Postnord öppnar nytt tullager för importpaket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

bara jag som tänker att dessa centraler kommer bli överflödiga ? Hur många kommer köpa 100:- saker om man skall betala 150-250:- i avgifter?

// LZ

I längden inte många nä skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jaha, och sen går det tre-fyra månader tills kinapaketen har minskat med 90% och postnord står då med 90 anställda och ett helt nybyggt lager som inte används. Vem får betala det? Vi - genom fler avgifter.

Varför tror du dom börjar med bemanningsföretag?

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

bara jag som tänker att dessa centraler kommer bli överflödiga ? Hur många kommer köpa 100:- saker om man skall betala 150-250:- i avgifter?

Mängden försändelser kommer säkert att minska. Folk försöker få in mer i lådan så att avgiften på 75% inte tas ut lika ofta.

Om sakerna kostar 100 kr, blir det 25% moms plus 75 kr avgift (vari ingår 25% moms på avgiften), totalt 100 kr, inte 150-250 kr.

Permalänk
Medlem

Får be dem skicka med gift ikryssat. Testade även sist jag beställde från gearbest att betala en dollar extra för att paketet skulle gå via holland, vilket funka bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Så det skapar klickvärde, nyhet på nyhet.. kom igen nu sweclockers eller swebladet?
Kanske snacka lite om #metoo eller Akilov på första sidan av siten? Eller vädret? I stockholm blir det vinter.. blä på utvecklingen av siten!

Men är det inte så att många här på Sweclockers beställer prylar (bland annat teknik) via China och är därmed "drabbade" av det hela?

Medans #metoo är bara Soros finansierad garbage för att röra om i grytan.
Sweclockers håller hög nivå på sina news jämfört med vissa andra dock utländska IT-sidor som jag vet.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

Jag hoppas att även alla andra slutat handla kina-paket nu, så PostNord kan stå där med nya byggnader och 1000-tal nyanställda, MEN INGA paket att hantera !!!

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Så 90 anställda ska ta hand om 150 000 moms och tull deklarationer.
150 000/ 90 = 1666,6666
då blir det 1666 / 8 timmar = 208,25
Per minunt 208,25/ 60 = 3,47
Så dessa 90 anställda ska slicka och skicka 3,47 brev i minuten? vilket jäkla jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Så 90 anställda ska ta hand om 150 000 moms och tull deklarationer.
150 000/ 90 = 1666,6666
då blir det 1666 / 8 timmar = 208,25
Per minunt 208,25/ 60 = 3,47
Så dessa 90 anställda ska slicka och skicka 3,47 brev i minuten? vilket jäkla jobb!

Får väl fukta munnen med läpsyl när dom blir torra om läpparna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Får väl fukta munnen med läpsyl när dom blir torra om läpparna

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur, om inte annat så får dom väll ha klister smak i munnen hela dagarna! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Men är det inte så att många här på Sweclockers beställer prylar (bland annat teknik) via China och är därmed "drabbade" av det hela?

Medans #metoo är bara Soros finansierad garbage för att röra om i grytan.
Sweclockers håller hög nivå på sina news jämfört med vissa andra dock utländska IT-sidor som jag vet.

Det är dock ytterst intressant hur Soros-konspirationen spridit sig på senare år. Allt man inte gillar är per automatik sponsrad av människan enligt vissa och som belägg kommer alltid "Men det kan inte bevisas för Soros har betalat för att få fotspåren att försvinna men jag vet att det är sant och därför är det sant" i cirkelargumentens sanna anda. Chansen att #Metoo är sponsrad av Soros är lika stor som om de vore sponsrade av den Saudiarabiska regeringen.. Alltså noll.

Det är ändå intressant hur man använder exakt samma typ av argument som t.ex. NMR gör med judiska konspirationer. Jämför en slumpmässigt antisemitisk myt från NMR med Sorosrelaterade konspirationer så tenderar de vara nästan identiska.. skillnaden att man bytt ut Judar/sionister till Soros och därför fått sig en fresh new "meme" att jobba med.

Skrivet av Oaktree:

Så 90 anställda ska ta hand om 150 000 moms och tull deklarationer.
150 000/ 90 = 1666,6666
då blir det 1666 / 8 timmar = 208,25
Per minunt 208,25/ 60 = 3,47
Så dessa 90 anställda ska slicka och skicka 3,47 brev i minuten? vilket jäkla jobb!

Det förutsätter att man går igenom exakt alla skickade paket.. vilket inte direkt är troligt utan man kommer antagligen köra med fall som är uppenbara. Alltså att det står att "Chen" har sänt ett stort paket till Markusson och deklarerat att värdet ligger på typ 10:- eller tom. går som en gåva. Paketet i sig är suspekt stort eller suspekt tungt. Då kommer det öppnas och värderas..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Har en bekant som bor i Danmark och kör lastbil till där jag bor.
Skulle man kunna skicka paketet till den personen som sedan tar med sig det och slippa denna avgift?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Får be dem skicka med gift ikryssat. Testade även sist jag beställde från gearbest att betala en dollar extra för att paketet skulle gå via holland, vilket funka bra.

ja du hade tur att den tog sig igenom (vet inte värdet) jag har fått betala avgifter på en försändelse som gick via PostNL, dessa försändelser klistrar dom dessutom med klistermärken som säger att någon moms inte är betald, och paketen kommer vad jag vet med flyg direkt från Kina, inte Holland.
har sett en annan som fick betala avgifter från ett Kina paket som var skickat via Estlands postsystem, jag fick själv ett "EE" paket förra veckan och även det var klistrat med lappar som upplyser Postnord om att momsen inte är betald

Skrivet av Oaktree:

Så 90 anställda ska ta hand om 150 000 moms och tull deklarationer.
150 000/ 90 = 1666,6666
då blir det 1666 / 8 timmar = 208,25
Per minunt 208,25/ 60 = 3,47
Så dessa 90 anställda ska slicka och skicka 3,47 brev i minuten? vilket jäkla jobb!

men hur många paket kommer koma per dag om någon månad? 10% av vad det är nu?
det blir garanterat förseningar nu i början

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av softing:

... Så det blir en dyr affär för PostNord...

Det brukar kosta att göra fel från början.
Om de redan tidigare följt lagen och liksom övriga speditörer tagit ut hanteringsavgift plus moms på alla försändelser hade problemet aldrig uppstått.

Skrivet av Tea42BBS:

... Hur många kommer köpa 100:- saker om man skall betala 150-250:- i avgifter?

1. Avgift och skatt blir inte så mycket. Det är bara på försändelser över 150kr som du kan komma upp i 150kr påslag. För billigare försändelser blir det ju faktiskt en sänkning av avgiften, eftersom det tidigare kostat 125kr för alla försändelser där man debiterat momsen!
2. I de fall jag gör den här typen av inköp är prisskillnaden mellan att köpa från tillverkaren gentemot europeisk återförsäljare som regel större än påslaget för moms och hantering.
* Köp från Kina efter 1 mars: Försäljningspris <20kr med frakt. Med moms och avgift ca 100kr brutto.
* Köp från Europa: Försäljningspris >150kr, plus frakt.

Jag kommer definitivt fortsätta hålla koll på den asiatiska marknaden för mina inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Har en bekant som bor i Danmark och kör lastbil till där jag bor.
Skulle man kunna skicka paketet till den personen som sedan tar med sig det och slippa denna avgift?

Dyrare avgift i Danmark på ca 200 kr när varan har ett deklarerat värde över 80 DKK.

Permalänk

det jag undrar vad som gäller för paket köpta från t.ex Ebay där säljaren utger sig för att skeppa från t.ex UK, tyskland eller annat EU land men egentligen bara säljaren beställer skiten direkt till dig fraktad från kina.

varit med om det ett par gånger när jag beställ från säljare som utger sig skicka från UK men när paketet kommit fram typ 1 månad senare har en ursprungsadress i kina.

på ditt kvitto för ordern från ebay kommer den ju klart och tydligt säga skeppad från uk inte kina som det står på paketen.

borde ju teoretiskt gå att överklata tullavgiften iom att orderbekräftelsen/kvittot från ebay säger leverans från ett land inom eu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Selo:

Har en bekant som bor i Danmark och kör lastbil till där jag bor.
Skulle man kunna skicka paketet till den personen som sedan tar med sig det och slippa denna avgift?

Skrivet av Petterk:

Dyrare avgift i Danmark på ca 200 kr när varan har ett deklarerat värde över 80 DKK.

Men är värdet under 80 DKK slipper man avgift helt. Lösningen funkar alltså för billiga försändelser. För dyra försändelser kan du rekommendera din bekant att istället skicka saker till dig eftersom den svenska avgiften är lägre än den danska avgiften.

Skrivet av Cordinator:

men hur många paket kommer koma per dag om någon månad? 10% av vad det är nu?
det blir garanterat förseningar nu i början

Försändelser till privatpersoner minskar säkert och de som blir kvar blir större, t.ex. en stor istället för tio små. Försändelser till företag påverkas nog inte så mycket.

Skrivet av Rouge of Darkness:

det jag undrar vad som gäller för paket köpta från t.ex Ebay där säljaren utger sig för att skeppa från t.ex UK, tyskland eller annat EU land men egentligen bara säljaren beställer skiten direkt till dig fraktad från kina.

varit med om det ett par gånger när jag beställ från säljare som utger sig skicka från UK men när paketet kommit fram typ 1 månad senare har en ursprungsadress i kina.

på ditt kvitto för ordern från ebay kommer den ju klart och tydligt säga skeppad från uk inte kina som det står på paketen.

borde ju teoretiskt gå att överklata tullavgiften iom att orderbekräftelsen/kvittot från ebay säger leverans från ett land inom eu.

Tullavgiften är riktig och kan inte överklagas.

Enligt avtalet med säljaren skulle varan skickas från ett EU-land. Om säljaren bryter mot den delen av avtalet, bör du kunna kräva säljaren på de extrakostnader som detta orsakar dig. Testa att reklamera till Ebay.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Men är värdet under 80 DKK slipper man avgift helt. Lösningen funkar alltså för billiga försändelser. För dyra försändelser kan du rekommendera din bekant att istället skicka saker till dig eftersom den svenska avgiften är lägre än den danska avgiften.Försändelser till privatpersoner minskar säkert och de som blir kvar blir större, t.ex. en stor istället för tio små. Försändelser till företag påverkas nog inte så mycket.Tullavgiften är riktig och kan inte överklagas.

Enligt avtalet med säljaren skulle varan skickas från ett EU-land. Om säljaren bryter mot den delen av avtalet, bör du kunna kräva säljaren på de extrakostnader som detta orsakar dig. Testa att reklamera till Ebay.

Altså har inte beställt så jag blir drabbad nu utan är några gånger förra året jag råkade ut för det dock åkte jag inte på några avgifter extra bara lång leveranstid typ 3 veckor över utsatt och att det kom direkt från kina.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

I längden inte många nä skulle jag tro.

Går säkert ner inom tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Men är värdet under 80 DKK slipper man avgift helt. Lösningen funkar alltså för billiga försändelser. För dyra försändelser kan du rekommendera din bekant att istället skicka saker till dig eftersom den svenska avgiften är lägre än den danska avgiften.

Är nog inte värt att låta någon åka över bron och ta med sig ett paket värt mindre än 100 kr. Slå ihop försändelsen i Asien om det handlar om flera små paket istället.

Permalänk
Medlem

hur maximerar man så man får så mycket varor för så lite kostnad som möjligt? :/
precis under 1500kr?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

hur maximerar man så man får så mycket varor för så lite kostnad som möjligt? :/
precis under 1500kr?

Är inte säkert det är värt att sätta någon monetär gräns på det sättet, du måste titta på vad frakten hamnar på också.

Permalänk
Medlem

Gratis frakt

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Gratis frakt

Non sequitur, du får inte gratis frakt när det handlar om kilon.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Altså har inte beställt så jag blir drabbad nu utan är några gånger förra året jag råkade ut för det dock åkte jag inte på några avgifter extra bara lång leveranstid typ 3 veckor över utsatt och att det kom direkt från kina.

Om ni har avtalat om ett leveranssätt som tar en vecka men avsändaren väljer att använda ett leveranssätt som tar en månad, antar jag att även detta är ett avtalsbrott och att du har rätt till någon form av kompensation. Jag har dock ingen aning om hur du i så fall ska kompenseras.

Skrivet av Selo:

hur maximerar man så man får så mycket varor för så lite kostnad som möjligt? :/
precis under 1500kr?

Jag tror att du tänker fel. Försök istället få in så mycket det går i försändelsen så att du fortfarande ligger under vikt- och volymgränserna, t.ex. 2 kg för brev (undantag: 5 kg för böcker i kuvert/låda, 30 kg för böcker i postsäck) eller 30 kg för paket och EMS. Totala kostnaden för avgift+porto bör bli lägre i så fall. Enda anledningen till att försöka lägga sig precis under 1500 kr är om någon vara har sjukt hög tullsats.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Om ni har avtalat om ett leveranssätt som tar en vecka men avsändaren väljer att använda ett leveranssätt som tar en månad, antar jag att även detta är ett avtalsbrott och att du har rätt till någon form av kompensation. Jag har dock ingen aning om hur du i så fall ska kompenseras.Jag tror att du tänker fel. Försök istället få in så mycket det går i försändelsen så att du fortfarande ligger under vikt- och volymgränserna, t.ex. 2 kg för brev (undantag: 5 kg för böcker i kuvert/låda, 30 kg för böcker i postsäck) eller 30 kg för paket och EMS. Totala kostnaden för avgift+porto bör bli lägre i så fall. Enda anledningen till att försöka lägga sig precis under 1500 kr är om någon vara har sjukt hög tullsats.

Jag gav dom sämst betyg i frakt på ebay

Å skrev i kommentar att han skickar från kina inte där han säger sig skicka från.

Ä nog svårt att få kompensation för en vara som faktiskt kommer fram.

Nån grej fick jag väl pengarna tillbaks på tror ja å grejen damp ner i brevlådan några dar senare så den bjöd han på då när jag kontaktade honom igen Handlade om vara för under 30:-.

Den andra det inträffat på svarade inte ens förrän ja fått varan 3-4 veckor försent men ville inte ge med sig en spänn iom att jag fått varan.

Sen kanske de e jag som har för bra tålamod för ja väntar iaf 1-2 veckor innan ja börjar härja kan ju lika gärna va posten som strular.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Går säkert att få ersättning via "Ebay money back guarantee". De flesta verkar dock nöja sig med att göra som du gjorde, men det betyder ju att de riskfritt kan fortsätta att göra som de gör.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande

Ett brev på 1,5 kg kostar såklart något mer än ett på 200 gram, när inte säljaren har bakat in det i priset, EMS på ett par kilo kostar snabbt flera hundralappar. Via package forwarding tar de betalt per paket, plus frakten för försändelsen. Via sistnämnda betalar du frakten själv, via de villkor de som tillhandahåller tjänsten har och får snabbt betala 500 kr+ för frakt om du lägger dig över 2 kg. Köper du många små komponenter för hyfsade summor från flera säljare kanske det är värt att slå ihop och skicka via package fordwarding, men många varor kan du inte riktigt spara in något på att speditionsavgiften fördelas på flera försändelser p.g.a. fraktkostnaden. Enklast är nog om man gör ett privat gruppköp från en och samma säljare, skickat i samma försändelse, om man vill spara på speditionsavgiften.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Köper du många små komponenter för hyfsade summor från flera säljare kanske det är värt att slå ihop och skicka via package fordwarding, men många varor kan du inte riktigt spara in något på att speditionsavgiften fördelas på flera försändelser p.g.a. fraktkostnaden.

Du får även betala avsändarlandets moms utöver svensk moms om du använder den typen av tjänst. Jag brukar bara använda detta om säljaren inte skickar till utlandet och jag inte kan få tag på det jag behöver på något annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Du får även betala avsändarlandets moms utöver svensk moms om du använder den typen av tjänst. Jag brukar bara använda detta om säljaren inte skickar till utlandet och jag inte kan få tag på det jag behöver på något annat sätt.

Inte om man använder en tjänst i Hongkong för Kinapaketen exempelvis. Men om det gäller package forwarding i USA får du givetvis betala den sales tax som delstaten tar ut. Finns dock fortfarande delstater utan sales tax, och de som kör package forwarding kan sätta upp lager där. Svårare om det gäller typ Japan, men de ligger väl fortfarande på 8 %. Är inte jättestor smäll från Japan hur som helst, men därifrån är det säkert bara värt om säljaren inte skickar utrikes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Du får även betala avsändarlandets moms utöver svensk moms om du använder den typen av tjänst. Jag brukar bara använda detta om säljaren inte skickar till utlandet och jag inte kan få tag på det jag behöver på något annat sätt.

Hade tänkt köpa en 15-20st av en vara som kostar 12$ stycket (elektronik) på Aliexpress men blir kostnaden för hög så meh.
Men ganska så tråkigt när de inte går att få tag på alls i Sverige.

Funderade bara på om det är bättre att köpa alla på en gång eller ett par stycken åt gången..

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers