Kostnadsfria verktyg av typen publisher

Permalänk

Kostnadsfria verktyg av typen publisher

Hej på er alla!

Som rubriken lyder söker jag något liknande MS Publisher.
Jag använder idag Libre Office istället för MS office, samt GIMP istället för PS, program som räcker väl för mig.

Men nu skulle jag behöva något liknande Publisher, där jag kan göra visitkort och annat användbart "kontorsmaterial".

Jag vet att ordbehandlaren i Libre går att göra det med, men det är lite begränsande att inte fritt kunna flytta runt bilder osv precis som man kan i publisher.

Alla tips är välkomna, jag har googlat men det syns inget som verkar direkt ok.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Hedersmedlem

Scribus är väl nog den mest uppenbara fria motsvarigheten till Publisher.

Inkscape är snarare en motsvarighet till "Illustrator"-lika program, men kan också användas till visitkort och liknande.

Jag skulle tro att det går att flytta runt bilder i LibreOffice Writer också, om du ändrar förankring till något passande (typiskt "Anchor to page" för fri placering). Vill du ha pixelprecision kan du också slå av "Snap to grid", som annars försöker hjälpa dig att rada upp bildens position med vissa fasta linjer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av samiranta:

Hej på er alla!

Som rubriken lyder söker jag något liknande MS Publisher.
Jag använder idag Libre Office istället för MS office, samt GIMP istället för PS, program som räcker väl för mig.

Men nu skulle jag behöva något liknande Publisher, där jag kan göra visitkort och annat användbart "kontorsmaterial".

Jag vet att ordbehandlaren i Libre går att göra det med, men det är lite begränsande att inte fritt kunna flytta runt bilder osv precis som man kan i publisher.

Alla tips är välkomna, jag har googlat men det syns inget som verkar direkt ok.

har inte kikat men testa inkscape eller krita