Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Den bara står där, och kunde inte bry sig mindre om att jag klickar på On

Permalänk

Den bara står där, och kunde inte bry sig mindre om att jag klickar på On

Igår funkade min stationära helt felfritt, stängde av den, inget hände sedan dess, och nu idag när jag klickar på On händer absolut ingenting. Internet porten på baksidan lyser, så någon sorts ström har den ju uppenbarligen, i övrigt är den död. Någon dator riddare som skulle kunna hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

@lesscool10
Har du testat att bara dra ut strömmen till nätdelen låta den vara död i en minut sen stoppa i igen testa starta?
Andra steget är väll att göra samma som ovan igen att dra ut sladden men också ta ut moderkorts batteriet så bios nollas, sen sätter tillbaka det igen och kopplar in strömsladden testar igen.

Hur gammal är den? Vad för nätdel är där i den?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Clickar på on och den är bara död

Igår funkade min stationära helt felfritt, stängde av den, inget hände sedan dess, och nu idag när jag klickar på On händer absolut ingenting. Internet porten på baksidan lyser, så någon sorts ström har den ju uppenbarligen, i övrigt är den död. Har provat dra ut el sladden i några minuter också, men den är fortfarande död. Någon dator riddare som skulle kunna hjälpa mig?

Permalänk

har du en extra PSU du kan testa med där skulle jag börja felsöka

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

Tänd till nu. 20 sekunders googlande hade visat att en PSU sköter datorns strömförsörjning. Alltså lådan baktill man kopplar strömsladden i.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

@lesscool10: nätdel(PSU) aggregat

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk

@Jonny Myran: Sorry, datan är död så har lite panik asså, tänker inte helt klart

Permalänk

Datorn varit död i 2 dagar fml

I förrgår funkade min stationära helt felfritt, stängde av den, inget hände sedan dess, och igår när jag klickade på On hände absolut ingenting. Internet porten på baksidan lyser, så någon sorts ström har den ju uppenbarligen, i övrigt är den död. Har provat dra ut el sladden i några minuter, men den är fortfarande död. Har ingen extra PSU. Den har varit såhär förut, men då har den funkat efter att jag dragit ut el sladden ur datorn i några min. Någon dator riddare som skulle kunna hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat alla kablar inuti datorn?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kan vara vad som helst, är det ett fractal design chassi så kan den fysiska brytaren för power ha pajat, finns lite olika symtom på det men inte helt ovanligt fel.

Går ju att kortsluta pinnarna ( var de sitter hittar du i manualen för modrerkortet ).

Vissa moderkort har power/resetknappar antingen i IO panelen bakom datorn eller på moderkortet.

Sen skulle jag själv börja med att koppla bort allt som inte behövs för att starta datorn, t.ex. extra HDD, fläktar osv och prova igen och koppla in en efter en om det fungerar.

Permalänk

@Icte: Nope, vad ska jag isf kolla?

Permalänk

@GuuFi: Har ett fractal design chassi, hur vet jag om den fysiska brytaren är sabbad? och om den var de, borde inte datorn inte startat de andra ggrna heller? och skulle inte usb portens lampa också vara död? eller är jag totalt ute och cycklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

@GuuFi: Har ett fractal design chassi, hur vet jag om den fysiska brytaren är sabbad? och om den var de, borde inte datorn inte startat de andra ggrna heller? och skulle inte usb portens lampa också vara död? eller är jag totalt ute och cycklar?

Lyser lampor på moderkortet och t.ex. USB och Nätverksuttaget så levererar PSU någon ström till systemet i alla fall.

Det du skulle kunna testa är ju att koppla t.ex. Reset-knappen till power istället, igen var de sitter står i manualen för moderkortet.

Men kan ju vara något kontaktfel till hela frontpanelen och då måste man hitta ett annat sätt att testa med, vad har du för moderkort?

Edit: kan också vara reset som fastnat, då går det inte starta datorn, testa koppla bort reset-kabeln helt från moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

I förrgår funkade min stationära helt felfritt, stängde av den, inget hände sedan dess, och igår när jag klickade på On hände absolut ingenting. Internet porten på baksidan lyser, så någon sorts ström har den ju uppenbarligen, i övrigt är den död. Har provat dra ut el sladden i några minuter, men den är fortfarande död. Har ingen extra PSU. Den har varit såhär förut, men då har den funkat efter att jag dragit ut el sladden ur datorn i några min. Någon dator riddare som skulle kunna hjälpa mig?

Varför kan inte folk snälla ta en hint? Om saker är på väg att gå sönder och du måste dra strömmen för att få igång den, är ju något trasigt, eller på väg att rasa helt. Då borde man inte vänja sig vid detta, utan inse att något behövs bytas.

En av två saker har med 99% sannolikhet gått sönder.
1. PSUn.
2. Moderkortet.
(Med tanke på ovan info med att du redan fått dra ut sladden sätter jag pengarna på PSUn)

Enklast att testa är PSUn. Dra ut alla strömkablar från moderkortet, grafikkortet och HDD/SSD, och sedan ta 24-pins kontakten och brygga grön sladds uttag mot svart. Sätt i 230V kabeln där bak och testa.

Om PSUn startar, är oddsen stor att det är ditt moderkort. Startar det inte, är oddsen stora att PSUn är trasig.

Notera btw... internet porten på baksidan kan ev drivas av 5VSB (5Volt-StandBy), som är en separat del av nätaggregatet som kan driva saker när det är avstängt. Även denna som används för att driva startkretsarna som drar igång resten av aggregatet och moderkortet. Denna kan mao fungera, trots att resten av PSUn/Moderkortet är dött.

Permalänk
Medlem

För att utesluta att det är chassits start-knapp, på moderkortet där startknappen är kopplad, kortslut dom två pinnarna å se om det händer något.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför kan inte folk snälla ta en hint? Om saker är på väg att gå sönder och du måste dra strömmen för att få igång den, är ju något trasigt, eller på väg att rasa helt. Då borde man inte vänja sig vid detta, utan inse att något behövs bytas.

En av två saker har med 99% sannolikhet gått sönder.
1. PSUn.
2. Moderkortet.
(Med tanke på ovan info med att du redan fått dra ut sladden sätter jag pengarna på PSUn)

Enklast att testa är PSUn. Dra ut alla strömkablar från moderkortet, grafikkortet och HDD/SSD, och sedan ta 24-pins kontakten och brygga grön sladds uttag mot svart. Sätt i 230V kabeln där bak och testa.
http://deron.meranda.us/create/case-modding/avocet/water-pump/atx-power-bypass.jpg

Om PSUn startar, är oddsen stor att det är ditt moderkort. Startar det inte, är oddsen stora att PSUn är trasig.

Notera btw... internet porten på baksidan kan ev drivas av 5VSB (5Volt-StandBy), som är en separat del av nätaggregatet som kan driva saker när det är avstängt. Även denna som används för att driva startkretsarna som drar igång resten av aggregatet och moderkortet. Denna kan mao fungera, trots att resten av PSUn/Moderkortet är dött.

"Varför kan inte folk snälla ta en hint?" Vi försöker ju hjälpa till, det där är bara drygt.

Nu låter det som du är bombsäker, men då Fractal har känt problem med power/resetknapparna ( på alla chassin fram till idag ) är det väldigt enkelt att testa, att direkt gå in på att det är PSU/Moderkort är som att säga att att en motor i en bil är trasig för att inget händer när man vrider på nyckeln.

Sen kan det vara GPU/CPU som sitter dåligt, ATX12V som lossnat samt 50 olika orsaker, varav alla är lätta att testa.

Orsakerna till varför är en annan sak, datorn kanske flyttas runt eller så har de varit dåligt isatta från början.

Oavsett så bör man testa ordentligt innan man börjar vara säker på att något är sönder.

Odds/sannolikhet är inget man kör med i felsökning av datorer, man testar allt utförligt och får reda på resultatet och det mesta går att testa utan att byta ut hårdvara.

Nu säger jag inte att det inte skulle vara PSU/Moderkort, men är alltid värt att göra en vettig felsökning av allt först.

Permalänk

@Paddanx: Provade att brygga, när jag sedan slår på PSU:n börjar den låta lite, som att den varvar upp. Finns det nått sett att mer konkret veta om den är sönder?

Permalänk
Medlem

Skulle underlätta om vi visste hela namnet på PSU och om den var ny eller jättegammal + vilket grafikkort som används med PSU.

Tex kan budget och skräp PSU starta ändå när man gör testet som nämnt tidigare i tråden trots att den delvis gått sönder. Man kan bara lita på det testet om den är död och fortsätter vara död vid testet.

Är datorn död (fläktar snurrar inte) behöver man bara 4 delar.

Moderkort
Processor(CPU)+Kylare
Minne
PSU (Nätagg)+Kabel

Strunta i bild, Windows mm. Viktigt att ta bort alls om inte behövs just nu för grafikkort, mus, tangentbord, USB kablar, kringutrustning, kablar till diskar/DVD, chassifläktar mm och porten de kopplat är också ökända för att orsaka död dator, ingen bild, startfel, frysningar mm.

Ta bort ALLA kablar som går från chassit till moderkortet. Power SW kabeln/knappen kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpinnarna på moderkortet som den var kopplad till. Då testat om Power SW knappen/kabeln var trasig, satt på fel plats mm.

Man kan ta ut delarna och kasta chassit i förrådet tills man hittat felet. Då utesluter man alla fel chassit kan orsaka och det är lättare att felsöka när chassit inte är i vägen. Moderkortet läggs på något som inte leder ström tex en kartong om man senare får igång datorn och vill blanda in grafikkortet så ska man vara uppmärksam på att bakplåten går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten var kartongen.

Nollställ bios (CMOS). Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen under i båda fallen. Ibland måste något mer tas bort också men vad varierar från fall till fall. Därför kan man behöva testa det igen efter att man tagit bort allt som inte behövs.

Ta bort och sätta tillbaka delar/kablar har löst många fel trots att man aldrig såg eller kände något fel.

Permalänk
Medlem

Testa clear Cmos. Har varit med om det på ett flertal ATX-maskiner att moderkortet hängt sig på något märkligt vis och gått igång efter detta.

Datorer från senaste 25åren eller så har en jumper (bygel) man flyttar mellan tre stift med sladden utdragen ur väggen. Säg att den sitter på 1 och 2 så sätter man den på 2 och 3, räcker med ett par sekunder.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@panpo98:
PSU: Corsair cx 750. Tror den är 4 år gammal, men kan va 5.
Grafikkort: Msi nvidia geforce 770. Lika gammalt som PSU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

@panpo98:
PSU: Corsair cx 750. Tror den är 4 år gammal, men kan va 5.
Grafikkort: Msi nvidia geforce 770. Lika gammalt som PSU:n.

Den serie från Corsair är känd för att ge samma fel som budget PSU.

Fortsätter man använda såna behöver man vara beredd att låna ett annat vid problem för att utesluta den. PSU ger ström till andra delar som i sin tur kan ge konstiga fel när budget och skräp PSU delvis går sönder, blir utsliten mm. Ökad risk för problem med åldern och tillsammans med bra grafikkort.

Permalänk

@panpo98: Så jag borde börja med att byta PSU? Vilken skulle du isf rekommendera?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@lesscool10: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@NordhNet: ber om ursäkt, mitt problem har varit upprepat, därav mängden trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

"Varför kan inte folk snälla ta en hint?" Vi försöker ju hjälpa till, det där är bara drygt.

När en person istället för att ta tag i problemen, sitter och hoppas de ska försvinna, och sedan allt rasar, kunde löst detta tidigare, har jag svårt att ha sympati, även om jag ändå försöker hjälpa till. Är samma som de som haft en HDD som bråkat i månader, med alla familjebilderna. Den har mao gett användare massor med tid att varna, men de lyssnar inte. När saker börjar gå sönder, är det dags att ta reda på varför, och om det är något viktigt.

När en PSU går sönder, kan de smälla och ta med sig hela datorn eller värre, varför det är väldigt viktigt att inte behålla defekta PSUer.

Skrivet av GuuFi:

Nu låter det som du är bombsäker, men då Fractal har känt problem med power/resetknapparna ( på alla chassin fram till idag ) är det väldigt enkelt att testa, att direkt gå in på att det är PSU/Moderkort är som att säga att att en motor i en bil är trasig för att inget händer när man vrider på nyckeln.

Rätt säker på att det inte är kontakten. Varför?
Om du läser hans utsprungliga inlägg, så har han lyckats starta datorn när problemet redan uppstod genom att dra ut strömkabeln bak. Detta har ingen som helst påverkan på en momentanknapp kopplad till ett moderkort.

Det är antingen reläet (elektroniskt) i moderkortet som ska "hålla" igång strömmen, som inte sluter efter det har brutits en gång (eller brytande reläet som inte återställs). Eller PSUn som låser sig och inte kan starta. Jag har sett ca 2 moderkort och 10+ PSUer göra detta genom mina 20+ år med datorer. Inte en enda gång har det varit knappen, om du kan fixa det genom att nollställa PSUn. Det är grundläggande fysisk kunskap om hur en dator "startar".

