Tappade en skål med flingor över tangentbordet (Razer Blackwidow v2)

Permalänk
Medlem

Tappade en skål med flingor över tangentbordet (Razer Blackwidow v2)

Hej ni glada, och hej resten också.

Efter lite för mycket förfriskningar däckade jag med en skål Lucky Charms och mjölk, som då föll på mus, tangentbord och diverse annat.
För den som inte är bekant med Lucky Charms är det i princip socker med flingor, och inte tvärtom. Vi pratar alltså om möjlk och socker.
När jag vaknar i princip ett halvt dygn senare märker jag vad som har hänt och testar tangentbordet med noll resultat. Fattar först inte vad som hänt eftersom det bara är möjlk och inte flingor på tangentbordet.

Musen fungerar felfritt men tangenbordet beter sig underligt.
När man först kopplar in det fungerar allt i några sekunder, sedan (jag tror att det är i samband med att backlighten startar) ballar allt ur och jag kan ett litet tag få fram € (vilket jag antar betyder att något runt Alt+Gr drabbats värst).

Jag har så klart pluggat ur det och lagt capsen för tvätt, men det måste ju vara i innanmätet problemet sitter. Vad ska jag göra, öppna upp allt eller räcker det kanske med att köpa något elektronikrengöringsspray från Biltema och spraya i varje brytare? Eller ska jag dränka hela skiten i destillerat vatten?

Som ni ser på bilderna är det främst nedre mitten som utsatts.
Hjälp pls

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@ZaInT:
Socker är bland det värsta man kan utsätta ett tangentbord för, då det klibbar sig fast överallt.

Du bör kunna plocka isär det och rengöra det med destillerat vatten, dränka det utan att plocka isär det först är nog ingen bra lösning, eftersom det är svårt att få det helt torrt.

Och som vi nog alla vet vatten + ström är ingen bra kombination...

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

@ZaInT:
Den har länkats förr, men är väl värd att länka igen:Ripster Guide: ACK! I spilled something, WHAT DO I DO. Den ger svar på ALLA spillrelaterade frågor (enligt min subjektiva och personliga åsikt)

Edikt: Finns ingen anledning att använda destillerat vatten: vanligt funkar fint! (Joner bildas direkt ändå, med allt "bös" som finns på PCB)

Permalänk
Rekordmedlem

Du får börja med vatten och försöka lösa upp sockret sedan kan det kanske behövas nån elektronikrengöring och smörjning för att kontakterna inte ska oxidera eller kärva pga att de är torra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag plockade bort alla tangenter och la i en balja med vatten och lite diskmedel, tog ut efter några timmar och lät torka.
Köpte elektronikrengöring på Kjell (https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...) och bara sprayade som satan, lätt torka på balkongen i nån timme, blåste med tryckluft och sen inkopplat.
Skriver på det nu, NÅN gång ska man väl ha tur ^^

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Hej ni glada, och hej resten också.

Efter lite för mycket förfriskningar däckade jag med en skål Lucky Charms och mjölk, som då föll på mus, tangentbord och diverse annat.
För den som inte är bekant med Lucky Charms är det i princip socker med flingor, och inte tvärtom. Vi pratar alltså om möjlk och socker.
När jag vaknar i princip ett halvt dygn senare märker jag vad som har hänt och testar tangentbordet med noll resultat. Fattar först inte vad som hänt eftersom det bara är möjlk och inte flingor på tangentbordet.

Musen fungerar felfritt men tangenbordet beter sig underligt.
När man först kopplar in det fungerar allt i några sekunder, sedan (jag tror att det är i samband med att backlighten startar) ballar allt ur och jag kan ett litet tag få fram € (vilket jag antar betyder att något runt Alt+Gr drabbats värst).

Jag har så klart pluggat ur det och lagt capsen för tvätt, men det måste ju vara i innanmätet problemet sitter. Vad ska jag göra, öppna upp allt eller räcker det kanske med att köpa något elektronikrengöringsspray från Biltema och spraya i varje brytare? Eller ska jag dränka hela skiten i destillerat vatten?

Som ni ser på bilderna är det främst nedre mitten som utsatts.
Hjälp pls

https://drive.google.com/uc?export=download&id=1UqnO7nkRdniKmzdQPRbvQJjDuEdNj1zR
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1uZmVI-FZ3fie7_b7NODk350A8Egpwpxv

Haha. Bra det löste sig xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

@ZaInT: jag hade provat destilerat vatten... Det gjorde jag på mitt aivia osmium. Jag råkade spilla ut en hel öl på den..
tvättade av det dagen efter. sen ville de inte fungera.. lät de torka ett gäng dagar sen fungerade det igen. Vet inte om jag hade tur eller ej.

Permalänk
Medlem

Först koppla inte in/sätt på det som är indränkt, är främst då som skadan sker.

När det gäller tangentbord så skuva isär det helt, och tvätta varje del för sig ink kretskort, funkar bra i badkaret med duschen och lagom varmt vatten, har man spillt nått med fett så använd lite diskmedel.

Går bra att köra i diskmaskinen också utan maskindiskmedel om det finns program som inte är för varmt.

Man kan avsluta om man vill med lite destillerat eller batterivatten så blir det inga avlagringar av tex kalk och liknade om man har hårt vatten i kranen.
Låt torka, skruva ihop
Gjort så 2 gånger med samma tangentbord, funkar prima fortfarande..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Först koppla inte in/sätt på det som är indränkt, är främst då som skadan sker.

När det gäller tangentbord så skuva isär det helt, och tvätta varje del för sig ink kretskort, funkar bra i badkaret med duschen och lagom varmt vatten, har man spillt nått med fett så använd lite diskmedel.

Går bra att köra i diskmaskinen också utan maskindiskmedel om det finns program som inte är för varmt.

Man kan avsluta om man vill med lite destillerat eller batterivatten så blir det inga avlagringar av tex kalk och liknade om man har hårt vatten i kranen.
Låt torka, skruva ihop
Gjort så 2 gånger med samma tangentbord, funkar prima fortfarande..

Tangentbordet var inkopplat under de ~8 timmar jag sov så det var ren tur att det överlevde.
Råkade dock bryta sönder två prylar (de som får tangenten att "fjädra") under backspace men Razer skickar en ny <3
Slutet gott osv
Tack för alla förslag iaf, det lär hända igen.

Visa signatur