Kasst CPU block eller normal temp för 8700K vid 5.1GHz

Permalänk
Medlem

Kasst CPU block eller normal temp för 8700K vid 5.1GHz

Tja, har nyligen byggt om mitt system med nytt moderkort, cpu, gpu osv osv och därtill ett nytt CPU block, ett Phanteks Glacier C350i.
Jag har i princip aldrig överklockat innan men testade lite nu och kör CPUn, 8700K, på 5.1 GHz. Körde Prime95 innan och temperaturerna hamnade stabilt runt 70 grader. Temperaturen på vattnet i loopen låg på runt 26-27 grader och lufttemperaturen i rummet (enligt datorns sensor som hänger utanför chassit lite snyggt) 23 grader. (Edit: Den sensorn hänger lite nära ett utblås, riktiga lufttempen i rummet ligger runt 20)

Har tidigare haft en 4930K med ett EK Monoblock och har aldrig vad jag kan minnas upplevt så höga temperaturer. Så min fråga är då alltså, är detta en normal temperatur (har hört dessa cpuer kan bli rätt varma) eller kan det vara så att Phanteksblocket helt enkelt är av kass design, för löst fastskruvat, för lite/mycket kylpasta eller något annat?

Tack så mycket

Mvh

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Tja, har nyligen byggt om mitt system med nytt moderkort, cpu, gpu osv osv och därtill ett nytt CPU block, ett Phanteks Glacier C350i.
Jag har i princip aldrig överklockat innan men testade lite nu och kör CPUn, 8700K, på 5.1 GHz. Körde Prime95 innan och temperaturerna hamnade stabilt runt 70 grader. Temperaturen på vattnet i loopen låg på runt 26-27 grader och lufttemperaturen i rummet (enligt datorns sensor som hänger utanför chassit lite snyggt) 23 grader.

Har tidigare haft en 4930K med ett EK Monoblock och har aldrig vad jag kan minnas upplevt så höga temperaturer. Så min fråga är då alltså, är detta en normal temperatur (har hört dessa cpuer kan bli rätt varma) eller kan det vara så att Phanteksblocket helt enkelt är av kass design, för löst fastskruvat, för lite/mycket kylpasta eller något annat?

Tack så mycket

Mvh

Nej, det låter inte normalt. 23 grader i rummet utanför chassit? Du va då en frusen en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nej, det låter inte normalt. 23 grader i rummet utanför chassit? Du va då en frusen en...

haha, tvärtom egentligen. Den sensorn hänger rätt nära ett utblås, så den stämmer inte helt. mätte med en annan termometer i resten av rummet, dvs inte hörnet där datorn står är det 20 grader

Men iaf, CPUn är alltså för varm verkar det som. casual surfande, twitch/youtube osv, växlar den mellan ca 30-36 grader, World of Warcraft ca 40-45. Var när jag körde lite av nya Final Fantasy jag märkte att temperaturen sprang iväg, första "krävande" spelet jag körde sen jag byggt om. Då hamnade tempen på 55-60

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

@Neeon123: Vet inte riktigt vad du menar med att 55-60 grader när du spelar, är en hög temperatur? Det är en relativt låg temperatur? Hur som helst, här är ett exempel på en tråd här på Sweclockers där folk säger att dom har allt mellan 60-90 grader (beroende på kylare) när de t.ex. spelar spel (med samma CPU som du).

Permalänk
Medlem

antar att processorn är inte deliddad eller? bara skumläste första posten. men i så fall är det helt vanligt temp. anledningen till det är "tandkrämen" intel har under IHS'en. och det är egentligen helt ok temperaturer.
skulle du vilja sänka tempen ännu mer men behålla din OC få du delidda den, men kom ihåg att du förlora garantin då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@Neeon123: Vet inte riktigt vad du menar med att 55-60 grader när du spelar, är en hög temperatur? Det är en relativt låg temperatur? Hur som helst, här är ett exempel på en tråd här på Sweclockers där folk säger att dom har allt mellan 60-90 grader (beroende på kylare) när de t.ex. spelar spel (med samma CPU som du).

Tänkte att det var högt iom att jag har rätt rejält med vattenkylning, har aldrig nått 70 grader med Prime95 med min tidigare setup nämligen. Där var det högsta jag såg 55 grader kanske. Är väll bara jag som är lite nojig kanske.

Skrivet av Bernd_P1:

antar att processorn är inte deliddad eller? bara skumläste första posten. men i så fall är det helt vanligt temp. anledningen till det är "tandkrämen" intel har under IHS'en. och det är egentligen helt ok temperaturer.
skulle du vilja sänka tempen ännu mer men behålla din OC få du delidda den, men kom ihåg att du förlora garantin då.

Nix inte delid, inget jag känner mig bekväm att göra =P
Inbillade mig att CPUn inte skulle bli så varm med tanke på vattenkylningen. Vattentemperaturen är ju rätt låg. Säkert "bortskämd" över att min andra cpu aldrig blev så varm heller.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Tänkte att det var högt iom att jag har rätt rejält med vattenkylning, har aldrig nått 70 grader med Prime95 med min tidigare setup nämligen. Där var det högsta jag såg 55 grader kanske. Är väll bara jag som är lite nojig kanske.

Nix inte delid, inget jag känner mig bekväm att göra =P
Inbillade mig att CPUn inte skulle bli så varm med tanke på vattenkylningen. Vattentemperaturen är ju rätt låg. Säkert "bortskämd" över att min andra cpu aldrig blev så varm heller.

som sagt så ligger problemet under IHS:en. du kan har en hur bra som helst vattenkylning men det hjälper ingen om inte värmen kan transporteras tillräckligt bra bort ifrån själva CPU:n.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

som sagt så ligger problemet under IHS:en. du kan har en hur bra som helst vattenkylning men det hjälper ingen om inte värmen kan transporteras tillräckligt bra bort ifrån själva CPU:n.

Yes, får kanske fundera på det i framtiden

Men paranoian har lagt sig nu iaf. När det ändå är "normala" temperaturer så att säga.

Tack för allas svar = )

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Yes, får kanske fundera på det i framtiden

Men paranoian har lagt sig nu iaf. När det ändå är "normala" temperaturer så att säga.

Tack för allas svar = )


70 grader är nada. Min 7700k var nog en av de sämsta man kunde ha fått innan jag gjorde en delid.
Average 87 grader på package i 100% load @ stock med en Phanteks PH-TC14PE och Kryonaut kylpasta.
Edit: Enligt Intel så ska till och med så pass höga temperaturer som jag fick vara okej.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Om det inte är gammal versionen av Prime95 så är 70 C utmärkt
Nya Prime med AVX tar CPUn till max temp hur lätt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:


70 grader är nada. Min 7700k var nog en av de sämsta man kunde ha fått innan jag gjorde en delid.
Average 87 grader på package i 100% load @ stock med en Phanteks PH-TC14PE och Kryonaut kylpasta.
Edit: Enligt Intel så ska till och med så pass höga temperaturer som jag fick vara okej.

Okej, gött Jag som är lite paranoid efter ha lagt ner massa tid o pengar på bygget, då vill man att allt ska fungera korrekt =P

Skrivet av Sinery:

Om det inte är gammal versionen av Prime95 så är 70 C utmärkt
Nya Prime med AVX tar CPUn till max temp hur lätt som helst.

Laddade precis ner den så antar det är senaste versionen
Tack

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Min 8700K på 4.8Ghz deliddad ligger på ca 68c under full load med ett EK-KIT S240.

Så du har aboslut inget att oroa dig om

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Var pa runt 80C full load med hastigheten i specs nedan (signaturen) innan delid, men ligger nu pa 61C full load med delid med luftkylning

Men dina temps ar inte hoga alls, tank pa att du har 30C tillgodo da Tjmax ar pa 100C. Sa later helt normalt!

Vad ligger din vcore pa forresten? Det har storre inverkan pa temperaturen vid load an hastigheten i sig.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Var pa runt 80C full load med hastigheten i specs nedan (signaturen) innan delid, men ligger nu pa 61C full load med delid med luftkylning

Men dina temps ar inte hoga alls, tank pa att du har 30C tillgodo da Tjmax ar pa 100C. Sa later helt normalt!

Vad ligger din vcore pa forresten? Det har storre inverkan pa temperaturen vid load an hastigheten i sig.

Tja,

Ursäkta sent svar, har varit AFK några dagar. AI SUITE nämner CPU Core Voltage 1.440V
I BIOS står där något sånt här: Core Voltage 1.136V
Är inte så säker vilket som gäller här

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Tja,

Ursäkta sent svar, har varit AFK några dagar. AI SUITE nämner CPU Core Voltage 1.440V
I BIOS står där något sånt här: Core Voltage 1.136V
Är inte så säker vilket som gäller här

1.440.... wow alldeles for mycket!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

1.440.... wow alldeles for mycket!

Ajdå =P
Vad jag vet är det inget jag ändrat själv. Jag är väldigt ny på att överklocka, det jag ändrade var till XMP, sen CPU core ratio Sync (eller något sånt) 51 på alla cores.
Så den måste ha valt den volt själv.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Ajdå =P
Vad jag vet är det inget jag ändrat själv. Jag är väldigt ny på att överklocka, det jag ändrade var till XMP, sen CPU core ratio Sync (eller något sånt) 51 på alla cores.
Så den måste ha valt den volt själv.

då står den på auto vilken den inte bör göra när man överklocka , är för mycket volt prova att sätta vcore på 1,35v manuellt

jag går aldrig över 1,15v men jag kör skylake-x

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

då står den på auto vilken den inte bör göra när man överklocka , är för mycket volt prova att sätta vcore på 1,35v manuellt

jag går aldrig över 1,15v men jag kör skylake-x

Okej tack, ska se om jag hittar sen när jag startar nästa gång

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Okej tack, ska se om jag hittar sen när jag startar nästa gång

Jag tror inte du behöver ha sån panik över 1.44V. Max enligt Intel spec är 1.52V. Givet att du behöver lite marginal för spänningsvariation så är ca 1.45V att betrakta som max i praktiken. Men också helt ok. Sedan är det förstås bättre av flera skäl att sänka så mycket det går. 1.35V är ett bra riktvärde, och ofta kan du nå dit genom att klocka ner 100 MHz eller så. Det finns också poänger med att undervolta, och då vill du sänka en hel del till. Men vill du köra upp till 1.45V så är det också ok. Högre än så är nog smart att vara försiktig med innan du vet precis vad du gör.

Sedan är det olika max för olika plattformar. Vad som är relevant för en processor är inte självklart relevant för en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nej, det låter inte normalt. 23 grader i rummet utanför chassit? Du va då en frusen en...

eller gift, 23-25 grader är standard bland fruarna tror jag

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codejoy:

Jag tror inte du behöver ha sån panik över 1.44V. Max enligt Intel spec är 1.52V. Givet att du behöver lite marginal för spänningsvariation så är ca 1.45V att betrakta som max i praktiken. Men också helt ok. Sedan är det förstås bättre av flera skäl att sänka så mycket det går. 1.35V är ett bra riktvärde, och ofta kan du nå dit genom att klocka ner 100 MHz eller så. Det finns också poänger med att undervolta, och då vill du sänka en hel del till. Men vill du köra upp till 1.45V så är det också ok. Högre än så är nog smart att vara försiktig med innan du vet precis vad du gör.

Sedan är det olika max för olika plattformar. Vad som är relevant för en processor är inte självklart relevant för en annan.

Här är länk till 2 bilder som visar vad AISuite säger volten ligger på när jag är inloggad osv, samt vad BIOS inställningarna säger. Jag har inte ändrat något manuellt så att säga, mer än att ändra till XMP o öka CPU till 51.

https://imgur.com/a/JVLPD

Skrivet av aragon:

eller gift, 23-25 grader är standard bland fruarna tror jag

haha, det var sensorn som var lite för nära utblåset på datorn, ligger runt 20 om man inte håller huvudet precis vid elementet eller datorns utblås Kan tilläggas att skrivbordet liksom står runt elementet, sen datorn bredvid, så är lite varmare vid datorn än resten av rummet, men ja, skitsamma =P Polarna gnäller iaf på att det alltid är kallt här så

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Här är länk till 2 bilder som visar vad AISuite säger volten ligger på när jag är inloggad osv, samt vad BIOS inställningarna säger. Jag har inte ändrat något manuellt så att säga, mer än att ändra till XMP o öka CPU till 51.

https://imgur.com/a/JVLPD

haha, det var sensorn som var lite för nära utblåset på datorn, ligger runt 20 om man inte håller huvudet precis vid elementet eller datorns utblås Kan tilläggas att skrivbordet liksom står runt elementet, sen datorn bredvid, så är lite varmare vid datorn än resten av rummet, men ja, skitsamma =P Polarna gnäller iaf på att det alltid är kallt här så

AISuite är vanlig mjukvara som körs på x86 medan BIOS är firmware, det är två är olika saker.
Om du stänger AISuite måste den ha någon tjänst i Windows som körs för att dess inställningar ska gälla, det är inte så att den sparar inställningarna i BIOS.

Med andra ord dessa OC mjukvaror är bra att hitta sina inställningar, värdelös på att köra dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

AISuite är vanlig mjukvara som körs på x86 medan BIOS är firmware, det är två är olika saker.
Om du stänger AISuite måste den ha någon tjänst i Windows som körs för att dess inställningar ska gälla, det är inte så att den sparar inställningarna i BIOS.

Med andra ord dessa OC mjukvaror är bra att hitta sina inställningar, värdelös på att köra dom.

