8700K för SFF, lyckad delid, 60 grader på 95 mm fläkt

Permalänk
Medlem

8700K för SFF, lyckad delid, 60 grader på 95 mm fläkt

Hej!

Första post här och min första delid (8700K). Innan delid gick temperaturen i taket vid 5 GHz. Jag använder Noctua NH-U9S som är en liten luftkylare med 95 mm fläkt. Efter delid kör jag nu 5.15 GHz och snittade 60-65 grader i 10 min med AIDA64. Har inte kört längre tester än så än. Syftet är primärt att bygga ett litet och tyst system, men fortfarande anständig prestanda.

Lyckades även boota i 5.3 GHz och kom igenom nåt enstaka benchmark, men det var inte stabilt. Intressant nog var det inte temperaturen som satte gränsen där utan spännnigen. 5.25 går att köra stabilt på 1.5V men för mitt syfte är det inte nödvändigt. Sänker jag till 5.15 GHz så ligger spänningen på ca 1.3-1.35V i CPU-Z, och temperaturen alltså på 60-65 grader. Säkerligen högre med AVX load, men gott om utrymme innan det går i taket.

Själva operationen (delid) var enkel och odramatisk. Resultatet är utan tvekan värt det lilla besväret och risken. Återstår nu att finjustera lite och köra lite längre stabilitetstest.

För er proffs så är det här kanske bara ännu en datapunkt, men jag svarar gärna på frågor om det finns några andra virgin delidders i forumet

Permalänk

Hört att det inte går att delidda? Hur gjorde du #nybörjare

Permalänk
99:e percentilen

Alltså, din definition av "anständig prestanda" … välkommen till SweClockers!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theorycurry:

Hört att det inte går att delidda? Hur gjorde du #nybörjare

Jodå, går utmärkt. Jag fegade och använde der8auer's verktyg. Har hört att riktiga clockers använder rakblad och skruvstäd. Den som ändå...

Permalänk
Medlem

"idag 1337"

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

"idag 1337"

Ooops lol