar noggrant så är det många bends som är långt ifrån perfekta. Med Alphacool Eiskoffer så hoppas jag att kunna göra dom här bendsen perfekta med exakta 90 graders vinklar. Hoppas kunna vinna då det hade varit bra att kunna göra fina bends nästa gång man ska uppgradera datorn och behöver byta ut vissa rör.

Permalänk
Medlem

Scrambler MkII

Mitt projekt som jag av och till hållt på med i drygt 9 månader, har bara lite smådetaljer kvar dock
Detta är min andra loop någonsin och den blev vansinnigt mycket bättre än den första
Ska försöka hinna med att färdigställa under mellandagarna samtidigt lägga upp ett galleri.

Mehne... Har jag hållt på så länge och ändå inte är klar än kan jag väll lika gärna bygga om igen med hjälp utav moddningskittet från Alphacool

Första gången jag sleevar. Visste inte riktigt var jag skulle göra av kondensatorerna på pci-e kablarna och ville bara ta bort dem, så de blev klädda i krympslang och fick hänga framme helt enkelt

Dold text
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Har velat ta min dator till "the next level" ett tag, med Alphacools moddningskit tror jag att jag äntligen kan komma dit.

Permalänk
Medlem

Skulle behövas städas ur. Hade varit kul att kunna få ner fläkt ljud med vattenkylning samt att testa på eftersom jag aldrig använt mig av vattenkylning tidigare.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Shift X

Tredje gången gången jag bygger om datorn för i år ^^ Finns inget bättre än att bygga med vatten! Har även lyckats få flera vänner att gå över till custom loops! Då jag mer än gärna har erbjudit mig att bygga datorerna åt dom!

(y)

Permalänk
Medlem

Project Diabadass som skulle synas för första gången på DHW 2017 modding tävling men som tyvärr låg inne hos support under tävlingens start

Blir att försöka igen i sommar och funderat start på att börja med custom Vattenkylning. Är ett litet P300 från Phanteks, tight med kablar och slangar. Vet att detta kitt skulle kommas till stor användning!

Permalänk
Medlem

Tävling

2017 byggde jag min dator och började då för första gången med AIO cooler och bytte komponenter ganska frekvent, nu är den enligt signatur nedan. jag har redan bestämt mig att nästa dator jag bygger ska vara med custom cooler och detta är precis vad jag kommer behöva för att komma igång.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag

Min motivering: När det är dags att PCn uppgradera, kan jag med detta kit från Alphacool åstadkomma lite mera. Att ta steget till fina egenböjda rör istället för raka, det skulle verkligen smaka

God Jul alla!

Permalänk
Medlem

Tyst och diskret minibygge som jag hoppas kunna göra ännu tystare med vattenkylning.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Papercat:

https://i.imgur.com/ejhu9So.jpg

Tyst och diskret minibygge som jag hoppas kunna göra ännu tystare med vattenkylning.

Kan du glömma Vattenkylning låter generellt mer än din nuvarande setup..

Speciellt om du sätter systemet på Semi-passiv och skrotar hårddiskarna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Ett moddningskit hade varit riktigt roligt att jobba med och hade underlättat nästa bygge.

Permalänk
Proffsmoddare

Är en erfaren moddare är helt grön när det kommer till användning av akrylrör, har aldrig ens använt de. Har tidigare använt kopparrör då det är det jag haft verktyg till. Hade varit kul att testa att använda akrylrör i någon av de kommande byggena. Av ekonomiska anledningar har det inte blivit av att köpa bra utrustning så man kan få böjar av hög kvalitet. Det hade varit perfekt med en verktygssats med allt man kan tänkas behöva när det kommer till bockning, sågning och böjning av akrylrör. Dessutom med allt i en enda smidig väska!

