Svårt att hitta gtx 1070 eller 1080 i lager ?

Permalänk

Svårt att hitta gtx 1070 eller 1080 i lager ?

Tja! Polaren tänkte uppgradera datorn och vände sig till mig för att hitta komponenter. Men tycker det är väldigt dåligt med kort på marknaden? Känns som de enda korten som finns i lager är rog strix varianter? Hade helst velat hitta 1080 kfa2 för det är vad jag använder. Är det något speciellt som gör att allt är slut sålt överallt eller har jag missat något? Tack på förhand!

Permalänk
Testpilot

Mining gör att det är brist på grafikkort överallt!

I sverige har vi mestadels brist på varorna bara, men kollar man t.ex. USA så kan ett 1070 gå för samma pris som ett 1080Ti i Sverige när det väl kommer in i lager

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Mining gör att det är brist på grafikkort överallt!

I sverige har vi mestadels brist på varorna bara, men kollar man t.ex. USA så kan ett 1070 gå för samma pris som ett 1080Ti i Sverige när det väl kommer in i lager

Jupp, riktigt trist att köpa ny dator eller graffe just nu. Vet inte hur kul det är att köpa begagnade mining-kort heller som grillats 24/7

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som din polare. Mining gör gör det svårt att få tag på grafikkort + pris har ökat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocurrency#Mining
https://www.youtube.com/watch?v=K8kua5B5K3I

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Myllerman:

Jupp, riktigt trist att köpa ny dator eller graffe just nu. Vet inte hur kul det är att köpa begagnade mining-kort heller som grillats 24/7

När BitCoin tog fart så köpte jag mig faktiskt 2st PowerColor 280x begagnat, de rullade på utan problem det året jag hade dem trots att dem suttit i en mining rigg. Så länge korten kylts bra så är det ingen större skillnad på ett kontorskort och ett miningkort egentligen (loaden är rätt irrelevant, det är hur mycket värme VRM o.s.v. fått utså som brukar vara döden för en GPU).

Men ja, suger om man är sugen på att byta ut/uppgradera/köpa nytt i dagsläget!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Har ingen direkt koll på mining men trodde inte det var så stort 🙄 så det är alltså bara vänta tills de blir lagersatta igen då och hoppas man får tag i ett? Tack för svar iallafall, hade inte listat ut det på egen hand 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tror det finns riktigt bra på inet, köpte till ett bygge för några månader sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrcoolers:

Tror det finns riktigt bra på inet, köpte till ett bygge för några månader sen!

I Desember kunne en få fatt i kort rett lett og til bedre priser enn i dag. I Januar startet mangel på kort og prisene gikk opp rett hurtig.

TS: Inet har fått inn en del fra Pallit og EVGA i GTX 1080 akkurat nå. Pass på å kjøp innen de vil bli solgt ut igjen!

Permalänk
Medlem

Att man idag och månaden tillbaka har kunnat sålt sitt nya grafikkort på begagnade marknaden för inköpspris/högre pris bevisar bara vilken hysteri mining verkligen är.

Personligen blir jag förvånad när du säger att det bara finns strixkort. Antar att det är för att den kostar bara liiite mer, men folk är så inne i pengatänk så de tar dom billigaste varianterna då det är samma prestanda.

Det är faktist en fördel för GAMERS då strixkorten faktist presterar bättre och brukar ha bäst kylning med.

Är faktist sugen på ett 1080 strix själv för att SPELA, men jag gör nog bäst t att sitta lugnt i båten samt hålla hand och sjunga cumbaja och hoppas på aprilnyheter som kanske inte ens kommer..

Permalänk
Medlem

Jag har hört om brist och högre priser pga mining men inte kollat på det fören idag då jag redan har ett GTX1070. Priserna på ett 1060 är nu lika eller högre än jag betalade för mitt 1070 för 1 och ett halvt år sedan. Sjukt. Om detta fortsätter även i nästa generation så kommer det bli otroligt dyrt att uppgradera. De måste göra speciella kort för mining och göra så vanliga kort fungerar dåligt där så marknaden kan stabiliseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har hört om brist och högre priser pga mining men inte kollat på det fören idag då jag redan har ett GTX1070. Priserna på ett 1060 är nu lika eller högre än jag betalade för mitt 1070 för 1 och ett halvt år sedan. Sjukt. Om detta fortsätter även i nästa generation så kommer det bli otroligt dyrt att uppgradera. De måste göra speciella kort för mining och göra så vanliga kort fungerar dåligt där så marknaden kan stabiliseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns redans speciella ASICS för mining, se Antminer och liknande.
Samsung har sagt att dom ska börja tillverka ASICS, kanske hjälper något.

