Bästa, mest prisvärda, CPU och MOBO konfiguration?

Permalänk

Bästa, mest prisvärda, CPU och MOBO konfiguration?

Gott nytt år allesammans! (Hoppas det inte är allt för tidigt att säga det).

Har fått ett jävla sug att byta bort min Intel I5a 6600k och mitt MSI Z170A gaming M7 då jag har fått ett jävla problem med BD PROCHOT skiten. Tänkte också beställa nya fläktar så en stor order hade suttit perfekt nu hehe.

Så min fråga är: Vilken är den bästa kombinationen mellan CPU och MOBO? Mest prisvärda för prestandan! Ska ju givetvis enbart användas till gaming. Sitter på ett GTX 1080 just nu så något kraftigt ska de va.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Gott nytt år allesammans! (Hoppas det inte är allt för tidigt att säga det).

Har fått ett jävla sug att byta bort min Intel I5a 6600k och mitt MSI Z170A gaming M7 då jag har fått ett jävla problem med BD PROCHOT skiten. Tänkte också beställa nya fläktar så en stor order hade suttit perfekt nu hehe.

Så min fråga är: Vilken är den bästa kombinationen mellan CPU och MOBO? Mest prisvärda för prestandan! Ska ju givetvis enbart användas till gaming. Sitter på ett GTX 1080 just nu så något kraftigt ska de va.

Tack på förhand.

Prova och reklamera om dina delar krånglar

Har du provat det som står i denna tråden?
https://linustechtips.com/main/topic/531278-skylake-system-st...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Gott nytt år allesammans! (Hoppas det inte är allt för tidigt att säga det).

Har fått ett jävla sug att byta bort min Intel I5a 6600k och mitt MSI Z170A gaming M7 då jag har fått ett jävla problem med BD PROCHOT skiten. Tänkte också beställa nya fläktar så en stor order hade suttit perfekt nu hehe.

Så min fråga är: Vilken är den bästa kombinationen mellan CPU och MOBO? Mest prisvärda för prestandan! Ska ju givetvis enbart användas till gaming. Sitter på ett GTX 1080 just nu så något kraftigt ska de va.

Tack på förhand.

8700k och valfritt z370 moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Prova och reklamera om dina delar krånglar

Har du provat det som står i denna tråden?
https://linustechtips.com/main/topic/531278-skylake-system-st...

Skickades från m.sweclockers.com

Har provat alla de olika lösningarna som finns ute på nätet angående BD PROCHOT men den enda, fattiga, lösningen är att använda Throttlestop och jag känner att Throttlestop inte kommer hålla i längden...

Reklamation är allt för sent nu enligt komplett själva så jag får tyvärr punda ut pengar för nya delar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Babakunde:

Har provat alla de olika lösningarna som finns ute på nätet angående BD PROCHOT men den enda, fattiga, lösningen är att använda Throttlestop och jag känner att Throttlestop inte kommer hålla i längden...

Reklamation är allt för sent nu enligt komplett själva så jag får tyvärr punda ut pengar för nya delar

Har du haft komponenterna i mer än 3 år?

Från Kompletts hemsida: 9.2 Handlar du som privatperson och har du som ursprungskund rätt att reklamera din produkt inom 3 år från den dagen du mottog den.

Permalänk
Skrivet av Implor:

8700k och valfritt z370 moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Varför just den setupen? Har hört på senaste att RYZEN is the way to go även fast dem ligger efter med några % i single-core prestanda så lyckas dem gå om rätt hårt i multi-core?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Har provat alla de olika lösningarna som finns ute på nätet angående BD PROCHOT men den enda, fattiga, lösningen är att använda Throttlestop och jag känner att Throttlestop inte kommer hålla i längden...

Reklamation är allt för sent nu enligt komplett själva så jag får tyvärr punda ut pengar för nya delar

Prova och prata direkt med msi. Det kanske är lite mer måna om sitt rykte

Skrivet av anon200632:

Har du haft komponenterna i mer än 3 år?

Från Kompletts hemsida: 9.2 Handlar du som privatperson och har du som ursprungskund rätt att reklamera din produkt inom 3 år från den dagen du mottog den.

Processorn släpptes för 2 år sedan. Finns komplett på sweclockers? Vore intressant att höra deras svar. Sådan är alltid intressant och veta när man väljer mellan olika butiker.
@komplett

Här finns msi på sweclockers för moderkortsupport
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1309425-motherboard-rela...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600/B350 chipset eller Intel i5-8400/Z370.

Båda kombon hamnar strax under 3000 kr. Det råder dock brist på Intels Coffee Lake för tillfället. Vad gäller prestanda presterar Intel bättre i spel (enkeltrådade) medan AMD i flertrådade (videokonvertering m.m.).

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av celerity:

Ryzen 1600/B350 chipset eller Intel i5-8400/Z370.

Båda kombon hamnar strax under 3000 kr. Det råder dock brist på Intels Coffee Lake för tillfället. Vad gäller prestanda presterar Intel bättre i spel (enkeltrådade) medan AMD i flertrådade (videokonvertering m.m.).

ingen jättebriskt nu på coffee lake direkt,finns att få tag på i stort sett överallt

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Inaktiv

Problemet är att i mainstreamspel så får du i princip samma upplevelse som du har med din nuvarande system om den fungerar, om du nu inte har uppe en fps coointer.

Skrivet av Babakunde:

Har provat alla de olika lösningarna som finns ute på nätet angående BD PROCHOT men den enda, fattiga, lösningen är att använda Throttlestop och jag känner att Throttlestop inte kommer hålla i längden...

Reklamation är allt för sent nu enligt komplett själva så jag får tyvärr punda ut pengar för nya delar

Har du testat och avaktiverat funktionen i bios?

Olika bios ser annorlunda ut, men t.ex MSI.
Regarding your concern,firstly,please make sure that the Slow 1 switch is setted to Normal mode.Secondly,if the issue persists,kindly please enter bios to set the Intel Adaptive Thermal Monitor to disabled to check again.Please refer to image below for a try.Thanks!
https://linustechtips.com/main/topic/531278-skylake-system-st...

Sedan Throttlestop inte hålla i längden, skjuter du upp uppgraderingen 1 år så får du roligare saker än idag. När du enbart spelar på datorn är det ej så allvarligt om den skulle krascha.

Permalänk
Medlem

-

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@ARAGON_GVD: nja. 8400 är i princip slut överallt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447771

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Problemet är att i mainstreamspel så får du i princip samma upplevelse som du har med din nuvarande system om den fungerar, om du nu inte har uppe en fps coointer.

Har du testat och avaktiverat funktionen i bios?

Olika bios ser annorlunda ut, men t.ex MSI.
Regarding your concern,firstly,please make sure that the Slow 1 switch is setted to Normal mode.Secondly,if the issue persists,kindly please enter bios to set the Intel Adaptive Thermal Monitor to disabled to check again.Please refer to image below for a try.Thanks!
https://linustechtips.com/main/topic/531278-skylake-system-st...

Sedan Throttlestop inte hålla i längden, skjuter du upp uppgraderingen 1 år så får du roligare saker än idag. När du enbart spelar på datorn är det ej så allvarligt om den skulle krascha.

Har provat alla möjliga lösningar som jag har kunnat hitta på google. Kan säga dig att den enda temporära lösningen är att använda Throttlestop då det andra inte har givit någon form av förbättring alls...

Men du kanske har rätt, bör nog vänta på att uppgradera?

Permalänk
Inaktiv

Mest prisvärda cpu måste vara AMD 1600.
Och vill man ha riktigt bra spelprestanda så är en i7:a det bästa men dyrare så det beror helt på hur mycket du spelar.
Personligen skulle jag nog ha skaffat Ryzen 1600 eller 1600X då jag inte spelar så värst mycket.

Permalänk
Skrivet av Implor:

finns ju fler modeller?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

finns ju fler modeller?

Jo, men de modellerna är taskigt prissatta jämfört med AMD's cpuer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

skiljer 500kr på en 8400 och en 8600k,inte nåt att bråka om för en bättre processor enligt mitt tycke

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Babakunde:

Har provat alla de olika lösningarna som finns ute på nätet angående BD PROCHOT men den enda, fattiga, lösningen är att använda Throttlestop och jag känner att Throttlestop inte kommer hålla i längden...

Reklamation är allt för sent nu enligt komplett själva så jag får tyvärr punda ut pengar för nya delar

Hej @Babakunde,

Måste missat taggen på oss från ett av svaren du fått på denna tråd. Du har som tidigare nämnt 3 års reklamation och har du ditt kvitto tillgängligt så vill jag gärna att du återkommer till mig via kundombud@komplett.se så skall jag kika närmare på ditt ärende om det än idag inte löst sig.

Tack så länge och får beklaga min sena återkoppling!

-Oscar W, Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Gott nytt år allesammans! (Hoppas det inte är allt för tidigt att säga det).

Har fått ett jävla sug att byta bort min Intel I5a 6600k och mitt MSI Z170A gaming M7 då jag har fått ett jävla problem med BD PROCHOT skiten. Tänkte också beställa nya fläktar så en stor order hade suttit perfekt nu hehe.

Så min fråga är: Vilken är den bästa kombinationen mellan CPU och MOBO? Mest prisvärda för prestandan! Ska ju givetvis enbart användas till gaming. Sitter på ett GTX 1080 just nu så något kraftigt ska de va.

Tack på förhand.

Spontant Ryzen 1600X/Asus ROG Strix B350-F Gaming (2111:- + 1129:-)
Just nu är dock priserna höga, jag köpte mina för 1888:-+879:-

1600X är en ytterst kompetent CPU, 6c/12t gör att den räcker till i många år
Moderkortet har Intel NIC och en bra ljudkrets