@Petterk: Det funkar ju dock exakt likadant? Fyndiq är bara mellanhänder vilket jag också är. Kunderna betalar på fyndiq.se vilket dom även gör på min sida.
Sen är jag inte så säker på att det är olagligt att skicka via annat EU land, det är knappast olagligt att skicka varor från Kina-NL, sen att varan skickas från NL- Sverige är också helt lagligt. Jag får väl skicka varor precis hur jag vill utan att det är olagligt? Om du tänker på momsen så får ju NL sin del, och att sedan skicka från NL-Sverige är momsfritt då det är från EU till EU.
Du tänker helt fel.
Du är formellt sett inte en handelsplats, till Fyndiq kommer säljarna och marknadsför sig på deras handelsplats. Formellt sett så jobbar du på kommission från säljarna i Kina när du skeppar som du gör, det kan vara betydligt enklare att döma till medhjälp där.
Sen nej, Nederländerna får inte momsen i Fyndiqs fall. Även om de så hade fått så måste man fortfarande ta ut moms för omsättningen inom EU – alltså när varan rör sig från Nederländerna till Sverige. Det är i ett sådant upplägg inte fråga om export till Sverige utan export till Nederländerna.
Det skulle kunna gå till så här, säljaren i Kina kontaktar ett lager i Nederländerna och gör upp om ett avtal för att packa om/skicka vidare varorna. Säljaren skickar varan till lagret i Nederländerna, lagret märker om varan och skickar till mottagaren i Sverige. Om försändelsen till lagret är deklarerat upp till 22 EUR så tar lagret emot försändelsen utan tull och moms. Utan att varan deklareras överhuvudtaget.
Problemet med det upplägget är att det inte är momsfritt inom EU. Om säljaren säljer för mer än 320 000 SEK till Sverige ska han vara momsregistrerad i Sverige och betala in momsen här. Om det är mindre än så ska han betala in momsen i Nederländerna och vara momsregistrerad där, alldeles oavsett om försändelsen till Nederländerna var över 22 EUR eller inte. Eftersom varan skickas till Nederländerna är det där införseln i EU sker. Skickar man bara med PostNL utan att varan omfrankeras och det passerar en terminal i Nederländerna så sker införseln i Sverige när mottagaren är i Sverige. Här sker omsättning inom EU för att säljaren bestämmer sig för att skicka varan han importerat till Nederländerna från Nederländerna till Sverige. Precis som om ett företag i Nederländerna sålde varan från Nederländerna till Sverige. Varken Nederländerna eller Sverige tvångsregistrerar dock utländska säljare, det är bara Storbritannien som gör det (utan att säljaren har något val). Frågan är väl om man vill vara nästa Lennart Nyberg eller inte.