Billigaste sättet för mig att köpa till sig Windows 10, gärna pro.

Permalänk
Medlem

Billigaste sättet för mig att köpa till sig Windows 10, gärna pro.

Jag har som studerande på mitt universitet (2 månader till) möjlighet att ladda ner "Windows Embedded 8.1 Industry Pro with Update" samt "Windows Server 2016" kostnadsfritt via Microsoft Imagine. Kan jag verkligen ladda ner endera och uppgradera kostnadsfritt till en Windows 10? Varför inte bara göra Windows 10 tillgängligt för mig isåfall?

Jag har även sett en massa inlägga på trådar för datorbyggen om att man kan "köpa en Win 10 licens på Ebay för 50kr" men har inte hittat någon tråd på exakt hur det går till, om det är tryggt och om det är dom Windows versioner som finns i Sverige som man då kommer åt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Jag har som studerande på mitt universitet (2 månader till) möjlighet att ladda ner "Windows Embedded 8.1 Industry Pro with Update" samt "Windows Server 2016" kostnadsfritt via Microsoft Imagine. Kan jag verkligen ladda ner endera och uppgradera kostnadsfritt till en Windows 10? Varför inte bara göra Windows 10 tillgängligt för mig isåfall?

Jag har även sett en massa inlägga på trådar för datorbyggen om att man kan "köpa en Win 10 licens på Ebay för 50kr" men har inte hittat någon tråd på exakt hur det går till, om det är tryggt och om det är dom Windows versioner som finns i Sverige som man då kommer åt

Dom flesta här köper på kunguin kostar runt 300 sek med köpgaranti

https://www.kinguin.net/category/19429/windows-10-professiona...

Permalänk
Medlem

Jag har köpt flertalet licenser från Kinguin som tipsas om här ovan.
Det har varit just Windows 10 Pro de gångerna, då det skiljer ytterst lite i pris.

Däremot får du vara beredd på att antagligen behöva ringa Microsoft och aktivera nyckeln.
Två av tre gånger har jag behövt göra det, men när den väl är aktiverad så är det inga problem.
Skulle dessutom den svenska kundtjänsten vara stängd (jag ringde själv på påskdagen senast) så finns det engelsk support som hjälper dig på fem minuter att bekräfta nyckeln.

Skulle det mot all förmodan inte fungera så se till att lägga till extra för nyckelgaranti, d.v.s är det en felaktig eller ogiltig nyckel så får du en ny, utan kostnad.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Dom flesta här köper på kunguin kostar runt 300 sek med köpgaranti

https://www.kinguin.net/category/19429/windows-10-professiona...

Skrivet av 50Spaenn:

Det har varit just Windows 10 Pro de gångerna, då det skiljer ytterst lite i pris.

Däremot får du vara beredd på att antagligen behöva ringa Microsoft och aktivera nyckeln.
Två av tre gånger har jag behövt göra det, men när den väl är aktiverad så är det inga problem.
Skulle dessutom den svenska kundtjänsten vara stängd (jag ringde själv på påskdagen senast) så finns det engelsk support som hjälper dig på fem minuter att bekräfta nyckeln.

Skulle det mot all förmodan inte fungera så se till att lägga till extra för nyckelgaranti, d.v.s är det en felaktig eller ogiltig nyckel så får du en ny, utan kostnad.

Tack så hemskt mycket hörrni!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Lägga till en peng för att garanteras en som fungerar?? Vad är det för tomtestuga? Om de säljer en som inte är giltig så är det polisanmälan som borde gälla, inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Lägga till en peng för att garanteras en som fungerar?? Vad är det för tomtestuga? Om de säljer en som inte är giltig så är det polisanmälan som borde gälla, inget annat.

Giltiga är dom men snabbaste aktiveringen av licensen gör man via telefon.
Rekomenderas av ÅF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Giltiga är dom men snabbaste aktiveringen av licensen gör man via telefon.
Rekomenderas av ÅF

Va?
Så varför ska man köpa en "nyckelgaranti" och vad har telefonaktivering med detta att göra? Får den som köper nyckelgaranti med ett telefonnummer att aktivera sin nyckel på eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Va?
Så varför ska man köpa en "nyckelgaranti" och vad har telefonaktivering med detta att göra? Får den som köper nyckelgaranti med ett telefonnummer att aktivera sin nyckel på eller vad?

Kinguin är bara en marknadsplats för andra säljare av nycklar.
Dom har en garanti man kan köpa till för att helgardera sig att någon av återförsäljarna inte kränger på dig en icke giltig nyckel

Permalänk
Medlem
Permalänk

PMA mig tror det finns för under 100kr där jag köpte min. Dock är det OEM

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Därför att ibland så kan du få en nyckel som redan är aktiverad.
Det säljs många nycklar och det kan hända att du får en som redan är använd, därav garantin.

Skrivet av Blomman90:

Va?

ÅF rekommenderar att använda telefonaktivering av nycklarna, varför vet jag inte, kan hända för att de säljs som del av en större bulk eller liknande.
Nyckelgarantin lägger du till för att slippa eventuellt krångel.

Varför det nu skulle vara en större deal att lägga till 50kr på 300kr jämfört med att köpa en licens från Microsoft för 1500+ vet jag däremot inte.
Men vill man inte ha en billigare licens som kräver två minuters arbete så kan man spendera sina surt förvärvade slantar till andra bolag

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Dom flesta här köper på kunguin

Intressant, var hittar jag den statistiken?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ab3:

Om du inte får det gratis via skolan så kan du köpa äkta licenser via Pellesoft eftersom du troligtvis har Mecenatkort, det är betydligt bättre än att köpa via en kommersiell piratsite
http://www.pellesoft.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar all hjälp men ni behöver inte vara dryga mot varandra. Jag antar att vi alla är här för att hjälpa varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Tack! Ska ta en titt om inte nedan nämnd 100krs fungerar

Skrivet av Nightwing:

PMA mig tror det finns för under 100kr där jag köpte min. Dock är det OEM

PMat

Skrivet av mrqaffe:

Om du inte får det gratis via skolan så kan du köpa äkta licenser via Pellesoft eftersom du troligtvis har Mecenatkort, det är betydligt bättre än att köpa via en kommersiell piratsite
http://www.pellesoft.se/

Tack. Tror att den dealen är borta enligt deras hemsida dock

Permalänk
Medlem

Jag köpte från Ebay för 54kr till brorsan förra helgen. Funkar prima

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag köpte från Ebay för 54kr till brorsan förra helgen. Funkar prima

Precis som att köpa från ex livekort och aktivera? Enbart tryggheten som skiljer? Licenserna annars identiska?

Permalänk
Medlem

jag har köpt flertalet på ebay för runt 50-60kr, bara mata in och köra

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Samma här, också på ebay. Man köper egentligen ett kasserat moderbord med Win10-licens men du får bara licensen.

EDIT: Vill bara tillägga att jag även köpt för 800-1000:- hos svenska återförsäljare. Det fungerar naturligtvis också bra.

Tillägg
Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Intressant, var hittar jag den statistiken?

Brukar helt enkelt länkas ofta.
Statistiken får du sammanställa själv:
https://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=a2505b1e-c040-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Brukar helt enkelt länkas ofta.
Statistiken får du sammanställa själv:
https://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=a2505b1e-c040-...

Ah jag förstår, du bara tog det ur hatten och har inga siffror att luta dej mot. Eftetsom ditt påstående inte lämnade rum för tvivel trodde jag att du hade fakta, beklagar att jag störde...

Permalänk
Medlem

Jag har också köpt en billig licens. Den kom från Holland. Men hur kan detta fungera? Microsoft vill ju ha ca 2 500 Kr. Någon i tråden förklarade att det är från kasserade moderkort. Detta har jag svårt att tro på. Om jag får tro något så är det någon som kommit på hur koden fungerar och därmed kan andra också tillverka licensnummer. Det är ju numera omöjligt att bara ladda ner sista versionen från Microsoft. Man tvingas nyttja en gammal version och sedan förlita sig på uppdateringarna. Jag tror Microsoft försöker kringgå dessa billiga licenser. Eller kan någon ge en länk där man gratis laddar ner W10?

Permalänk
Medlem

Ville hitta nått bättre än OEM kinguin nycklar och testade nyss en Retail nyckel för skojs skull på Ebay för 262kr

Funkade finfint!

https://www.ebay.com/itm/202279657323

Man måste klicka på meddelandet som ploppar upp på Ebay och bilden där i för att se nyckeln, du får inte den bilden med på din vanliga mail.

edit: OEM nycklar pffff får se om den slutar funka i framtiden på min Virtualbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag har också köpt en billig licens. Den kom från Holland. Men hur kan detta fungera? Microsoft vill ju ha ca 2 500 Kr. Någon i tråden förklarade att det är från kasserade moderkort. Detta har jag svårt att tro på. Om jag får tro något så är det någon som kommit på hur koden fungerar och därmed kan andra också tillverka licensnummer. Det är ju numera omöjligt att bara ladda ner sista versionen från Microsoft. Man tvingas nyttja en gammal version och sedan förlita sig på uppdateringarna. Jag tror Microsoft försöker kringgå dessa billiga licenser. Eller kan någon ge en länk där man gratis laddar ner W10?

Senaste Win10 ISOn finns ju att ladda ner på microsofts hemsida!

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

Sen är det väll bara att fixa en bootbar USB-sticka eller bränna en DVD!

OT: Billigaste Win 10 licencen man kan få tag på är väll genom Ebay, kostar väll runt 50-60kr, Rek att kolla omdömme på försäljaren innan köp.

Permalänk
Medlem

nerladdning

@Oaktree:
På din länk laddar man bara ner programmet för att tillverka USB stickan att boota från. Man kan också uppgradera på den sidan. Ska man ladda ner W10 så vill dom ha betalt på direkten: https://www.microsoft.com/sv-se/store/d/windows-10-home/d76qx...
Såhär står det på den sidan: "Nedladdningsbara produkter laddar du ned via en nedladdningslänk som blir tillgänglig efter att du slutför ett köp."

Permalänk
Medlem

Som alltid med dessa trådar (testa sökfunktionen?) så är det ju en rejäl gråzon att köpa nycklar för några hundralappar. Förmodligen är det nycklar som öht inte ska säljas.

Tusentals kronor för datordelar är inga konstigheter, men mjukvara ska man fiffla med?
Men det är klart, folk hade nog säkert köpt ett stulet 1080ti billigt om dom hade haft den möjligheten...

Surfa till webhallen, Dustin eller inet så ska ni se att det finns windowslicenser att köpa!

Permalänk
Medlem

Det är bara att klicka "jag har ingen CD nyckel" när du installerar, så kan du köra w10 så länge du vill. Det enda som händer är att du inte kan ändra bakgrundsbild och lite annat smått kosmetiskt.

Jag körde så i ett år innan jag köpte min licens, tycker det är en bättre lösning än att betala 300:- inklusive "buyer protection" för en grålicens

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@Oaktree:
På din länk laddar man bara ner programmet för att tillverka USB stickan att boota från. Man kan också uppgradera på den sidan. Ska man ladda ner W10 så vill dom ha betalt på direkten: https://www.microsoft.com/sv-se/store/d/windows-10-home/d76qx...
Såhär står det på den sidan: "Nedladdningsbara produkter laddar du ned via en nedladdningslänk som blir tillgänglig efter att du slutför ett köp."

Om det inte är en ISO-fil, USB-redo installation eller uppgradering du vill ha, så vet jag inte vad det annars skulle vara. Disketter?

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

@talonmas: anledningen till att endel inte fungerar är för att kinguin är en hemsida som cdon som gör reklam för andra företags prylar och tillochmed du kan börja sälja där och då kan man som kund få en lista på vad som hår att köpa och det är de kinguin är till för men sedan så görs köpet med en annan part dock med kinguin som mellanhand. Och dem få enstaka försäljarna "oftast med dåligt omdömme" kan det hända att dem säljer stulna nycklar eller dylikt som blivit avstängda eller som helt enkelt bara är felaktiga och då kan man stödja kinguins sida med att köpa buyers protection för att ba kinguins stöd bakom sig att få en produkt som garanterat funkar annars får man pengarna tillbaka och sedan kommer du säkert inte se samma företag sälja igen för händer det för ofta så förlorar dem tillståndet att använda kinguins hemsida.

Det är som blocket och alla försäljare där. Det är inte blockets fel för att någon enstaka gjorde bort sig. Dem blir bara avstängda.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@Oaktree:

Nej!
Den sidan du länkar till så köper man en Windows 10 home licens samtidigt, är det som kostar eller om man vill köpa en färdig USB sticka med win 10 på.
Är det inte en USB botbar sticka du vill ha?
Om du går in på länken i mitt förra inlägg, sen följer du instruktionerna i videon nedan så kan du ladda ner ISO filen.
Är inte så svårt, bara scrolla ner välj version av win10, bekräfta. välj sedan språk, bekräfta. Nu kan du välja att ladda ner 32 eller 64-bit versionen.