Postnord öppnar nytt tullager för importpaket

Permalänk
Melding Plague

Postnord öppnar nytt tullager för importpaket

Postnord aviserar att bolaget nu öppnar ett nytt tullager i Örebro. Detta för att hantera den stora mängd importpaket som kommer omfattas av den nya tullavgiften.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför Örebro? Det ligger ju mitt i landet? Inte smartare att ha vid någon flygplats eller gräns?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cenorida:

Varför Örebro? Det ligger ju mitt i landet? Inte smartare att ha vid någon flygplats eller gräns?

Logik är inget vi vill jobba med i Sverige.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Räknar dem inte med att folk som beställer paket med värde under 100:- kommer att minska groteskt mycket?

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Varför Örebro? Det ligger ju mitt i landet? Inte smartare att ha vid någon flygplats eller gräns?

Känns ju logiskt att ha det i anslutning till Arlanda. Men jag antar det ligger någon större postcentral i Örebro, vill minnas att många av mina paket passerar där.

Det mest logiska vore ju att vi får betala momsen själva och att man istället gör stickkontroller känner jag. Speciellt nu när antalet paket lär sjunka drastiskt framöver.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Faktum är att jag ser nybygget as we speak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför Örebro? Det ligger ju mitt i landet? Inte smartare att ha vid någon flygplats eller gräns?

Just för att det ligger i mitten, brukar ju kallas för Logistikens mitt.
Mycket post passerar redan här i en form eller annan, och det mesta färdas ju ändå med lastbil.

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen lönt lol.
Paketen kommer minska något enormt i volym med undantag kanske för 1 månad i början, men visst alla paket som inte hämtas ut kanske åker tillbaka dit
Och örebro lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför Örebro? Det ligger ju mitt i landet? Inte smartare att ha vid någon flygplats eller gräns?

Skrivet av Billy Joe Bob:

Just för att det ligger i mitten, brukar ju kallas för Logistikens mitt.
Mycket post passerar redan här i en form eller annan, och det mesta färdas ju ändå med lastbil.

Det ligger relativt nära Sveriges demografiska mittpunkt .

Permalänk
Medlem

Känns inte detta ganska...drastiskt? Kostar rätt mycket att bygga ett lager och anställa 90 pers. De kanske skulle utvärdera situationen ett tag nu när de nya reglerna går i kraft.

Permalänk
Avstängd

Det första jag ser är propaganda bild så fint har dom inte i sina bilar. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Räknar dem inte med att folk som beställer paket med värde under 100:- kommer att minska groteskt mycket?

Man tycker de borde fatta det men posten är väl inte kända för att ha de skarpaste knivarna i ledningen...

Permalänk
Medlem

Jaha, och sen går det tre-fyra månader tills kinapaketen har minskat med 90% och postnord står då med 90 anställda och ett helt nybyggt lager som inte används. Vem får betala det? Vi - genom fler avgifter.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tror på drastisk ökning av den förslagna avgiften inom en kort framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför Örebro? Det ligger ju mitt i landet? Inte smartare att ha vid någon flygplats eller gräns?

Man brukar kalla Örebro får Logistiskens mitt, om alla bara visste hur jäkla många lager dom bygger till höger och vänster här ute. Känns nästan som dom ligger i fas med nybyggandet av nya lägenheter ibland.

Ute i Mosås, innan Örebro så har Eon, EEL, elkedjan mfl vitvaru-kedjor redan ett enormt kombinerat lagerområde, nu vill dom fördubbla ytan. Varenda gång man åker ut känns det som ett nytt lager poppat upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kunde ju vara bra om post nord kunde också leverera paket... gått en vecka nu sedan mitt förra postkontor stängde och nytt öppnat, men paketen har legat fast någonstans, en vecka med status "lerverans till utlämningsställe.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Tull lager? är det inte meningen att dom ska leverera paketen och inte lägga dom på hög? hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jaha, och sen går det tre-fyra månader tills kinapaketen har minskat med 90% och postnord står då med 90 anställda och ett helt nybyggt lager som inte används. Vem får betala det? Vi - genom fler avgifter.

Anställda kommer de inte stå med då det står i artikeln att det är bemanningsföretag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

haha..Kina har redan hittat ett lagligt sätt att kringå tullarna

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

@BigganD: Och det är? Tror du alla paket kommer gå den vägen?

Permalänk
Musikälskare

Helt idiotiskt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför Örebro? Det ligger ju mitt i landet? Inte smartare att ha vid någon flygplats eller gräns?

Troligen just för att det ligger mitt i landet. Enkelt att distribuera till de större städerna. Säkert billigt att ha lagret där också,jämfört med yta runt en större flygplats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Dom bygger inget nytt lager för just detta.
Dom har precis byggt färdigt de nya stora terminalen för paket och återanvänder den gamla terminalen till just detta.
Det kostar dom ingenting att "bygga" denna terminal/lager.

Det är också troligen varför denna terminal för tullbrev hamnar i Örebro är för att det finns/fanns en tom terminal där.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv

Så det skapar klickvärde, nyhet på nyhet.. kom igen nu sweclockers eller swebladet?
Kanske snacka lite om #metoo eller Akilov på första sidan av siten? Eller vädret? I stockholm blir det vinter.. blä på utvecklingen av siten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför Örebro? Det ligger ju mitt i landet? Inte smartare att ha vid någon flygplats eller gräns?

För min del passerar ändå alla paket Örebros terminal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Så det skapar klickvärde, nyhet på nyhet.. kom igen nu sweclockers eller swebladet?
Kanske snacka lite om #metoo eller Akilov på första sidan av siten? Eller vädret? I stockholm blir det vinter.. blä på utvecklingen av siten!

Tack för att du tog dig tid att gå in i en för dig ointressant tråd och lade ner extra tid att tala om det.

Permalänk
Medlem

Att bygga upp en fungerande logistik för hantering av alla EJ inom eu-paket (dvs mestadels Kinapaket) pga momskravet från Tullverket på mindre tid än två månader lär vara en rejäl utmaning och kosta mycket för PostNord. Många paket kommer säkert att gå i retur den första tiden så då får posten ingen betalning alls för hanteringen. När vi konsumenter har anpassat oss så beställs förmodligen billigare varor som "gift"-märkta eller går via andra EU-länder med fri import för lågprisvaror och då minskar behovet av denna logistik dramatiskt igen med stora neddragningskostnader. Så det blir en dyr affär för PostNord som så småningom kommer oss konsumenter till del via ökade portokostnader och fraktavgifter. Vinnarna är nog mest andra speditörer som slipper denna tillfälliga och dyra hantering.

Visa signatur

Softing

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Så det skapar klickvärde, nyhet på nyhet.. kom igen nu sweclockers eller swebladet?
Kanske snacka lite om #metoo eller Akilov på första sidan av siten? Eller vädret? I stockholm blir det vinter.. blä på utvecklingen av siten!

Finns alltid möjligheten att välja vad man vill läsa och inte läsa.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Varför Örebro? Det ligger ju mitt i landet? Inte smartare att ha vid någon flygplats eller gräns?

Örebro har en flygplats och de finns en stor terminal i Hallsberg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den stora mängden importpaket kommer minska till en uttorkad rännil mot vad det har varit.

Beställer man nått från Ali, Wish m.f så blir det mycket mer sällan, men dyrare produkter, minst några hundralappar.

Vet att sonen väntar på lite kinabrev, läggs det på de nya reglerna på dessa, struntar vi att lösa ut de helt enkelt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300