Permalänk
Medlem

Köpråd - Ultrakompact?

Farsan skall få en ny surf-burk i julklapp, då hans nuvarande Mac Mini börjar bli lite slö...

Hade tänkt mig att den skulle köra Linux Mint, då jag inte orkar med fler samtal för Windows-support

Har kollat på denna:
https://www.asus.com/Commercial-Desktop/ASUSPRO-E420/

Finns det några liknande modeller på marknaden som funkar bra med Linux?

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Avstängd

@oskich: Du får ursäkta min nyfikenhet. Men hur kan en mac mini "börja bli lite slö" för hans ändamål? Att surfa på nätet kräver ju i princip ingenting utav datorn. Jag förstår om det skulle röra sig om något mer resurskrävande såsom bildredigering eller spelande, men för surfande? Nja. Då är det snarare relaterat till nätverket.

Och Gällande maskinen du kollat på så kommer det inte bli någon uppgradering ifrån hans mac mini.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Skaffa en SSD till Mac Minin så är den som ny!

Permalänk
Medlem

Är en Mac mini ifrån 2007 med (1,83GHz Core 2 Duo), och redan uppgraderad till 2GB RAM (max) och SSD. Känns som det är dags att framtidssäkra lite efter 10år

Problemet är att det stora äpplet har beslutat att man inte får installera något nyare OS än 10.7.5 (Lion), och således ej några nyare versioner av t ex Safari. Dessutom går Youtube och andra moderna applikationer riktigt slött, jämfört med hur bra de lirar på t ex en RasperryPi 3...

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oskich:

Är en Mac mini ifrån 2007 med (1,83GHz Core 2 Duo), och redan uppgraderad till 2GB RAM (max) och SSD. Känns som det är dags att framtidssäkra lite efter 10år

Problemet är att det stora äpplet har beslutat att man inte får installera något nyare OS än 10.7.5 (Lion), och således ej några nyare versioner av t ex Safari. Dessutom går Youtube och andra moderna applikationer riktigt slött, jämfört med hur bra de lirar på t ex en RasperryPi 3...

Ja, då kan jag köpa argumentet med att den är slö.

Men hur upplever din far OS:et? Om han är bekväm med det så fortsätt och bygg en hackintosh istället?

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Medlem

Har provat Hackintosh tidigare, och den dog typ så fort det kom en ny uppdatering av OS:et - Alltså är jag ute efter en liten strömsnål och tyst burk som kan stå och tugga på med ett minimum av support... Han har testat Linux Mint Cinamon och är bekväm med detta

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@oskich: Har ni kvar hårdvaran för hackintoshen så kan du installera Linux på den? Annars kanske köpa en NUC eller liknande och köra Linux på.

Visa signatur

Permalänk

Jag hade nog letat upp en begagnad mac mini, eller en Macbook pro med i5a.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående förslag att antingen återanvända tidigare burk eller leta begagnat eller titta på en NUC.

Men ändå, hur hittade du just den där Asusen? Det är en modell som inte finns i lager någonstans? Och de få ganska obskyra butiker som har den listar rätt höga priser (ca 6000kr)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Måste det prompt vara en dator? Varför inte en iPad? Går ju att skaffa en Apple TV om han vill kunna se på större bild. Om han ändå är öppen för att byta OS så lär inte lokal lagring vara en hållhake?

Annars håller jag med tidigare talare; en begagnad Mini eller NUC låter vettigt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Asus:en var mest en modellidé

Ska gå att koppla in systemkamera via USB och redigera bilder lokalt. Såg nu att det finns en del smidiga burkar med Chrome OS - Nån som har erfarenhet av dessa?

NUC verkar ju klart intressant...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oskich:

Asus:en var mest en modellidé

Ska gå att koppla in systemkamera via USB och redigera bilder lokalt. Såg nu att det finns en del smidiga burkar med Chrome OS - Nån som har erfarenhet av dessa?

NUC verkar ju klart intressant...

Finns väl inte så mycket gott att säga om ChromeOS, tänk dig en modifierad version av Android fast som operativsystem för datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Råder dig inte till ChromeOS om något annat än surf ska utföras.

Denna kanske kan vara ett alternativ om du vill ha en smidig komplett lösning? Nedsatt dessutom:
https://www.komplett.se/product/957796/datorer/datorer-statio...

Annars är det nog att leta begagnat eller bygga något eget som ger bäst valuta för pengarna. En NUC är ju ett mellanting där du ofta får köpa minne och lagring separat, och ibland även CPU
https://www.komplett.se/product/912973/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Skaffa ett sån dära t-bordsdator, billigt på ebay.
Kanske inte så super duper slimmat tbord men det e ett kul koncept med gamla "anor".

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Slog till på en sån här barebone med i3, minne och SSD slutade det på 4000kr:

https://www.asus.com/se/Mini-PCs/VivoMini-UN65U/

Tackar för tipsen, nu skall här byggas dator

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag ZOTAC med än ASUS när det kommer till deras Mini PCs, såg att du redan slagit till så mitt tips är aningen för sent då

Annars hade jag nog sagt något av denna typ:
https://www.zotac.com/us/product/mini_pcs/ci527-nano-plus

Permalänk
Medlem

Lite feedback...

Plockade ihop en VivoMini UN65U med 8GB Ram och 256 GB M2 SSD-disk. Installerade därefter Linux Mint 18.3 ifrån USB-sticka - Allt fungerade perfekt från start, inklusive WiFi, Bluetooth och minneskorts-läsare.

Knäpptyst surfdator som till och med klarar av lite lättare 3D gaming

Farsan verkar trivas med Linux också - Har inte fått ett endaste support-samtal hittills...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskich:

Farsan verkar trivas med Linux också - Har inte fått ett endaste support-samtal hittills...

... använder han den?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

... använder han den?

Jo'rå, varje dag - Underbart att slippa förklara underliga Windows-aviserigar över telefon

Visa signatur