Samsung förlorar 11 procent av månadens NAND-tillverkning efter strömavbrott

Permalänk

Folk verkar inte förstå hur tillverkningen ser ut. Det kan ta veckor för en wafer att tag sig genom alla steg i processen. Det betyder att wafers som påbörjades i mitten på Februari och skulle levereras som färdig enhet i slutet av Mars blev förstörda.

NAND är uppe i många lager (64 idag?), därför det tar sån tid att tillverka.
11% av Mars produktion (vad som beräknades levereras under Mars), är ganska bra. Kunde varit mycket värre.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Laine:

Summerat senaste veckan för den som legat efter:

SwecJonas jobbar åt AMD, som anlitat Intel för att anlita CTS mot AMD, så att aktievärdet sjunker och AMD kan köpa fler av sina egna aktier innan det svänger upp igen. Jonas släppte in CTS genom fel dörr och råkade snubbla över en av sladdarna till produktionsband 11 hos Samsung.

#followthemoney

Här tycker jag att @JonasT allt får lägga korten på bordet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Samsung är ett företag med miljarders miljarder kronor i omsättning. Jag tror att de har råd med utrustning som mildrar effekterna av ett strömavbrott.

Företag jobbar inte så. Det är inte en stor pott pengar som alla delar av verksamheten får plocka utav. Bara för att bolaget i stort har en ordentlig kassa innebär det således inte att den här specifika minnesfabriken får "miljarders miljarder". De får sin del av budgeten, och förväntas producera mer än vad de kostar.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Folk verkar inte förstå hur tillverkningen ser ut. Det kan ta veckor för en wafer att tag sig genom alla steg i processen. Det betyder att wafers som påbörjades i mitten på Februari och skulle levereras som färdig enhet i slutet av Mars blev förstörda.

NAND är uppe i många lager (64 idag?), därför det tar sån tid att tillverka.
11% av Mars produktion (vad som beräknades levereras under Mars), är ganska bra. Kunde varit mycket värre.

precis.

När man kör en-lagers minne så är själva kisel-skivan en stor del av minnets totalkostnad och det kostnaden har skrämt i alla tider till en kraft att minska kretsgeometrin för att få in flera kretsar på samma yta av wafern och att mindre kretsar exponerar mindre yta för möjliga fel på ytan (tex. av damm) i tillverkningen och ger större yeld.

Med 64 minneslagerskretsar så är kostnadsandelen av kislet mindre men processtegen väldigt många fler.

På en en-lagersminne kanske det handlar om 12-15 omgångar med fotoresist, belysning, etsning, joniplantage/belägggning, tvättning gång efter gång. - på en 64-lagers krets måste man ta typ 12 * 64 = 768 varv innan kretsen är färdig. Man sitter och kör process på en och samma kiselbricka för 64 lagers minne som vid enplans-process skulle generera 64 kiselbrickor. - detta är en av orsakerna till varför priserna inte sjunker i den takt som konsumenterna önskar bara för att man kör 3D-minne med många lager - det man sparar i kiselyta får man istället betala med mer arbete och slutsumman fortfarande ganska konstant.

Permalänk
Medlem

Samsung rapporterar även att det var någon som fes under lunchpausen. SSD-priserna väntas därmed stiga med 35% under denna vecka och inte sjunka till de tidigare priserna förrens tidigast 2036.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk

Trodde först att jag hade kommit till flashback med alla foliehattkonspirationer, men tur att vissa har koll på hur produktionen faktiskt ser ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du kan ju länka till en lämplig 100 MW generator åt samsung då? Eller varför inte en kärnreaktor? Haha, kostnaden för att hålla dom servade är löjligt hög...Samsung kunde ju då lika bra bli ett elbolag då i samma veva?

Skulle inte förvåna mig om Samsung faktiskt ÄR elbolaget också. Samsung är sjukt stort företag.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av serverfel:

Jag kommer få sitta läääänge med min dator känns det som. Allt blir ju bara löjligt dyrt nu.

Sitter i samma båt som dig ja

Fick tyvärr sälja av mina 1070's som jag köpte på Pascal's launch, men när jag fick tag på ett 1060 6Gb för 2k förra året i butik trodde jag inte mina ögon!

2020 kanske är året du och jag får uppgradera GPU & SSD lagring igen om denna trenden fortsätter...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Lite skrämmande ändå att folk verkar ha så pass dålig koll på hur en krets tillverkas.
How to build a cpu, enligt majoriteten på swec
En Cpu består av många lager, varje lager måste belysas, etsas och tvättas i flera steg.
Varje lager är lite som att bygga en cpu i lego. du lägger på ett lager, sedan lägger du på ett maskeringslager, sen belyser du maskerings lagret för att fixera mönstret du vill ha kvar, sedan etsar du bort överflödet av maskeringslagret. Nu kan du äntligen lägga på material för nästa lager, och sedan tvätta bort maskeringen. Nu är du redo att börja på nästa lager.
Mao, en jävla massa steg i diverse maskiner som antingen belyser, tvättar eller etsar kisel. Om det då blir strömavbrott i 30min så ligger det helt enkelt en jävla massa kisel i diverse etsbad, tvättbaljor* och avbrutna belysningar/processer**.
Det är helt enkelt en jävla massa steg som tar tid för varje steg, så när strömmen går så är det helt enkelt ca 50,000 plattor som måste kasseras.

* *shrugs*
** om strömmen går så vet du ju inte hur länge en platta belysts eller hur mycket material som deponerats på kislet.

Dax för en Städje artikel om CPU tillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du vet väl att damm förstör kislet? Inget försäkringsbedrägeri lol.

Skrivet av Esseboy:

Det heter clean room av en anledning

Och det är inte så satans svårt att ha nödgeneratorer som driver just "clean-room" systemet i typ 1 timme iaf. Om hela produktionen stannar, fine. Om alla Waffers som är i "maskinerna" när den stannar går sönder, fine. Att man sedan kanske måste kasta allt just där i produktion, förstår jag.

Men att man tappar 50%! av hela sin månads produktion på 120k waffers i den fabriken, pga 30 min strömavbrott för man inte kan hålla damm borta, är rent av för jävla dåligt. Detta är var många av oss reagerar på. Detta måste man kunna råda bot på med en enkel sabla generator för ventilationen.

För jag kan lova er att det inte finns en chans i helvete att de hade 50k waffers "i maskiner" samtidigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Samsung är ett företag med miljarders miljarder kronor i omsättning. Jag tror att de har råd med utrustning som mildrar effekterna av ett strömavbrott.

Om dom har råd eller inte behöver ju inte vara intressant. Om det är mer kostnadseffektivt att förlora 11% av produktionen en månad nån gång ibland jämfört med att varje månad varje år ha ordentlig backup så kommer dom ju att välja det förstnämnda såklart.

Permalänk
Medlem

Mycket spekulationer på strömavbrott och reservkraftskapacitet. Ingen verkar ha orkat läsa artikeln @perost länkade till tidigt i tråden, där det står anledningen till avbrottet.

Länkar den igen bara för att:
https://translate.google.com/translate?sl=ko&tl=en&js=y&prev=...

Citerar artikeln:
"As the cause of the accident is reported to be a blackout due to abnormalities in the substation in the company, there is also an evaluation that the accident is 'unlike Samsung'."

Dvs det var ett fel inne i fabriken, och inte i leveransen av elen till företaget.

"The in-house substation lowers the ultra-high voltage (154,000 V) supplied by KEPCO to the semiconductor factory, and it is operated by Samsung Electronics itself."

Hur kan man förhindra detta? Jo, då skulle A+B matning behövas överallt, och bygga något för 100% tillgänglighet är _väldigt_ dyrt, och inte all utrustning stödjer det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

UPS? Nej, backup generator? Jo, förhoppningsvis och mest troligen. Men de finns nog inga MW UPSer

Mesta UPS jag hört talas om är nya Karolinska, som lär ha UPS för hela sjukhusets försörjning. Troligen inte beroende av en ensam UPS.

Reservkraftgeneratorer tar några sekunder att starta. Datorer och andra maskiner kan mycket väl hinna få stora problem med avbrott kortare än så.

Permalänk
Medlem

Vilken "otur". Nu tvingas de sälja 11% mindre NAND till 11% högre priser.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tror man skulle kunna göra sig en smärre förmögenhet på att sälja foliehatt i den här tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Företag jobbar inte så. Det är inte en stor pott pengar som alla delar av verksamheten får plocka utav. Bara för att bolaget i stort har en ordentlig kassa innebär det således inte att den här specifika minnesfabriken får "miljarders miljarder". De får sin del av budgeten, och förväntas producera mer än vad de kostar.

Skrivet av Squallie:

Om dom har råd eller inte behöver ju inte vara intressant. Om det är mer kostnadseffektivt att förlora 11% av produktionen en månad nån gång ibland jämfört med att varje månad varje år ha ordentlig backup så kommer dom ju att välja det förstnämnda såklart.

Visst kan man som företag få resonera så om man vill, absolut. Men i så fall så ska inte kunderna behöva ta kostnaden om det skiter sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Sitter i samma båt som dig ja

Fick tyvärr sälja av mina 1070's som jag köpte på Pascal's launch, men när jag fick tag på ett 1060 6Gb för 2k förra året i butik trodde jag inte mina ögon!

2020 kanske är året du och jag får uppgradera GPU & SSD lagring igen om denna trenden fortsätter...

Ja processorerna när ju inte utvecklas så mycket fram tills dess. Det är ju minne och grafikkort som är onödigt dyrt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst kan man som företag få resonera så om man vill, absolut. Men i så fall så ska inte kunderna behöva ta kostnaden om det skiter sig.

Alternativet skulle då vara att vi som konsumenter betalade ett högre pris från början då produktionskostnaderna skulle vara högre...personligen skulle jag inte se det som ett bättre alternativ.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Samsung är ett företag med miljarders miljarder kronor i omsättning. Jag tror att de har råd med utrustning som mildrar effekterna av ett strömavbrott.

Ha råd och ha råd, snarare handlar det om vad man får ut från en mångmiljardinvestering, dom ha antagligen uträkningar på om det lönar sig, kostnader vägt mot försäkringsersättning och så har dom aktieägare att beakta. Beslut på denna nivå är oftast inte så enkla. Och jag är absolut inte en Samsung fanboy, snarare tvärtom. Man ska inte tro att företag sätter sina kunder först, det är pengarna som styr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst kan man som företag få resonera så om man vill, absolut. Men i så fall så ska inte kunderna behöva ta kostnaden om det skiter sig.

Jag vet inte hur ni resonerar här men många av er låter som alkoholister som ylar över att ölen blivit någon krona dyrare i affären (som passade på att höja priset lite eftersom de vet att de säljer ut lagret ändå) och kan bara köpa 6 öl istället för 7 öl för pengarna man lyckats skrapa ihop för dagen, för att bryggeriet måste kasta en sats för att det blev odugligt och måste hällas ut i avloppet och det tar x antal dagar innan nästa sats är färdig för försäljning igen.

Bryggerier är vana vid att man blir tvingad att slänga en sats då och då och detta har inte ändrats speciellt mycket trots > 100 års utveckling och forskning, renodling av jäst etc. - skit händer och gör det då och då ändå.

Samma sak händer även kiselfabriker men kanske med flera år i mellanrum och i olika fabriker och tillverkare...

- men det är säljarens marknad just nu på flash-minne och minskar tillgången för att en olycka händer så ökar priset för att fler slåss om färre utbjudna enheter. Det är väldigt enkelt.

Samsung har en del lager och levererar till sina stamkunder enligt kontrakt och pris - mängden som tillverkas utanför de fasta kontrakten minskar dock av haveriet och priset på spotmarknaden ökar eftersom massor av noname tillverkare (även med relativt respekterade varunamn) slåss om det som är kvar och bjuds ut och beroende på desperation så bjuds det över varandra för att säkra tillgång och med följden att några får inget alls...

som konsument ser man att priset ökar och handlarna i mellanleden passa också på att öka pris i spekulativt syfte i tron/hopp att kunna sälja ut lagret ändå - vilket stämmer i dom flesta fallen...

Ingen fabrik tillverkar för att göra oss till behag - de tillverkar för att tjäna pengar och dessa fabriker är enormt dyra att bygga där ett stålverk-80 på 70-talet där tom. regeringen ojade sig om pengarna - är inte ens fikapengar i investering i jämförelse. (det är också en orsak till varför Intel inte har egna fabriker för flash-minne (ännu) - prislappen för fabrikerna var för hög och man hoppades på outsourcad tillverkning istället, något som man kanske börja omvärdera idag...)

Det betyder att Samsung mfl. måste leverera för att den här investeringen skall återbetalas - och det är stor mängd med pengar som skall dras in varje dag. Hylix mfl. - som stängde hela fabriker för nya geometrier men fick inte igång dessa nya fabriker enligt tidplan och nästan ett år försenat först nu börja ha volymer (och orsakat senaste snart två årens minnesbrist och därmed höga priser) - så är Samsung ev. förlust med haveriet väldigt liten gentemot vad dom andra har kämpat med under många månader.

Jag tror inte att Samsung har några försäkringspengar att hämta utan det är händelser som man får ta inom företaget - precis som vilken annan industri som helst när en tillverkningslina skiter sig i produktionen och det blir stillestånd i ett x antal dagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det störiga i det är att du ska inte tro att den minskade kostnaden kommer konsumenter till gagn utan det är aktieägare och styrelseledamöter som göds feta, och jag ser ju hellre då att de har generatorer som kan fixa ett strömavbrott än att styrelen får mer bonusar. Men det är klart att det inte bara gäller Samsung utan det är många företag som gör på det viset.

Störigt eller inte, Samsung är ett företag. Företag finns för att i slutändan tjäna pengar, det är ingen välgörenhet.
Eller ni kanske håller på med välgörenhet och struntar i att tjäna pengar på ditt jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jag vet inte hur ni resonerar här men många av er låter som alkoholister som ylar över att ölen blivit någon krona dyrare i affären (som passade på att höja priset lite eftersom de vet att de säljer ut lagret ändå) och kan bara köpa 6 öl istället för 7 öl för pengarna man lyckats skrapa ihop för dagen, för att bryggeriet måste kasta en sats för att det blev odugligt och måste hällas ut i avloppet och det tar x antal dagar innan nästa sats är färdig för försäljning igen.

Bryggerier är vana vid att man blir tvingad att slänga en sats då och då och detta har inte ändrats speciellt mycket trots > 100 års utveckling och forskning, renodling av jäst etc. - skit händer och gör det då och då ändå.

Samma sak händer även kiselfabriker men kanske med flera år i mellanrum och i olika fabriker och tillverkare...

- men det är säljarens marknad just nu på flash-minne och minskar tillgången för att en olycka händer så ökar priset för att fler slåss om färre utbjudna enheter. Det är väldigt enkelt.

Samsung har en del lager och levererar till sina stamkunder enligt kontrakt och pris - mängden som tillverkas utanför de fasta kontrakten minskar dock av haveriet och priset på spotmarknaden ökar eftersom massor av noname tillverkare (även med relativt respekterade varunamn) slåss om det som är kvar och bjuds ut och beroende på desperation så bjuds det över varandra för att säkra tillgång och med följden att några får inget alls...

som konsument ser man att priset ökar och handlarna i mellanleden passa också på att öka pris i spekulativt syfte i tron/hopp att kunna sälja ut lagret ändå - vilket stämmer i dom flesta fallen...

