Tele2 släpper Unlimited – abonnemang för obegränsad surf

Permalänk
Medlem

VARNING! Tele2 säger nu upp abonnemanget, utan några som helst varningar, om man surfar för mycket.

Ena sekunden skickar de "Bra surfat! Vill du surfa mer så är det bara att svara TOPUP".
Nästa sekund skickar de "Du har surfat väldigt mycket, och ditt abonnemang har nu sags upp".

Man hänvisar då till att det inte är "sedvanlig användning", och att man surfat "betydligt mer än den genomsnittliga användaren", vilket ju är nonsens. Att ma gjort det är såklart inget avtalsbrott av kunden, eftersom de ju själva påstår att det är fullkomligt unlimited och helt utan tak.

Paragrafen om "sedvanlig användning" handlar egentligen om något helt annat, tex om man med teknisk utrustning låter massa andra personer ringa gratis via ett enda abonnemang med fria samtal.

Trådskaparen borde ändra rubriken med en VARNING för Tele2s lurendrejeri.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kvm:

VARNING! Tele2 säger nu upp abonnemanget, utan några som helst varningar, om man surfar för mycket.

Ena sekunden skickar de "Bra surfat! Vill du surfa mer så är det bara att svara TOPUP".
Nästa sekund skickar de "Du har surfat väldigt mycket, och ditt abonnemang har nu sags upp".

Man hänvisar då till att det inte är "sedvanlig användning", och att man surfat "betydligt mer än den genomsnittliga användaren", vilket ju är nonsens. Att ma gjort det är såklart inget avtalsbrott av kunden, eftersom de ju själva påstår att det är fullkomligt unlimited och helt utan tak.

Paragrafen om "sedvanlig användning" handlar egentligen om något helt annat, tex om man med teknisk utrustning låter massa andra personer ringa gratis via ett enda abonnemang med fria samtal.

Trådskaparen borde ändra rubriken med en VARNING för Tele2s lurendrejeri.

Källa?

Permalänk
Avstängd

Jag lånar tråden, jag tecknade nyligen detta, men jag behöver avsevärt mer än 5-10 gig till datorn per dag, vad bör man då teckna?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Efter dina 300GB är slut så får du automatiskt 20GB om dagen. När de 20GB oxo är slut så är det 5GB per sms.

Permalänk
Avstängd

Tackar!
300 är det en engångspott, eller månatlig?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar!
300 är det en engångspott, eller månatlig?

Månatlig. När de 300GB är slut så skickar man ett sms och får då ytterligare 5GB att surfa för. Vid midnatt så återställs det och man får automatiskt 20GB till. Sen samma visa där med ett nytt sms när de 20GB är slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Aha, det var ju smidigt i så fall, då kan man kanske kordinera tunga nedladdningar så att de kan ske i ett svep.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Aha, det var ju smidigt i så fall, då kan man kanske kordinera tunga nedladdningar så att de kan ske i ett svep.

Fast det är ganska drygt i längden. Ska få fiber nån gång till våren så slipper jag äntligen det trådlösa. Man använder bra mkt mer än man tror 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theailer:

Fast det är ganska drygt i längden. Ska få fiber nån gång till våren så slipper jag äntligen det trådlösa. Man använder bra mkt mer än man tror 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, detta är som sagt en nödlösning...

Snackade med en polare förut som bor granne, om möjligheten att gräva egen fiber så att någonting händer.
De trådlösa lösningarna är inte ens ett alternativ till fiber.
Kommer att skrota ut allt trådlöst då, och bara ställa upp en liten nätverksenhet till telefoner och annat om det behövs.

Har redan börjat med kablaget.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Gött, då har du koll så du inte blir besviken iaf.

Permalänk
Avstängd

Än så länge har det fungerat ganska ok här trots att jag bara använt telefonen som hotspot just nu.
Men är man van vid fiber och skall spela tex så för att citera brorsan "kommer nog en av oss att bli väldigt arg... (När den andre hela tiden vinner matcherna)"

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

På min stationära dator går det i vart fall ren otroligt långsamt och datamängden är som en fis i rymden bara när jag behöver uppdatera spel och annat, så njet... det funkade inte...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

På min stationära dator går det i vart fall ren otroligt långsamt och datamängden är som en fis i rymden bara när jag behöver uppdatera spel och annat, så njet... det funkade inte...

Glömde kanske nämna att jag har en riktad antenn på gaveln på mitt hus och 4G masten är cirka 1000m bort med fri sikt. Sedan bor jag en bra bit ifrån civilisationen så det är inte så många som delar mast. Men jag brukar få ut mellan 40-80mb/s
Dock är datamängden ett jävla gissel, laddar ner nioh till ps4 nu och det innebär mååånga sms...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@theailer:

Jo, skall kolla om det är mitt nätverkskort som flaska på grund av mjukvara eller något, men en sak kan jag med en gång säga,

300 gig existerar inte, har bränt kanske 35 40 gig totalt nu (börjat installerat alla program på en ny dator) och när det översteg 20 igår fick jag detdär idiot SMSet...

20 gig tog flera timmar att ladda ner, vilket är fullständigt ohållbart.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Jaha du, då har dom kanske ändrat det. 2017-09-17 fick jag följande sms:
Bra surfat! 300GB är förbrukat den här månaden, vill du fortsätta? oxo vidare.
Kan inte söka i min sms historik och det var det första smset jag fick från dom.
Men då fick man å andra sidan 100GB till att surfa för vart sms.

Permalänk
Medlem

Kollade lite till i sms historiken och det verkar som att dom ändrade det till 20GB/dag i november.

Permalänk
Avstängd

@theailer:

Ok, Jag fick bara sketna 5 gig.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Grävgrupp för att tvätta rent mellan öronen på telebolag, angående Tele2 UNLIMITED

Man väljer sina fighter, och det blev den här. I alla fall för mig 2018.
Nu sätter jag ned foten, mitt i Tele2s förljugna nylle.
Det här är lurendrejeri.

OBS. Syftet är INTE att skada Tele2 eller deras affärer.
Syftet är att de skall rätta till det här, och reversera tvångsavslutning.
Men nu skall jag se till att tvätta rent mellan öronen på de här månglarna.

VAR ÄR ETT BRA STÄLLE/KANAL ATT HITTA FOLK TILL DETTA ÄRENDE ???
Finns det redan samlingspunkter för detta.

*** Jag söker fler som vill göra en god gärning Pro Bono och lägga massa tid på detta. ***

Om många anmäler sig, måste välja, och välja bort, och just nu så är det jag
Vi skyr inga medel, förutom de olagliga.
Det här projektet behöver drivas ganska intensivt tills det är löst.
Kanske förbenat envis, men inte ilsken.
Talar du finlandssvenska (eller vad det heter) och är söt inkörd jurist och singel finns en särskild kö (Hit me, #METOO)

Privat-messa mig, eller svara i svara i tråden, så hittar jag det.
Skriv gärna ned lite om dig själv och vad du har för färdigheter som kan komma till nytta.
Skriv också sånt som jag inte frågar efter, men som roar/intresserar och fängslar
(Själv har jag nog bara en färdighet, och det är att sätta ner foten i nyllet på uslingar.)

Jag har 300 kvm till förfogande för arbete och eventuellt övernattningar.

Dåså - "KÖR, BARA KÖR!" - jag behöver uppenbarligen någon som gör mina jobb-annonser

/Foten

Permalänk
Medlem

@anon42512: Jag är källa. Och jag är den drabbade. '
Tele2 skickade mig först ett "Bra surfat!", Nästa sekund "ditt konto stängs av, pga avtalsbrot du har surfar mer är genomsnittet och har därmed brutit mot regel angående sedvanlig användning"
Har du en massa tid över, och vill du vara med och tvätta hjärnan på Tele2? Kontakta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvm:

@Loxus: Jag är källa. Och jag är den drabbade. '
Tele2 skickade mig först ett "Bra surfat!", Nästa sekund "ditt konto stängs av, pga avtalsbrot du har surfar mer är genomsnittet och har därmed brutit mot regel angående sedvanlig användning"
Har du en massa tid över, och vill du vara med och tvätta hjärnan på Tele2? Kontakta mig.

Skärmdump?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Jag tankade ner mer än 60 gig igår i ett svep (installerade programpatchar), verkar fungera fortfarande.

En fråga jag har är om man kan använda två datakort samtidigt i två olika delar av landet under en längre period utan att man riskerar att få problem?
(Behöver låna ut ett av dem till en person som saknar internet för närvarande)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kvm:

Talar du finlandssvenska (eller vad det heter) och är söt inkörd jurist och singel finns en särskild kö (Hit me, #METOO)

/Foten

Du sa inget om kön, va... ha ha!
Funkar en blond peruk?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kvm:

@Loxus: Jag är källa. Och jag är den drabbade. '
Tele2 skickade mig först ett "Bra surfat!", Nästa sekund "ditt konto stängs av, pga avtalsbrot du har surfar mer är genomsnittet och har därmed brutit mot regel angående sedvanlig användning"
Har du en massa tid över, och vill du vara med och tvätta hjärnan på Tele2? Kontakta mig.

Jag tror du är full av skit, tills du bevisat nåt annat.

Permalänk
Medlem

Konversation med Tele 2 support:

"Välkommen till Tele2 Chat!

David Persson
Support Agent
Bra
David Persson
Hej och välkommen, hur kan jag hjälpa dig?

Jonas Nilsson
Hej jag under hur erat datapaket Unlimited fungerar. Ett datapaket som är obegränsat med en begränsning på 30gb??
David Persson
Självklart ska jag informera dig om detta.

Det är helt obegränsat.

Det enda är att det finns en gräns på 20GB/dag. uppnår man detta så kommer man att få ett SMS med möjlighet till att lägga till ytterligare 10GB. Detta är endast för att detta mobilabonnemang inte ska kunna gå och missbrukas.

Jonas Nilsson
Själva definitionen av obegränsat är ju utan gränser och här har ni 3 sådana . 1. en total gräns på 30gb 2.en daglig gräns på 20gb 3. en gräns på 10gb extra?
David Persson
Nej självklart inte.

På unlimited så är det ingen gräns på 30GB. Det är obegränsat. Man får alltså surfa hur mycket man vill om man svarar på dessa SMS.

Är det så att man svarar på detta SMS 1 gång för att få 10 nya GB och dessa tar slut. Då får man enkelt ett nytt SMS för att fylla på med 10GB igen.

Jonas Nilsson
i oändlighet?
David Persson
Det är alltså ingen kostnad för att fylla på med detta sms utan är endast säkerhet för oss så att man inte kan utnyttja denna tjänst för att till exempel driva en server eller liknande.

Dessa SMS och GB återställs varje natt. Så efter 00.00 kommer man kunna surfa 20GB utan SMS.

Jonas Nilsson
Ok men kan jag fylla på med 10 gb hur mycket jag vill?
David Persson
Ja precis.

Det är alltså ingen gräns för hur många gånger man kan svara på detta SMS.

Jonas Nilsson
Så varför denna luddiga beskrivning: "Unlimited
499 kr
per månad
Obegränsad surf i Sverige
30 GB surf i EU/EES

Beställ extra datakort och dela med dig av uppkopplingen till surfplattan, bilen m.m."
David Persson
30GB gäller om man är utanför Sverige i ett annat EU/EES land.

Det ingår alltså endast obegränsat inom Sverige.

Jonas Nilsson
Ok så det är inte obegränsat i EU utanför Sverige?
ok
Kan du förklara scenarion som dessa (Jag citerar från en påstådd kund till er): "Tele2 skickade mig först ett "Bra surfat!", Nästa sekund "ditt konto stängs av, pga avtalsbrot du har surfar mer är genomsnittet och har därmed brutit mot regel angående sedvanlig användning""
David Persson
Ja precis. Detta gällde 0,13% av de som har Unlimited idag.

Och de använde denna tjänst precis som jag sa tidigare för att driva en server tex.

De använde alltså flera terabite om dagen.

Jonas Nilsson
Ok han påstod att han endast använt 60gb då han fick en forcerade avslutning på sitt abonnemang
David Persson
Okej. Det kan självklart vara så att just denna dag hade han använt 60GB. Men somsagt. Jag kan dessvärre inte svara på detta.

Vi har fått informationen om att de som blivit avstängda använde flera månaders pott under samma dag.

Jonas Nilsson
Vad är gränsen på obegränsat? dvs vad är osedvanlig användning enligt er? Jag köper hle den här servergrejen men jag vill ha en siffra.
David Persson
Dessvärre så har jag ingen siffra på detta.

Jonas Nilsson
60gb på en dag är ju faktiskt ingenting, en spelinstallation och lite filmstreaming.
Så jag kan inte ladda ner någonting som överskrider 20gb åt gången utan avbrott och tappad internetanslutning?
David Persson
Tanken med detta är ju somsagt att det ska vara ett mobilabonnemang.

Hade vi haft informationen gällande denna siffra så hade du fått tagit del av denna.

Jonas Nilsson
Då osedvanlig användning är subjektivt så borde ju det rent juridiskt finnas en statisk siffra som säger när det är lagligt för er att avbryta någons abonnemang för att ni anser att den obegränsade tjänsten ni utlovat ironiskt sett har överskridit sin gräns?
David Persson
Jag förstår precis hur du menar.

Men somsagt.

Dessa som blivit av med sina abonnemang har på något sätt använt detta abonnemang till annat än det dagliga. Tex driva en server eller Bitcoin eller liknande.

Jonas Nilsson
Ok jag förstår, hur mäts detta? per månad eller per dag? Om jag tar mig själv som exempel så köpte jag en laptop igår och spenderade dagen med att installera uppdatera program och spel, detta drog ungefär 380gb data på en dag. Efter detta räknar jag med att använda ungefär 60gb i månaden till och från i drift, med undantag då nya spel och program ska installeras då det självklart tillkommer lite extra dataanvändning. Hade detta fungerat med ert Unlimited eller hade jag blivit avstängd efter första dagen?
David Persson
Jag vet faktiskt inte exakt där.

Dessa som blivit avstängda har självklart blivit varnade innan vi stängde ner dem.

Men vad jag kan säga så är det inga problem med att surfa 60GB på en månad då man utan konstigheter får ca 140GB i månaden utan att skicka detta SMS.

Jag har svårt att tro att du skulle bli avstängd för detta. Till skillnad från Terabite/dag och GB/dag är en riktigt stor skillnad.

Jonas Nilsson
Ok då tackar jag för att du tog dig tid att svara på mina frågor.
Lästes"

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Avstängd

60 gig på en månad? my ass, du skulle sagt 30 gig per dag om det skall vara användbart.
60 gig är ju för fan en dags förbrukning bara att patcha spel och skit på en normal dator, och då får vi betänka att de flesta hushåll idag har betydligt fler en en enhet som är aktiv.

I tjänsten säger man ju att man kan ansluta fler enheter parallellt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

60 gig på en månad? my ass, du skulle sagt 30 gig per dag om det skall vara användbart.
60 gig är ju för fan en dags förbrukning bara att patcha spel och skit på en normal dator, och då får vi betänka att de flesta hushåll idag har betydligt fler en en enhet som är aktiv.

I tjänsten säger man ju att man kan ansluta fler enheter parallellt.

Du patchar/installerar väl inte spel varje dag. När du sen sitter och spelar online drar det ju inte så mycket, skit samma det var bara
ett exempel till honom.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benizakura83:

Du patchar/installerar väl inte spel varje dag. När du sen sitter och spelar online drar det ju inte så mycket, skit samma det var bara
ett exempel till honom.

Allright, nä, men kanske en gång i månaden skulle jag vilja säga för normalt bruk, sedan drar det kanske när jag kollade senast runt 4-5 gig per dag till filmer och annan "hemmasurf" utöver det till ett vanligt hushåll.
Så, vi lär alltid har en startpott på 50 gig, sedan kanske 4 gig löpande, 60 gig får vi slå ut över en eller två veckor löpande efter intialinstallationen, vet inte hur ofta den behöver upprepas, men bör stå sig något år.

Men totalt sett så blev det intialt också över 100 gig för mig i start.
Räcker ju med en eller två tunga spelpatchar för att man skall komma upp i över 30 gig per månad.

Edit, har tilläggskort på vårt, så det täcker upp tre enheter, varav en försörjer fler enheter (som barnfilmer och annat).

Mitt kontor och privata mobil drar dock inte så mycket när jag kollade, mest om man tittar på film och sådant, men det räknar jag mer som "pensionärsförbrukning" inte ett vanligt hushåll.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Konversation med Tele 2 support:

Jonas Nilsson
60gb på en dag är ju faktiskt ingenting, en spelinstallation och lite filmstreaming.
Så jag kan inte ladda ner någonting som överskrider 20gb åt gången utan avbrott och tappad internetanslutning?
David Persson
Tanken med detta är ju somsagt att det ska vara ett mobilabonnemang.

Mycket märkligt att de sålde en ZTE-router till mig om om det enbart är meningen att det ska vara ett mobilabonnemang samt uppmuntrar till att koppla upp alla sina enheter då man har möjlighet att beställa upp till 9 datakort.

Streamade lite netflix idag (typ 2 timmar) och sedan vanlig surf, uppe i 10GB. Helt sjukt att de får lov att kalla det Unlimited om det inte är obegränsat. Hade aldrig tecknat detta om det inte vore just för att de skriver "Obegränsad surf i Sverige". Det är ju falsk marknadsföring så det står härliga till om jag då är begränsad. Är det ordet surf de fular med? Alltså att surf inte är streaming?

"Med våra generösa datamängder – och surf inom EU som ingår utan extra kostnad – kan du maxa ditt mobilabonnemang och uppkoppling var du än är. Vi vill att din data ska tillåta dig att göra vad du vill, helt utan begränsningar."

TILLÅTA DIG ATT GÖRA VAD DU VILL, HELT UTAN BEGRÄNSNINGAR.
Någon som jobbar på Tele2 och kan gå in på marknadsavdelningen och fråga vad de sysslar med?

Permalänk
Medlem

Kommer sms:en till det numret man har kopplat till Unlimited? Eller man man välja ett annat nummer?
Hade tänkt sätta det i mitt modem/router för att köra lite streaming och allmänt surfade. Det går ju inte isåfall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joa:

Kommer sms:en till det numret man har kopplat till Unlimited? Eller man man välja ett annat nummer?
Hade tänkt sätta det i mitt modem/router för att köra lite streaming och allmänt surfade. Det går ju inte isåfall...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte, men åtminstone i mitt så följer det med ett fritt datakort som fungerar oberoende, jag har detta till modemet och det andra till en mobiltelefon därifrån jag får och skickar SMS med huvudkortet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number