Känner att jag verkligen har dålig koll på detta... vilket är det som gäller då? Körs det på 1.350 som enligt BIOS? Eller det värdet som AI Suite visar?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

AISuite om den är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codejoy:

Jag tror inte du behöver ha sån panik över 1.44V. Max enligt Intel spec är 1.52V. Givet att du behöver lite marginal för spänningsvariation så är ca 1.45V att betrakta som max i praktiken. Men också helt ok. Sedan är det förstås bättre av flera skäl att sänka så mycket det går. 1.35V är ett bra riktvärde, och ofta kan du nå dit genom att klocka ner 100 MHz eller så. Det finns också poänger med att undervolta, och då vill du sänka en hel del till. Men vill du köra upp till 1.45V så är det också ok. Högre än så är nog smart att vara försiktig med innan du vet precis vad du gör.

Sedan är det olika max för olika plattformar. Vad som är relevant för en processor är inte självklart relevant för en annan.

Detta ar inte relevant for detta, om du vet och kan lasa Intel's specs sa vet du ocksa att Det du Sager inte are helt korrekt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Har har du en bra video som forklarar exakt i detalj vad allt betyder i intels specs https://www.youtube.com/watch?v=eZbBj9bC7wU

Vill garna inte att folk ska tro att 1.52v ar max safe voltage och att det sprids som rykte, for det kan bli oerhort fel...

TL:DR du kan kora 1.52 om du vill degradera din CPU inom tiden intel har sin garanti-tid, sen nar garantin gar ut sa har du garanterat degraderat den sa pass att den snart inte ar anvandbar langre.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Har har du en bra video som forklarar exakt i detalj vad allt betyder i intels specs https://www.youtube.com/watch?v=eZbBj9bC7wU

Vill garna inte att folk ska tro att 1.52v ar max safe voltage och att det sprids som rykte, for det kan bli oerhort fel...

TL:DR du kan kora 1.52 om du vill degradera din CPU inom tiden intel har sin garanti-tid, sen nar garantin gar ut sa har du garanterat degraderat den sa pass att den snart inte ar anvandbar langre.

Läser du igen så skrev jag 1.45V som praktiskt max, vilket stämmer rätt väl överens med den videon. (Bra video förresten, men knappast nåt för nybörjare.) Men jag skulle aldrig hävda något "max safe voltage". Överklockning innebär att man tar en risk, även om de flesta av oss anser att risken är väldigt liten eller helt obefintlig så länge man vet vad man gör.

Samtidigt tycker jag att det är värt att fundera över konsekvenserna om det skulle bli fel. Datorn kommer inte att omedelbart explodera för att du ställer in 1.46V. Du kommer inte att få en miljon virus. Du kommer inte att bli överfallen av Intels voltpolis och kastad i strömfängelse. Det som händer är att du *kanske* förkortar livslängden på en teknisk pryl som kostar några tusenlappar. Och antagligen har du bytt dator innan du märker det ändå. Och vi pratar en pryl som kostar ett par tusenlappar och är lätt att byta ut. Visst, inte bra om det händer nåt, men kan man inte ta den lilla risken så ska man nog inte överklocka eller ens bygga sin egen dator heller.

För att återföra det här till något mer relevant för @Neeon123: Starta om datorn, tryck Del för att gå in i bios och använd automatisk tweak där. Det kommer att ställa in en överklockning som du säkerligen inte kan överträffa om du inte är erfaren. Det kommer att ge dig högre spänning och temperatur än optimalt, men fortfarande inom rekommenderade gränser. Kör sen igenom stresstest med AIDA64 eller liknande och logga temperatur. Går den aldrig över 90 grader så är det rätt lugnt och du behöver inte ändra nåt mer. Går temperaturen högre så är det inte farligt, men det kan vara idé att sänka din multiplier ett snäpp. I spel kommer du aldrig att nå såna temperaturer ändå, så det är lugnt.

Hamnar du på 5GHz eller högre så har du fått en kanonbra överklockning, och har anledning att fira med lite bubbel

Permalänk
Medlem

@codejoy:
Tack,
Innan jag gjorde dem CPU core ändringarna själv (CPU Core Ratio till 51) så testade jag några sådana automatiska grejer, både via AI Suite och i BIOS, det jag märkte med dessa är att allt inte blev så som jag ville ha det. I vissa av fallen blev RAM hastigheterna lägre än med XMP, inte samma Core Ratio på alla kärnor, och framförallt, jag kan inte ändra fläktkurvorna. Jag vattenkyler hela systemet med egen loop och har två D5 pumpar kopplade till CPU Fan Headern på moderkortet, och det blir jävligt jobbigt när pumparna ökar o sänker hastigheten hela tiden över hela kurvan liksom. Får jag välja själv har jag båda två på ca 27-30%, dvs ca 2000RPM. vilket gör att jag har bra flöde och det är helt knäpptyst.

Så jag känner mig därför skeptisk till dessa auto grejer men jag kan testa lite sen igen. Eller så är det jag som är för kass o inte hittar rätt auto grej =P

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9