Permalänk
Medlem

Nytt Moderkort, Processor och Ram

Hej!

Mitt inbyggda ljudkort har gått sönder och jag behöver ett nytt moderkort och även en ny processor+ram.

Nuvarande hårdvara:
Cpu: 3570k
Kylare: Hyper 212 Evo
Moderkort: Msi 7752
RAM: Corsair 16GB ddr3
Gpu: GTX 1080 (Köpte billigt av en kompis nyligen)
SSD: Samsung 850 500GB + flera HDD

Hur mycket påverkar Spectre och Meltdown de nuvarande processorerna? Kan det vara värt att köpa ett externt ljudkort och vänta på nästa generations processorer?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Det där med Spectre och Meltdown är jag inte riktigt helt säker på, men om jag minns rätt så kan man drabbas av viruset om man sänder ut personlig information och data. Jag har iallafall inte märkt av några problem med mitt system, bland annat genom att benchmarka komponenterna och se hur resultatet blir;
- Underpresterar systemet eller ligger den bra till jämfört med andra benchmarks? Okej, allt ser bra ut, jag behöver inte oroa mig över något.
Sedan så kollar jag också hur systemet presterar i spel, bland annat genom att hålla koll på FPS:en i spel och se om det uppstår stutters och så vidare.
Men Intel arbetar ju med viruset och kommer släppa BIOS uppdateringar (om jag inte uppfattat det fel) till de olika generationerna.

Angående nytt RAM, Moderkort och CPU så skulle detta kunna vara något;

Sedan kan det också vara viktigt vad det är du använder datorn till. Är det något i stil med videoredigering eller är det enbart gaming som sker på datorn? och så vidare. En Hyper 212 borde kunna kyla en i5-8600K utan några som helst problem, kanske blir det lite höga temperaturer om du skulle överklocka den till 5GHz eller något sådant.

/M18

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

Det där med Spectre och Meltdown är jag inte riktigt helt säker på, men om jag minns rätt så kan man drabbas av viruset om man sänder ut personlig information och data. Jag har iallafall inte märkt av några problem med mitt system, bland annat genom att benchmarka komponenterna och se hur resultatet blir;
- Underpresterar systemet eller ligger den bra till jämfört med andra benchmarks? Okej, allt ser bra ut, jag behöver inte oroa mig över något.
Sedan så kollar jag också hur systemet presterar i spel, bland annat genom att hålla koll på FPS:en i spel och se om det uppstår stutters och så vidare.
Men Intel arbetar ju med viruset och kommer släppa BIOS uppdateringar (om jag inte uppfattat det fel) till de olika generationerna.

Angående nytt RAM, Moderkort och CPU så skulle detta kunna vara något;
https://new.webhallen.com/api/cart-img/273629,274593,225253
Sedan kan det också vara viktigt vad det är du använder datorn till. Är det något i stil med videoredigering eller är det enbart gaming som sker på datorn? och så vidare. En Hyper 212 borde kunna kyla en i5-8600K utan några som helst problem, kanske blir det lite höga temperaturer om du skulle överklocka den till 5GHz eller något sådant.

/M18

Spelar mest spel och lite 3d modellering lite då och då (inget för krävande) så jag antar att detta bör räcka

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Skrivet av konstigt:

Hej!

Mitt inbyggda ljudkort har gått sönder och jag behöver ett nytt moderkort och även en ny processor+ram.

Nuvarande hårdvara:
Cpu: 3570k
Kylare: Hyper 212 Evo
Moderkort: Msi 7752
RAM: Corsair 16GB ddr3
Gpu: GTX 1080 (Köpte billigt av en kompis nyligen)
SSD: Samsung 850 500GB + flera HDD

Hur mycket påverkar Spectre och Meltdown de nuvarande processorerna? Kan det vara värt att köpa ett externt ljudkort och vänta på nästa generations processorer?

Tack på förhand!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4178221
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4162310
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3824356

Permalänk
Inaktiv

@konstigt:

Okej, då borde varukorgen fungera bra.

Permalänk
Medlem

Öveeklocka å köp nytt ljudkort

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic