Remote desktop från internet, med/utan VPN

Permalänk
Medlem

Remote desktop från internet, med/utan VPN

Hoppas att det finns någon stabil nätverksguy här.
I den bästa av världar får jag lite hjälp eller råd avseende nedan:

Jag har en "maincomputer" som jag mestadels går in i när jag är hemma. Oavsett om det är med någon laptop eller platta. Gillar verkligen conceptet, räcker med en bra burk. I detta fallet en dell av mellantower modell.

Kör fiber hemma, går via bryggad lådda till min netgerr archer c2600. Bra fart och flyt i nätverket hemma.

Har ett netxcloud på en nas, den kommer jag åt utifrån genom en domän eller hur jag ska förklara det. Går rakt in i nasen, loggar in i nasen, inte först i routern.

Hur går jag nu då för att kunna ansluta till min dator här hemma utifrån, finns det något bra system som självt kan hantera så jag ansluter utan att min dator exponeras mot hela nätet/internet.

Jag har ett 5-årsabbonemang på Cyberghost (fick groteskt bra pris) Går det att använda detta VPN m,m program för att ansluta säkert.
Är det riskabelt att köra denna lösningen.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/
HAB

Permalänk
Medlem

Antingen kör du TeamViewer eller kör du VPN. Det sätter du antingen upp i din router eller NAS. Du ska inte öppna port 3389 mot internet. Och cyberghost är en anoymiseringstjänst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör du en -Pro version av windows kan du aktivera fjärrskrivbord. Då kan du ansluta till din dator via anslutning till fjärrskrivbord som är förinstallerat på alla windows datorer.
Dock för att komma åt din dator från internet måste du vidarebefodra en port. 3389 används av RDP normalt sett men det är inte rekommenderat att du öppnar just den porten då den precis som SSH port 22 är väldigt populär att portscanna och försöka hacka.

Det säkraste man kan göra är att sätta upp en VPN server på din NAS eller Router, ofta har dom stöd för åtminstonde PPTP.

Men är det inte så viktigt och du känner att du har ett bra lösenord på din dator så vidarebefodra säg port 5555 till 3389 på din stationäras dator IP, mao porten utifrån är annan än den innanför.
Det går också att ändra porten för RDP via registret, men jag tycker det är enklare o bara peka annan port.

För att ansluta om du byter port är då att skriva dittip:port, tex 111.222.33.444:5555 i RDP klienten. Sen anger du ditt anv. namn och lösenord på datorn.

Har du inte PRO versioner så får du hitta workarounds för att aktivera RDP eller köra teamviewer eller liknande men RDP funkar oftast bäst.

Permalänk
Medlem

hej
jag har satt upp openvpn i min Netgear (det ingår) ansluter sen från internet med min dator (mac) via valfri vpn client. Funkar perfekt om man använda tex C-More från USA.

med den här lösningen behöver du inte öppna mer än 443 och det görs automatiskt när dom konfigurerar open vpn på din netgear.

vilken model är det du har?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

hej
jag har satt upp openvpn i min Netgear (det ingår) ansluter sen från internet med min dator (mac) via valfri vpn client. Funkar perfekt om man använda tex C-More från USA.

med den här lösningen behöver du inte öppna mer än 443 och det görs automatiskt när dom konfigurerar open vpn på din netgear.

vilken model är det du har?

Den heter Tp-link archer C2600.

Jag måste knarkat när jag skrev netgear

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör teamviewer, du får köra det gratis funkar fintfint

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Den heter Tp-link archer C2600.

Jag måste knarkat när jag skrev netgear

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänkte det

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700