Dreamfilm-grundare döms till skadestånd på 4 miljoner kronor

Permalänk
Medlem

Protip: Använd aldrig svenska filmer/serier då åker man inte dit på det. Liksom.. Det måste kännas surt och åka dit på en skit film/serie..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Känns ju som pirat branschen tryckt på just för få laglig streaming t.ex. Utbudet är dock skralt, men ändå steget mot slippa få tag i filmer annan väg.

Finns många serier/filmer som är nästintill omöjliga att få tag i Sverige och då finns det tyvärr ibland bara en väg att gå (vissa streaming tjänster idag tar in lite mer från japansk/kinesisk kultur och vissa amerikanska serier som inte satt sin fot här).

Få som faktiskt vill köpa fysisk skiva för att åtnjuta fredagsmys (för en film man kanske ser 1 gång i livet), bekvämare med streming. Får hoppas filmbranschen faktiskt börjar ta detta på allvar, i stället för ha dyra rättegångar.

Idag verkar media branschen satta på att tjäna pengar genom stämningar på kassa filmer, än gå med förlust på dålig film.

Dom här breven t.ex, var ju på en film som vad jag vet inte var populär här i norden. Skicka kravbrev i stället och få in utgifterna för filmproduktionen.

Plus att ha tillgång till senaste säsongerna av vissa serier. Varför ska vi ha de 3 första säsongerna av något som har 5 säsonger i USA och där man dagligen riskerar att se spoilers pga sociala medier?

För mig är regionindelningen det största problemet med lagliga streamingtjänster. Eller rättare sagt utbudet, men det är nog ett symptom av regionerna. Netflix har rätt attityd i den frågan men tyvärr är det inte dom som bestämmer när det gäller material de köper in.

Permalänk
Inaktiv

Vad har man för rättigheter ifall man slösat både pengar och livstid på en skitfilm?

Permalänk
Avstängd

Obs, åklagaren kan ju välja att överklaga till HD, detta för att skapa prejudikat för liknande brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Obs, åklagaren kan ju välja att överklaga till HD, detta för att skapa prejudikat för liknande brott.

Krävs prövnings tillstånd för att HD ska ta upp det även i det fallet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Att mörda och att ladda ner tas på lika stort allvar...

Det är tydligen dyrare att piratkopiera än vad det är att våldta och mörda någon. Sverige är ett skämt egentligen.

Permalänk
Medlem

Tja det skrivs ju om Sverige på andra ställen, att piratkopiera är lika med mord i straffskala.
Sverige har blivit ett skämt utomlands när man läser ifrån deras syn ang invandring, kaos, straff som inte är avskräckande på något sätt.

Förr (typ 20 år sedan) hade Sverige en positiv bild i utländsk media och individer, nu för tiden är vi mer något att skratta åt
Jag skrattar också åt Sverige dock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Makaveli1:

Det är tydligen dyrare att piratkopiera än vad det är att våldta och mörda någon. Sverige är ett skämt egentligen.

Skrivet av Nivity:

Tja det skrivs ju om Sverige på andra ställen, att piratkopiera är lika med mord i straffskala.
Sverige har blivit ett skämt utomlands när man läser ifrån deras syn ang invandring, kaos, straff som inte är avskräckande på något sätt.

Förr (typ 20 år sedan) hade Sverige en positiv bild i utländsk media och individer, nu för tiden är vi mer något att skratta åt
Jag skrattar också åt Sverige dock

Jag skrattar inte åt Sverige. Säger inte att vi är världsbäst eller har full koll på våran 'skit?'. Men vi försöker iaf, mer än man kan säga om östra Europa och Ryssland. Sätter man det i perspektiv kanske det blir lite klarare. Hur länge har vi laddat ner saker? Säg 20 år för enkelhetens skull. Hur bra var våra lagar och regler 20 år efter första mordet hade begåtts av en människa? Eller 35000 år efter för den delen? Hårda straff funkar ju ingenstans så varför ska vi trycka på så hårt här om det när det visas gång på gång utomlands att det bara blir sämre av det? Utan invandring hade Sverige varit i sämre skick än Grekland nu med tanke på våran ålderstigna befolkning.

Det här med att tänka efter innan man öppnar käften hoppas jag blir hårdvaluta i framtiden.

Permalänk
Medlem

hur mycket pengar hann dom dra in på sidan? det måste väl ha varit en del va? men jag tycker oavsett är det är ändå sjukt att såna brott straffas värre än pedofiler, mördare och andra avskyvärda brott...

Permalänk
Medlem

Det är de bristfälliga legala alternativen som ger utrymme för sajter som dreamfilm att existera. Skulle lätt betala för en strömningstjänst där jag skulle kunna köpa filmer utan att behöva ladda hem dessa. Alltså strömma från en molnlagringstjänst där filmerna lagras när jag köpt dom. Strömma okomprimerad blu-ray kvalitet, DTS-ljud eller motsvarande skulle vara guld värt för mig som kör projektor men inte pallar att vänta på att filmerna ska dimpa ner i brevlådan. Jag tror att folk är villiga att betala, men det krävs då ett ordentligt utbud och inga kompromisser med kvaliteten och det ska gå på 5 sekunder från köp till att kunna se filmen. Priserna borde kunna hållas nere också eftersom det inte skulle behövas någon manuell hantering av fysiska kopior.

Någon som har koll på om någon sådan tjänst är på G? Eller skulle det ställas för höga krav på bandbredd för att en sådan tjänst skulle kunna existera i dagsläget?

Jag tror filmbranschen borde sluta fokusera så hårt på att filmerna först ska ut på bio innan de ska gå att köpa. Det är så många som idag, av ren lathet inte orkar ta sig till biograferna. Därför borde filmreleaser ske på bred front. Både på bio och samtidigt på den typen av strömningstjänst jag tidigare nämnde.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tjänade dom en massa pengar på det hela? Annars tycker jag att dom ska få villkorligt och betala en vettig summa, så att dom kan fortsätta sina liv efteråt med en vettig ekonomi. Jag tycker inte att om serien inte erbjuds här så har man rätt att ladda ner den, nej. Underhållning är ingen mänsklig rättighet. Jag vet att vissa tycker det och jämför svenska netflix med den nordamerikanska men å andra sidan så får usa coca cola med majs sirap medans dom i mexico kör på sockerrör

Permalänk
Medlem

Endå skrattar advokaterna hela vägen till banken. 4 miljoner i skadestånd är mycket för en privatperson.
Undrar hur mycket dessa rättegångar kommer kosta innan detta är färdigt? Förstår inte vad vi har tingsrätten till, finns inte många rättegångar som slutar i tingsrätten. Allt överklagas och juristerna tjänar multum på detta.
Allt som genererar tid i domstol är bra för jurister.

Att det är fel det skaparna på Dreamfilm gjort är uppenbart. Vilket jag inte motsätter mig. Men att jurister gjort ett samhällsansvar till miljonskapande maskin av skattepengar är jag helt emot. Samt att de går i ekonomiska intressen före sitt uppdrag att skapa rättvisa och försvara den svage.
Rättegångskostnaden samt strafföreläggande kommer vida överstiga skadeståndet. Så det är en sur karamell vi skattebetalare får betala för detta.

Kan tycka det känns som jurister/advokater gärna friställer "yrkeskriminella" för det vet att de snart gjort något nytt så de får mer jobb.

Kan vara off topic, men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det finns inte "livstid" i Sverige max är 14år om jag inte minns fel, däremot kan man få ett straff som inte är tids bestämt (fast det är helt andra brott än typ mord som krävs för det), vilket i princip kan bli hur länge som helst

Är man under 21 så är maxstraffet 14 år. Det finns ju en del som förmodligen aldrig kommer släppas ut och då blir livstid faktiskt livstid. Malexandermördarna och Anders Eklund t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

hur mycket pengar hann dom dra in på sidan? det måste väl ha varit en del va? men jag tycker oavsett är det är ändå sjukt att såna brott straffas värre än pedofiler, mördare och andra avskyvärda brott...

Fast det är ju inte lika. Det är mer som att jämföra någon som tjänar grova pengar på pedofili (som säljer eller dylikt) eller som anlitas för att mörda folk etc.
Dreamfilm tjänade väldigt mycket pengar på naiva Svenssons som ville kolla på filmer med swesub.

Bara bra med höga straffböter för den här sortens brott så folk inte går i samma fälla.
Lätta pengar utan skrämmande straff gör folk dumma i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tar fram popcornen. De här trådarna brukar spåra

Bättre än fredagspanelen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Aldrig hört om denna sida.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbanj:

Fast det är ju inte lika. Det är mer som att jämföra någon som tjänar grova pengar på pedofili (som säljer eller dylikt) eller som anlitas för att mörda folk etc.
Dreamfilm tjänade väldigt mycket pengar på naiva Svenssons som ville kolla på filmer med swesub.

Bara bra med höga straffböter för den här sortens brott så folk inte går i samma fälla.
Lätta pengar utan skrämmande straff gör folk dumma i huvudet.

Men hur mycket pengar har de egentligen tjänat?

Edit: Jag säger inte att det ska vara lätt att tjäna pengar olagligt utan korrekt straff, men är straffet på 4miljoner rimligt till förhållande med vad de tjänat?

Jag har svårt att tro att någon av dessa kommer kunna betala dessa pengar, vilket i sig bara blir en förlust för övriga skattebetalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Men hur mycket pengar har de egentligen tjänat?

Edit: Jag säger inte att det ska vara lätt att tjäna pengar olagligt utan korrekt straff, men är straffet på 4miljoner rimligt till förhållande med vad de tjänat?

Jag har svårt att tro att någon av dessa kommer kunna betala dessa pengar, vilket i sig bara blir en förlust för övriga skattebetalare.

Jag håller med, jag är nöjd med viaplay och netflix. Denna enorma summa kommer att hamna på oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Men hur mycket pengar har de egentligen tjänat?

Edit: Jag säger inte att det ska vara lätt att tjäna pengar olagligt utan korrekt straff, men är straffet på 4miljoner rimligt till förhållande med vad de tjänat?

Jag har svårt att tro att någon av dessa kommer kunna betala dessa pengar, vilket i sig bara blir en förlust för övriga skattebetalare.

Hur mycket har personerna bakom Swefilmer tjänat på sajten?

Enligt åklagarens så kallade framställan om kvarstad har Swefilmer fått intäkter på cirka 12,5 miljoner kronor på annonser mellan november 2013 och juni 2015.

Intäkterna från donationer har varit cirka 900 000 kronor från den 1 januari till 2013 till början av juli 2015.

Både annonsintäkterna och donationerna har betalats ut till den utländska medborgaren som är häktad i sin frånvaro. Rätten har nu fryst 13 miljoner kronor av hans tillgångar.

Så Dreamfilm lär väll vara samma eller mer, hur mycket reklam som helst.

felstavning på mycket.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Men hur mycket pengar har de egentligen tjänat?

Edit: Jag säger inte att det ska vara lätt att tjäna pengar olagligt utan korrekt straff, men är straffet på 4miljoner rimligt till förhållande med vad de tjänat?

Jag har svårt att tro att någon av dessa kommer kunna betala dessa pengar, vilket i sig bara blir en förlust för övriga skattebetalare.

Enligt IDG:

Enligt kammaråklagare Mats Ljunqvist är det hos Företagaren som alla intäkterna från Dreamfilm landat. Exakt hur mycket han fått in från sajten är oklart. Mannen står även åtalad för skattebrott i ett separat mål, och tros ha undanhållit intäkter på drygt 5,6 miljoner kronor – minst en miljon misstänks ha kommit från Dreamfilm.

https://www.idg.se/2.1085/1.664389/dreamfilm-pirater-miljoner

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Jag är alltjämt kluven i den här frågan.

Det är fasansfullt mycket pengar de ska betala i skadestånd, men sätter man det i relation till vad de(troligen) har tjänat på hemsidan som ändå, även fast många anser det vara en gråzon, tillhandahåller en olaglig tjänst. Tycker det här är rätt på det viset att de får böter och inte fängelse iaf.

Bakomliggande problemet till varför folk använder sig av tjänster så som Dreamfilm kvarstår ju dock så är väl lite bittersweet detta.

Blir ett väldigt etiskt dilemma för mig detta, men tycker inte det är mer än rätt att de åker dit iaf!

Samtidigt så lägger man ju dock över hela etiska bördan på de som faktiskt lägger energi på att skapa sånt här. Samtidigt som svenssons som sitter och kollar på skiten olagligt inte säger någonting och är allmänt nihilistiska i frågan.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbanj:

Enligt IDG:

Enligt kammaråklagare Mats Ljunqvist är det hos Företagaren som alla intäkterna från Dreamfilm landat. Exakt hur mycket han fått in från sajten är oklart. Mannen står även åtalad för skattebrott i ett separat mål, och tros ha undanhållit intäkter på drygt 5,6 miljoner kronor – minst en miljon misstänks ha kommit från Dreamfilm.

https://www.idg.se/2.1085/1.664389/dreamfilm-pirater-miljoner

Visste verkligen inte att en hemsida kunde generera så mycket annonsintäkter.

Att han står åtalad i andra brott bryr jag mig inte om, så de misstänker att det handlar om ca 1miljon från Dreamfilm.

Tack för länken!

Permalänk
Medlem

Sånna som driver dreamfilm och liknande ger goda pirater dåligt rykte.

Det är inte ofta jag håller med upphovsrättslobbyn men det är svårt att försvara det dreamfilm sysslade med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

SF som företag som de bör förfalla, då de även kräver skadeståndet, då de är dem som blivit drabbade.

F ö, mer relaterad kommentar till nyheten:
Är härligt att se så många åka på skadestånd som driver denna typ av verksamhet och att de åker dit, samt att sidorna läggs ner.

Förhoppningsvis så gynnar det alla, kanske "Peter, 36" bland andra börjar köpa streaming, samt fysiska produkter, så att de kan hålla lägre, mer tilltalande priser på filmer eventuellt

F ö underbart att se piratkopieringen komma till vägs ände mer och mer, än om det finns ett antal torrent-sidor uppe, och de som laddar ner via YouTube med olika klienter etc, men att det tycks gå mer mot ett slut, vilket enbart är positivt i min mening

Nu fattas det bara att det upphör med dessa löjliga prenumerationstjänster hos exempelvis Adobe bland andra

Tänkte, relaterat i den mån att deras Creative Suite brukar laddas ner piratkopierat i viss mån inom umgänget, men att jag förstår tänket, då du aldrig äger det, och att det hade varit fine med en engångsavgift, men att behöva betala varje månad för något, och aldrig äga det mer än att betala rättigheter för att få bruka det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Vill bara inflika lite här, ju större t ex Netflix blivit desto dyrare har deras tjänst blivit, tål att tänkas på!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Kan man inte lägga ner lika stort jobb på att sätta dit pirattv också.
Jag tänker på dessa som sitter med dreambox och ser typ alla kanaler och alla kanalpaket för en 100ing i månaden till en privatperson som delar ut alla abonemang.
dessa gör en jävla massa pengar på detta vet jag och jag vet mer som använder pirattv än som lagligt använder cmore eller viasat osv.
Roliga är att detta verkar vara en gråzon som vanligt folk tror är lagligt då en jag känner som har "billig dreambox tv" som han kallar det är hög chef på ett företag och dessutom har själv en massa bekanta som har samma, det är poliser, jurister och allmänt i min mening korrupt folk.
Själv använder jag inte detta men känns surt när man tex måste betala hutlöst för att tex se sport på tv

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har inga som helst problem med att folk som olovligt tjänar grova pengar på andras verk får stå för det.

Permalänk
Medlem

Hahaha 4 mille för vilken film? Vilka fantasisummor. Inte en jävel skulle väl betala för den filmen. Kan gå med på att nån stackare sett den med familjen på TV

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mm, det dom har gjort för att tjäna pengar får ingen sympati från mig, men se till att det är ett straff som är vettigt.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tror filmbranschen borde sluta fokusera så hårt på att filmerna först ska ut på bio innan
de ska gå att köpa. Det är så många som idag, av ren lathet inte orkar ta sig till biograferna.
Därför borde filmreleaser ske på bred front. Både på bio och samtidigt på den typen
av strömningstjänst jag tidigare nämnde.

Jag går sällan på bio eftersom det dels finns få filmer man vill se och dels för att bion här i stan håller riktigt dålig kvalitet.
Jag laddar dock sällan ned filmer heller för den delen eftersom det är få filmer som man vill se.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ymerio:

Mm, det dom har gjort för att tjäna pengar får ingen sympati från mig, men se till att det är ett straff som är vettigt.

Håller helt med de har begått ett brott men vad de baserar straffet på är ganska sjukt.

Har de tjänat 1 miljon eller 20 miljoner? Tydligen spelar det ju ingen roll utan nu går de efter hur mycket skada de gjort när de delat ut en svensk skitfilm vilket inte är logiskt.