Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Det funkar ju dock exakt likadant? Fyndiq är bara mellanhänder vilket jag också är. Kunderna betalar på fyndiq.se vilket dom även gör på min sida.

Sen är jag inte så säker på att det är olagligt att skicka via annat EU land, det är knappast olagligt att skicka varor från Kina-NL, sen att varan skickas från NL- Sverige är också helt lagligt. Jag får väl skicka varor precis hur jag vill utan att det är olagligt? Om du tänker på momsen så får ju NL sin del, och att sedan skicka från NL-Sverige är momsfritt då det är från EU till EU.

Du tänker helt fel.

Du är formellt sett inte en handelsplats, till Fyndiq kommer säljarna och marknadsför sig på deras handelsplats. Formellt sett så jobbar du på kommission från säljarna i Kina när du skeppar som du gör, det kan vara betydligt enklare att döma till medhjälp där.

Sen nej, Nederländerna får inte momsen i Fyndiqs fall. Även om de så hade fått så måste man fortfarande ta ut moms för omsättningen inom EU – alltså när varan rör sig från Nederländerna till Sverige. Det är i ett sådant upplägg inte fråga om export till Sverige utan export till Nederländerna.

Det skulle kunna gå till så här, säljaren i Kina kontaktar ett lager i Nederländerna och gör upp om ett avtal för att packa om/skicka vidare varorna. Säljaren skickar varan till lagret i Nederländerna, lagret märker om varan och skickar till mottagaren i Sverige. Om försändelsen till lagret är deklarerat upp till 22 EUR så tar lagret emot försändelsen utan tull och moms. Utan att varan deklareras överhuvudtaget.

Problemet med det upplägget är att det inte är momsfritt inom EU. Om säljaren säljer för mer än 320 000 SEK till Sverige ska han vara momsregistrerad i Sverige och betala in momsen här. Om det är mindre än så ska han betala in momsen i Nederländerna och vara momsregistrerad där, alldeles oavsett om försändelsen till Nederländerna var över 22 EUR eller inte. Eftersom varan skickas till Nederländerna är det där införseln i EU sker. Skickar man bara med PostNL utan att varan omfrankeras och det passerar en terminal i Nederländerna så sker införseln i Sverige när mottagaren är i Sverige. Här sker omsättning inom EU för att säljaren bestämmer sig för att skicka varan han importerat till Nederländerna från Nederländerna till Sverige. Precis som om ett företag i Nederländerna sålde varan från Nederländerna till Sverige. Varken Nederländerna eller Sverige tvångsregistrerar dock utländska säljare, det är bara Storbritannien som gör det (utan att säljaren har något val). Frågan är väl om man vill vara nästa Lennart Nyberg eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du tänker helt fel.

Du är formellt sett inte en handelsplats, till Fyndiq kommer säljarna och marknadsför sig på deras handelsplats. Formellt sett så jobbar du på kommission från säljarna i Kina när du skeppar som du gör, det kan vara betydligt enklare att döma till medhjälp där.

Sen nej, Nederländerna får inte momsen i Fyndiqs fall. Även om de så hade fått så måste man fortfarande ta ut moms för omsättningen inom EU – alltså när varan rör sig från Nederländerna till Sverige. Det är i ett sådant upplägg inte fråga om export till Sverige utan export till Nederländerna.

Det skulle kunna gå till så här, säljaren i Kina kontaktar ett lager i Nederländerna och gör upp om ett avtal för att packa om/skicka vidare varorna. Säljaren skickar varan till lagret i Nederländerna, lagret märker om varan och skickar till mottagaren i Sverige. Om försändelsen till lagret är deklarerat upp till 22 EUR så tar lagret emot försändelsen utan tull och moms. Utan att varan deklareras överhuvudtaget.

Problemet med det upplägget är att det inte är momsfritt inom EU. Om säljaren säljer för mer än 320 000 SEK till Sverige ska han vara momsregistrerad i Sverige och betala in momsen här. Om det är mindre än så ska han betala in momsen i Nederländerna och vara momsregistrerad där, alldeles oavsett om försändelsen till Nederländerna var över 22 EUR eller inte. Eftersom varan skickas till Nederländerna är det där införseln i EU sker. Skickar man bara med PostNL utan att varan omfrankeras och det passerar en terminal i Nederländerna så sker införseln i Sverige när mottagaren är i Sverige. Här sker omsättning inom EU för att säljaren bestämmer sig för att skicka varan han importerat till Nederländerna från Nederländerna till Sverige. Precis som om ett företag i Nederländerna sålde varan från Nederländerna till Sverige. Varken Nederländerna eller Sverige tvångsregistrerar dock utländska säljare, det är bara Storbritannien som gör det (utan att säljaren har något val). Frågan är väl om man vill vara nästa Lennart Nyberg eller inte.

Har sett att vissa säljare på aliexpress har postNL som alternativ, vad är skillnaden på det och epacket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Har sett att vissa säljare på aliexpress har postNL som alternativ, vad är skillnaden på det och epacket?

ePacket är väl en tjänst från EMS i Kina? Olika speditörer bara. Finns alla speditörer på Ali, även PostNord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

ePacket är väl en tjänst från EMS i Kina? Olika speditörer bara. Finns alla speditörer på Ali, även PostNord.

Men skickar postNL genom Holland? Eller är det bara en speditör som heter så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så det rör sig om 75 kronor? Inte så farligt.

Beror på vad man köper, en liten pryl för några kronor och åka på 75 kr i (alla ska med) avgift är farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Beror på vad man köper, en liten pryl för några kronor och åka på 75 kr i (alla ska med) avgift är farligt.

Ja. Mycket farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så det rör sig om 75 kronor? Inte så farligt.

Håller med. Känns helt rimligt.

Skrivet av Mellanmjölk:

Men inte köper du saker från någon krona på postorder inom EU och betalar frakt, eller? Varför ska du köpa en enskild småsak från Kina och tycka att det är normalt? Det rör sig ju faktiskt om import och då ska ju någon göra det administrativa arbetet. Det är bara att inse att det är en del av den kostnad som finns med importera saker och hantera den därefter. Precis som man gjort sen många år så får man helt enkelt se till att köpa flera saker på en gång för att få ner frakt och importkostnader per pryl.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Men skickar postNL genom Holland? Eller är det bara en speditör som heter så?

PostNL är största brevleverantören i Nederländerna (kommer från gamla postmonopolet) och paketen kan gå över Nederländerna, men det spelar ingen roll de hamnar i Örebro i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Absolut, fast går paketet över nederländerna så blir det ju ingen avgift från PN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Livshotade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Absolut, fast går paketet över nederländerna så blir det ju ingen avgift från PN.

Fast så fungerar det som sagt inte. Går det över Nederländerna (eller vilket jävla land som helst) under transit så hamnar det hos PostNord i Örebro. Speditören märker inte om paketen eller importerar de i tredje land.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Det beror på om det MELLANLANDAR i Nederländerna och transporteras vidare direkt tror jag det får tullas i Sverige fortfarande, medan om det levereras i Nederländerna får det tulla där. Helt enkelt frågan blir om paketet ska lämna flygplatsen eller bara byta flyg ungefär som en människa... Tänk vad mycket tull man annars kunde få betala, mina paket från USA t.ex. först USA - Schweiz, Schweiz - Tyskland, sedan iofs tulllfritt i så fall men Tyskland - Sverige.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Sen är jag inte så säker på att det är olagligt att skicka via annat EU land, det är knappast olagligt att skicka varor från Kina-NL, sen att varan skickas från NL- Sverige är också helt lagligt. Jag får väl skicka varor precis hur jag vill utan att det är olagligt? Om du tänker på momsen så får ju NL sin del, och att sedan skicka från NL-Sverige är momsfritt då det är från EU till EU.

Du har missuppfattat.

Steg 1: Avsändaren skickar försändelsen från Kina till Nederländerna.
Steg 2: Försändelsen kommer till mottagaren Nederländerna. Om värdet överstiger 22 euro, tas det ut nederländsk moms. Om värdet överstiger 150 euro, tas det ut tull.
Steg 3: Mottagaren i Nederländerna skickar vidare försändelsen till Sverige genom att byta ut adresslappen och klistra på ett nederländskt frimärke. Avsändaren i Nederländerna måste ta ut nederländsk moms (eller svensk moms om avsändaren skickar varor till ett värde över 320.000 kr om året till Sverige) och får dra av eventuell nederländsk moms som togs ut i steg 2.

Det olagliga uppstår om den i Nederländerna som skickar vidare grejerna missar att ta ut moms i steg 3.

Skrivet av Petterk:

Vet inte vad ePacket är i Kina, men i Japan är ePacket i praktiken ett annat namn på rek.

ePacket = mottagaren fyller i CN22 och adress och betalar på japanska postens hemsida. Sedan lämnas försändelsen in på ett postkontor.
Vanligt rek = mottagaren fyller i CN22 och adress för hand och betalar på postkontoret i samband med att försändelsen lämnas in.