Potatiskamrea med lapp en kulen decemberkväll:

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Potatiskamera i mörker

Potatiskamera i dagsljus:

Första vattenkylningen för mig, fick inte plats med radiatorn på insidan så den hamnde på utsidan

Med ett moddningskit och några hårda rör skulle det nog se lite mer planerat ut, kanske till och med skulle blir riktigt snyggt

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/7WG439J.jpg

Fick tag på en x62 som polaren skulle kast bort då kontakten som kontrollerar pumpen började glappa. Har var tvungen att klippa sönder slangarna för att få ut en ny på RMA. Eftersom systemet fungerade men pumpen går på max hela tiden så såg jag möjligheten att äntligen skaffa vattenkylning. Så jag skissade och planerade hur jag skulle kunna få ihop systemet igen så billigt som möjligt. Sedan investerade jag i reservoar, vätska, kopplingar och slangar för ca 500kr totalt. Slangarna på systemet var 6mm och minsta slangara jag hittade var 8mm, så med hjälp av sambons hårtork kunde jag pressa på 6mm slangen hyfsat bra på rakkopplingen. För att minska risken för läckage användes slangklammer och buntband. Kylningen fungerar bara bra men är allt annat än vackert, men med tanke på hur roligt projektet var så är jag riktigt nöjd. Har alltid velat bygga ett system med rör för både cpu och grafikkort, men eftersom jag inte har verktygen för att göra det så har det aldrig blivit av. Nu ska datorn snart uppdateras och har jag en Eiskoffer väska så är jag säker på att custom loop drömmen blir verklighet.

Permalänk

Tanken är att försöka få in en customloop i detta chassi. (Evolv Swift) Det kommer inte va en lätt uppgift och ska jag kunna använda hardline tubes så kommer precision krävas, perfekt för att använda detta moddningskit! Efter mycket mätande och knåpande så har jag kommit fram till att fästa res/pump i botten och radiatorn på utsidan baktill. Inget lätt projekt men med rätt verktyg så är allt möjligt.

Länk: https://i.imgur.com/CiBLvjR.jpg

Permalänk
Medlem

Jag gillar gammal hårdvara och har hitintills i mina moddningsförsök kört efter devisen 'man tager vad man haver'. I detta exempel tyckte jag att min Pegasos II G4 1Ghz lät för mycket (underbar maskin som kan köra MorphOS/AmigaOS), framför allt processorkylningen. Finns en del stora kondensatorer i närheten av processorn, men med hjälp av en dremel och bågfil kunde ett passivt kylaggregat från ett Radeon 9250 ersätta orginalkylaren med sin högljudda fläkt. Med hyggligt luftflöde i chassit gick det fint att få ned tempen, men är ju uppenbart att jag behöver verktyg för att kunna skämma bort min gamla hårdvara med kylning av modernare snitt.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem

AIO kylaren (Corsair H100) behöver bytas ut innan den dör och Vattenblocken ska värma upp radiatorerna som ska sitta i den nedre kammaren så att dem värmer upp golv luft temperaturen i min lägenhet.
Behöver verktyg för att boka rören så dem kan dras genom kanalöppningar i chassit W200 till P200 samt får en motivering att snygga upp och städa datorchassierna.
Jag har köpt vattenblocket till RX Vega 64 (se nedre delen av bild ovanför) så planen är i rörelse men behöver bidrag att påskynda min första amatör kutym vattenkylningssystem för datorn.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/TIhLXZ6l.jpg

Detta kittet hade räddat mig, skulle göra mitt första vattenkylningsbygge men behöver göra custom loop för att få in min Alphacool kylare i mitt chassi. (har den versionen av chassit som inte stödjer en 360 radiator såklart).
Så just nu så ligger min stackars eisbaer och samlar damm.

Permalänk
Medlem

Har komponenterna men saknar verktygen. Mitt första customloop projekt.

Edit: Juryn får inte titta för närma på paketen

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem

HTPC of hell

https://snag.gy/BTJmr4.jpg

Har tänkt att ersätta min HTPC som kort sagt är undermålig när det kommer till prestanda och videokvalité, för att inte nämna 90° på den integrerade processorn!! Behöver alltså använda vattenkylning med radiatorer i möbelns sida/baksida för bättre ventilation.

Permalänk
Medlem

Alphacool Eiskoffer + Heißluftpistole

Så här har jag haft min dator stående i över ett år nu. Tanken var att bygga ett fint vattenkylningsbygge. Köpte därför ett passande chassi och så började jag köpa begagnade vattenkylningsdelar som radiator, cpu-block, reservoar mm på Sweclockers marknad. Men kom aldrig igång med bygget. Men om det nu blir så att jag vinner ska jag se till att bygget äntligen blir av!

God jul och gott nytt år!

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W