Router slutar att skicka ut internet signal till alla enheter när jag stänger av datorn, hjälp!

Permalänk

Router slutar att skicka ut internet signal till alla enheter när jag stänger av datorn, hjälp!

Ok, det så att jag fixade en statisk ip till min dator specifikt med ett program som heter "Port Forward Network Utilities". Jag förstår att jag bär nog ha gjort det manuellt, men då jag hörde positivt om programmet kändes det ok att använda det. Och ja... Nu har jag en statisk ip på datorn men varje gång jag stänger av datorn slutar routern skicka ut internet till resten av hushållets enheter, men om jag startar om routern så funkar det... Och nu sitter jag ganska fast och vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet utan att ändra tillbaka till en dynamisk up då jag vill hosta en server för mig och ett par kompisar. Hjälp mig gott folk! Det hade varit guld värt.

(Som ni nog förstår i texten ovan kan jag ingenting när det kommer till router och internet grejer)

Router: Asus RT-N56U

Permalänk
Medlem

Vilken port har du vidarebefodrat? 80? 443?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nollställ routern, avinstallera det där portforwardingverktyget (utifall det har installerat någon skum tjänst som snackar med routern hela tiden).

Sen fixar du inställningarna i routern manuellt. Dels reservera en ip-adress så du kan använda den som statisk utan att dhcp försöker dela ut den till random enhet, samt lägga in dina portforwardingregler.

Permalänk

Hej, det verkar som om det är fel med programversionen eftersom du är den tredje personen jag ser som klagar på samma problem som jag har med samma router.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

Maila deras kundsupport och beskriv felet.
Så får de åtgärda det.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

@Basicnewb: Jo, efter jag resetta routern och gjorde om alla settings så återstår problemet, iallafall väldigt liknande problem. Nu känns det som om routern låser sig efter att varit igång runt 12 timmar. Men ska höra med kundsupporten, tack för ditt svar!

Permalänk

@Marcus_N01: Hejsan! Hur gick det? Känns som att jag har försökt "allt" också utan att lyckas. Det som återstår är att testa alla LAN-portarna, har du gjort det?? WiFi är fortf. offline, så kanske ska man reverta till gammal Firmware, eller testa tredjeparts. Vad har du gjort? Vad har ASUS sagt?

Visa signatur