Ingen fabrik tillverkar för att göra oss till behag - de tillverkar för att tjäna pengar och dessa fabriker är enormt dyra att bygga där ett stålverk-80 på 70-talet där tom. regeringen ojade sig om pengarna - är inte ens fikapengar i investering i jämförelse. (det är också en orsak till varför Intel inte har egna fabriker för flash-minne (ännu) - prislappen för fabrikerna var för hög och man hoppades på outsourcad tillverkning istället, något som man kanske börja omvärdera idag...)

Det betyder att Samsung mfl. måste leverera för att den här investeringen skall återbetalas - och det är stor mängd med pengar som skall dras in varje dag. Hylix mfl. - som stängde hela fabriker för nya geometrier men fick inte igång dessa nya fabriker enligt tidplan och nästan ett år försenat först nu börja ha volymer (och orsakat senaste snart två årens minnesbrist och därmed höga priser) - så är Samsung ev. förlust med haveriet väldigt liten gentemot vad dom andra har kämpat med under många månader.

Jag tror inte att Samsung har några försäkringspengar att hämta utan det är händelser som man får ta inom företaget - precis som vilken annan industri som helst när en tillverkningslina skiter sig i produktionen och det blir stillestånd i ett x antal dagar...

Skrivet av MrShizzle:

Störigt eller inte, Samsung är ett företag. Företag finns för att i slutändan tjäna pengar, det är ingen välgörenhet.
Eller ni kanske håller på med välgörenhet och struntar i att tjäna pengar på ditt jobb?

Det är ju precis sådanna resonemang som spär på teorierna om att strömavbrott osv inte är olyckor utan rent av strategiska drag från företagen för att trissa upp priserna.

Om jag som privatperson dabbar mig, ja då får jag betala, men om ett företag dabbar sig? Ja då ska företaget betala. Nähä? Utan det skall kunderna göra? Med den logiken så har ju företagen räkmackor och grönt gräs hur det än går... Jag tycker det är anskrämligt att folk bara sväljer detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju precis sådanna resonemang som spär på teorierna om att strömavbrott osv inte är olyckor utan rent av strategiska drag från företagen för att trissa upp priserna.

Om jag som privatperson dabbar mig, ja då får jag betala, men om ett företag dabbar sig? Ja då ska företaget betala. Nähä? Utan det skall kunderna göra? Med den logiken så har ju företagen räkmackor och grönt gräs hur det än går... Jag tycker det är anskrämligt att folk bara sväljer detta.

Ser inga som helst konstigheter med att när företaget dras med extra utgifter/tappad vinst så ökar man upp priserna på det man tillverkar/säljer.

Det är likadant i alla områden, priser ökar och sjunker konstant. Om det blir en bristvara av något, oavsett vad, och det finns en efterfrågan stor nog så kommer priserna öka. Likadant i matvarubutiker så kan priserna öka för att det inte är säsong och därmed mindre tillgång jämfört med efterfrågan.

Sen tycker jag du överdriver lite med att "folk bara sväljer detta", i det stora hela handlar det om att företag tillverkar något som du som konsument vill ha. Företaget kan ändra sina priser bäst dom vill. Det är fritt fram för dig som konsument att betala eller avstå.

Det finns ingen sorts rättighet som konsument att få handla billigast tänkbara eller skydd mot att företag ökar sina priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Ser inga som helst konstigheter med att när företaget dras med extra utgifter/tappad vinst så ökar man upp priserna på det man tillverkar/säljer.

Det är likadant i alla områden, priser ökar och sjunker konstant. Om det blir en bristvara av något, oavsett vad, och det finns en efterfrågan stor nog så kommer priserna öka. Likadant i matvarubutiker så kan priserna öka för att det inte är säsong och därmed mindre tillgång jämfört med efterfrågan.

Sen tycker jag du överdriver lite med att "folk bara sväljer detta", i det stora hela handlar det om att företag tillverkar något som du som konsument vill ha. Företaget kan ändra sina priser bäst dom vill. Det är fritt fram för dig som konsument att betala eller avstå.

Det finns ingen sorts rättighet som konsument att få handla billigast tänkbara eller skydd mot att företag ökar sina priser.

Vad är detta för trams? Det är klart att det är självklart att där finns skydd av olika slag. De flesta länder har någon form av konkurrensverkm, kartellbildning osv är olagligt, så skydd finns det ju. Men det är klart att det blir extremt enkelt som företag att ta ut vilka hutlösa priser de vill om konsumenterna bara står och hejar på dem.

Det som behövs är kritiskt granskande. Var det verkligen ett omedvetet avbrott? Står den kommande ökningen i proportion till det påstådda inkomstbortfallet? Och så vidare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vet inte var ni röker i era rosa moln

Tro mig ett sådant avbrott kostar [mycket] mer än vad man tjänar i prisökningar av avbrottet för själva fabriken. Precis som all annan verksamhet, får man ingen deg in om man inte levererar men man har fortfarande folk, fastighet, maskiner och kapital att betala av på - oavsett om man levererar eller inte.

Industrier har har åtagande, många av dessa är grundförutsättning för att ens våga bygga fabriken av den här komplexiteten överhuvudtaget - och har kontrakt att uppfylla till sina fasta kunder (även internt inom Samsung) och i dessa bestämda prislappar som inte påverkas bara för att fabriken hade en hickup i produktionen - man har en viss överkapacitet utöver de kontrakterade volymerna för att klara sådana smällar som nu och säljer överskottet till spotmarknaden när det inte är några problem.

Samsung bekymmer nu är att klara leveranserna till sina kontrakterade kunder enligt avtal - man har lager att ta på men det blir ingen överskott denna månad och kanske några månad till att sälja ut eftersom lagret behöver fyllas igen.

Uppenbarligen har väldigt många gjort sig beroende av att Samsung alltid levererar väl tilltagen överskott av flash-minne som en klocka till fri försäljning (spotmarknaden) och den dagen när Samsung inte gör det - så får marknaden hicka... och då finns det alltid ett gäng som försöker göra sig pengar på turbulensen med sina under lång tid insamlade lager.

Ni som tror att man konstruerar 'haverier' för att skapa större brister och därmed trissa priserna - ni har inte varit ute i industrin - vill man trissa upp priset så stänger man hela tillverkningslinor och ibland hela fabriker istället. Och jag kan närmast garantera att man inte förstör typ 60000 12"-wafers för uppåt en miljard i kostnad mitt i en produktion om syftet är marknadsmanipulation, utan snarare beviset att det verkligen var en oönskad händelse som kostar fabriken stora pengar både i materialförstörelse, arbetsinsats som gick upp i rök och uteblivna leveranser till den mer lukrativa och lönsammare spotmarknaden än stamkundernas leveranser till fast pris.

Fabriken själv har inget att vinna på att priset sticker iväg om denna inte har någon produkt alls att sälja närmaste månaderna framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju precis sådanna resonemang som spär på teorierna om att strömavbrott osv inte är olyckor utan rent av strategiska drag från företagen för att trissa upp priserna.

Om jag som privatperson dabbar mig, ja då får jag betala, men om ett företag dabbar sig? Ja då ska företaget betala. Nähä? Utan det skall kunderna göra? Med den logiken så har ju företagen räkmackor och grönt gräs hur det än går... Jag tycker det är anskrämligt att folk bara sväljer detta.

Jag tycker du tänker helt bakvänt nu. Det är inte så att kunderna betalar en böter åt företaget, så som du får det att låta.
Det handlar helt enkelt om efterfrågan och tillgänglighet. Blir tillgängligheten sämre men efterfrågan densamma = högra priser. Detta har egentligen ingenting med företaget att göra! Det är vi kunder som bråkar med varandra.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag tycker du tänker helt bakvänt nu. Det är inte så att kunderna betalar en böter åt företaget, så som du får det att låta.
Det handlar helt enkelt om efterfrågan och tillgänglighet. Blir tillgängligheten sämre men efterfrågan densamma = högra priser. Detta har egentligen ingenting med företaget att göra! Det är vi kunder som bråkar med varandra.

Det innebär att företaget kan driva upp priserna genom att strypa tillgången, och när de har den makten, som vi har gett dem, så kan det ju komma rätt så lägligt med ett strömavbtott då och då.

Om det fanns lagar på plats som sade att priserna inte får påverkas av översvämmningar, jordbävningar, eller att Berit råkar snubbla på en sladd, så tror jag faktiskt vi skulle se en minskning av sådant. Då finns det inget incitament för företagen att låta sådant här hända. Som det är nu så säger de ju bara "Strömavbrott? LOLOL! Det får kunderna betala", och jag tycker inte att det borde få gå till på det viset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är detta för trams? Det är klart att det är självklart att där finns skydd av olika slag. De flesta länder har någon form av konkurrensverkm, kartellbildning osv är olagligt, så skydd finns det ju. Men det är klart att det blir extremt enkelt som företag att ta ut vilka hutlösa priser de vill om konsumenterna bara står och hejar på dem.

Det som behövs är kritiskt granskande. Var det verkligen ett omedvetet avbrott? Står den kommande ökningen i proportion till det påstådda inkomstbortfallet? Och så vidare.

Det är så många logiska snetänk i din och dina gelikars svar i denna tråd. Det sagt så "utesluter" jag inte att det kanske är lite fusk från Samsung, elbolaget, eventuella kartelbildningar osv...

Dessa fabriker är de dyraste fabrikerna i världen att investera i. För att man ska våga göra sådana investeringar krävs det att man har enorma resurser och räknar på att klara av diverse bortfall. Men när folk sen klagar på "att priserna höjs" så skiter ni fullständigt att ta i beräkning den buffert som krävs för att driva dessa fabriker, de "ska" gå med vinst och de måste ta ut "mer" än vinst för att täcka eventuella förluster, för att betala försäkringar och RnD för kommande projekt. En analogi är att jag skulle säga till en författare att han bara får 7kr för sin boks rättigheter, för det kosta 5kr att trycka den och då gör ju han en fet vinst på 2kr mot materialkostnaden. På detta exempel har de flesta människor inga problem med att se hur jävla blåst det är att sätta värdet endast till den fysiska produkten och inte det immaterialla värdet: kostnaden i tid det har varit att skriva boken i 2 år, all research, osv... Samsung tog ju t.ex. en ENORM smäll med sin "death note", ett av världens största företag tappade enormt mycket i värde och var även snack om att de skulle rusa ner mot konkurs, och det var av endast EN fadäs på EN av deras produkter. Då verkar ändå folk tycka att Samsung har för mycket "överskott" när en enda felaktig produkt kan sänka hela skeppet...

Dvs. det behöver inte alls vara så att ett inkomstbortfall på 11% bara tillåter en prisökning på 11%, är helt rimligt att kosntaden ökar 20% eller 30%, kanske 40% också om de t.ex. bestämmer sig för att ha dygnetrunt-generatorer som kan kicka in på någon millisekund vid el-bortfall.

Som kund tycker jag självklart det är piss att behöva betala mer, och jag tycker det är bra som fan med anti-kartellbildning osv. men det sagt så blir jag ju inte blind till hur verkligheten ser ut.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

@Esseboy:
Jadu, en standard V18B generator levererar runt 3MW, moderna versioner upp mot 18MW iaf vid 25V, vet inte hur det översätter till vad deras ventilation drar.

Dessa används som backup för kylning till kärnkraftverk etc. Clean room ventilation drar inte i närheten lika mycket.

Förmodligen har hela fabriken byggts utan källare eller plats för dieselgeneratorer. Och de kostar mindre än vad förlusten av alla Wafers kostade garanterat.

Permalänk
Medlem

Vem vinner frågan om backupkraft?

Ett av världens största företag eller ett gäng snubbar på ett internetforum?

Tror nog dom har rätt så bra koll. Strömavbrott med minskad produktion som konsekvens kan knappast ses som någonting bra för alla deras partners som förväntar sig minnen.

Höjda priser på NAND är dock sletet ändå.