Asus Lyra tappar satelliterna

Permalänk
Skrivet av anon235564:

Hej!

Jag har också haft många problem med de Asus Lyra-enheterna jag har, och på sistonde har de börjat lagt av helt och hållet.

Från början körde jag med alla tre enheter utan problem, och allting fungerade hur bra som helst. Däremot började enheterna efter några dagar att tappa kontakten med moderenheten och enbart stå och blinka rött, oftast på kvälls- och nattetid. Internetuppkoppling på alla trådlösa enheter var också mycket hoppig, och enheter tappade kontakten med både moderenheten och satelliterna ofta (när den hoppar mellan dem, tänkte jag?). Det slutade med att vi bara körde med moderenheten för att satelliterna krånglade så mycket. Varken återställning av alla enheter samt flera firmware-uppdateringar löste problemen.

Vi har kört på enbart moderenheten under några veckor utan problem, och hastighet och räckvidd har varit mycket bra, men nu har ett annat problem börjat återkomma. Problemet ser ut att vara detsamma som @Eviip skriver om. Vissa dagar, det verkar vara helt slumpmässigt, säger Lyran att det finns ett lokalt trådlöst närverk, men att det inte finns någon internetuppkoppling. Android-telefonerna vi har uppkopplade visar detta med WiFi-symbolen med ett kryss på med texten 'Ansluten, inget internet' och Windows 7-maskinerna visar det som ett okänt nätverk, med den gula varnings-symbolen på trådlösa samt trådade anslutningar. Vid båda tidigare tillfällena har det enda sättet att lösa problemet på varit att återställa moder-Lyran till fabriksinställningarna, och konfigurera den igen. Efter kanske fjärde eller femte försöket att konfiguera den igen hittar den en internetuppkoppling korrekt.

Lyra-appen är i princip värdelös i dessa situationer då den säger att Asus servrar är nere, och att försöka ansluta till webb-gränssnittet får mig bara att hamna på en 'Configure your Lyra'-sida. Lyran står och lyser i en vit färg, alltså inte de vanliga cyan eller röd/orangea färgerna när problemet existerar. När det inte finns någon internetuppkoppling fungerar det dock att pinga 8.8.8.8 via en kommandotolk i Windows utan problem med 0% tappade paket. Om man sätter en vanlig ethernet-kabel direkt i fiber-lådan på väggen fungerar det hur fint som helst. Det är alltså inte något problem på den inkommande anslutningen. Vi har också flera gånger låtit hela systemet vara av en längre tid för att sedan koppla in allt och låta det vara i fred i förhoppningen att MAC-adresser och liknande ska återställa sig.

Vi har blivit ganska trötta på att det ofta strular, speciellt eftersom problemet varar tills man återställer hela moderenheten, och funderar på att helt enkelt strunta i den (just nu) värdelösa mesh-tekniken, och istället satsa på ett Ubiquiti-system eller liknande som förhoppningsvis ska vara med stabilt. Eller gör jag något fel?

Har någon liknande erfarenheter? Tack.

Axel.

Hej Axel,
Efter att ha pratat med Asus support ett flertal gånger, tyvärr utan att komma fram till något vettigt runt felsökning och lösning på problemen jag haft under en längre tid (samma fel symptom som du beskriver ovan) har jag gett upp. Har nu bytt till Ubiquiti som än så länge fungerat rock solid (med reservation att det gått ganska kort tid till dags dato).

mvh,
/Mikael

Permalänk
Skrivet av Mikael_Hbg:

Friends,

Känns som det fortfarande finns många öppna trådar kring krånglande Lyra system som måste få en lösning. Jag är en sann vän av Asus produkter, men med Lyra känns det som jag kört fast nu efter ca 2mån krångel.... - här är min story och vad jag lyckats lösa so far.., kanske finns det någon känner igen sig och hittat lösningar på öppna problem.

