Intel lanserar SSD-enheten 760p

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar SSD-enheten 760p

Intel följer upp sina lagringsenheter i SSD 600p-serien med den nya modellen 760p, vilken erbjuder nästintill fördubblad prestanda och lägre strömförbrukning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

oh, så nära 720P.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Well, inte så värst höga priser xD

Visa signatur

Stationär: i7 4790k/BeQuiet!Dark Rock 3 /Msi H97I AC/8gb 1600mhz/Msi GTX 980 Gaming 4gb/Intel 530-series 180gb/Ncase M1 "BeQuiet! Edition"/
Laptop: ASUS Zenbook UX32VD-R4002V
Skärm: BenQ GL2440H
Utrustning: Steelseries all in=Qck Prism/APEX 750m/800m/Sensei 310

Permalänk
Medlem

Den ser ut att bli intressant SSD faktiskt. 760p ser ut att få bra prestanda, både med NANDet och då det troligen valt en av de nyare Silicon Motion kontrollern SM2262 som ska vara bra. Det återstår väl att se med tiden dock, men i teorin ska den bli bra 960 EVO alternativ.

Men en liten varning för 660p, som också lanseras i samma veva. Denna kommer troligen säljas billigt, då det är QLC läge på NANDet. Men både prestandan och toleransnivåerna är lite osäkra, så denna bör man inte chansa på om man vill ha något pålitligt.

700p är också en som lanseras, men ska vara OEM inriktad. Det ser ut som det kan vara DRAMlösa SM2263XT kontrollern istället dock, som ju blir billigare. Men förvånansvärd bra prestanda för vad det är. De ska tydligen använda system RAM istället för RAM på SSDn för tabellerna.

Permalänk
Medlem

Det är sådant här jag vill se. När en ny produkt lanseras så skall det vara bättre prestanda och/eller lägre pris. Detta går ju med NVM-e och därför gillar jag det. Inte SATA som hamnat i ett läge av "Hej.. Här är en "ny" SATA-SSD... den presterar exakt likadant som all annan skit på marknaden, och kostar ungefär lika mycket".

Med 4 banors PCI-E så går det ju teoretiskt komma upp i 3900MB/s, så där finns ju utrymme att växa. SATA SSD's är ju fast på runt 550MB/s, vilket känns väldigt mossigt med nutidens mått mätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Den verkar vara ett bra alternativ. Recensioner från Anandtech, TomsHardware, StorageReview.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Får se vad priserna blir, dom som finns på prisjakt ligger i 960 evo priser, men det är mest konstiga butiker som listat dom.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är sådant här jag vill se. När en ny produkt lanseras så skall det vara bättre prestanda och/eller lägre pris.

Så känner jag med, och efter att ha googlat fram en 18 timmar gammal recension av den här produkten är jag måttligt imponerad.

https://www.anandtech.com/show/12349/the-intel-ssd-760p-512gb...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk

Min halvgamla Samsung 950 Pro 512 GB gör fortfarande bra ifrån sig tabellmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Så känner jag med, och efter att ha googlat fram en 18 timmar gammal recension av den här produkten är jag måttligt imponerad.

https://www.anandtech.com/show/12349/the-intel-ssd-760p-512gb...

Ja de siffrorna såg mediokra ut. Men vilka bra siffror samsungen har!

Permalänk
Medlem

oj oj svart PCB? Det var inte dåligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Ja de siffrorna såg mediokra ut. Men vilka bra siffror samsungen har!

Förutom siffrorna på prislappen...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@Hybinette: Håller helt med. Det är ju inte så att det direkt rycker i "uppgraderingstarmen" när man läser Anandtechs recension
"Lite för lite för lite för mycket" blir väl betyget

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Har 760p samma problem som 600p har? Om inte så kan den vara intressant beroende på pris

Permalänk
Avstängd

Några säkerhetshål man får på köpet?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är sådant här jag vill se. När en ny produkt lanseras så skall det vara bättre prestanda och/eller lägre pris. Detta går ju med NVM-e och därför gillar jag det. Inte SATA som hamnat i ett läge av "Hej.. Här är en "ny" SATA-SSD... den presterar exakt likadant som all annan skit på marknaden, och kostar ungefär lika mycket".

Med 4 banors PCI-E så går det ju teoretiskt komma upp i 3900MB/s, så där finns ju utrymme att växa. SATA SSD's är ju fast på runt 550MB/s, vilket känns väldigt mossigt med nutidens mått mätt.

Förstår vad du menar, problemet med Intel's tidigare 600p SSDer var ju att den var snabb på papper, men långsammare än Samsung's 850 EVO SATA diskar. Så länge den faktiskt inte sitter på jätteliten cache och kommer kunna nyttja farten så blir jag nöjd. Vill inte ha en 600p på marknaden. Och jag tar gärna nya SATA enheter som de kommer i lägre pris, håller längre och i m.2 format

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

760p i en tid av 4k? *ba-dum-tss*

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kanske är bortskämd i egenskap av gammal räv som varit med om det som hände där i slutet på 90- och 00-talen, men du slår verkligen huvudet på spiken där. Det har lanserats mängder av modeller som egentligen inte tillför något alls, annat än i bästa fall högst marginella förbättringar för slutkund. Det verkligen stinker mjölkning. Inte mycket bättre än grafikkortstillverkarnas omlanseringsvevor med nytt nummer på gamla kretsar för några år sedan.

I övrigt kul att Intel tycks vara tillbaka på SSD-banan igen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Man kanske är bortskämd i egenskap av gammal räv som varit med om det som hände där i slutet på 90- och 00-talen, men du slår verkligen huvudet på spiken där. Det har lanserats mängder av modeller som egentligen inte tillför något alls, annat än i bästa fall högst marginella förbättringar för slutkund. Det verkligen stinker mjölkning. Inte mycket bättre än grafikkortstillverkarnas omlanseringsvevor med nytt nummer på gamla kretsar för några år sedan.

I övrigt kul att Intel tycks vara tillbaka på SSD-banan igen.

Det som man faktiskt kan göra på SATA-fronten är ju att öka kapaciteten/sänka priset, men det gör ingen... 860 evo tillför ju inget alls mot 850 evo t. ex. Noll och inget. Bara mjölkning rakt av.

Ja det är kul att se att Intel försöker konkurrera. Samsung har ju haft det ensamt på toppen nu ett tag, och då ser priserna ut därefter, så det blir spännande att se hur det här påverkar på sikt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Och jag tar gärna nya SATA enheter som de kommer i lägre pris, håller längre och i m.2 format

Varför M.2? Som jag ser det så är nya SATA-SSDer trevliga för att man kan använda gamla dassiga SATA-portar. Kör man M.2 är det väl NVMe som gäller?
(Jo jag vet att det finns massa M.2-platser som är bundna till SATA och inte till PCIe, så M.2 SATA-enheter har ju sin plats, men jag önskar att så inte var fallet.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Varför M.2? Som jag ser det så är nya SATA-SSDer trevliga för att man kan använda gamla dassiga SATA-portar. Kör man M.2 är det väl NVMe som gäller?
(Jo jag vet att det finns massa M.2-platser som är bundna till SATA och inte till PCIe, så M.2 SATA-enheter har ju sin plats, men jag önskar att så inte var fallet.)

Antagligen för att dom tar mindre plats, inte tar upp SATA-portar och den upplevda prestandaskillnaden mellan snabba SATA SSDer och NVMe är obetydlig för de allra flesta.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

M.2 är sååå nice. Så snyggt och inga kablar

Har man möjligthet att välja så är valet enkelt, m.2!

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har 760p samma problem som 600p har? Om inte så kan den vara intressant beroende på pris

Nej, den har inte samma problem. (660p dock, kan ha en del andra problem.)

600p:s kontroller SM2260 saknade "direct-to-TLC" skrivning, vilket dödade prestandan när SLC cachen tog slut. Verken 545s (SM2258) eller 760p (SM2262) har detta problemet. Båda har dessutom betydligt bättre NAND i grunden, så även TLC prestandan rakt av är snabbare.

Sen tror jag inte den kommer ta tronen från Samsung direkt, men folk är vansinnig hypade som att man behöver 3900MB/s... för vi alla måste ha 350km/h bilar för att kunna köra till jobbet. *rolleyes*

Med rätt pris blir 760p en bra disk, med bra prestanda, för de som behöver mer än SATA, eller är lika panikslagna mot kablar som en 5-åring mot tjejbaciller.

Skrivet av SpeedRebirth:

M.2 är sååå nice. Så snyggt och inga kablar
http://mazdapower.se/pics/IMG_20170615_183636-1024x768.jpg

Har man möjligthet att välja så är valet enkelt, m.2!

Han man möjlighet... större SSD. Skiter tusan i var och hur den sitter. Jag stirrar på skärmen, inte disken.

Skrivet av Wiruz:

Några säkerhetshål man får på köpet?

Kanske i din plånbok, speciellt om du ska ha en större disk

Permalänk
Skrivet av zetruz:

Nej, många nya ATX moderkort idag har NVMe stöd samt SATA stöd för M.2 enheter, och jag ser ingen anledning till varför man behöver fler NVMe enheter om man inte kör i raid, men många m.2 portar utöver den standard PCIe 3.0 x4 porten körs oftast i SATA fart och m.2 är ett smidigare format, inga kablar etc. Och jag använder själv ett Corsair 570X chassi och föredrar att skippa kablar när jag kan, och det är ju super smidigt att bara installera nya SSDer utan att behöva öppna baksidan och behöva dra kablage etc

Dessutom så har jag aldrig sett att ett företag släpper SATA SSDer i m.2 format och struntar i 2'5 formatet, jag menar bara att det hade varit trevligt om man kunde få bägge alternativen och inte en superstor premium för m.2 formatet

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

SATA 3.2 tillåter SATA Express, det är två PCIe lanes (NVMe) genom två SATA kablar, så typ en halv M.2. Tekniskt sett borde det gå att köra en SATA kabel för x1 hastigheter, Man skulle då vara bunden till en teoretisk hastighet av 985 MB/s, inte den största ökningen från 600 MB/s (vilket den teoretiska gränsen för SATA 3.0 ligger på), men än dock en liten ökning. Man borde också kunna köra en full x2 anslutning med thunderbolt 3 över usb, förvirringen med det hjälper dock inte situationen.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"