MSI ger moderkort med sockel AM4 stöd för AMD "Raven Ridge"

Permalänk
Melding Plague

MSI ger moderkort med sockel AM4 stöd för AMD "Raven Ridge"

Den 12 februari är det dags för AMD att sjösätta Raven Ridge som kombinerar arkitekturerna Zen och Vega på en bit kisel. Nu släpper MSI nya BIOS/UEFI med stöd för processorfamiljen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får flashbacks till trinity, som jag älskade på den tiden! Perfekt till HTPC, mediadator eller slögaming

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle man kunna köpa ett snorbilligt moderkort (med bildutgång), någon billig ramsticka på 4-8GB, något nätagg i klassen 300-400 spänn och en ravenridge och sedan använda till sovrummet för att streama twitch och kanske glo någon film?

Man kanske t.om skulle klara att spela lättare spel på en sån lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ställer mig frågande till den här rubriken, Gigabyte har lanserat sina den 2a februari, iaf till t e x deras mini-itx kort som jag själv äger

Så, hur kommer sig det att bara MSI nämns, borde det inte vara något i stil med att alla tillverkare släpper för sina kort?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kan upplysa om att mina Hynix-minnen Corsair LPX 3200, som aldrig gått att få högre än 2667 mhz, numera tickar på i 3200. Äntligen! Kör MSI-mortar Arctic b350.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Kan upplysa om att mina Hynix-minnen Corsair LPX 3200, som aldrig gått att få högre än 2667 mhz, numera tickar på i 3200. Äntligen! Kör MSI-mortar Arctic b350.

Så det kom BIOS för artic versionen av mortar också? Såg bara vanliga i listan så vart lite besviken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

... Gigabyte har lanserat sina den 2a februari, iaf till t e x deras mini-itx kort som jag själv äger...

Stämmer för min ATX-modell också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Skulle man kunna köpa ett snorbilligt moderkort (med bildutgång), någon billig ramsticka på 4-8GB, något nätagg i klassen 300-400 spänn och en ravenridge och sedan använda till sovrummet för att streama twitch och kanske glo någon film?

Man kanske t.om skulle klara att spela lättare spel på en sån lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Det att streama twitch och se film behöver du inte en raven ridge till det lär du klara på en gammal i3 eller tidigare generationers AMD A serie. Spela beror däremot väldigt mycket på vad du menar med "lättare spel" Ex bundlades ju BF4 med A10 7850k och det var kanske inte spelbart enligt mig men har kompisar som inte tycker Battlegrounds på Xbox one har några större problem med flytet så de hade nog varit nöjda med den lösningen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det att streama twitch och se film behöver du inte en raven ridge till det lär du klara på en gammal i3 eller tidigare generationers AMD A serie. Spela beror däremot väldigt mycket på vad du menar med "lättare spel" Ex bundlades ju BF4 med A10 7850k och det var kanske inte spelbart enligt mig men har kompisar som inte tycker Battlegrounds på Xbox one har några större problem med flytet så de hade nog varit nöjda med den lösningen.

Jo, men jag gillar samtidigt idén att man åtminstone kan återanvända moderkortet, köpa en till sticka ram, hårddisken/arna och lägga till ett grafikkort och ny CPU i framtiden om man skulle vilja göra en spelmaskin av det hela. Det lär varken vara imorgon eller nästa år i så fall och då borde man ju kunna få rätt schysst grafikprestanda även om man behåller nätaggregatet? Med lättare spel menade jag typ Super Meat Boy och kanske slappspela något äldre Need for Speed.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte även tog med kommande Ryzen 2 när de ändå kommer med en ny bios.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Synd att de inte även tog med kommande Ryzen 2 när de ändå kommer med en ny bios.