Problem 1: Tappade regelbundet kontakten med Lyra sattelliterna - trots väldigt bra RF länk mellan enheterna.
Lösning: Total reset på alla enheterna - swappade mastern till en av satelliterna (alla är ju lika). Parning via knappen på enheterna, inte appen med satelliterna nära mastern. Sen dess har satelliterna varit stabila!

Problem 2: "WAN DHCP client failure" - tappar WAN IP addressen - ända sättet att återfå WAN IP är att dra ut WAN RJ-45 rent fysiskt och sätta i igen - boom - efter 13s WAN IP ok. SSH inloggning och "ifconfig eth0 down" "ifconfig eth0 up" fungerar inte som återställare.. Detta problemet har jag inte fått ordning på. Felet uppträder flera gånger per dygn och förefaller sammanfalla med när Wifi enheter gör attach/de-attach till nätverket, men mer känsla än fakta..
Nästa steg: Utesluta fel i fiberswitch/internet leverantör - kommer därför sätta dit en gammal beprövad router till WAN och koppla Lyra systemets WAN på tillfälliga routerns DHCP (två nätverk parallellt allså). Återkommer här hur det går, men tacksam om någon har andra bra ideér.

Uppföljning på problem 2: Samma WAN disconnect problem när Lyra får DHCP från en lokal router - pekar på att felet är i Lyra och inte internet WAN leverantör tyvärr....

Permalänk
Medlem

Gav det ett nytt försök då jag hade möjlighet att köra alla lyra-enheterna trådat. Förutom att det var helt omöjligt att ansluta enheterna med den ursprungliga fw (trådlöst då första fw inte stödjer trådbundet). Så det slutade med att jag fick köra fw uppdatering på varje enhet för sig som master...tog bara två timmar...

Därefter har det varit 100% stabilt i flera veckor via trådbunden backhaul. Dock är det trist att åtminstone min telefon i 9 av 10 fall ansluter till 2.4ghz bander och får ut ca 20mbit/s. Har inte kollat andra enheter hur de ansluter. Efter omstart så ansluter den mot 5ghz men jag efter ett tag så övergår det till att nästan alltid ligga på 2.4ghz bandet. Nåja, nu har jag iaf bra 2.4ghz täckning i hela huset.

Sett till helheten är det en riktigt dålig produkt med horribel första fw. Senare fw är inte heller tillräckligt bra. Trådat funkar bra men det ska ju egentligen inte behövas. Och det känns inte värt 5000 för att få 2.4ghz wifi...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikael_Hbg:

Hej Axel,
Efter att ha pratat med Asus support ett flertal gånger, tyvärr utan att komma fram till något vettigt runt felsökning och lösning på problemen jag haft under en längre tid (samma fel symptom som du beskriver ovan) har jag gett upp. Har nu bytt till Ubiquiti som än så länge fungerat rock solid (med reservation att det gått ganska kort tid till dags dato).

mvh,
/Mikael

Jag ska också ta och kontakta Asus hade jag tänkt, men under tiden har har installerat ett Ubiquiti-system jag också, och det fungerar superbra. Hade nog tänkt strunta i att flytta tillbaka till Lyrorna hur det än blir, en Unifi AP med Long range täcker ändå det jag behöver, och hittils har det systemet varit fruktansvärt mycket mer stabilt än Lyrorna.

Permalänk
Medlem

Kom för övrigt en FW till Lyra igår med massa förbättringar och stabilitet.
Förhoppningsvis löser den en del problem som folk haft.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Detta är totalt skräp!
Jag har gjort allt man kan göra, även Asus har haft dem hos sig men de säger att allt fungerar som det ska..

Köp inte skiten är allt jag har att säga..!

Permalänk
Medlem

@Mikael_Hbg:

Har precis samma problem med att huvudenheten tappar uppkopplingen. Sker väldigt ofta...
Kopplade in en vanlig D-link router och då var problemet borta. Jag hann dock ringa nätägaren och beställa en uppgraderad bredbandsswitch då jag trodde att det var den som spökade då den är gammal.

