Bra antivirus för Windows?

Permalänk

Bra antivirus för Windows?

Använder idag F-Secure, men tycker att det flaggar det mesta som "farligt".

Permalänk
Medlem

Prova avast premier med combo av malwarebytes.

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Microsoft Defender duger gott och väl i kombination med:

* Öppna inte länkar från folk du inte känner eller litar på.
* Ladda inte ner skumma grejer från nätet och kör på din dator.
* Se till att ditt operativsystem och din webbläsare alltid kör senaste versionen.
* Se till att dina programvaror är uppdaterade.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Jag undrar hur stor vikt ett antivirusprogram har idag, skyddar det mig eller är det mest en illusion av säkerhet?
Och när något idag man tror är säkert egentligen är något helt annat.

Som ovan inlägg nämna att inte öppna länkar från folk du inte känner eller litar på och så vidare.
Vad är då tillägg i Chrome.. slutsats, det går inte att lita på Chrome längre om man ska hårdra detta, eller tillägg till våra webbläsare.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25555-miljontals-anvandare-...

Att alltid hålla sig uppdaterad, eller vänta ett tag. Var det inte CC Cleaner som fick in en dålig uppdatering en gång:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1490947-ccleaner-virus

Eller tro att helt vanliga sidor är fri från denna smuts heller och det:
https://arstechnica.com/information-technology/2018/04/nasty-...

"Någon har lagt upp en kopia av skolans hemsida där besökare möts av porrannonser. Eftersom den falska sidan dyker upp vid en sökning på Google är det lätt att hamna fel och landa på den oseriösa sidan."
https://www.svt.se/nyheter/konsument/tusentals-har-porrkapats...

En arbetskompis som brukar surfa på streamingsidor(kanske kan räknas som skumma sidor) för att leta filmer som inte finns på exempelvis netflix och lät sin flickvän klicka runt lite, och då varnade windows defender om att det var ett virus och naturligtvis så var det fake larm och att det även såg ut som att det var just antivirusprogrammet som varnade men att man då installerade skit, vilket han visste om men inte hon.

Lägg då till när äkta programvaror byter design och utseende titt som tätt för att jävlas, så för de som inte är helt insatta kan virus se ut som äkta och äkta se ut som virus, dessa hipster utvecklare.

@Cassay:
På tal om Malwarebytes, då jag använder Avast men funderar på att komplettera med fulla mb och undrar hur de har prissatt 2 års abonnemanget, där jag antar att de menar 24 månader för 669:-...?
1 års prenumeration 449,00 SEK för 12 månader
2 Year Subscription 669,00 SEK för 12 månader (spara ca. 26%) 898,00 SEK
men frågan är om det räcker idag... som ett komplement till ens antivirus.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om hur "bra" dom är men jag kör med ESET NOD32 (betald version) samt Malwarebytes (gratis).
Funkar bra för mig, tror jag i alla fall..

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Kör med Nod32, det kanske finns nått annat som känner igen fler hot, men Nod32 är ganska rent och välfungerande utan massor av bloat som många AV och security program har idag, det tar heller inte upp massa resurser eller slöar ner datorn.
Det skyddar bra mot virus, trojaner mm och skadliga sidor. komplettera med manuella körningar med fria Malwarebytes då och då..

Ett bra alternativ är också att enbart köra fullversionen av Malwarebytes..

Microsoft Defender ger OK grundskydd men är för buggigt och kan få för sig titt som tätt att tokköra när man minst vill det.
Avast nja det har numera div funktioner som trixar med datorn energi inställningar, och får för sig att ändra den till schema man inte vill ha av sig själv, + massa lull lull bloat, så går bort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har Avast ( finns både som gratis och som betalvariant ) och den stoppade en nedladdning av ett script för mining, ironiskt nog var det på polisens websida. Mitt förtroende för Avast tog ett par kliv uppåt.

SweClockers skrev om minigscriptet :

https://www.sweclockers.com/nyhet/25231-skript-for-brytning-a...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Använder idag F-Secure, men tycker att det flaggar det mesta som "farligt".

Malwarebytes betalversion Har stoppat en massa Ryssar och Kineser från att nå mitt system. Tydligen var skype ett jäkla säkerhetshål, nu är det Discord som gäller.

Malwarebytes + felsäkert läge + full system scan är en toppenstädning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Jag har Avast ( finns både som gratis och som betalvariant ) och den stoppade en nedladdning av ett script för mining, ironiskt nog var det på polisens websida. Mitt förtroende för Avast tog ett par kliv uppåt.

SweClockers skrev om minigscriptet :

https://www.sweclockers.com/nyhet/25231-skript-for-brytning-a...

Vart på polisens hemsida plockar de in random reklam?

Permalänk
Medlem

Det inbyggda för Windows har funkat felfritt sedan lanseringen av W10 för snart 3 år sedan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Jag har Avast ( finns både som gratis och som betalvariant ) och den stoppade en nedladdning av ett script för mining, ironiskt nog var det på polisens websida. Mitt förtroende för Avast tog ett par kliv uppåt.

SweClockers skrev om minigscriptet :

https://www.sweclockers.com/nyhet/25231-skript-for-brytning-a...

Har polisen verkligen reklam på sin hemsida menar du?

Permalänk
Medlem

Inget slår Comodo Internet Security Pro tillsammans med Malwarebytes imo

Comodo har haft många problem förr, många notifieringar och dåliga inställningar som default, dåliga signaturer mm.
Nyare versionerna är riktigt bra nu och har riktigt bra default inställningar, det har verkligen blivit ett steg närmare installera och glöm program vilket gamla Comodo's absolut inte var.

Inställningarna i default är riktigt bra och passar alla, men en stor fördel med Comodo är just alla inställningar och hur man kan ställa in den till vilken situation eller system som helst. Men som sagt default är grymt bra, man behöver inte ändra saker och man behöver inte längre vara expert för att kunna använda Comodo.

Comodo har sin styrka i sin sandbox och virtualisering, där den sätter alla okända, osäkra och ej signerade program.
Sandboxen är så mycket mer kraftfullt än många tror när det kommer till att skydda mot malware, ransomware och virus.
Comodo kunde stoppa Wannacry som default när det kom trots att det inte fanns med i deras signaturer än.
Ransomware som blir vanligare och vanligare kan Comodo redan stoppa utan att behöva vänta på uppdateringar.
Comodo's brandvägg är riktigt grym den med.

-

Jag är fortfarande lite ledsen att Installern har lite dåliga ändringar den vill göra (ändra sökmotor) man måste klicka bort och också lite andra program från Comodo som man troligen inte kommer vilja ha (några är faktiskt ganska bra), men det är iallafall inga farliga eller elaka grejer (till skillnad från andra gratisprogram) och kan enkelt avinstalleras. Tråkigt att det ska finnas bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Vart på polisens hemsida plockar de in random reklam?

Skrivet av wranzzon:

Har polisen verkligen reklam på sin hemsida menar du?

I artikeln jag länkade till står det, jag citerar rakt av "Den mjukvara som används av ett stort antal svenska webbplatser för att läsa upp sidor har infekterats med skadlig kod, vilken utnyttjar besökarnas enhet för att bryta kryptovalutan Monero.", slutcitat.

I mina ögon är det infekterade websidor vilket Avast reagerade på genom att stoppa en nedladdning av ett script som inte borde varit där. Hur ni tolkar och får det till reklam begriper jag inte och det får ni gärna förklara för mej

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Kör med Windows 10 Defender programmet funkar fint har inte haft något problem under alla dessa år, det bästa antivirusprogrammet är ju dig själv.

Permalänk
Medlem

Kör DrWeb och det funkar bra, ett plus är även att man får kraftig rabatt när man förnyar licensen https://www.drweb.com/?lng=en

Permalänk
Medlem

Kör kaspersky och tycker det funkar kanon

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av COith90:

Kör kaspersky och tycker det funkar kanon

Kaspersky är bästa betal-varianten. För quick AV-setup hos nära & käras diverse dumburkar, så brukar jag däremot oftast bara lägga in BitDefenders gratis variant +uBlock Origin på det. 🤗 Själv kör man på fattigmansvarianten av Kaspersky aka BitDefenders Total Security. 😋

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem

Webroot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Microsoft Defender duger gott och väl i kombination med:

* Öppna inte länkar från folk du inte känner eller litar på.
* Ladda inte ner skumma grejer från nätet och kör på din dator.
* Se till att ditt operativsystem och din webbläsare alltid kör senaste versionen.
* Se till att dina programvaror är uppdaterade.

Och om man ska ladda ner något och man är lite osäker använd Virustotal och
1) Skanna länken till filen innan nerladdning
2) Skanna filen efter nerladdning

https://www.virustotal.com
Det är en sajt som skannar webblänkar och programfiler med massor av olika AV. Virustotal ägs av Google för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Använder idag F-Secure, men tycker att det flaggar det mesta som "farligt".

Gör ett test för skojs skull, och detta var anledningen varför jag slutade använda F-Secure.
Avinstallera det och se hur mycket snabbare din dator startar upp, det är minst en minuts skillnad.
Kör idag Kaspersky och kör det 3 senaste åren, kan rekommendera det, lite svårare att hantera men du har full kontroll över den, annars skulle jag säga att NOD32 är ett alternativ också.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Hade bitdefender total secuirty 2018 tills nyligen, behövde ominstallera windows. Testade att skippa det och köra windows defender istället och mycket blev bättre. Mindre mikrofryslagg, mindre problem med mappade nätverksmappar mm. Enda AV som jag varit nöjd med genom åren är F-Secure.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag är fortfarande lite ledsen att Installern har lite dåliga ändringar den vill göra (ändra sökmotor) man måste klicka bort och också lite andra program från Comodo som man troligen inte kommer vilja ha (några är faktiskt ganska bra), men det är iallafall inga farliga eller elaka grejer (till skillnad från andra gratisprogram) och kan enkelt avinstalleras. Tråkigt att det ska finnas bara.

Det finns en offline installer som i princip bara har Antivirus + Brandvägg.
Comodo Internet Security v10.2.0.6526 - Hotfix - Released

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.