Personligen tycker jag det är bättre att dom väntar med BIOS till Zen+ tills det är så moget det kan bli innan release. Du kan tänka dig när användare uppdaterat BIOS med support och kan inte förstå varför allt är så buggigt när dom köper sin processor (det ska ju funka, ju!), när dom inte ens använder BIOS-versionen som kom intill släpp.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vilken hastighet sweclockers kommer att köra när de testar dessa CPU/GPUer

Kan vi räkna med att det finns tester den 12/2?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Kommer slänga ihop en raven ridge till mina föräldrar då dem fortfarande sitter på en gammal core 2 duo.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det var några dagar sedan de rullade ut dessa firmware's eller? Krait verkar ha fått för ett tag sen.

Version
7A33v19
Release Date
2018-01-29
File Size
9.91 MB

Description
- Improved memory compatibility.
- Improved PCIE device compatibility.
- Update AGESA Code 1.1.0.1 to support Raven Ridge CPU.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Kan upplysa om att mina Hynix-minnen Corsair LPX 3200, som aldrig gått att få högre än 2667 mhz, numera tickar på i 3200. Äntligen! Kör MSI-mortar Arctic b350.

Samma här! HAr ett MSI pro gaming carbon, B350 och nu verkar xmp 2 @ 3200 mhz fungera! Grymt!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Ä N T L I G E N ! Sitter på ett X370 SLI PLUS och bara kunnat få upp mina minnen i 2933mhz, men med denna uppdatering bootade burken på första försöket med 3200mhz! About fucking time MSI.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Mina minnen som maxade i 2933mhz tidigare går nu stabilt i 3466mhz med standardtimings. (Är 3200mhz corsair stickor) på mitt X370 gaming pro carbon. Inte en dag för tidigt att man verkar fått hyfsad kontroll på minnessuporten! Gj men hade gärna sett stadiga uppdateringar efter hand i stället för att smälla på stort efter 5 månader ( har för mig förra kom i september).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Skulle man kunna köpa ett snorbilligt moderkort (med bildutgång), någon billig ramsticka på 4-8GB, något nätagg i klassen 300-400 spänn och en ravenridge och sedan använda till sovrummet för att streama twitch och kanske glo någon film?

Man kanske t.om skulle klara att spela lättare spel på en sån lösning?

Har en (nu demonterad) mATX burk med en gammal Phenom x3, 4Gb RAM och ett HD 5770 som är passivt.
Den burken klarade utan problem 1080p uppspelning på t.ex. Netflix och PLEX, Twitch klarade den gallant på 720p, testade aldrig annat.

Mao. är en Ryzen dator för filmtittande rätt overkill

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Kan upplysa om att mina Hynix-minnen Corsair LPX 3200, som aldrig gått att få högre än 2667 mhz, numera tickar på i 3200. Äntligen! Kör MSI-mortar Arctic b350.

Skrivet av MiLeS:

Ä N T L I G E N ! Sitter på ett X370 SLI PLUS och bara kunnat få upp mina minnen i 2933mhz, men med denna uppdatering bootade burken på första försöket med 3200mhz! About fucking time MSI.

Skrivet av Westelindh!:

Mina minnen som maxade i 2933mhz tidigare går nu stabilt i 3466mhz med standardtimings. (Är 3200mhz corsair stickor) på mitt X370 gaming pro carbon. Inte en dag för tidigt att man verkar fått hyfsad kontroll på minnessuporten! Gj men hade gärna sett stadiga uppdateringar efter hand i stället för att smälla på stort efter 5 månader ( har för mig förra kom i september).

Det var ju trevligt att se AMD korten få ordnat sitt minnesstöd. Känns verkligen som att denna plattformen mognat bra nu.
Att alla 3 har lyckats få upp 3200Mhz så enkelt är ju klart positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Verkar som att det var några dagar sedan de rullade ut dessa firmware's eller? Krait verkar ha fått för ett tag sen.
...
- Update AGESA Code 1.1.0.1 to support Raven Ridge CPU.

Ligger före Gigabyte, som baserar sina senaste på AGESA 1.0.0.0a.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det var ju trevligt att se AMD korten få ordnat sitt minnesstöd. Känns verkligen som att denna plattformen mognat bra nu.
Att alla 3 har lyckats få upp 3200Mhz så enkelt är ju klart positivt.

Det enda jag tycker är lite dåligt med Asus och Msi är att de nu först, som dessa skriver, får sina minnen att gå i 3200MHz.

Jag köpte ett Gigabyte B350 Gaming 3 i början på juli, lade in den då senaste biosen och kunde direkt köra 3200 MHz med XMP aktiverat.

Läst hela hösten om folk som max fått upp sina minnen i 2993 MHz, över det och det har kraschat.

Så vad har Gigabyte lyckats med, som de andra inte har?

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Det enda jag tycker är lite dåligt med Asus och Msi är att de nu först, som dessa skriver, får sina minnen att gå i 3200MHz.

Jag köpte ett Gigabyte B350 Gaming 3 i början på juli, lade in den då senaste biosen och kunde direkt köra 3200 MHz med XMP aktiverat.

Läst hela hösten om folk som max fått upp sina minnen i 2993 MHz, över det och det har kraschat.

Så vad har Gigabyte lyckats med, som de andra inte har?

Nu vet jag dock inte vilka moduler de haft. Om jag förstått det rätt har det varit väldigt beroende på om det är rätt typ av minnen (B-die tex) och om det är lite slarvigt gjort med signalerna till RAM (vilket många moderkort hade gjort).

AMD har ju i 400 serien gått ut och gett guidelinjer på hur det bör göras, vilket bör bättra på detta i nästa generations moderkort. Men att man lyckats "laga" även dessa bråkande moderkort till en stabil nivå tycker jag faktiskt är positivt. Så frågan är då om det är bättrat stöd för andra RAM chip som kanske gjorts också?

Sen att det funnits moderkort som gör det rätt från början förvånar mig inte. Vet om att Gigabyte ofta har bättre marginaler i sina kort, inte för överklockning alltid, utan toleranser (tjockare koppar platta bla), vilket kan hjälpa i dessa situationer. Mest troligen dock är har Gigabyte i ditt moderkort gjort en bättre design från början kanske?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Nu vet jag dock inte vilka moduler de haft. Om jag förstått det rätt har det varit väldigt beroende på om det är rätt typ av minnen (B-die tex) och om det är lite slarvigt gjort med signalerna till RAM (vilket många moderkort hade gjort).

AMD har ju i 400 serien gått ut och gett guidelinjer på hur det bör göras, vilket bör bättra på detta i nästa generations moderkort. Men att man lyckats "laga" även dessa bråkande moderkort till en stabil nivå tycker jag faktiskt är positivt. Så frågan är då om det är bättrat stöd för andra RAM chip som kanske gjorts också?

Sen att det funnits moderkort som gör det rätt från början förvånar mig inte. Vet om att Gigabyte ofta har bättre marginaler i sina kort, inte för överklockning alltid, utan toleranser (tjockare koppar platta bla), vilket kan hjälpa i dessa situationer. Mest troligen dock är har Gigabyte i ditt moderkort gjort en bättre design från början kanske?

G-Skill är ju väldigt populära minnen, som oftast kör med Samsung B-die men även de verkar ha problem att gå stabilt.

Läst en hel del recensioner om mitt moderkort och alla verkr positiva. Enda negativa är väl att det inte har någon kylning alls på VRM.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

G-Skill är ju väldigt populära minnen, som oftast kör med Samsung B-die men även de verkar ha problem att gå stabilt.

Läst en hel del recensioner om mitt moderkort och alla verkr positiva. Enda negativa är väl att det inte har någon kylning alls på VRM.

Heh... det låter som Gigabyte. Det är som sagt inte OC tänkt... utan de kör istället deras mest effektiva VRM-chip och struntar i kylningen. De är dock betydligt svalare än många andra lösningar.

Notera dock att mycket man läst om RAM minnes saker med Ryzen är typ gammalt när man läser det. De har ju hållit på och pilla och fixa detta i omgångar och massor med versioner. Sen är det ju bra att du hittade en modell som fungerande direkt, men jag ser ändå inte det negativa i att fler fungerar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu vet jag dock inte vilka moduler de haft.

Kollade MSIs hemsida och mina minnen var listade där för 3200mhz, samma artnr hos tillverkaren som jag köpte. Märker ju ingen direkt skillnad från 2933 och 3200 nu men ändå, tycker ju de borde fixat det tidigare och inte över ett halvår senare.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Heh... det låter som Gigabyte. Det är som sagt inte OC tänkt... utan de kör istället deras mest effektiva VRM-chip och struntar i kylningen. De är dock betydligt svalare än många andra lösningar.

Notera dock att mycket man läst om RAM minnes saker med Ryzen är typ gammalt när man läser det. De har ju hållit på och pilla och fixa detta i omgångar och massor med versioner. Sen är det ju bra att du hittade en modell som fungerande direkt, men jag ser ändå inte det negativa i att fler fungerar nu.

VRM-tempen ligger ofta under 40 grader, dock låg VSOC runt 60 grader, tills jag bytte till en 140mm utsugsfläkt, som sänkte tempen till 50 grader.

Ryzen är som en del skriver ett årgångsvin, det blir bättre med åldern.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Det enda jag tycker är lite dåligt med Asus och Msi är att de nu först, som dessa skriver, får sina minnen att gå i 3200MHz.

Jag köpte ett Gigabyte B350 Gaming 3 i början på juli, lade in den då senaste biosen och kunde direkt köra 3200 MHz med XMP aktiverat.

Läst hela hösten om folk som max fått upp sina minnen i 2993 MHz, över det och det har kraschat.

Så vad har Gigabyte lyckats med, som de andra inte har?

Jag har kört 3200 sedan start, dvs innan alla firmwares rullade ut. Folk läser bara inte om vad som faktiskt ska vara kompatibelt.

Man kanske skulle uppdatera till senaste bios och testa 3600 nu då!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

VRM-tempen ligger ofta under 40 grader, dock låg VSOC runt 60 grader, tills jag bytte till en 140mm utsugsfläkt, som sänkte tempen till 50 grader.

Se där.
Ska man köra allvarlig överklockning så bör jag ju självklart kyla dem mer, men för enklare pill är de faktiskt väldigt svala.

Skrivet av Lord_Moridin:

Ryzen är som en del skriver ett årgångsvin, det blir bättre med åldern.

Just därför jag väntat på att det ska mogna och hoppas hitta en lämplig Ryzen+ i år.

Skrivet av MiLeS:

Kollade MSIs hemsida och mina minnen var listade där för 3200mhz, samma artnr hos tillverkaren som jag köpte. Märker ju ingen direkt skillnad från 2933 och 3200 nu men ändå, tycker ju de borde fixat det tidigare och inte över ett halvår senare.

Men kollade du moderkortets lista?
Detta är ju poängen som skrevs av @Wh1spY ovan, att många bara köper "X" som står 3200Mhz, vilket innebär att dina minnen klarar det. Innebär inte att de klarar det med alla moderkort... utan med iaf ett testat sådant som MSI själv valt (som kan ha varit något slumpmässigt Intel moderkort för allt vi vet).

Men jag förstår att du inte märker skillnad mellan 3200 och 2933, då skillnaden lär vara väldigt liten. Ev kan någon FPS eller iaf min FPS komma upp lite, men även 2933 med rätt timings är bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Jag köpte ett Gigabyte B350 Gaming 3 i början på juli, lade in den då senaste biosen och kunde direkt köra 3200 MHz med XMP aktiverat.
Läst hela hösten om folk som max fått upp sina minnen i 2993 MHz, över det och det har kraschat.

Du hade bara tur vid valet av RAM.

Jag har exakt samma moderkort och valde RAM noga med utgångspunkt i att det skulle ha singel rank och vara listat i QVL för att kunna nå hög hastighet.
- Med senaste UEFI i maj gick det inte att använda XMP och minnet kunde inte nå över 2933MHz.
- Med UEFI version F09b från september kan jag komma upp i 3166MHz, men inte köra XMP.
- Tänker vid tillfälle uppdatera till F20 och se om jag nu kan komma upp i 3200 MHz.