Efter att försändelsen lämnats in verkar man inte göra någon skillnad alls mellan rek och ePacket. Fördelen för avsändaren är att ePacket är obetydligt billigare.

Skrivet av SwedZi:

Det beror på vad du menar med "går över Nederländerna".

Alternativ 1: Avsändaren i Kina skriver att brevet ska till 瑞典 (Ruidian, Sverige). Zhongguo youzheng placerar försändelsen på ett flyg från Pudong till Schiphol. Därefter placerar PostNL försändelsen på en lastbil till Toftanäs, där Postnord tar över. I detta fall spelar det ingen roll att försändelsen gått via Nederländerna; Sverige är destinationslandet enligt adresslappen och därför är det i Sverige som tull och moms ska betalas. Nederländerna är bara transitland, så där ska man inte förtulla något alls.*

Alternativ 2: Avsändaren i Kina skriver att brevet ska till 荷兰 (Helan, Nederländerna, egentligen "Holland" som bara är en del av Nederländerna) och där är det någon som byter ut adresslappen mot en annan och klistrar på ett nederländskt frimärke. I detta fall sker importen i Nederländerna och det är till PostNL man ska betala en eventuell avgift.

* Varje gång japanska Amazon skickar något från Kansai-området till Sverige, går försändelsen via Hongkong och då dyker det upp två uppdateringar från tullen i Hongkong. Jag har ingen aning om varför detta sker. Hongkong är ju bara transitland, så det ska inte tillkomma några avgifter. Dessutom verkar det inte finnas någon moms eller några tullavgifter i Hongkong som eventuellt skulle kunna tas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Vet inte vad ePacket är i Kina, men i Japan är ePacket i praktiken ett annat namn på rek.

ePacket = mottagaren fyller i CN22 och adress och betalar på japanska postens hemsida. Sedan lämnas försändelsen in på ett postkontor.
Vanligt rek = mottagaren fyller i CN22 och adress för hand och betalar på postkontoret i samband med att försändelsen lämnas in.

Efter att försändelsen lämnats in verkar man inte göra någon skillnad alls mellan rek och ePacket. Fördelen för avsändaren är att ePacket är obetydligt billigare.

Har visst inte kunnat somna än. Så lite snabbt...

ePacket i Kina är nog en tjänst hos Kina-EMS "ePacket: an economy International express service operated by China Postal Express&Logistics in cooperation with partner posts to ship cross-border e-commerce light-weight products weighing up to 2kg." som deras fina engelska säger. Namnet används dock av flera, Kina-EMS och Hongkong Post är dock de största som använder det namnet på posttjänster skulle jag tro. Spårbara brev med under 30 dagar leveranstid eller så skulle jag säga att det är. Budgetalternativ är det definitivt.

På marknadsplatserna kan säljarna hur som helst kalla frakten vad de vill, därför det kan vara lite förvirrande. Är ju för den delen inte säkert att de ens kan skicka med vad du väljer.

Permalänk

Beställt från Aliexpress och igårkväll kom dem till Sverige.

2018-02-28
22:50
Sverige Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

Skickar till Postnord och frågar när jag kan beräkna att det kommer till mig. Får då detta som svar:
Hej Jonatan! Då det just nu är höga volymer med importerade brev på utrikesterminalen så kan det ta någon vecka innan försändelsen går vidare för sortering. /Sophie

Känns som att dem har en hel del att göra och är inte riktigt rimligt. Tog 5dagar att få hit det från Kina...

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Såg inget datum då detta skitförslag ska träda i kraft? I ren protest ska jag köpa så mycket billigt skräp som möjligt innan dess.

Hahaha. Ska göra samma sak. Beställer 1000 paket för sig á 5cent per försändelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Hahaha. Ska göra samma sak. Beställer 1000 paket för sig á 5cent per försändelse.

75:- i avgift, från och med i dag. Jag tror posten ser fram emot din leverans.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Permalänk
Medlem

Vet inte om Wish skickar genom Nederländerna nu med.
Men på mitt paket så står det nu:

"Feb 28, 2018
In Transit - Arrived at AMSTERDAM AIRPORT

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Vet inte om Wish skickar genom Nederländerna nu med.
Men på mitt paket så står det nu:

"Feb 28, 2018
In Transit - Arrived at AMSTERDAM AIRPORT

PostNL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Yun Express eller nått

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Yun Express eller nått

Tror de kan gå via PostNLs infrastruktur, kommer hur som helst dyka upp i Örebro om det är adresserat till Sverige med Kina som avsändare.

Permalänk
Skrivet av KAMIKIRI:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Momsen avrundas väl nedåt till närmaste hela krona? 5 cent blir drygt 40 öre och 25% av 40 öre är under en krona, så de försändelserna går väl igenom utan avgift? Du måste upp i 50 cent per försändelse för att det ska bli avgift (om det är USA-cent som avses).

Permalänk
Medlem

Momsen avrundas väl nedåt till närmaste hela krona? 5 cent blir drygt 40 öre och 25% av 40 öre är under en krona, så de försändelserna går väl igenom utan avgift? Du måste upp i 50 cent per försändelse för att det ska bli avgift (om det är USA-cent som avses).

Tror ingen skickar varor till Sverige för mindre än portot som ändå är några kronor. Så du får nog ihop 1 kr i moms rätt snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bli förvånad om PostNord tar ut avgiften även om momsen avrundas ned till 0 kr, för de har fortfarande administrerat det hela. Skulle inte bli förvånad om man kan få moms på 1 öre, och 75kr som administrationsavgift, och, om man betalar kontant, så avrundas det till 75:-

Men av de paket jag tagit emot den sista veckan, i dag inkluderat, är det här en icke fråga. Gift, och under 20 dollar på allt, så PostNord är inte intresserade. Är det "gift" och inte uppenbart från ett företag, har de gjort klart att de inte tänker hantera någon moms, då de "måste följa regelverket".
Och om argumentet är att momsen måste vara en krona för att det ska bli något tror jag att man i alla fall måste vara flexibel nog att gå med på 50 öre, avrundat till en krona.

Jag har självfallet fortsatt skick in papper till tullverket för att få betala momsen på mina paket, allt eftersom de kommer in. De har fortfarande inte ens svarat på mina första påstötningar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag skulle inte bli förvånad om PostNord tar ut avgiften även om momsen avrundas ned till 0 kr, för de har fortfarande administrerat det hela. Skulle inte bli förvånad om man kan få moms på 1 öre, och 75kr som administrationsavgift, och, om man betalar kontant, så avrundas det till 75:-

Men av de paket jag tagit emot den sista veckan, i dag inkluderat, är det här en icke fråga. Gift, och under 20 dollar på allt, så PostNord är inte intresserade. Är det "gift" och inte uppenbart från ett företag, har de gjort klart att de inte tänker hantera någon moms, då de "måste följa regelverket".
Och om argumentet är att momsen måste vara en krona för att det ska bli något tror jag att man i alla fall måste vara flexibel nog att gå med på 50 öre, avrundat till en krona.

Jag har självfallet fortsatt skick in papper till tullverket för att få betala momsen på mina paket, allt eftersom de kommer in. De har fortfarande inte ens svarat på mina första påstötningar.

Skattedeklarationer avrundas nedåt.

Var har du skickat dina rättningar? Har de hamnat på rätt avdelning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Var har du skickat dina rättningar? Har de hamnat på rätt avdelning?

Vem vet. De har en hemsida med ett formulär. Precis som vilken privatperson som helst använder jag så klart den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vem vet. De har en hemsida med ett formulär. Precis som vilken privatperson som helst använder jag så klart den.

Kanske säkrare att skicka till tullverket@tullverket.se (omprovning@tullverket.se gäller nog bara när man ska ändra eller ogiltigförklara deklarationer, och är vad jag råkade ange först). Formuläret går nog inte till rätt avdelning, kundtjänst kan såklart inte deklarera åt dig.

Mail
Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tycker nog det låter rimligt. Jag skulle iaf inte ha nåt problem med att betala 75:- i det fallet. Å andra sidan är jag inte så beställer jag inte så lite att jag skulle råka ut för detta.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag ser med spänning fram emot att för höra vad detta mynnar ut i

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Beställer själv billiga prylar ifrån typ Aliexpress ganska regelbundet. Det är så mycket så att jag knappt vet vad som kommer. Men senast jag beställde var dock 1 och en halv månad sedan. Fast jag vet att jag väntar på minst 2 saker. Kommer jag vara tvungen att betala 75 kr/paket + 25% på dessa? Jag hade ingen aning om denna lag när jag beställde och är också anledningen till att jag slutat beställa ifrån Kina.