Vinner man någon tid på att köra om en bil i mitt senario?

Permalänk

Vinner man någon tid på att köra om en bil i mitt senario?

Sitter i bilen med en lång bilresa framför mig.

Det var en grej som slog mig nyss som jag inte riktigt kan reda ut.

Låt oss tänka hypotetiskt,
du ligger bakom en bil som kör 70 kmh på en 80 väg, du ligger bakom 1km tills du bestämmer dig för att köra om,

du blåser om och lägger dig i 90kmh i 2 km tills du blir kissnödig, du svänger av vid vägkanten, efter en lite stund kommer bilen du körde om och kör förbi dig.

Du hoppar in i bilen och kör ikapp, men nu väljer du inte att köra om utan ligga kvar efter bilen som kör i 70kmh.

Vann du någon som helst tid på att köra om denna bil från början? Eller hade du lika gärna kunnat ligga kvar efter bilen, stannat o pissat, och kört ikapp på samma tid?

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Sitter i bilen med en lång bilresa framför mig.

Det var en grej som slog mig nyss som jag inte riktigt kan reda ut.

Låt oss tänka hypotetiskt,
du ligger bakom en bil som kör 70 kmh på en 80 väg, du ligger bakom 1km tills du bestämmer dig för att köra om,

du blåser om och lägger dig i 90kmh i 2 km tills du blir kissnödig, du svänger av vid vägkanten, efter en lite stund kommer bilen du körde om och kör förbi dig.

Du hoppar in i bilen och kör ikapp, men nu väljer du inte att köra om utan ligga kvar efter bilen som kör i 70kmh.

Vann du någon som helst tid på att köra om denna bil från början? Eller hade du lika gärna kunnat ligga kvar efter bilen, stannat o pissat, och kört ikapp på samma tid?

//Jonathan

Du vann inget om alternativet är att ligga efter, stanna och kissa och därefter köra ifatt och ligga bakom igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Du sparade ingen tid på hela resan, men du kom fortare fram till platsen du stannade på för att urinera.

Permalänk

Kanske var väldigt bråttom om man har små barn så händer en olycka väldigt snabbt det rör säg om en till tre minuter efter dom säger att dom behöver kissa .
Andra sidan att köra för fort är inte bra men att inte kunna hålla hastigheten är ju inte heller så bra. vet ju inte hur vägarna ser ut där ni kör men det finns ju vägar väldigt svårt köra om säkert då det kan vara kurvor långa sträckor m.m

Permalänk
Medlem

Du får gå på toa innan du kör
Alternativt ha någon tomflaska i bilen

Annars om du skaffar motorcykel så kan du vinna tid jämfört med bil i stadstrafik utan att nödvändigtvis öka maxfarten.
Hemligheten är att motorcyklar är smalare än bilar.
Är det tillräckligt mycket trafik kan man t.o.m. trampcykla i högre snittfart är bilar kör. Beroende på vart man kommer ifrån och vart man ska kan man ibland även ta kortare väg än bilar om man använder g/c banor där bilar inte får köra.

Fast kör man på landsvägar utan annan trafik (och vill köra mer eller mindre lagligt) så spelar det inte så stor roll vad man kör.
Så länge man har något som är tillräckligt snabbt för att hålla skyltad hastighet.

Annars sammanfattade stimpen det bra.

Skrivet av stimpen:

Du vann inget om alternativet är att ligga efter, stanna och kissa och därefter köra ifatt och ligga bakom igen.

Permalänk
Medlem

För att räkna på det behöver man veta om hastigheten är 90 för att komma ifatt samt hur lång tid det tog. Och hur länge man sedan låg bakom.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Mest tid tjänar man på att köra hemifrån 5min tidigare, enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Mest tid tjänar man på att köra hemifrån 5min tidigare, enligt min erfarenhet.

Du sparar mer på att ligga i 150 på 80 vägen

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nej, man sparar inte in någon tid på att göra som exemplet. Däremot sparar man in på irritation. Jag är sån att jag blir irriterad på de som kör för under hastighetsbegränsningen utan någon synbar anledning. Däremot är jag noga med att inte göra idiotomkörningar bara för att komma förbi.

