Bilfråga: Koppling slirar redan vid 2500 mil.

Permalänk
Medlem

Bilfråga: Koppling slirar redan vid 2500 mil.

Hej,

Jag köpte i somras en Octavia RS tillverkad 2016-09-xx (årsmodell 2017)

Den hade då gått 1000 mil och var väldigt fräsch utöver ett märke i stötfångaren fram.

Nu 1500 mil senare (2500 mil totalt) har kopplingen börjat slira plötsligt, bilen har gått som bruksbil till och från jobbet samt lite privata ärenden. Den har inte körts som rallybil varje dag eller på bana, inte en enda start vid rödljus där den har varvats upp och sedan släppt kopplingen.

Den är just nu hos Skoda för inspektion och reparation, om detta inte skulle gå på nybilsgarantin går jobbet på 14-16k.

Jag har kollat med mitt försäkringsbolag som säger att detta inte täcks på garantin heller eftersom koppling räknas under slitage (även vid 2500 mil...)

Vad kan jag göra om det inte går på garantin?

Permalänk
Medlem

Betala?

Förra ägaren kan ju ha kört totalt slut på den på tusen mil utan svårighet, lyssna på hur en del kör iväg på parkeringen - 4000v/min och använd lamellen som converter..

Om det nu inte är något annat som hänt, oljeläckage på lamell eller fel på länkage så den legat och slirat..

Hörde om ett fall där man hamnat i kö vid vägbygge i brant backe och utan att tänka så låg föraren och kröp på kopplingen som efter rätt kort stund faktiskt havererade. Så dåligt handhavande gör snabbt slut på prylarna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Betala?

Förra ägaren kan ju ha kört totalt slut på den på tusen mil utan svårighet, lyssna på hur en del kör iväg på parkeringen - 4000v/min och använd lamellen som converter..

Om det nu inte är något annat som hänt, oljeläckage på lamell eller fel på länkage så den legat och slirat..

Hörde om ett fall där man hamnat i kö vid vägbygge i brant backe och utan att tänka så låg föraren och kröp på kopplingen som efter rätt kort stund faktiskt havererade. Så dåligt handhavande gör snabbt slut på prylarna.

Om det nu skulle vara produktionsfel, hur ärliga är verkstäderna med sådant och tar det som ett garantijobb?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Hur märker man att kopplingen slirar?

Permalänk

Tyvärr är nog risken stor att det kommer räknas som slitage och då är det bara att gilla läget. Har tidigare ägare misshandlat/slirat på kopplingen är det absolut inte omöjligt att slita ut den så snabbt. Vore intressant att se hur det gamla svänghjulet+kopplingen ser ut.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flygplanet:

Hur märker man att kopplingen slirar?

Motorns varvtal är inte direkt proportionerligt mot hastigheten vilket den är om kopplingen inte slirar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du köpt bilen privat eller på bilfirma?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Har hört talas om liknande historier men då har det varit andra bilmärken som har varit drabbade. Har svårt att se att Skoda inte tar på sig detta så du kan nog vara lugn. Priset du angav för kopplingsbyte känns heller inte rimligt.. Hoppas det löser sig och återkom gärna med hur det gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du köpt bilen privat eller på bilfirma?

Köpt på Volkswagens egen begagnatdel i Bromma.

Skrivet av Respawn12:

Har hört talas om liknande historier men då har det varit andra bilmärken som har varit drabbade. Har svårt att se att Skoda inte tar på sig detta så du kan nog vara lugn. Priset du angav för kopplingsbyte känns heller inte rimligt.. Hoppas det löser sig och återkom gärna med hur det gick!

Jag har förstått att anledningen till att det är så dyrt är för att man behöver antingen plocka ur motorn för att komma åt eller montera bort en stor del av framvagnen.

Jag får se vad dom säger imorgon eller på torsdag

Skrivet av Arkebuzer:

Tyvärr är nog risken stor att det kommer räknas som slitage och då är det bara att gilla läget. Har tidigare ägare misshandlat/slirat på kopplingen är det absolut inte omöjligt att slita ut den så snabbt. Vore intressant att se hur det gamla svänghjulet+kopplingen ser ut.

Jag tänker be om bilder på hur det ser ut, har läst om en kille i England som iförsej bytte efter 10k mil men kopplingen hade tagit snett över hela skivan. Han fick jobba en del för att få det på goodwill. Nu är ju min bil knappt inkörd så jag håller hoppet uppe!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wRRM:

Köpt på Volkswagens egen begagnatdel i Bromma.

Är det också dem du pratar med nu? Jag tycker att det är bra att du köpt av en bilhandlare. Även om det är en slitdetalj så kan man ju ha en liten annan diskussion med en handlare, särskilt när du inte haft bilen så länge.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av FireFox:

Om det nu skulle vara produktionsfel, hur ärliga är verkstäderna med sådant och tar det som ett garantijobb?

Verkstaden vill, garanterat, att det ska räknas som ett garantijobb. Det är enklare, bara att reparera och sedan skicka fakturan på märkesverkstadstid och originaldelar direkt till Volkswagen.

