Permalänk
Medlem

Kan man få en stöt

Jag tänkte bygga om mellan två datorer till en dator. Ska öppna dem och fixa lite. Är nybörjare och kollat lite hur man gör.
Det jag undrar är om det kan vara farligt och man kan få en stöt om inte elkabeln är i?

Permalänk
Medlem

@aroztic: Nej. Stäng bara av datorn, stäng av nätaggen, koppla ur kablarna, jorda dig själv och kör på.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Dra ut elkabeln och håll inne strömknappen i typ 3 sekunder, då kan du vara säker på att det inte ligger ström kvar i kondensatoerna, alltså ingen risk för dig om du jobbar med datorn. Tänk på att ta så lite som möjligt i ytor med synliga kretsar för att minska risken för ESD-skador på datorerna.

Och sedan ska du ALDRIG ta bort skyddet från nätaggregatet, det finns personer som har dött av det.

Permalänk
Medlem

hur jordar jag mig själv?
tack för svar i övrigt

Permalänk
Medlem

Använd ett ESD-armband med klämman på någon av chassin så är du ok.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av aroztic:

hur jordar jag mig själv?
tack för svar i övrigt

Jag har aldrig använt ESD-armband och har heller aldrig haft sönder någon komponent. Vad du ska göra är att arbeta på en yta i trä, UTAN duk eller liknande. Du vill inte vara på en elektriskt ledande yta och inte heller en ytan som generarar statisk elektricitet, som plast och textilier kan göra.

Sedan ska du ta i en vattenkran innan du du börjar jobba med datorn, så att du nollar din elektriska potential.

Permalänk
Medlem

@Ziddie: varför skulle trä vara bra att jobba på, det genererar väl statisk elektricitet som allt annat? varför ta i en kran när det dels riskerar att vara fel jord potential samt rör han sig så är risken väldigt stor att det är ogjort.

Till trådskaparen läs följande tråd:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/230416-esd-statisk-ele...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Sedan ska du ta i en vattenkran innan du du börjar jobba med datorn, så att du nollar din elektriska potential.

Jösses, har du lärt dig det i "livets hårda skola" ? I så fall benämn det vänligen som blandare, eller om det bara är tillförsel av kallvatten, tappventil.

Men, vitsen med att nolla sin elektriska laddning, är att göra det mot chassit som du ämnar montera datorkomponenter i, så att det får samma potential som dig själv.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Använd ett ESD-armband med klämman på någon av chassin så är du ok.

Samma effekt får du om du tar på chassiet ESD armband är bara en inkomstkälla för tillverkaren, inget annat.
Fast du har rätt egentligen, armbandet nollställer spänningsskillnaden mellan dig själv och chassiet...precis som det gör om du sätter fingret på chassiet.

För övrigt låter trådskaparen lite dåligt påläst. Skall du verkligen göra detta? Är datorkomponenterna kompatibla mellan datorerna?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Ziddie: varför skulle trä vara bra att jobba på, det genererar väl statisk elektricitet som allt annat? varför ta i en kran när det dels riskerar att vara fel jord potential samt rör han sig så är risken väldigt stor att det är ogjort.

Till trådskaparen läs följande tråd:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/230416-esd-statisk-ele...

Har du någonsin fått en stöt av ett träbord?

Skrivet av Johan^junior:

Jösses, har du lärt dig det i "livets hårda skola" ? I så fall benämn det vänligen som blandare, eller om det bara är tillförsel av kallvatten, tappventil.

Men, vitsen med att nolla sin elektriska laddning, är att göra det mot chassit som du ämnar montera datorkomponenter i, så att det får samma potential som dig själv.

Du låter som en kul person... Hoppas vi aldrig träffas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ziddie:

Jag har aldrig använt ESD-armband och har heller aldrig haft sönder någon komponent. Vad du ska göra är att arbeta på en yta i trä, UTAN duk eller liknande. Du vill inte vara på en elektriskt ledande yta och inte heller en ytan som generarar statisk elektricitet, som plast och textilier kan göra.

Sedan ska du ta i en vattenkran innan du du börjar jobba med datorn, så att du nollar din elektriska potential.

Skrivet av Ziddie:

Har du någonsin fått en stöt av ett träbord?

Det handlar inte om att få en stöt. Det handlar om att din elektriska potential ska vara samma som komponenterna du arbetar med. Det är därför du ska koppla ihop dig själv med datorn med ett ESD-armband.

Arbetar man professionellt med detta är det inte ovanligt att arbeta på en så kallad ESD-matta. Då är hela arbetsytan ledande och sammankopplad med dig. Allt för att ta bort skillnader och slippa få snabba utjämningar genom kretsarna.

Så nej, trä är inte särskilt ledande och det är just därför det inte är något bra att jobba på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@KingCobra: fast det är jäkligt jobbigt att bara kunna använda en hand för den andra ska hålla i en chassi del som är ren metall.
det räcker ju inte att bara ta i chassit en gång, utan kontakten måste vara konstant medans man hanterar komponenterna
känns det inte smidigare att lägga 20-30 spänn på ett billigt esd armband då? eller om man är jäkligt snål går det ju alltid ta en sladd bit i stället

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Samma effekt får du om du tar på chassiet ESD armband är bara en inkomstkälla för tillverkaren, inget annat.
Fast du har rätt egentligen, armbandet nollställer spänningsskillnaden mellan dig själv och chassiet...precis som det gör om du sätter fingret på chassiet.

Skillnaden är väl att det sitter ett motstånd i armbandet som gör att man inte får en kraftig strömpik?

Utan armband skulle du ju kunna gnida in dig i en katt och sen sätta fingret mot chassit, och då finns det säkerligen en potentialskillnad.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

och ta av dig fleecejackan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HWS:

Skillnaden är väl att det sitter ett motstånd i armbandet som gör att man inte får en kraftig strömpik?

Nej, sitter inget motstånd. Grejen är att det är bara precis när du sätter på dig armbandet som det sker en snabb utjämning genom sladden. När du sedan arbetar har du samma potential som datorn hela tiden och ingen utjämning sker på ett okontrollerat sätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Har du någonsin fått en stöt av ett träbord?

Träbord är ett kraftigt motstånd men leder till trots elektroner oavsett, du får ursäkta min anekdot men jag har haft sönder minnen (med olika tidsperioder emellan) utan ESD-armband. Men för var gång jag har haft armbandet så har inget pajat, så det räcker att vara overconfident nog att tillåta ett misstag - och ett misstag är en utgift extra i onödan. Så varför chansa?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag har aldrig använt ESD-armband och har heller aldrig haft sönder någon komponent. Vad du ska göra är att arbeta på en yta i trä, UTAN duk eller liknande. Du vill inte vara på en elektriskt ledande yta och inte heller en ytan som generarar statisk elektricitet, som plast och textilier kan göra.

Sedan ska du ta i en vattenkran innan du du börjar jobba med datorn, så att du nollar din elektriska potential.

Nej, du får samma potential som din vattenkran om du gör så, det du vill göra är att ha samma potential som prylarna du jobbar med, du vill vara jordad till datorchassit med ett armband - klämma på chassit. Det finns inget som helst syfte med att ta på vattenkranen, gällande esd.

Förövrigt, fett tråkigt att andra har en dålig attityd, bara för att du själv sitter på en viss kunskap och andra inte gör det, så behöver man inte vara otrevlig eller nedlåtande, bättre att vara uppmuntrande och förklara. Tråkiga jäklar..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag har aldrig använt ESD-armband och har heller aldrig haft sönder någon komponent. Vad du ska göra är att arbeta på en yta i trä, UTAN duk eller liknande. Du vill inte vara på en elektriskt ledande yta och inte heller en ytan som generarar statisk elektricitet, som plast och textilier kan göra.

Sedan ska du ta i en vattenkran innan du du börjar jobba med datorn, så att du nollar din elektriska potential.

När man är död så känner man inget, bara din omgivning lider.
Det är samma sak när man är korkad.

FYI så kan man överleva rysk roulette också, är trumaxeln riktigt väloljad så borde kammaren med patronen hamna nedåt. Men det är dumt o chansa. (om man skjuter chiappa eller vad de heter med pipan i linje med nedersta kammaren blir ju oddsen sämre)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziddie:

Jag har aldrig använt ESD-armband och har heller aldrig haft sönder någon komponent. Vad du ska göra är att arbeta på en yta i trä, UTAN duk eller liknande. Du vill inte vara på en elektriskt ledande yta och inte heller en ytan som generarar statisk elektricitet, som plast och textilier kan göra.

Sedan ska du ta i en vattenkran innan du du börjar jobba med datorn, så att du nollar din elektriska potential.

@Ziddie

Det är inte din elektriska potential du ska nolla utan du ska ha samma potential som komponenterna, det kan bli ännu värre potential om du tar i en kran och sedan komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@KingCobra: fast det är jäkligt jobbigt att bara kunna använda en hand för den andra ska hålla i en chassi del som är ren metall.
det räcker ju inte att bara ta i chassit en gång, utan kontakten måste vara konstant medans man hanterar komponenterna
känns det inte smidigare att lägga 20-30 spänn på ett billigt esd armband då? eller om man är jäkligt snål går det ju alltid ta en sladd bit i stället

Nejdå du behöver inte hålla konstant alls De flesta chassier är ju av plåt och de flesta är inte målade på insidan så det räcker att man är när chassiet med huden när man skruvar. Arbetar alltid med bara armar så för mig är det inga problem alls Har byggt ett 20 tal datorer sen 90 talet och uppdaterar komponenter gaska ofta åt mig själv och bekanta. Har ALDRIG haft någon ESD skada på någon komponent så nä, ESD armband är onödigt. Skulle aldrig lägga 20-30 spänn på det.

Å andra sidan verkar trådskaparen lite osäker på vad han gör så...i detta fallet kanske det skulle vara motiverat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Skillnaden är väl att det sitter ett motstånd i armbandet som gör att man inte får en kraftig strömpik?

Utan armband skulle du ju kunna gnida in dig i en katt och sen sätta fingret mot chassit, och då finns det säkerligen en potentialskillnad.

Öh nä. Det är endast en kabel mellan dig och komponenten du sätter klämman i.
Ja potentialskillnaden jämnas ut mellan din nyklappade katthand och chassiet, precis som det gör mellan klämman på ESD armbandet och chassiet. Det blir en exakt likadan strömpik.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ziddie:

Jag har aldrig använt ESD-armband och har heller aldrig haft sönder någon komponent. Vad du ska göra är att arbeta på en yta i trä, UTAN duk eller liknande. Du vill inte vara på en elektriskt ledande yta och inte heller en ytan som generarar statisk elektricitet, som plast och textilier kan göra.

Sedan ska du ta i en vattenkran innan du du börjar jobba med datorn, så att du nollar din elektriska potential.

Blanda inte in jordpunkt för huset och jord mellan olika komponenter. Att blanda in vattenkranar, element eller eluttag leder inte till något bra.

Skrivet av HWS:

Skillnaden är väl att det sitter ett motstånd i armbandet som gör att man inte får en kraftig strömpik?

Utan armband skulle du ju kunna gnida in dig i en katt och sen sätta fingret mot chassit, och då finns det säkerligen en potentialskillnad.

Skrivet av giplet:

Nej, sitter inget motstånd. Grejen är att det är bara precis när du sätter på dig armbandet som det sker en snabb utjämning genom sladden. När du sedan arbetar har du samma potential som datorn hela tiden och ingen utjämning sker på ett okontrollerat sätt.

ESD-armband och ESD-mattor är elektriskt ledande med stort motstånd. Vi pratar 50 kOhm om man jordar med skor och upp till någon MOhm. Så mycket riktigt sitter det ett motstånd i ESD-armbandet, i detta fallet är det dock en del av konstruktionen (kabeln/vajern) och inte ett faktiskt fysiskt motstånd.

Tanken är att man skall få en långsam urladdning mellan armbandets sladd och komponenterna man jobbar med. Om en snabb urladdning sker så är det just en Elektrostatisk urladdning man får. Vilket är vad man vill undvika med ESD-armbandet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Öh nä. Det är endast en kabel mellan dig och komponenten du sätter klämman i.
Ja potentialskillnaden jämnas ut mellan din nyklappade katthand och chassiet, precis som det gör mellan klämman på ESD armbandet och chassiet. Det blir en exakt likadan strömpik.

@KingCobra

Som sagt så är det motstånd i och är jättebra att använda när du bygger så du urladdas sakta, och är inte likadant som enbart en kabel.

Tror vissa behöver läsa på om esd och vad esd-armband mm gör.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Det jag skall göra är att sätta in en hårddisk i min nya dator, det kan väl inte vara så svårt
Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aroztic:

Tack för alla svar.
Det jag skall göra är att sätta in en hårddisk i min nya dator, det kan väl inte vara så svårt
Eller?

Nej, väldigt enkelt
Tar ett par minuter, är det en hdd eller ssd?
Men läs på lite innan du börjar.
Finns även en datorbyggar guide här på sweclockers, kolla fliken Guider.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

@Nepo: Jag kommer ha en 250gb ssd i min nya dator. Kommer vilja sätta in en 1T eller 2T mekanisk.

Permalänk
Medlem

@KingCobra

Skrivet av anon200632:

Som sagt så är det motstånd i...
Tror vissa behöver läsa på om esd och vad esd-armband mm gör...

...här t.ex https://en.wikipedia.org/wiki/Antistatic_device
"typically takes the form of a 4 megohm resistor in the coiled cable (or, more commonly, a 2 megohm resistor at each end"