Problemet är att dom är dyra 40.000kr/st eller liknande för dom större, endel verkar lika svåra som grafikkort att få tag på.. sedan kanske bättre andrahandsvärde på grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Finns redans speciella ASICS för mining, se Antminer och liknande.
Samsung har sagt att dom ska börja tillverka ASICS, kanske hjälper något.

Problemet är att dom är dyra 40.000kr/st eller liknande för dom större, endel verkar lika svåra som grafikkort att få tag på.. sedan kanske bättre andrahandsvärde på grafikkort?

Sen är de inte heller riktigt lika attraktiva eftersom att dom bara kan mina en viss algotrim och förtjänsten av asics miners avtar jättesnabbt, en baikal giant B tjänade man typ 600USD om dagen på när den släpptes men ett tag senare kanske 200USD, tillslut tjänar man ingenting på den när det släppts nya batchar av samma miner (Snabbare) och då sitter man med ett stycke värdelös hårdvara som ingen har nytta av och i bästa fall dragit ihop 50% profit. När du når ROI med en GPU rigg så kan du i princip montera ner hela riggen och sälja grafikkorten för nypris, i dagsläget.

Många algotrimer är asics resistanta med, dvs det går inte att mina med en asic.

Nvidia har ju släppt lite kort såsom p104-100 och p106 som motsvarar ungefär 1080Ti och 1070 fast utan display-portar på, saken är den att dessa korten är för dyra (runt 6-700 usd) och har mycket sämre andrahandsvärde eftersom att man inte kan sälja dom till gamers, därav är det ingen som vill köpa dessa miner kort ändå, de måste bli mycket billigare.

Nvidia sitter väl lite i kläm också, inte så bra att överflöda marknaden med GPUs heller om hela crypto "bubblan" skulle spricka så skulle marknaden överfyllas as top-end grafikkort till bra priser vilket skulle drabba nvidia negativt då.

antar att det är därför vi sitter här med tomma hyllor.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Jupp, riktigt trist att köpa ny dator eller graffe just nu. Vet inte hur kul det är att köpa begagnade mining-kort heller som grillats 24/7

Mina mining kort ligger och tuggar undervoltade på ~65 grader med fläkten på 30% t.ex. ROG Strix 1080. Det går ett par grader högre med högre volt när jag gamear på det. Jag tror ärligt talat inte de flesta som bryr sig om att minea tar dålig hand om korten. Det kräver rätt mkt mer av användaren än under/överklocka och under/övervolta gör. Därtill brukar miners se korten som en investering snarare än en leksak vilket lär bidra till hur man behandlar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

I Desember kunne en få fatt i kort rett lett og til bedre priser enn i dag. I Januar startet mangel på kort og prisene gikk opp rett hurtig.

TS: Inet har fått inn en del fra Pallit og EVGA i GTX 1080 akkurat nå. Pass på å kjøp innen de vil bli solgt ut igjen!

Ryktas väl att Nvidia dragit ner på produktionen under året också för att bereda väg för nästa gen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MixeR_staveN:

Nvidia sitter väl lite i kläm också, inte så bra att överflöda marknaden med GPUs heller om hela crypto "bubblan" skulle spricka så skulle marknaden överfyllas as top-end grafikkort till bra priser vilket skulle drabba nvidia negativt då.

antar att det är därför vi sitter här med tomma hyllor.

Ethereum är den största faktorn och boven till varför Nvidia grafikkort:en går åt som smör, med övriga cpypto valutor dessförinnan var det ju inte ens lönt att kolla på NVidia kort för de presterade såpass dåligt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Ryktas väl att Nvidia dragit ner på produktionen under året också för att bereda väg för nästa gen.

Det ska man inte tro för mycket på, det är snarare tvärtom att miners dammsuger marknaden tack vare Ethereum. Det brukar alltid vara ett visst gap i hyllorna efter julhandeln, men aldrig har det varit såhär pass stort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det ska man inte tro för mycket på, det är snarare tvärtom att miners dammsuger marknaden tack vare Ethereum.

Isf borde de ha gjort det för länge sedan med tanke på att Eth inte gått otroligt mycket bättre senaste tiden jämfört med sen i somras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ethereum är den största faktorn och boven till varför Nvidia grafikkort:en går åt som smör, med övriga cpypto valutor dessförinnan var det ju inte ens lönt att kolla på NVidia kort för de presterade såpass dåligt.

Fast Eth är ju den krypto där AMD verkligen ligger bäst till. Nvidia är bra på just de andra kryptosen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Fast Eth är ju den krypto där AMD verkligen ligger bäst till. Nvidia är bra på just de andra kryptosen.

Ja, men det är ju inte förrän på senare tid som folk har fått upp ögonen stort för Ethereum.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannesb:

Tja! Polaren tänkte uppgradera datorn och vände sig till mig för att hitta komponenter. Men tycker det är väldigt dåligt med kort på marknaden? Känns som de enda korten som finns i lager är rog strix varianter? Hade helst velat hitta 1080 kfa2 för det är vad jag använder. Är det något speciellt som gör att allt är slut sålt överallt eller har jag missat något? Tack på förhand!

Om inget annat så är Strix varianten riktigt trevlig! Har ett strix 1080 och är väldigt nöjd med kylaren. Annan trevlig sak är att koppla två fläktar till grafikkortet är smutt, lillebrorsan har kopplat frontfläktarna som styrs av GPU tempen istället för cpu tempen. Enda att tänka på är att kortet är större än många andra 1070/1080.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ja, men det är ju inte förrän på senare tid som folk har fått upp ögonen stort för Ethereum.

Fast ETH har ju varit på rejält uppsving sen i våras? Minar du själv?

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Fast Eth är ju den krypto där AMD verkligen ligger bäst till. Nvidia är bra på just de andra kryptosen.

Nvidia är lika bra på eth som amd men amd har varit mer prisvärt alternativ om man bara ska mina eth.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

Nvidia är lika bra på eth som amd men amd har varit mer prisvärt alternativ om man bara ska mina eth.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har gett mycket mer ETH per krona (högre hash per krona) så nej, Nvidia har varit och är sämre på ETH.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

AMD har gett mycket mer ETH per krona (högre hash per krona) så nej, Nvidia har varit och är sämre på ETH.

det var ju precis det jag skrev, men det hindrar inte folk med NVIDIA riggar från att minea ETH också om det skulle vara det myntet med mest profit för stunden, med lika bra fart som AMD korten.

Nvidia är ett mycket bättre allround val än AMD och kräver mindre modifiering för att hasha snabbt, en liten OC bara sen är man igång till skillnad på AMD kort där man måste byta bios och ladda speciella drivrutiner m.m.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Skrivet av johannesb:

Tja! Polaren tänkte uppgradera datorn och vände sig till mig för att hitta komponenter. Men tycker det är väldigt dåligt med kort på marknaden? Känns som de enda korten som finns i lager är rog strix varianter? Hade helst velat hitta 1080 kfa2 för det är vad jag använder. Är det något speciellt som gör att allt är slut sålt överallt eller har jag missat något? Tack på förhand!

Jag skulle säga att STRIX är att föredra framför KFA2

Permalänk
Medlem

Död åt alla miners...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

det var ju precis det jag skrev, men det hindrar inte folk med NVIDIA riggar från att minea ETH också om det skulle vara det myntet med mest profit för stunden, med lika bra fart som AMD korten.

Nvidia är ett mycket bättre allround val än AMD och kräver mindre modifiering för att hasha snabbt, en liten OC bara sen är man igång till skillnad på AMD kort där man måste byta bios och ladda speciella drivrutiner m.m.

Visst, jag har själv Nvidia kort av den anledningen. Men du motsatte dig att AMD skulle vara bättre på ETH. AMD är bättre på ETH. Ska du minea ETH så är AMD ett rakt av bättre val. Vill du kunna minea annat också och ha högre framtidssäkerhet så är Nvidia troligtvis ett bättre val, därtill har de varit mer lättillgängliga.

Skrivet av Iksu:

Död åt alla miners...

Älskar dig med bubben.

Permalänk
Medlem

Fråga: Vad menar ni med mining?

Permalänk
Medlem

...utbudet är skralt...och där det finns är priset helt bananas....EVGA 1080 Ti 11GB FTW3 för 10299:- på Inet ex...c'mon! :/

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Undra vad som skulle hända med priserna om mining gick från vara lönsamt till att bli kostsamt istället. Så många kort som är köpta i miningsyfte som sedan skulle hamna på begagnatmarknaden vilket borde få hela begagnatmarknaden att svämma över och mätta marknaden vilket på så sätt tvingar ner priserna på begagnade kort. En hel del personer skulle snart inse att köpa ett beg kort är ett riktigt klipp till pris per prestanda och således skulle nya kort sälja sämre vilket borde leda till lägre pris där med.

Frågan är hur länge det här med mining kommer att fortsätta?