WD Red 4TB, normal ljudnivå?

Permalänk

@SkAliz: låtter ju som att någon hackar i dem...

Permalänk
Medlem

Har själv WD red NAS 8TB diskar, de låter så mycket att jag hör dom från andra rummet. Låter som gamla IBM deathstar diskar.

Det är inte alla WD red diskarna som låter så här, dom gjorde en ny revision tror jag, och den nya revisionen låter som fan. Den vibrerar så in i helvete, när jag placerade diskarna på skumgummi försvann 80% av oljudet.

Jag har monterat mina i Scythe Quiet Drive lådor men eftersom de vibrerar så mycket går det inte ens montera dessa i ett 5.25 fack utan att man hör dem från andra rummet. Det lät nästan ännu värre när jag hade dom i min Lian Li, och då är Scythe lådorna isolerade med gummi mot fästena(!).

Så jag har dem i Schythe lådorna vilande på skumgummi och sätter på filservern när jag har behov av det, kan glömma att köra dessa 24/7. Vilket slöseri med pengar och tid detta varit.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Avstängd

Jag har en 2 TB WD gold, upplever den också som högljudd jämfört med min gamla 2TB WD black.
Har inte hunnit prova dämplådor ännu, men rotade fram en gammal scyte himura jag tänkte testa och se om det hjälper...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Lyssnade lite - låter som att diskarna arbetate lite med läshuvudena och i sin tur initieras av använd NAS-programvara - är det RAID:ade diskarna kan man får verkan att alla diskarna flyttar sina huvuden i stort sett exakt samtidigt vilket gör att det hörs mer än när en ensam disk söker.

Har man mekanisk skramlig NAS-chassie och mycket plåtytor som kan agera högtalare så hörs sådan givetvis tydligare.

Den andra delen är graden av obalanserade skivor i varje disk-drive och det varierar mellan exemplaren på diskarna utan att det för den skulle är något fel. Tillverkarna har sina gränser vad som är tillåtet, och det är långt ifrån vibrationsfritt även för godkända exemplar även om enstaka exemplar kan vara väldigt vibrationsfria. mao. lite mer vibration på en exemplar gentemot annan är inte ett skäl för reklamation eftersom dessa diskar fungera minst sin garantitid ändå och skulle fungera utmärkt som disk i en datacenter.

Kom ihåg - disktillverkar tillverkar diskar främst mot datacenter idag (eftersom de är dom största köparna idag) med hörselskadehöga ljudnivåer ändå av alla fläktar - inte att de skall passa för sovrumsanvändning ljudnivåmässigt.

Vill man ha riktigt tyst - så får man köpa SSD och betala priset vad det kostar för dess tystnad!!

Permalänk
Avstängd

Jag hade tidigare 6 st WD RED 4 TB i min dator och tyckte den var riktigt tyst. Körde diskarna som mål för torrent-klienten.