Permalänk
Medlem

Liten gaming HTPC max 10k

Hej,
jag kollar på en schysst HTPC till en vän, hon har föreslagit några färdigbyggen från Webhallen men jag tycker inte de är så prisvärda helt ärligt. Denna t.ex.: https://new.webhallen.com/se/product/259060-ASUS-M80CJ-OCULUS...
Är det någon som skulle hjälpa mig att dra ihop en liten kundvagn hos Inet? Smällde ihop en dock utan CPU och mobo, för hon är mer inne på Intel än AMD och jag är inte ett fan av Intel http://www.inet.se/kundvagn/visa/11282709
Kör själv en liten Ryzenmaskin men jag hade inte samma budget och hade redan en del komponenter hemma, och t.ex. DDR4-minnen har jag inte asbra koll på.

Permalänk
Avstängd

@queeny: Länken till din kundvagn fungerar inte. Sen har priserna på både DDR4 minnen och grafikkort gått upp, så det blir knepigt att få ihop något bra för runt 10k speciellt om den ska klara av spel på en hyfsad nivå. Så VivoX PC:n är klart mer prisvärd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@queeny:

Jag tycker att den ser rätt bra ut för priset ändå, iallafall om du inte vill montera själv eller har eget OS. Jag försökte dra ihop ett liknande bygge, utan att vara sådär jättebra på just mITX-delen. Chassit verkar dock få plats med prylarna och har fått bra recensioner.
Lista hos Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 1600 (1 990 kr hos Dustin)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 3GB Windforce 2x OC (2 390 kr hos NetOnNet)
Chassi: Cooler Master Elite 120 (499 kr hos Webhallen)
Moderkort: Gigabyte GA-AB350N Gaming WIFI, mITX (1 154 kr hos Dustin)
RAM: Kingston 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz Fury Black (925 kr hos Alina)
SSD: Crucial MX300 275GB SATA 2.5" (929 kr hos Komplett)
HDD: WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III (IntelliPower (990 kr hos NetOnNet)
PSU: BitFenix Whisper M 450W 80 Plus Gold (729 kr hos Webhallen)
Summa: 9 606 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@queeny:

Jag tycker att den ser rätt bra ut för priset ändå, iallafall om du inte vill montera själv eller har eget OS. Jag försökte dra ihop ett liknande bygge, utan att vara sådär jättebra på just mITX-delen. Chassit verkar dock få plats med prylarna och har fått bra recensioner.
Lista hos Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 1600 (1 990 kr hos Dustin)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 3GB Windforce 2x OC (2 390 kr hos NetOnNet)
Chassi: Cooler Master Elite 120 (499 kr hos Webhallen)
Moderkort: Gigabyte GA-AB350N Gaming WIFI, mITX (1 154 kr hos Dustin)
RAM: Kingston 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz Fury Black (925 kr hos Alina)
SSD: Crucial MX300 275GB SATA 2.5" (929 kr hos Komplett)
HDD: WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III (IntelliPower (990 kr hos NetOnNet)
PSU: BitFenix Whisper M 450W 80 Plus Gold (729 kr hos Webhallen)
Summa: 9 606 kr

Blir inte 8GB för klent tycker ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@queeny:
RAM kostar massor idag. 16GB blir automatiskt en extra tusenlapp jämfört med 8GB. Med den budgeten så skulle jag satsa på 8GB och utöka när priserna sjunker.

Permalänk
Medlem

Jag byggde en ny HTPC för drygt 1,5 sedan och valde först ett chassi jag gillade och byggde sedan en dator runt denna.

Raijintek Metis Silver blev det för mig, litet och kompakt som i mina ögon är trevlig att titta på. Jag gick på ett 1050 Ti istället för ett 1060 då detta presterar likvärdigt för 4K filmer

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Säger till henne att slå till på den färdigbyggda

Skickades från m.sweclockers.com