Skrivet av GuuFi:

Sen kan det vara GPU/CPU som sitter dåligt, ATX12V som lossnat samt 50 olika orsaker, varav alla är lätta att testa.

Moderkortet startar utan CPU/GPU.
ATX12V kommer först när PSUn startar, vilket TS beskriver inte sker.

Skrivet av lesscool10:

Orsakerna till varför är en annan sak, datorn kanske flyttas runt eller så har de varit dåligt isatta från början.

Mycket möjligt att just 24-pin kontakten kan ha haft detta problem, men den sitter trots allt med en latch och är väldigt svår att få i detta läge där den fungerar i flera år... klanderfritt, men sedan inte fungerar varje gång. Det skulle även orsaka att datorn stängs av plötsligt som att något dragit strömmen lite då och då långt innan han inte kan starta den på 2 dagar, samt om det glappar och du kör 100W+ genom den... lär du får lite värme, och skador.

Mao... ganska osannolikt, eller hur?

Skrivet av lesscool10:

Oavsett så bör man testa ordentligt innan man börjar vara säker på att något är sönder.

Odds/sannolikhet är inget man kör med i felsökning av datorer, man testar allt utförligt och får reda på resultatet och det mesta går att testa utan att byta ut hårdvara.

Nu säger jag inte att det inte skulle vara PSU/Moderkort, men är alltid värt att göra en vettig felsökning av allt först.

Vem är det nu som är dryg?
Jag sa de mest troliga orsakerna, och gav honom instruktion till hur han bör enklast börja sin felsökning. Om det vore en lös kabel, så kommer ju detta även fixas med att han drar ut PSUns kablar och testar PSUn, eller hur? Så du eliminerar många fel genom enkelt test. Du kan även eliminera kortslutning (som ju PSU inte ska starta om den känner av).

Det som skiljer en okunnig PC felsökare mot en som varit med om de flesta fel är att man ofta kan spara mycket tid genom att smalna av fel-orsakerna genom att känna igen felen. Naturligtvis ska man inte anta något, utan testa, vilket jag också bett TS göra. Men det mest logiska är ju att börja där oddsen är störst.

Skrivet av lesscool10:

@Paddanx: Provade att brygga, när jag sedan slår på PSU:n börjar den låta lite, som att den varvar upp. Finns det nått sett att mer konkret veta om den är sönder?

Då låter det ju som att PSUn fungerar. Fläkten ska spinna upp iaf.
Bevisar inte att det är fullt friskt, men att det iaf startar.

Då får du hoppa till nästa steg i felsökningen, nämligen moderkortet och grunden av datorn.
Sätt i PSUns ström till moderkortet igen (24pin + 4/8-pin kontakten). Men sätt inte i HDD/SSD än.
Bästa är om du också kan ta ut grafikkortet, och sätta skärmen på interna GPUn (bak på moderkortet).

Försök sedan starta datorn. Du bör inte komma längre än BIOS, men det räcker för att se att iaf grunden fungerar. Testa gärna också att starta datorn på knappen, och stänga den på knappen och starta den igen (utan att dra ut strömmen där bak), för att se om felet är kvar.

Permalänk
Medlem

Sonens chassi-powerknapp gick sönder efter ca 1½år. Det är lätt att skruva upp chassit och titta på utformningen av knappen och se om du kan upptäcka ngt tok.
På hans hade en plast-plupp gått sönder och limmades med snabblib.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

@panpo98: Så jag borde börja med att byta PSU? Vilken skulle du isf rekommendera?

Seasonic gör jättebra PSU. Sen finns det Corsair RMx serie. Tex RM750x. Det var med RMx och RMi serierna som Corsair äntligen göra bra PSU igen efter några år med serier som orsakade budget PSU fel.

Permalänk

@Paddanx: Tog inte ut GPU:n men provade starta med bara 24pi och 4/8pin, och det enda som hände var att en grön LED började lysa på moderkortet, i övrigt var den död. Ska jag prova att va ut GPU:n också?

Permalänk
Medlem

Beroende på vart du bor så kanske du kan ta dig och datorn till en Inet / Webbhallen butik? De kan oftast snabbt testa PSU och konstatera fel.

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!