Permalänk
Medlem

Ingen bra tidsbesparing

Skrivet av oobum:

Du sparar mer på att ligga i 150 på 80 vägen

Man spar tid på att köra 70 km över lagstadgad hastighet men om man räknar på det så är tidsbesparingen inte så stor som man tror. Vid en kontroll dras körkortet direkt plus rejäla böter plus att man utsätter både sig själv och andra för livsfara vid en sådan överträdelse. Så är tidsbesparingen värd detta?

Permalänk
Medlem

Blivit för gammal för att stressa i trafiken och göra dumma manövrar, brukar ligga kvar och smittas av den stressfria tillvaron föraren framför besitter och på samma sätt förlänga mitt eget liv istället för att dö stressdöden

Dom testade detta i mythbusters har jag för mig och tiden man tjänade på att "kasta sig" mellan filer och vara konstant stressad och jobbig för med trafikanter gav inte mkt resultat. fast det beror på hur långt man kör, kör du i 15 timmar non stop eller i 20 minuter?

du tjänar inget om du gör så som i exemplet, kanske lite då bilen bakom blev stressad och gasade på lite när du körde om

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

För att räkna på det behöver man veta om hastigheten är 90 för att komma ifatt samt hur lång tid det tog. Och hur länge man sedan låg bakom.

Nej, det behöver man inte. Hade han legat kvar bakom bilen hela tiden, kört av för att kissa och sedan kört ikapp hade han befunnit sig på precis samma plats vid precis samma tidpunkt som om man gjort samma sak fast kört om i början.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Nej, det behöver man inte. Hade han legat kvar bakom bilen hela tiden, kört av för att kissa och sedan kört ikapp hade han befunnit sig på precis samma plats vid precis samma tidpunkt som om man gjort samma sak fast kört om i början.

Nähe?
.. Självklart är det så..... Det tror jag TS själv kan räkna ut.

Men förutsättningen för att det ska gälla är att TS hinner ikapp även i det andra scenariot. Så tolkade jag frågan åtminstone.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Nyckeln till svaret ligger (som jag förstår det) i denna sista bisats:

Citat:

Vann du någon som helst tid på att köra om denna bil från början? Eller hade du lika gärna kunnat ligga kvar efter bilen, stannat o pissat, och kört ikapp på samma tid?

I det scenariot där du kört om bilen innan du stannat så kommer du att vara närmare bilen när du sätter dig och kör igen (förutsatt att pinkningen tog lika lång tid i båda fallen). Du kommer därmed på kortare tid komma ikapp bilen igen (förutsatt att du kör i samma hastighet efter stoppet i båda scenariorna).

Däremot så kommer du under hela resan inte göra någon tidsvinst, om du när du kommit ikapp framförvarande bil fortsätter ligga bakom i den lägre hastigheten.

Så alltså, baserat på hur jag tolkar frågeställningen: Ja, det kommer vara kortare tid tills du är ikapp den framförvarande bilen, men på hela resan kommer du inte att spara någon tid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nähe?
.. Självklart är det så..... Det tror jag TS själv kan räkna ut.

Men förutsättningen för att det ska gälla är att TS hinner ikapp även i det andra scenariot. Så tolkade jag frågan åtminstone.

Jag ser ingen anledning att lägga till extra variabler. Hastigheterna som nämnts är 70 km/h och 90 km/h, så jag utgår från att det är dessa som gäller. Kommer han när han ligger bakom bilen igen i både scenarierna ha tjänat någon tid (alltså ha kommit längre på sin resa)? Nej, han kommer befinna sig på precis samma plats eftersom den framförvarande bilen är den helt avgörande faktorn.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/kkiuw0HbRq4

Lärorikt, det lönar sig att tränga sig före, för alla trafikanter. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du får gå på toa innan du kör
Alternativt ha någon tomflaska i bilen

Annars om du skaffar motorcykel så kan du vinna tid jämfört med bil i stadstrafik utan att nödvändigtvis öka maxfarten.
Hemligheten är att motorcyklar är smalare än bilar.
Är det tillräckligt mycket trafik kan man t.o.m. trampcykla i högre snittfart är bilar kör. Beroende på vart man kommer ifrån och vart man ska kan man ibland även ta kortare väg än bilar om man använder g/c banor där bilar inte får köra.

Fast kör man på landsvägar utan annan trafik (och vill köra mer eller mindre lagligt) så spelar det inte så stor roll vad man kör.
Så länge man har något som är tillräckligt snabbt för att hålla skyltad hastighet.

Annars sammanfattade stimpen det bra.

Man blir alltid lika nöjd att man tog cykeln till jobbet när man cyklar förbi bilkön man annars suttit i hade inte svedalas väder varit så trist större delen av året hade jag alltid cyklat

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Man spar tid på att köra 70 km över lagstadgad hastighet men om man räknar på det så är tidsbesparingen inte så stor som man tror. Vid en kontroll dras körkortet direkt plus rejäla böter plus att man utsätter både sig själv och andra för livsfara vid en sådan överträdelse. Så är tidsbesparingen värd detta?

Smileyn i form av " " var för att tydliggöra att jag inte menade allvar, men det gick tydligen sådär.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag ser ingen anledning att lägga till extra variabler. Hastigheterna som nämnts är 70 km/h och 90 km/h, så jag utgår från att det är dessa som gäller. Kommer han när han ligger bakom bilen igen i både scenarierna ha tjänat någon tid (alltså ha kommit längre på sin resa)? Nej, han kommer befinna sig på precis samma plats eftersom den framförvarande bilen är den helt avgörande faktorn.

Han har ju självklart sparat tid, han kommer vara bakom bilen igen på kortare tid när han kör om än om han kört i 70 km/h, stannat och pissat och sen kört ikapp bilen. Han kommer befinna sig på samma plats ja men kortare tid kommer ha förflutit om han kört om, alltså har han sparat tid.

EDIT: Visst kan man få det till att han inte sparar tid på hela resan men då måste man anta att han kör ikapp bilen framför och aldrig kör om den, samt att bilen ligger framför tillräckligt länge för att utradera den tidsvinst som tidigare gjordes. I scenariot köra om eller inte bör det mest troliga vara att när han kommer ikapp bilen framför igen så körs dem om en gång till.

Permalänk

10-20 km/h för fort spelar verkligen ingen roll om man inte kör en väldigt lång sträcka, ett rödljus eller kö i en korsning så är det borta helt. Sedan så kommer du få köra tämligen länge för att komma ifatt bilen igen om du tar en pissepaus på 3-4 minuter.
Försprånget på 2 km i 90 är försumbart.
Samt, du kommer fram samtidigt som bilen som kör 70 hur du än gör om du kör ikapp den efter kissandet.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Mitt upplägg är iaf att pinkar gör man ju vid matstopp, innan avresa och dylikt. Iaf tvingas alla barn och fru på toa innan avresa för en etapp så man kan ta 20-35 mil innan stopp. Sen händer det någon gång under semestern att det blir ett oväntat stopp för toalettbesök. Vi kör ca 300-350mil varje semester.

Man planerar bort pinkande och mellisätande så mycket som möjligt, och sen kör man om slöa förare och lastbilar då tillfälle ges, givetvis med säkerhetstänk.

Permalänk
Skrivet av Jonathan0101:

Sitter i bilen med en lång bilresa framför mig.

Det var en grej som slog mig nyss som jag inte riktigt kan reda ut.

Låt oss tänka hypotetiskt,
du ligger bakom en bil som kör 70 kmh på en 80 väg, du ligger bakom 1km tills du bestämmer dig för att köra om,

du blåser om och lägger dig i 90kmh i 2 km tills du blir kissnödig, du svänger av vid vägkanten, efter en lite stund kommer bilen du körde om och kör förbi dig.

Du hoppar in i bilen och kör ikapp, men nu väljer du inte att köra om utan ligga kvar efter bilen som kör i 70kmh.

Vann du någon som helst tid på att köra om denna bil från början? Eller hade du lika gärna kunnat ligga kvar efter bilen, stannat o pissat, och kört ikapp på samma tid?

//Jonathan

Kan bena ner det hela i lite olika delar, om man kör 70 i stället för 80 i 1 km har man kommit 143 m kortare än man hade gjort på samma tid i 80, eller tappat 7 sekunder på sträckan. Om man kör 2 km i 90 i stället för 70 har man kommit 444 m längre eller tjänat 30 sekunder. Om man sedan efter stoppet bara rullar på tills man kommer i kapp och sedan stannar där har man inte tjänat något på omkörningen innan, däremot har det tagit försumbart mindre med tid att komma ifatt efter.

1/70 = 0,0142857143 h (tiden det tar att köra 1 km i 70)
0,0142857143 * 80 = 1,142857143 km (Sträckan man kommer på samma tid i 80)
1,142857143 - 1 = 0,142857143 km (Sträckan man kommit längre)
0,142857143 / 70 = 0,0020408163 h = 0,1224489796 min = 7,346938776 s(tiden man förlorat om man legat kvar i 70)

2/90 = 0,0222222222 h (tiden det tar att köra 2 km i 90)
0,0222222222 * 70 = 1,555555556 km (Sträckan man kommer på samma tid i 70)
1,555555556 - 2 = -0,4444444444 km (Skillnaden i sträcka mellan 90 och 70)
-0,4444444444 / 70 = -0,0063492063 h = -0,380952381 min = -22,85714286 s (tiden mellan att ni kör av för att kissa och att den andra bilen passerar).

Hade ni legat kvar bakom hade ni stannat 23 sekunder senare och startat igen 23 sekunder senare. Ni hade behövt köra in dessa 23 sekunder extra för att komma ifatt men ni hade inte förlorat något i slutändan mot att ni körde om och var på samma punkt bakom bilen vid den givna tidpunkten. Det lönar sig inte alls så mycket som man tror att stressa i trafiken, speciellt inte på korta sträckor...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Men, men, men... Blir inte bilföraren framför kissnödig???
Betyder det att man har större blåsa i 70km/h??

*OBS* Ironi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Du sparar mer på att ligga i 150 på 80 vägen

Om sträckan är 5km så lovar jag dig att jag kommer för oavsett hur snabbt du kör.

Permalänk
Medlem

Hade lite tråkigt så jag räknade på det. Om vi bortser från accelerationssträckor med mera som blir högst beroende av vilken bil man har, samt att vi antar att bilen framför inte hunnit svänga av eller sådant. Räknar också med en 4 minuters paus. Vi antar också för enkelhetens skull att man stannar bilen direkt och kissar utan att tid fortlöper. Siffrorna är avrundade i varje steg här men inte i beräkningen, därav vissa decimaldiffar. Vi bortser också från andra bilar och antar att det är motorväg eller landsväg utan korsningar och rödljus.

Att köra om ger ett försprång på 22,86 sekunder att påbörja kisspausen. Det gör även att bilen som man körde om endast får ett försprång på 217,14 sekunder när kisspausen är avklarad, jämfört med 4 minuter när man ligger bakom bilen.

När man då börjar köra igen har bilen som låg ivägen ett försprång på 4222,22 meter om man kört om och 4666,67 meter om man låg bakom. Kör man 90 km/h efter kisspausen är man ikapp bilen framför igen efter 760 sekunder eller 19 km om man körde om och 840 sekunder eller 21 km om man stannade bakom. Så det tar alltså relativt lång tid att köra ikapp bilen oavsett vilket man valde.

Vad man gör sen är det som styr om man tjänat någonting på det eller ej. Skillnaden upp till denna punkt är som sagt 22,86 sekunder, stannar man då bakom bilen som kör 70 km/h när man kommer ikapp igen äts detta upp snabbt.

Permalänk
Medlem

På tal om att köra om när nån gasar på och kör om mig så händer det ju mer än ofta att man kommer ikapp i alla fall vid nästa korsning fast man själv kört lugnt och sansat så vad är meningen med att gasa på för fullt?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag har legat och pendlat mycket mellan Gbg - Oskarshamn. Ca 320km som tar ca 4h att köra. I början stressade jag ofta. Körde om på 2 sträckorna, låg bakom nästa lastbil på 1 sträckan som följde. Med resultatet att det givetvis gick lite för fort ibland.

I ett ganska tidigt skede började jag fundera på hur "smart" det egentligen är att hålla på som jag gjorde? Det är arbetstid. Företaget betalar mej lön för hela tiden resan tar. Företaget betalar där emot inga böter, de har inte sagt till mej att gasa på.

Idag kör jag betydligt lugnare och mera harmoniskt. Jag kommer fram 5-15 minuter senare.
Idag försöker jag alltid få en hyrbil med adaptiv farthållare när jag skall göra resan. En av de bästa finesser som någonsin har uppfunnits. Man har ingen aning om hur stor skillnad den gör, innan man fått chansen att prova.

Den vanligaste anledningen till att jag till slut kör om, är INTE att någon kör lite långsammare. Jag har inga problem att köra "lite långsammare".
Det är bilister som inte kan hålla jämn fart! När man hela tiden måste ligga och korrigera sin hastighet, tröttnar jag fort.

Det man sparar mest tid på, är att INTE stanna! En kisse-paus, ensam, tar lätt tio minuter. Är man flera, tar det längre tid. (Ge fan i den andra koppen kaffe, innan du skall iväg.)
En snabb mat paus , ensam 30min, flera =45-60min. Så vill du komma fram snabbt, sparar du mera tid på att planera dagen, så du slipper stanna på vägen.

Jag är framme i Oskarshamn snabbare med lugn körning, än att stressa och stanna en gång för att lätta på trycket.
Skillnaden är inte större än så.

Nu pratar jag om att åka under vanlig tid, med vanlig trafik. Åker man en lördag kväll och kör 10-15km över, med ingen trafik på vägarna, tjänar man 20 minuter, men det kan givetvis svida i plånboken.
Planerar man att vara åter i Gbg kl 1600, spricker schemat per automatik. Rusnings trafik kostar tid! (Varför heter det "rusning"? Det enda som rusar, är temperamentet på föraren!)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag har legat och pendlat mycket mellan Gbg - Oskarshamn. Ca 320km som tar ca 4h att köra. I början stressade jag ofta. Körde om på 2 sträckorna, låg bakom nästa lastbil på 1 sträckan som följde. Med resultatet att det givetvis gick lite för fort ibland.

I ett ganska tidigt skede började jag fundera på hur "smart" det egentligen är att hålla på som jag gjorde? Det är arbetstid. Företaget betalar mej lön för hela tiden resan tar. Företaget betalar där emot inga böter, de har inte sagt till mej att gasa på.

Idag kör jag betydligt lugnare och mera harmoniskt. Jag kommer fram 5-15 minuter senare.
Idag försöker jag alltid få en hyrbil med adaptiv farthållare när jag skall göra resan. En av de bästa finesser som någonsin har uppfunnits. Man har ingen aning om hur stor skillnad den gör, innan man fått chansen att prova.

Den vanligaste anledningen till att jag till slut kör om, är INTE att någon kör lite långsammare. Jag har inga problem att köra "lite långsammare".
Det är bilister som inte kan hålla jämn fart! När man hela tiden måste ligga och korrigera sin hastighet, tröttnar jag fort.

Det man sparar mest tid på, är att INTE stanna! En kisse-paus, ensam, tar lätt tio minuter. Är man flera, tar det längre tid. (Ge fan i den andra koppen kaffe, innan du skall iväg.)
En snabb mat paus , ensam 30min, flera =45-60min. Så vill du komma fram snabbt, sparar du mera tid på att planera dagen, så du slipper stanna på vägen.

Jag är framme i Oskarshamn snabbare med lugn körning, än att stressa och stanna en gång för att lätta på trycket.
Skillnaden är inte större än så.

Nu pratar jag om att åka under vanlig tid, med vanlig trafik. Åker man en lördag kväll och kör 10-15km över, med ingen trafik på vägarna, tjänar man 20 minuter, men det kan givetvis svida i plånboken.
Planerar man att vara åter i Gbg kl 1600, spricker schemat per automatik. Rusnings trafik kostar tid! (Varför heter det "rusning"? Det enda som rusar, är temperamentet på föraren!)

Fick mig att direkt tänka på denna

https://youtu.be/S9I_baJWbck?t=2m50s

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Turbonisse:

Fler borde komma till den insikten du har angående hastighet, jämnfart och så vidare, är helt inne på ditt spår. Åker en del mellan Växjö -Värnamo-Borås-Herrljunga, ofta är det sjukt onödiga omkörningar nära värnamo där folk blåser om som fan vid mötande trafik, dolda kurvor osv,, sedan i borås är jag ikapp när jag hållt vägenshastighet. (Några rondeller, fartkameror osv stoppljus som saktar ner) Hade en gång i somras bråttom hem med hojen, låg i rätt hög fart tills jag kom till Jönköping , alla 2-1 filer gjorde att jag ändå körde på samma tid som vanligt trots den högre hastigheten för övrigt.

När jag åker landsväg så sätter jag farthållaren och tuffar på, är det 90 ligger jag ca 91-92 (fartkameror reagerar inte på det och blir jämn hastighet= snålare körning, bättre för miljön och billigare!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2