En fråga, Jag hade två switchar efter varandra på huvudenheten, första alldeles bredvid huvudenheten för att ha trådat till datorn sedan går den vidare till nästa switch i gillestugan där jag har inkopplat TV, PS4, appleTV, sonos soundbar, är det OK att ha två efter varandra eller kan de skapa problem likt detta?

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av jri0218:

@Mikael_Hbg:

Har precis samma problem med att huvudenheten tappar uppkopplingen. Sker väldigt ofta...
Kopplade in en vanlig D-link router och då var problemet borta. Jag hann dock ringa nätägaren och beställa en uppgraderad bredbandsswitch då jag trodde att det var den som spökade då den är gammal.

En fråga, Jag hade två switchar efter varandra på huvudenheten, första alldeles bredvid huvudenheten för att ha trådat till datorn sedan går den vidare till nästa switch i gillestugan där jag har inkopplat TV, PS4, appleTV, sonos soundbar, är det OK att ha två efter varandra eller kan de skapa problem likt detta?

Hej

Om du inte redan gjort det, testa att installera senaste firmware på Lyran. Du hittar den här . Om det inte löser problemen och ni inte testat skulle jag rekommendera att göra en fabriksåterställning på enheten. Om ni fortfarande stöter på problem hänvisar jag till vår support som ni når på +46 858 769 407 eller via mail.

Gällande din andra fråga så borde det inte bli något problem eftersom det är switchar det gäller

Mvh
Johan, ROG.

Permalänk
Medlem

Samma skit här

Hallå!
Samma problem här, tänkte, säkert ett måndagsexemplar men efter ha kollat lite trådar ser det ut som asus har måndag hela veckan. Bytte i alla fall ut det 3-packet mot ett annat och nu hittar den inte internetuppkopplingen...arg..svar ja.
Provat dra ut ström x-timmar, återställt och allt klassiskt man kan göra själv, men nej. Nu har jag inget wi-fi alls. Är det allt man får för 4 000 spänn?
Ingenting.

Inget fel på fiberanslutningen heller, larm och datorer fungerar.

Men felet står på förpackningen: Asus Lyra

Äntligen måndag snart, så man kan lämna tillbaka och köpa något stabilare meshnätverk.

Någon som har någon rekommendation?

/Janne

Hej!

Jag har också haft många problem med de Asus Lyra-enheterna jag har, och på sistonde har de börjat lagt av helt och hållet.

Från början körde jag med alla tre enheter utan problem, och allting fungerade hur bra som helst. Däremot började enheterna efter några dagar att tappa kontakten med moderenheten och enbart stå och blinka rött, oftast på kvälls- och nattetid. Internetuppkoppling på alla trådlösa enheter var också mycket hoppig, och enheter tappade kontakten med både moderenheten och satelliterna ofta (när den hoppar mellan dem, tänkte jag?). Det slutade med att vi bara körde med moderenheten för att satelliterna krånglade så mycket. Varken återställning av alla enheter samt flera firmware-uppdateringar löste problemen.

Vi har kört på enbart moderenheten under några veckor utan problem, och hastighet och räckvidd har varit mycket bra, men nu har ett annat problem börjat återkomma. Problemet ser ut att vara detsamma som @Eviip skriver om. Vissa dagar, det verkar vara helt slumpmässigt, säger Lyran att det finns ett lokalt trådlöst närverk, men att det inte finns någon internetuppkoppling. Android-telefonerna vi har uppkopplade visar detta med WiFi-symbolen med ett kryss på med texten 'Ansluten, inget internet' och Windows 7-maskinerna visar det som ett okänt nätverk, med den gula varnings-symbolen på trådlösa samt trådade anslutningar. Vid båda tidigare tillfällena har det enda sättet att lösa problemet på varit att återställa moder-Lyran till fabriksinställningarna, och konfigurera den igen. Efter kanske fjärde eller femte försöket att konfiguera den igen hittar den en internetuppkoppling korrekt.

Lyra-appen är i princip värdelös i dessa situationer då den säger att Asus servrar är nere, och att försöka ansluta till webb-gränssnittet får mig bara att hamna på en 'Configure your Lyra'-sida. Lyran står och lyser i en vit färg, alltså inte de vanliga cyan eller röd/orangea färgerna när problemet existerar. När det inte finns någon internetuppkoppling fungerar det dock att pinga 8.8.8.8 via en kommandotolk i Windows utan problem med 0% tappade paket. Om man sätter en vanlig ethernet-kabel direkt i fiber-lådan på väggen fungerar det hur fint som helst. Det är alltså inte något problem på den inkommande anslutningen. Vi har också flera gånger låtit hela systemet vara av en längre tid för att sedan koppla in allt och låta det vara i fred i förhoppningen att MAC-adresser och liknande ska återställa sig.

Vi har blivit ganska trötta på att det ofta strular, speciellt eftersom problemet varar tills man återställer hela moderenheten, och funderar på att helt enkelt strunta i den (just nu) värdelösa mesh-tekniken, och istället satsa på ett Ubiquiti-system eller liknande som förhoppningsvis ska vara med stabilt. Eller gör jag något fel?

Har någon liknande erfarenheter? Tack.

Axel.
[/quote]

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

reklamera, återköp. Skaffa nått riktigt system som unifi accesspunkter eller google wifi.

dock är problemet med mesh just dom ni skriver här. WIFI som backhaul är bara recept för strul.

Installerade ett TP-link system som påminner om google wifi/lyra och där använde jag kabel för backhaul och det funkar skitbra. Men att använda wifi? Nej, aldrig.

Trådlöst i all ära, men är det prestanda man ska ha är kabel a och o, även 2018.

Permalänk

För min del har det blivit kabel som backhaul de senaste månaderna, men ändå måste jag starta om enheterna en gång i veckan. Och roamingen fungerar inte alls bra, får auth fel och eller "ingen internetkoppling" varje gång mobilen vandrar från en accesspunkt till den andra.

@ROG_Johan Hur kommer ni från Asus sida att möta denna kritik i framtiden mot produkten? Det är ju helt uppenbart stora problem för alla kunder som köper denna produkt. Hur länge ska ni fortsätta hänvisa till en servicedesk som endast säger att vi ska fabriksåterställa enheterna och köra senaste firmware, hjälper inte det så ska enheterna genast skickas på service som ändå inte ger något.

Nu får ni väl ta tag i detta och fixa en riktig åtgärd, innan ni tappar fler kunder.

/lillakotten

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av lillakotten:

För min del har det blivit kabel som backhaul de senaste månaderna, men ändå måste jag starta om enheterna en gång i veckan. Och roamingen fungerar inte alls bra, får auth fel och eller "ingen internetkoppling" varje gång mobilen vandrar från en accesspunkt till den andra.

@ROG_Johan Hur kommer ni från Asus sida att möta denna kritik i framtiden mot produkten? Det är ju helt uppenbart stora problem för alla kunder som köper denna produkt. Hur länge ska ni fortsätta hänvisa till en servicedesk som endast säger att vi ska fabriksåterställa enheterna och köra senaste firmware, hjälper inte det så ska enheterna genast skickas på service som ändå inte ger något.

Nu får ni väl ta tag i detta och fixa en riktig åtgärd, innan ni tappar fler kunder.

/lillakotten

Hej Lillakotten,

kör du senaste FW (Version 3.0.0.4.382.11572, release 2018/03/08)? Vi har bekräftat lokalt att detta FW löser två problem med två olika Lyra 3-pack som haft problem med WiFi-backhaul:

1. WAN, stabilitet och identifiering
2. WiFi Back-haul, att satelliterna tappas helt eller måste återansluta frekvent

Vi har även bekräftat med användare externt att dessa problemen är lösta med detta FW.

För att uppdatera manuellt håller du in "pairing-knappen" när ström ansluts, efter det när den är redo för att uppdateras manuellt ska den lysa lila. Sen uppdaterar du med verktyget som finns att ladda ned under support på hemsidan Enheten måste vara ansluten via Ethernet. Jag har skapat direktlänkar för nedladdning nedan.

Direktlänkar:

FW: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/wireless/Lyra/FW_MAP-AC2200_...
Verktyg för uppdatering: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/wireless/Lyra/Rescue_2000.zi...

Mvh,
Marcus

Permalänk

@kinc: Tack för ditt svar, jag laddar alltid ner senaste firmware direkt de blir tillgängliga. Tyvärr hjälpte inte heller Version 3.0.0.4.382.11572 mot min enorma roaming problem och att jag behöver starta om enheterna en gång i veckan för att allt ska lira.

Enheterna har blivit mycket stabilare sedan jag köpte Lyra 3-pack i Oktober 2017, men långt ifrån samma driftsäkerhet som mina tidigare Asus routrar. Jag förstår att det är nya utmaningar med 3 separata routrar som ska prata med varandra och enheterna så det är inte rättvist att jämföra med en singel router.
Men om vi ställer era mesh produkter mot konkurrenternas produkter så ligger ni inte så bra till när det kommer till stabilitet.

Jag har varit nöjd med mina Asus routrar i alla år men nu lutar det tyvärr åt att jag helt enkelt får ge upp.

/lillakotten

Permalänk
Medlem

@lillakotten: @kinc:

Vissa enheter funkar helt enkelt väldigt dåligt med asus meshwifi. Min huawei-telefon fungerar ganska bra. Men Apple-enheter, iphone 7 och ipad air fungerar väldigt dåligt. Får meddelande om att internetanslutning inte finns och iphone går över till 4g väldigt ofta. Ipads tappar behåller anslutningen men med väldigt dålig signal, och internet fungerar ibland inte. Har även en modern LG TV, med webOS, alltså deras senaste gränssnitt. Den står 1m från en trådad lyra och tappar internetanslutningen väldigt ofta via wifi (klarar max 5 min netflix). Har fått tråda även till TVn.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa,

Vad är anledningen att ni väljer Lyra istället för t.ex Google Wifi? Har själv Googles lösning och den hanterar allt jag kastar på den inkl 4K utan svårigheter. Uptime: 3 månader utan reset.

Är det något speciellt med Lyra som inte Google har?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillakotten:

@kinc: Tack för ditt svar, jag laddar alltid ner senaste firmware direkt de blir tillgängliga. Tyvärr hjälpte inte heller Version 3.0.0.4.382.11572 mot min enorma roaming problem och att jag behöver starta om enheterna en gång i veckan för att allt ska lira.

Enheterna har blivit mycket stabilare sedan jag köpte Lyra 3-pack i Oktober 2017, men långt ifrån samma driftsäkerhet som mina tidigare Asus routrar. Jag förstår att det är nya utmaningar med 3 separata routrar som ska prata med varandra och enheterna så det är inte rättvist att jämföra med en singel router.
Men om vi ställer era mesh produkter mot konkurrenternas produkter så ligger ni inte så bra till när det kommer till stabilitet.

Jag har varit nöjd med mina Asus routrar i alla år men nu lutar det tyvärr åt att jag helt enkelt får ge upp.

/lillakotten

Klart det är så lillakotten, till slut ger man upp.
Ödmjuk jämförelse med en signal och nya utmaningar. Men borde inte produkterna vara mera testade och okejade mer seriöst? Jag har i alla fall inte lust att vara Asus försökskanin för drygt 4 tusen spänn och bli ständigt irriterad.
Ska man se det rent pengamässigt så kan man köpa vilket skitrouter som helst under 400 och få det bättre, sticker till och med ut hakan och säger att Telias gamla router är bättre.
Detta tjat om att uppdatera FW, det gör man ständigt. Samtal med support som inte ens förstår problemet. Släpp för böveln en version som håller måttet. Testa produkten ordentligt i verklig realistisk miljö.
Konceptet är jättebra, designen likaså, installation och reglage är busenkelt, kan inte göra fel.
Vad ska man med en Ferrari till när det inte finns nån motor? Då byter man märke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Störande trafik

Skrivet av kimse944:

Har nu kopplat in switch och därifrån kabel till sonos systemet mm (tot 17 enheter). Vetesjutton om jag kopplat fel på något sätt men har gått från 80mbit/s (RT-AC68) till 17mbit/s (Lyra) när jag testar mot bredbandskollen på datorn, som är ansluten via wifi.

Har haft betydligt mer anslutet mot gamla routern och då som sagt 80 mbit. börjar snart gråta...

Om problemet kvarstår läste jag en artikel som visserligen gäller unifi AP men som kanske kan ge idéer vad som drar ner hastigheten.
https://www.douglasisaksson.com/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för allt ni har skrivit, det hjälper att se att man inte är ensam. Köpte 3-pack Asus Lyra dec 2017 och det har varit massor med strul. Får gröna blinkande lampor på en av slavarna väldigt ofta. Känns som man måste starta om en gång i veckan. Kör med 3.0.0.4.382_11600 och tycker fortfarande det är problem. iOS-appen tar väldigt lång tid att logga in och ibland blir den helt "unresponsive". Appen känns för övrigt lite taffligt översatt till svenska vilket definitivt dra ned intrycket. Hur många tycker att fabriksåterställning verkligen hjälper? Ska det verkligen behöva vara så?

Permalänk
Medlem

Har haft Asus Lyra ett par månader, och har också samma problem. Huvudenheten verkar fungera finfint hela tiden, bra hastighet och hyfsad täckning. Men de två satelliterna är väldigt sporadiska. Ibland verkar de ha anslutning länge, men så fort man börja använda dem, så droppar de ur.

Blinkar grönt... har inte sett den indikationen i quickstart-manualen. Tycker manualen f.ö. var väldigt futtig.
Hoppas på ny firmware som löser alla världsproblem.

Permalänk
Medlem

Koppla Lyra efter Asus router

Skrivet av Overdrive:

Har ni alla lyckats få backhaul via kabel igång på en till enhet förutom Main noden?
Jag får det inte att funka, har provat att nollställa noden flera gånger samt konfigurera om den med kabel i satt samt sätta in senare men det vill inte funka, har provat båda ETH portar.

Just nu kopplar mina två satelliter upp mot main noden, får bra hastighet på main men sisådär på satelliterna.

Jag kör min Lyra bakom min N66U router.
Har stängt av wifi på routern och använder Lyra som wifi för huset.

Hur har du kopplat för att få till detta @Overdrive?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör idag 2 st RT- N66U routers med kabel i mellan och tyckte ett rum hade lite för dålig täckning, vilket slutade med att valet föll på att köpa ett Asus Lyra Mesh system men ack vad jag bedrog mig, installationen gick relativt smärtfritt men så fort kvällen kom och vi ville streama TV och grabben spela Fortnite på sin PS4 var det kört. Det laggade och buffrade hela tiden, något det aldrig behövt göra förut med mina 2 traditionella routrar.

Kämpar för att få lämna tillbaka mitt Lyra, men då kartongen var skadad vill inte återförsäljaren köpa tillbaka dem, då de ej kan sälja dem som nya. Men då jag ej ser det som ett återköp för att jag inte vill ha produkten utan ett returärende av en produkt som håller långt ifrån vad den lovar, så har jag varit i kontakt med butikschefen som ev. kan tänka sig att hitta någon lösning där de drar av 10% på inköpspriset för att kartongen är skadad.

Skulle fallet bli så illa att jag står kvar med mitt Lyra-system så tänkte jag precis som du att köra min gamla RT- N66U innan första lyran och därmed få extra portar till mina trådbundna datorer (gaming) och sedan försöka köra lyra-systemet som wifi för resten av huset, dock med trådbunden backhaul till den som är längst bort.

Kraftigt besviken på denna produkt, kan verkligen inte rekommendera någon att skaffa dem.

Skrivet av Overdrive:

Har ni alla lyckats få backhaul via kabel igång på en till enhet förutom Main noden?
Jag får det inte att funka, har provat att nollställa noden flera gånger samt konfigurera om den med kabel i satt samt sätta in senare men det vill inte funka, har provat båda ETH portar.

Just nu kopplar mina två satelliter upp mot main noden, får bra hastighet på main men sisådär på satelliterna.

Jag kör min Lyra bakom min N66U router.
Har stängt av wifi på routern och använder Lyra som wifi för huset.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte rekommendera Lyra, efter flera försök att få satelliten att prata med basstationen så ger jag nu upp. Grejorna har varit hos ASUS för rep, det enda de har gjort är att uppgradera FW sedan påstår de att 'parning' har testats ok men när jag provar lyser satelliten rött oavsett vad jag gör eller oavsett avstånd mellan enheterna.

Känns som multipla accesspunkter får bli lösningen...

Nu skall man bara övertyga butiken om att köpa tillbaka varan, den har varit på rep. i över 5 veckor så vi får se hur detta skall gå.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Lider med er jag var RIKTIGT nära på att köpa lyra häromdagen då kjell har rea på dom (3300kr) men har gjort en tråd här där jag istället blev rekommenderad att köra unifi vilket jag kommer göra, visst får jag dra nån ethernet kabel och och köra en power injektor eller vad det heter men sen kommer det förhoppningsvis vara stabilt och jag kan ödsla tid på annat.

tyckte lyra lät riktigt bra och hade hoppats att det skulle vara ett "set and forget" system och eftersom jag brukar efterforska rätt mycket så har jag snubblat över dessa trådar lite överallt. jag tänkte köpa lyra rätt omgående eftersom jag vet att det lanserades för runt ett år sen och jag trodde i min naivitet att då måste alla barnsjukdomar vara avklarade. läste att vissa även skippat "backhaul" wifi och kör trådat och FORTFARANDE inte fått det att fungera vilket måste suga riktigt hårt då hela grejen med dessa är väll att man ska slippa dra ethernet kablar överallt?

känns som de släppt ett ofärdigt system som de uppenbarligen inte fått att fungera på över ett år vilket är väldigt dåligt mot er som kunder. eftersom det gått så lång tid så kanske man ska fundera på om det inte finns lite hårdvarufel eftersom trots många FW så kvarstår många problem?

får hoppas det löser sig för er.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus RT-AC68U som ”huvudenhet” på bottenplan, sedan en Lyra på övre plan. Jag har led avstängd men ibland lyser den upp gult och då tappar vi wi-fi på övre plan. Har senaste uppdateringar.
Jag har inte kopplat med kabel mellan router och Lyra.
Kan jag se någonstans hur bra kontakt router och Lyra har med varandra? Vad betyder det när det lyser gult?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante1978:

Jag har en Asus RT-AC68U som ”huvudenhet” på bottenplan, sedan en Lyra på övre plan. Jag har led avstängd men ibland lyser den upp gult och då tappar vi wi-fi på övre plan. Har senaste uppdateringar.
Jag har inte kopplat med kabel mellan router och Lyra.
Kan jag se någonstans hur bra kontakt router och Lyra har med varandra? Vad betyder det när det lyser gult?

Skickades från m.sweclockers.com

Gult sken betyder att du inte har internet uppkoppling. Har du svag signal när den inte lyser gult? Det ser du på appen. Grönt eller gult skall förbindelsen ha mellan lyran och routern.

EDIT: Jag har ett verkligen skumt fel. Jag kan inte koppla min LG TV till nätverket genom wi fi när jag använder Lyran. Alla andra datorer, mobiler, chromecast radioapparater osv funkar utmärkt men min TV kan inte erhålla IP adress. Verkligen skumt. Testar jag att aktivera mitt wi fi på routern kopplar TVn upp sig utan problem på ASUS nätverket. Jag kan utan problem även koppla upp TVn på hotspot wifi genom mobilen så det verkar inte vara TVn det är fel på. Funderar bara på varför min TV inte får IP adress av Lyra systemet. Har inte testat med kabel, men jag vill ju ha det genom wi fi.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard