Xbox Elite Wireless Controller hittar ut på webben i uppdaterad form

Permalänk
Melding Plague

Xbox Elite Wireless Controller hittar ut på webben i uppdaterad form

Handkontrollen Xbox Elite Wireless Controller från 2015 blev en framgång för Microsoft, och nu sägs bolaget arbeta på en uppföljare med Bluetooth och uppdaterad design.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas de får till en vettig D-Pad den här gången.

Visa signatur

HejHej!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anders_c_:

Hoppas de får till en vettig D-Pad den här gången.

Ja det är märkligt att det där inte ordnas efter så många år av undermålig d-pad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Sjusovarn

Läst något om att spakarnas tryckkänslighet ska vara inställningsbara i tre olika nivåer, stämmer det?

Permalänk
Medlem

Enda jag önskar är att man kunde assigna paddlarna till separata knappar så man hade kunnat använda steams-controller-ui att mappa allt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Anders_c_:

Hoppas de får till en vettig D-Pad den här gången.

Den enda D-paden för Xbox jag använt som fungerar hyfsat är till de där specialversionerna för 360. Som går att snurra för att göra en platt eller en utstickande D-pad. Playstations version med olika knappar känns mer tydlig att använda men kontrollerna är mer ergonomiska för Xbox. Tur att det inte är något som används speciellt ofta i spel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Eller så kan man ju designa sin egna. https://xboxdesignlab.xbox.com/sv-se/view?instanceid=8af51993...
Jag gjorde den här. Lite nationalistisk kanske

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Nja, föredrar separata (uppladdningsbara) batterier alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är märkligt att det där inte ordnas efter så många år av undermålig d-pad.

Vet hur Elitens är men vanliga XB1 dosans d-pad är ju bra?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheSlicker:

Vet hur Elitens är men vanliga XB1 dosans d-pad är ju bra?

Du det är säkert rätt. Trodde det var samma Dpad som på 360kontrollen fortfarande men så är det ju inte längre! My bad.
Jag tar tillbaka allt och påstår raka motsatsen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Själv har jag ändå tyckt att D-padden varit bra. Jag gillar den iaf xD

Min förhoppning är att bumpers & triggers är i någon metal så de håller lite bättre.

Permalänk
Medlem

Hoppas de fixar produktionskvaliteten. Gick igenom tre stycken på ett halvår innan jag tog pengarna tillbaka. Felet var alltid att plasten i bumperknapparna gått sönder.

Spelar man på dator kan man i alla fall få fler tillgängliga knappar med https://www.rewasd.com/.

Permalänk
Medlem

Största problemet med Elite-kontrollen är ju kvalitén på bumper-knapparna. Två Elite-kontroller har gått sönder för mig och frugan, och nej, vi bankar inte kontrollerna i bordet. Däremot har vi båda två långa fingrar. När vi håller i handkontrollen så täcker våra pekfingrar hela bumprarna, det blir således att vi liksom drar i bumprarna när vi trycker in dem, vilket alltid resulterar i att bumprarna (vilka är helt är gjorda i tunn och skör plast) går sönder efter någon månad.

Dessutom har den senaste Elite-kontrollen haft stora problem med stick-drift. Alltså att spaken drar iväg åt något håll utan input.

Skulle ge Elite-kontrollen 5 av 10 i betyg. Väldigt skön att använda, men fruktansvärd rent kvalitetsmässigt. Rekommenderas ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Enda jag önskar är att man kunde assigna paddlarna till separata knappar så man hade kunnat använda steams-controller-ui att mappa allt.

Det som är så nice med Steam Controllern förutom att man kan programmera om den helt själv är att det finns en knapp längst ned på båda triggers. Så du kan ha en funktion på trigger pull och en annan på trigger full pull, typ gasa om man håller in den och boosta om man drar spaken hela vägen ned, det är fantastiskt smidigt och jag använder det personligen i nästan alla spel jag spelar med Steam Controllern.

Permalänk
Medlem

@careface:
Jag har också en steam-controller liggandes men tycker den är så platsig och trist. Dessutom ogillar jag starkt d-paden och touchplattorna. Ett annat minus är räckvidden. Ibland tappar jag anslutning mindre än 1m ifrån bara för att där är något i vägen.

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att Elite-kontrollen är den bästa kontroll jag nånsin använt. Tycker D-paden är utmärkt, finns ju några olika utföranden att välja mellan, och jag har inte haft problem med bumpers eller liknande. Föredrar separata batterier och ogillar bluetooth, men annars bra att dom uppdaterar saker folk har anmärkt på. Vore kul att prova men tvivlar på att jag byter upp mig.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

@careface:
Jag har också en steam-controller liggandes men tycker den är så platsig och trist. Dessutom ogillar jag starkt d-paden och touchplattorna. Ett annat minus är räckvidden. Ibland tappar jag anslutning mindre än 1m ifrån bara för att där är något i vägen.

Hm, ja, jag kör med sladd så räckvidden har inte påverkat mig. Att den är av plast stör mig inte heller det minsta, den ligger bättre i handen med sina mjuka kurvor än någon av denna generationens konsolkontroller gör men det är såklart subjektivt. Jag använder den för spel som inte kräver varken dpad eller höger analogspak, typ plattformare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@careface:
Att den är i plast i sig är inte problemet. Men den är helt ihålig, så den låter och känns bara billig.
Alla klick du gör med kontrollern låter mycket mer än tex. på en xbox 360-kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

@careface:
Att den är i plast i sig är inte problemet. Men den är helt ihålig, så den låter och känns bara billig.
Alla klick du gör med kontrollern låter mycket mer än tex. på en xbox 360-kontroller.

Ja, du pratar om klick på touchplattorna som jag inte använder. Har du tagit dig tid till att konfigurera den och gett den en chans?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@careface:
Jadå. Jag har spelat bla. shadow of mordor, dark souls 3, gta V, binding of isaac med kontrollern under en längre tid.
Men jag slog till på en elite kontroll nu runt jul.
Steam kontrollen känns som en beta man betalar för. Hoppas de tar till sig kritiken och vässar helhetsintrycket om det blir någon version 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

@careface:
Jadå. Jag har spelat bla. shadow of mordor, dark souls 3, gta V, binding of isaac med kontrollern under en längre tid.
Men jag slog till på en elite kontroll nu runt jul.
Steam kontrollen känns som en beta man betalar för. Hoppas de tar till sig kritiken och vässar helhetsintrycket om det blir någon version 2.

Alright, så länge du har gett den en chans så kommer jag inte säga emot. Jag tycker om att den är så himla precis jämfört med analoga spakar, den högra touch paden alltså, däremot hade jag tusen gånger hellre sett en D-pad än den vänstra.

Har du lekt något med gyro+höger touchpad för sikte och rörelse?

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=B43ibnztDLc

Lycka till att åstadkomma sådan precision med en analog spak liksom.

Jag tycker den är trevlig även om den indeed känns lite beta-ig, jag ser mycket fram emot en ny iteration.
Jag har en knapp som ibland hålls inne trots att jag bara vill klicka, den typ fastnar lite. Right Bumper tror jag det är, en av de "klickiga" knapparna.

Med allt det här sagt så är såklart analoga spakar att föredra i vissa fall, jag använder fortfarande PS4 eller Xboxkontroll ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Alright, så länge du har gett den en chans så kommer jag inte säga emot. Jag tycker om att den är så himla precis jämfört med analoga spakar, den högra touch paden alltså, däremot hade jag tusen gånger hellre sett en D-pad än den vänstra.

Har du lekt något med gyro+höger touchpad för sikte och rörelse?

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=B43ibnztDLc

Lycka till att åstadkomma sådan precision med en analog spak liksom.

Jag tycker den är trevlig även om den indeed känns lite beta-ig, jag ser mycket fram emot en ny iteration.
Jag har en knapp som ibland hålls inne trots att jag bara vill klicka, den typ fastnar lite. Right Bumper tror jag det är, en av de "klickiga" knapparna.

Med allt det här sagt så är såklart analoga spakar att föredra i vissa fall, jag använder fortfarande PS4 eller Xboxkontroll ganska ofta.

Ja touch funkar kanon så länge det finns korrekt stöd för mus-input. Men finns inte det så blir det gröt. När den försöker emulera analog-spaken så känns det bara slött och trist.

Gyrot är kanon, men det är också precis som touch-padsen baserat på om spelet har stöd för mus-input.
I tex. shadow of war och shadow of mordor som inte har korrekt stöd, så använder jag det för att skjuta med pilbågen men precisionen är kass, det är fortfarande lättare än att använda touchplattan men fortfarande slött.
Det har ju inte med själva kontrollern att göra utan mer med spelet och hur spelet interagerar med inputen.

Jag hoppas också på en V2 som är lite mer genomarbetad. Men det bästa med steam-controllern är konfig-ui't. Och nu när det finns möjlighet att konfa även andra kontroller i det ui't så är det ännu bättre.
De behöver fortfarande lägga ner mer tid på hur man sparar och delar konfigurationer, samt möjlighet att lägga till bättre dokumentation för specifika konfigurationer. Men det är hästlängder före allt annat.
Att bara kunna trycka på en knapp och komma in i interfacet och konfa under tiden man spelar är kanon. Inställningsmöjligheterna i spel är oftast begränsade och det är jätteskönt att ha ett unifierat gränssnitt när man ska ställa in kontrollern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Eller så kan man ju designa sin egna. https://xboxdesignlab.xbox.com/sv-se/view?instanceid=8af51993...
Jag gjorde den här. Lite nationalistisk kanske
http://forumbilder.se/H5LL3/skarmklipp.PNG

Snyggt. Hoppas också på Design Labs för nya Eliten!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Vet hur Elitens är men vanliga XB1 dosans d-pad är ju bra?

Supernöjd med D-pad på min Elite (bara att byta från plattan till medföljande styrkors om man föredrar).

Gillar ju personligen mycket mer riktiga D-pads som hos X-box och Nintendos kontollers (förutom Joyconsen på mina Switchar som mycket tyvärr saknar det, klar miss IMO) jämfört med knappvarianten som Sony kör med (även om helt OK, så är det inte mitt #1 val).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/