Att hantera ett icke-garantiarbete betyder bråk med privatperson om priset, inte sällan att privatpersonen tackar nej till offerten och lämnar in bilen på en märkesoberoende (läs billigare) verkstad istället, och därför en förlorad affär vilket ändå kostar verkstaden tid och därför pengar.

Och ja, en märkesoberoende verkstad kan definitivt byta kopplingen. De sitter inte annorlunda på en -16 Octavia än de gör på en -08 Audi TT eller en -00 Golf. Tvärmonterad motor är tvärmonterad motor och EA888-motorn (aka 2.0 FSI/TFSI/TSI) är rätt vanlig i Volkswagenmärkena.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kan vara svårt att bevisa.
Den är köpt begagnad, och kan mycket väl vara slitage med.

Åkte på lunch med en kollega med nyuthämtad leasingbil.
Stod vid ett av de notoriskt långa rödljusen i stan, med okej uppförsbacke.

Där man kan bli stående i flera minuter.
Han höll bilen stillastående inte genom att hålla på bromsen, utan genom kopplingen.
Motor på tomgång, och slira på koppling för stillastående alltså, blev en liten utskällning.

Å då ska vi inte prata om kopplingsoset från en del äldre som ska försöka fickparkera, man behöver inte busköra för att förstöra koppling.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Jag vet personligen många personer som kör med foten på kopplingen, och jag har sagt till dom att ligga inte och vila foten på pedalen. Är själv bilmekaniker och att köra med foten vilande på kopplingen är inte att rekommendera!!
Men bilen är såpass ny att den borde servas på auktoriserade verkstäder pga att garantierna slutar gälla om inte verkstaden är godkänd av VAG. Kan vara förra ägaren som kört på detta sett eller så kan det vara någon packbox som börjat läcka så att det kommit olja på lammellen/erna. Vet inte om din har dubbelkoppling men finns dom som har. Vore förvånad om inte detta gick på garantin för det är absolut inte normalt!! Mvh

Permalänk

Förra ägaren har misshandlat kopplingen rejält, reagerade på RS..

Håller tummarna det går på goodwill, har själv en bil stående på lyften i verkstad där hela kopplings tjosan var slut, dubbelmasse svänghjul, lamell, tryckplatta och slavkoppling..
Visserligen en gammal häck från 2003 på 23Kmil, Passat.
Har tagit en vecka redan och kostnad på 10.000kr än

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Och så är vissa rädda för att köpa begagnade bilar med automatlåda..

Men ja det går att döda både kopplingar och annat på väldigt korta sträckor som många redan påpekat.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Antielefant
Skrivet av quattro-2.6:

Förra ägaren har misshandlat kopplingen rejält, reagerade på RS..

Håller tummarna det går på goodwill, har själv en bil stående på lyften i verkstad där hela kopplings tjosan var slut, dubbelmasse svänghjul, lamell, tryckplatta och slavkoppling..
Visserligen en gammal häck från 2003 på 23Kmil, Passat.
Har tagit en vecka redan och kostnad på 10.000kr än

TDI med KCR-box? Inte direkt ovanligt att svänghjulen slits hårt då.

(har själv en A4 B8 TDI med KCR, så vet vad man riskerar.)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

TDI med KCR-box? Inte direkt ovanligt att svänghjulen slits hårt då.

(har själv en A4 B8 TDI med KCR, så vet vad man riskerar.)

En vanlig 1.8T bensinare, ovanligt pigg än

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Vanligt med kopplingsproblem på Volksvagen..

@wRRM: Hej Samma sak hände med en av våra bilar..En golf 7 1.2 tsi av årsmod 15.Köptes ny.. När jag kört 3000 mil började den slira lite på kopplingen
Lämnade in den och de sa att det var slitage varvid försäkringsbolaget vägrade stå för kostnaden..Volksvagen använder säkert samma koppling som skoda då de använder samma motorer..
Felet var ju naturligtvis orsakat redan från fabrik men det skulle de aldrig erkänna..Har aldrig varit med om att behöva byta koppling
på en bil.. När jag hämtade ut bilen sa dom :Nu kommer kopplingen hålla, vilket jag tolkade som att de hittat ett fel som orsakat det onormala slitaget.men men..Vi kommer aldrig köpa en Volksvagen igen..

Visa signatur

aaa

Permalänk
Medlem

Att det inte går på försäkringen är inte förvånande då de nekar allt inledningsvis. Men detta bör gå på nybilsgarantin. Allt annat är vansinne. En koppling ska hålla minst 10.000 mil, även om den plågas eller man kör med chip. Dess normala livslängd ligger närmare 20-25000 mil

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

VAG allt sämre

Skrivet av Pierre232:

Jag vet personligen många personer som kör med foten på kopplingen, och jag har sagt till dom att ligga inte och vila foten på pedalen. Är själv bilmekaniker och att köra med foten vilande på kopplingen är inte att rekommendera!!
Men bilen är såpass ny att den borde servas på auktoriserade verkstäder pga att garantierna slutar gälla om inte verkstaden är godkänd av VAG. Kan vara förra ägaren som kört på detta sett eller så kan det vara någon packbox som börjat läcka så att det kommit olja på lammellen/erna. Vet inte om din har dubbelkoppling men finns dom som har. Vore förvånad om inte detta gick på garantin för det är absolut inte normalt!! Mvh

"...garantierna slutar gälla om inte verkstaden är godkänd av Volkswagen AG." Så var det en gång i tiden men inte nu längre. Lite tjafs lär det ändå bli, tyvärr. Kvaliteten på koppling (bl.a) spökar hos VAG och bytet bör subventioneras av densamme.

Permalänk
Medlem

Goodwill. Knappast.

Skrivet av quattro-2.6:

Förra ägaren har misshandlat kopplingen rejält, reagerade på RS..

Håller tummarna det går på goodwill, har själv en bil stående på lyften i verkstad där hela kopplings tjosan var slut, dubbelmasse svänghjul, lamell, tryckplatta och slavkoppling..
Visserligen en gammal häck från 2003 på 23Kmil, Passat.
Har tagit en vecka redan och kostnad på 10.000kr än

Vad blev slutpriset, då?

Permalänk
Skrivet av Bafatt:

"...garantierna slutar gälla om inte verkstaden är godkänd av Volkswagen AG." Så var det en gång i tiden men inte nu längre. Lite tjafs lär det ändå bli, tyvärr. Kvaliteten på koppling (bl.a) spökar hos VAG och bytet bör subventioneras av densamme.

Stämmer att det måste var en auktoriserad verkstad på samma sätt som du inte kan byta kläder köpta på MQ och lämna tillbaka dom till HM😁
Hur gick det , läste det sig med verkstaden? Annars dra in Konsumentombudsmannen och arn.mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Att det inte går på försäkringen är inte förvånande då de nekar allt inledningsvis. Men detta bör gå på nybilsgarantin. Allt annat är vansinne. En koppling ska hålla minst 10.000 mil, även om den plågas eller man kör med chip. Dess normala livslängd ligger närmare 20-25000 mil

Det finns de som kan köra slut på koppling innan 6000 mil och det är inte hård rödljus-race med högvarviga motorstarter som tar dem utan vardagslunket där folk ofta helt omedvetet sitter och sliar på kopplingen vid rödljus en god stund och utan att trampa ur i botten, gärna i lättare uppförsbackar etc., i en omedveten iver att ligga och nästan skava i kofångaren i bilen framför, att har foten på kopplingspedalen under färd, där presskraften lättar lite på lamellerna och det börja krypa av impulsstötarna från motorn och det snurrar sakta med mest hela tiden och den vägen slipar ned lamellerna.

Kort sagt de är fel-lärda redan vid körskolan och sådana saker är enormt svåra att bli av med när det väl är etablerat i ryggmärgsminnet.

För min del gör det ont i mig hur DGC-lådan i lånebilar hanterar det hela så fort det inte är på helt plan mark och man nästan mentalt redan ser en kopplingsbyte vid 10 kmil... men å andra sidan lärdes att vårda kopplingen redan när man börja köra traktor typ vid 12-års ålder eller så och är nu på 29000 mil på samma koppling trots storstadtrafik med köer nästan dagligen.

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in med denna klassiker. En snubbe som bränner kopplingen på sin Corvette:
https://www.youtube.com/watch?v=oebzAIZEfxQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Jag vet personligen många personer som kör med foten på kopplingen, och jag har sagt till dom att ligga inte och vila foten på pedalen. Är själv bilmekaniker och att köra med foten vilande på kopplingen är inte att rekommendera!!
Men bilen är såpass ny att den borde servas på auktoriserade verkstäder pga att garantierna slutar gälla om inte verkstaden är godkänd av VAG. Kan vara förra ägaren som kört på detta sett eller så kan det vara någon packbox som börjat läcka så att det kommit olja på lammellen/erna. Vet inte om din har dubbelkoppling men finns dom som har. Vore förvånad om inte detta gick på garantin för det är absolut inte normalt!! Mvh

+1 på detta, har också erfarenhet av genier som vilar foten på kopplingen.

Permalänk

Nyheter idag, Tesla har gått om Tyska bilar i kvaliteten 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klockrent garantiärende eller hota med att grina i en dagstidning

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Köpt på Volkswagens egen begagnatdel i Bromma.

Om Volkswagen inte tar på sig att laga den så rekomenderar jag Tecs bil i Sundbyberg, riktigt duktiga och ärliga med vad som behöver fixas och inte fixas. Dom har även tillgång till VAG's system för digitala serviceböcker så du kan även göra service där och få din servicehandbok uppdaterad.

Skrivet av Pierre232:

Nyheter idag, Tesla har gått om Tyska bilar i kvaliteten 😆

Skoda är väl ändå tjeckiskt

Permalänk
Avstängd

Lite svagt av TS att inte uppdatera tråden med hur det gick...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Lite svagt av TS att inte uppdatera tråden med hur det gick...

Vi får väl fråga @wRRM hur det gick då

Skickades från m.sweclockers.com

Pingen felstavad lol
Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |