Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Om man handlar från amazon UK och köper saker som använder Fulfilled by Amazon så hanteras det och skickas av Amazon EU Sàrl vilket ligger i Luxembourg som är med i EU. Jag tänkte prova det nu. Företagen som säljer grejerna som jag ska köpa ligger i UK och Kina men använder Fulfilled by Amazon vilket betyder att varorna ligger på Amazons lager i EU och hanteras och skickas därifrån. Så jag hoppas slippa avgiften. Ska som sagt prova nu så får vi se.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Om man handlar från amazon UK och köper saker som använder Fulfilled by Amazon så hanteras det och skickas av Amazon EU Sàrl vilket ligger i Luxembourg som är med i EU. Jag tänkte prova det nu. Företagen som säljer grejerna som jag ska köpa ligger i UK och Kina men använder Fulfilled by Amazon vilket betyder att varorna ligger på Amazons lager i EU och hanteras och skickas därifrån. Så jag hoppas slippa avgiften. Ska som sagt prova nu så får vi se.

Om de sänder från Luxembourg så borde det undgå denna avgift eftersom det är inom ett EU land. Det viktiga är vad paketet skickas ifrån.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Går att se i varje annons vart den skickas från.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Snarare att Sweden Post betyder PostNord/Direct Link, de finns på plats i Kina och Hongkong och det är inget nytt alternativ.

Sweden Post är ju bara ett alternativt namn för Postnord. Om du använder Postnords tjänst "Printbag M", står det Sweden Post på säcken. Kommer det en sådan säck till Sverige, får man en avi om "stort brev", vilket kan se lite lustigt ut i och med att säcken kan väga upp till 30 kg och inte alls ser ut som ett typiskt brev.

Skrivet av Gropenator:

postnord får ju bättre betalt för att förmedela försändelser som skickas från Belgien eller Nederländerna, eller de flesta andra EU-länder, än från Kina, så jag tror inte de bryr sig om att försändelser paketeras om inom EU.

Postnord får bättre betalt för försändelser från Japan och USA också men tar ändå ut avgift för dessa försändelser. Moms ska tas ut i det slutgiltiga bestämmelselandet. Att försändelsen kanske skickas via en bunt olika EU-länder spelar ingen som helst roll.

Skrivet av Flowjah:

Om du handlar på Amazon och köper något som säljs av Amazon, är säljaren Amazon EU Sàrl i Luxemburg. Varan skickas dock inte från Luxemburg utan lagren finns i 6 andra EU-länder och moms betalas i Sverige. Köper du av en kinesisk säljare som använder sig av tjänsten "Fulfilment by Amazon" skickas varan från ett av dessa 6 länder och du betalar moms i avsändarlandet. Kinesiska säljaren måste momsregistrera sig i det landet och om moms inte inbetalas är detta en fråga mellan säljaren och myndigheterna. På Amazons sida står det dessutom:

Citat:

You have been charged extra (for example, by customs authorities for a shipment to EU) in addition to the purchase and dispatch price you have paid, and the Seller did not cover those costs.

Med andra ord låter det som att säljaren måste skicka allt förtullat och att du kan kräva tillbaka pengarna via Amazon om du tvingas betala avgift+moms till Postnord. I så fall kan man helt strunta i varifrån något skickas. Vet inte om det är ett problem att Postnord inte lämnar något kvitto så att man alltså inte kan visa upp något sådant för Amazon.

Permalänk

Fick ett sms från postnord att jag behövde swisha/betala dem 81 kr för att få mitt paket från kina, fick också en bild på paketet. Första gången jag åker på den extra kostnaden, men för den vara jag inhandlade så var de enda alternativet att beställa från Taiwan....

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Om du handlar på Amazon och köper något som säljs av Amazon, är säljaren Amazon EU Sàrl i Luxemburg. Varan skickas dock inte från Luxemburg utan lagren finns i 6 andra EU-länder och moms betalas i Sverige. Köper du av en kinesisk säljare som använder sig av tjänsten "Fulfilment by Amazon" skickas varan från ett av dessa 6 länder och du betalar moms i avsändarlandet. Kinesiska säljaren måste momsregistrera sig i det landet och om moms inte inbetalas är detta en fråga mellan säljaren och myndigheterna. På Amazons sida står det dessutom:Med andra ord låter det som att säljaren måste skicka allt förtullat och att du kan kräva tillbaka pengarna via Amazon om du tvingas betala avgift+moms till Postnord. I så fall kan man helt strunta i varifrån något skickas. Vet inte om det är ett problem att Postnord inte lämnar något kvitto så att man alltså inte kan visa upp något sådant för Amazon.

Ja okej. Det las till 1 Pund i VAT på ordern när jag beställde i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Amazon.com tar ju numera ut "import fee duties", kommer man ändå att behöva betala Postnords dumma hanteringsavgift även från Amazon.com?

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Amazon.com tar ju numera ut "import fee duties", kommer man ändå att behöva betala Postnords dumma hanteringsavgift även från Amazon.com?

Jag antar att Amazon.com:s "import fee duties" är samma som Amazon.co.jp:s "輸入税前払金". I så fall behöver du inte betala något extra vid leverans, utan Amazon betalar in pengarna till speditören. Om du förbetalar avgifterna till Amazon, tror jag att det inte är möjligt för Amazon att skicka försändelsen med Postnord utan det blir nog alltid någon annan speditör. Amazon.co.jp brukar skicka försändelserna med DHL Express, men Amazon.com kanske väljer någon annan speditör. Även Fedex och UPS erbjuder möjligheten att låta avsändaren stå för importavgifterna, så Amazon kan även välja att skicka en försändelse med någon av dem.

Permalänk
Medlem

GG Postnord!

Händelser
Datum/Tidpunkt
Plats
Händelse
2018-05-04 10:05
Sverige
Försändelsen tullklareras av oss
2018-04-08 10:44
Sverige
Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

Och detta är alltså inom Europa.

Om de nu inte ersätts adekvat betalt för Kinapaket så kunde de ju rimligen åtminstone ha en snabbfil för vad som då jämförelsevis är A-post..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Nu åkte man dit själv, beställde från amazon.co.uk och åkte dit.

"Betalning av moms och deklarationsavgift för privatimport
Importmoms: 8.76 kr
Deklarationsavgift: 75 kr (inkl. moms 15 kr)
Att betala: 83.76 kr"

Som sagt lönsamt att ta 75:- i avgift för att betala 8.76:- i importmoms.

Och vi får se om det kommer något....detta postbolag.

Import moms och avgifter

Tack för din betalning!

Vi gör allt vi kan för att Du nu skall få din sändning inom en vecka.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Spännande sak hände idag när jag hämtade ut denna grandiosa skapelse.
https://www.aliexpress.com/item/Brand-3d-T-Shirt-Men-Grumpy-C...
Ja jag behövde den. badly

Den var skickad till Estland, och sen via Estland och hit. Vet inte om säljaren ville undvika avgiften, men jag fick avgiften på 75:- ändå.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Nu åkte man dit själv, beställde från amazon.co.uk och åkte dit.

"Betalning av moms och deklarationsavgift för privatimport
Importmoms: 8.76 kr
Deklarationsavgift: 75 kr (inkl. moms 15 kr)
Att betala: 83.76 kr"

Som sagt lönsamt att ta 75:- i avgift för att betala 8.76:- i importmoms.

Och vi får se om det kommer något....detta postbolag.

Import moms och avgifter

Tack för din betalning!

Vi gör allt vi kan för att Du nu skall få din sändning inom en vecka.

Vart skickades ditt paket i från? Var det med Fulfilled by Amazon?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flowjah:

Vart skickades ditt paket i från? Var det med Fulfilled by Amazon?

Beställer en del, men kan varit från Kina, men beställningen lades i UK!

Ser när den kommer in, och meddelar vidare, som du helt riktigt påpekar, bara för man lägger ordern inom EU, kan den skickas utifrån.

När det nu finns en privatimportavgift, borde det inte finnas en piratimportavgift med?

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Ser när den kommer in, och meddelar vidare, som du helt riktigt påpekar, bara för man lägger ordern inom EU, kan den skickas utifrån.

När det nu finns en privatimportavgift, borde det inte finnas en piratimportavgift med?

Vem ska du betala piratimportavgift till? Ligor som kapar lastbilar på väg ut med varor från lagret i Örebro eller?

Kan bli svårt då paketen kanske bara åker till byggnaden bredvid och sorteras, sen är det sammanblandat med det vanliga inrikesflödet.

Permalänk
Skrivet av SWIN:

Att döma av texten här låter det dock som att avsändaren är skyldig att skicka det så att mottagaren inte behöver betala extra avgfter om mottagaren bor i ett EU-land alternativt att säljaren får återbetala det belopp du betalat till Postnord. Fråga med Amazon vad som gäller.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Spännande sak hände idag när jag hämtade ut denna grandiosa skapelse.
https://www.aliexpress.com/item/Brand-3d-T-Shirt-Men-Grumpy-C...
Ja jag behövde den. badly

Den var skickad till Estland, och sen via Estland och hit. Vet inte om säljaren ville undvika avgiften, men jag fick avgiften på 75:- ändå.

Mellanlandade den i Estland eller levererades den till en person i Estland och skickades igen? Mellanlandningar hjälper inte för att slippa tull.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Att döma av texten här låter det dock som att avsändaren är skyldig att skicka det så att mottagaren inte behöver betala extra avgfter om mottagaren bor i ett EU-land alternativt att säljaren får återbetala det belopp du betalat till Postnord. Fråga med Amazon vad som gäller.

Tack för infon, hade ingen aning, skall höra mig för med amazon.co.uk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var i kontakt med Amazon.co.uks livechatt och enligt dem handlar det inte om "vanliga" tullavgifter:

Citat:

Jag: The seller seems to have a business adress in Seattle but says "Dispatched from Hong Kong". So I'm trying to figure out if I will be responsible for any duty.

Arpita: I've checked the details and could see that item is sold and fulfilled by third party seller, for the carrier will contact you for the customs and for the items which are sold and fulfilled by seller you need to pay for the customs.

Jag: Ok, thanks. What about the quote on the "A-to-z Claim Conditions" page. When does that apply? - https://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html?nodeId...

Arpita: If you face any problem with the items which are sold and fulfilled by seller, we'll contact the seller and allows the seller two business days to respond if the seller fails to respond we'll forward the details you sent us to our Investigations team. Each report they receive is investigated and the appropriate action is taken.

Jag: But it states that charges by customs might be one of those reasons: "You have been charged extra (for example, by customs authorities for a shipment to EU) in addition to the purchase and dispatch price you have paid, and the Seller did not cover those costs."

Arpita: Sometimes if you are charged extra for the customs and the receipt you have received has less price, then we file a A-to-z Claim for the difference of the price.

Jag: Ah, so it's for cases when the customs value the item differently? Not for "regular" customs fee?

Arpita: Yes, that's right. Its not for the regular custom fee.

Med brasklappen att jag kan ha missförstått fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Var i kontakt med Amazon.co.uks livechatt och enligt dem handlar det inte om "vanliga" tullavgifter:

Med brasklappen att jag kan ha missförstått fullständigt.

Finns ju ingen möjlighet för Marketplace-säljare att räkna ut och visa importmoms och liknande i förväg eller att ta betalt för det via plattformen så vitt jag vet. Vet dock inte varför du fick detta svar, har Tullverket tagit för mycket är det hos de du ska kräva tillbaka genom att ändra tulldeklarationen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns ju ingen möjlighet för Marketplace-säljare att räkna ut och visa importmoms och liknande i förväg eller att ta betalt för det via plattformen så vitt jag vet. Vet dock inte varför du fick detta svar, har Tullverket tagit för mycket är det hos de du ska kräva tillbaka genom att ändra tulldeklarationen.

Låter mer som att Amazons kundtjänst snackar goja och inte vet vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Låter mer som att Amazons kundtjänst snackar goja och inte vet vad som gäller.

Nej det vet de nog inte, men samtidigt är knappast A-to-z claim något du kan göra för importmoms/tull om du inte redan betalat in det i förväg, på Marketplace hos amazon.co.uk kommer du ju t.ex. hitta amerikanska säljare och självklart kommer moms och avgifter tillkomma där. Fast det är väl bara från AmazonGlobal och Amazon Global Store där det ingår avgifter för import vilket som, för det som skickas från utanför EU. Köper du en Region 1-DVD från amazon.co.uk och en Marketplace-säljare är de tydliga med att de inte ansvarar för importkostnaderna exempelvis – https://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html?ie=UTF...

De vet t.o.m. att gränsen i Storbritannien är 15 GBP och inte 22 EUR!

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej det vet de nog inte, men samtidigt är knappast A-to-z claim något du kan göra för importmoms/tull om du inte redan betalat in det i förväg, på Marketplace hos amazon.co.uk kommer du ju t.ex. hitta amerikanska säljare och självklart kommer moms och avgifter tillkomma där. Fast det är väl bara från AmazonGlobal och Amazon Global Store där det ingår avgifter för import vilket som, för det som skickas från utanför EU. Köper du en Region 1-DVD från amazon.co.uk och en Marketplace-säljare är de tydliga med att de inte ansvarar för importkostnaderna exempelvis – https://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html?ie=UTF...

De vet t.o.m. att gränsen i Storbritannien är 15 GBP och inte 22 EUR!

Hittade detta: http://web.archive.org/web/20160308065405/http://www.amazon.c...

Citat:

2.1 Under the Service, items are offered by sellers for sale at a fixed price ("Fixed Price Sales"). Unless otherwise agreed by us with the seller in advance in writing, the price of any items sold using the Service (including the applicable delivery charge) are displayed inclusive of any customs, import, export, and excise duty, VAT and other taxes which may be applicable and sellers may not charge or seek to charge the buyer, or allow the buyer to be charged, for any customs, import, export, and excise duty, VAT or other taxes which are additional to the price displayed for the item on the Site.

Detta verkar dock ha tagits bort i den senaste versionen av avtalet (stryk det som kommer före andra http), så det kanske inte gäller längre. Å andra sidan verkar det finnas kvar på A-Z-garantisidan.

Permalänk
Medlem

Hittade detta: http://web.archive.org/web/20160308065405/http://www.amazon.c... Detta verkar dock ha tagits bort i den senaste versionen av avtalet (stryk det som kommer före andra http), så det kanske inte gäller längre. Å andra sidan verkar det finnas kvar på A-Z-garantisidan.

De verkar i vissa fall kräva att det skickas DDP om du beställer på en av deras EU-sidor, men uppenbart finns det undantag också.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De verkar i vissa fall kräva att det skickas DDP om du beställer på en av deras EU-sidor, men uppenbart finns det undantag också.

den nya sidan:

Citat:

10. Tax Matters

As between the parties, you will be responsible for the collection and payment of any and all of Your Taxes together with the filing of all relevant returns, such as VAT and Intrastat returns and issuing VAT invoices/credit memos where required. Amazon is not responsible for collecting, remitting or reporting any VAT or other taxes arising from such sale. Unless stated otherwise, any and all fees payable by you pursuant to this Agreement are exclusive of all value added, sales, use and similar taxes, and you will pay any taxes that are imposed and payable on such amounts. If we are required by law or by administration thereof to collect any value added, sales, use or similar taxes from you, you will pay such taxes to us.

If any deduction or withholding is required by law, you will notify us and will pay us any additional amounts necessary to ensure that the net amount that we receive, after any deduction and withholding, equals the amount we would have received if no deduction or withholding had been required. Additionally, you will provide us with documentation showing that the withheld and deducted amounts have been paid to the relevant taxing authority.

Säljaren måste alltså betala alla "Your Taxes", som definieras så här:

Citat:

"Your Taxes" means any and all value added, sales, use, excise, import, export and other taxes and duties assessed, incurred or required to be collected or paid for any reason (i) in connection with any advertisement, offer or sale of products or services by you on or through or in connection with the Services, (ii) in connection with any products or services provided for which Your Products are, directly or indirectly, involved as a form of payment or exchange, or (iii) otherwise in connection with any action, inaction or omission of you or your affiliates, or any Persons providing products or services, or your or their respective employees, agents, contractors or representatives, for which Your Products are, directly or indirectly, involved as a form of payment or exchange . Also, as it is used in the Fulfilment by Amazon Service Terms, this defined term also means any of the types of taxes mentioned above that are imposed on or collectible by Amazon or any of its affiliates in connection with or as a result of (a) the storage of inventory, packaging, Your Products and other materials owned by you and stored by Amazon; or (b) the fulfilment, shipping, gift wrapping or other actions by Amazon to Your Products pursuant to the Fulfilment by Amazon Service Terms.

Säljaren måste alltså betala alla skatter, inklusive importmoms, utan undantag och oavsett vart försändelsen skickas. Däremot är det oklart om säljaren även måste betala Postnords avgift på 60 kr (exklusive moms) eftersom detta inte är någon skatt. Momsen på avgiften (15 kr) är en skatt, så den antar jag att säljaren måste betala.

Sidan du länkade till säger dock raka motsatsen, d.v.s. att det är köparens ansvar att betala skatt. Amazon uttrycker sig otydligt.

Jag har hittat en massa trådar på olika diskussionsforum, t.ex. denna, som antyder att det måste skickas som DDP, men alla hänvisar till dokument jag inte kan hitta (de kanske har ändrats), så jag vet inte om de stämmer.

Permalänk
Medlem

Fan....

Delivery By Post DK

Parcel left the carrier facility
Dunstable, Central Bedfordshire GB

Verkar som det skickas från UK? Kommer åka på avgiften då va?

Vore bättre om det stod vilket lager det skickas ifrån när man beställer så man vet, jag trodde det var från luxembourg när det stod Amazon EU Sarl men det är ju bara deras EU huvudkontor som ligger där tydligen och är ju som en annan i tråden redan skrev att dom har flera olika lager.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Amazon_locations#Fulfil...

48 olika lager i EU/UK O.o

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Flowjah:

Vore bättre om det stod vilket lager det skickas ifrån när man beställer så man vet, jag trodde det var från luxembourg när det stod Amazon EU Sarl men det är ju bara deras EU huvudkontor som ligger där tydligen och är ju som en annan i tråden redan skrev att dom har flera olika lager.

De har lager i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Polen och Tjeckien, tror jag. De har inget lager i Luxemburg, så därifrån skickas inget. Försändelsen skickas från ett av Amazons lager i något av de sex länderna och du kan inte välja vilket land det skickas från. En beställning från Amazon.fr kan t.ex. skickas från ett lager i Tyskland. Dessutom händer det att Amazon transporterar försändelsen till ett annat land innan den postas.

Står det att den har lämnat det brittiska lagret i Dunstable och skickas med "Post DK", betyder det förmodligen att Amazon själva kör försändelsen från Dunstable till Taulov (liten håla på Jylland vid Lilla Bält där Postnord har en paketterminal) och postar den där. Du bör ha fått ett spårningsnummer som funkar på Postnords hemsida. Innan Amazon fått iväg försändelsen från Dunstable till Taulov står det bara att Postnord fått förhandsinformation men att försändelsen inte ännu skickats.

Det spelar ingen roll vilket av de sex länderna Amazon-lagret finns i och det spelar ingen roll om Amazon skickar försändelsen till Taulov innan den postas; inga extra avgifter tillkommer vid leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Verkar som det skickas från UK? Kommer åka på avgiften då va?

Nej. UK är med i EU vilket räknas som "inrikeshandel" för oss i Sverige.

Permalänk
Medlem

den nya sidan:Säljaren måste alltså betala alla "Your Taxes", som definieras så här:Säljaren måste alltså betala alla skatter, inklusive importmoms, utan undantag och oavsett vart försändelsen skickas. Däremot är det oklart om säljaren även måste betala Postnords avgift på 60 kr (exklusive moms) eftersom detta inte är någon skatt. Momsen på avgiften (15 kr) är en skatt, så den antar jag att säljaren måste betala.

Sidan du länkade till säger dock raka motsatsen, d.v.s. att det är köparens ansvar att betala skatt. Amazon uttrycker sig otydligt.

Jag har hittat en massa trådar på olika diskussionsforum, t.ex. denna, som antyder att det måste skickas som DDP, men alla hänvisar till dokument jag inte kan hitta (de kanske har ändrats), så jag vet inte om de stämmer.

Vid DDP står såklart avsändaren för alla avgifter och skatter.

När det gäller DVD/Blu-ray (import) kan det vara så att de visar säljare som inte registrerat sig för att sälja i EU och då gäller andra villkor. Lägger man något i sin varukorg bör det framgå av fraktpriset om säljaren skickar DDP, de kommer ta en 10-20 dollar för att skicka DDP + momsen på varans värde utöver vad frakt kostar. Det är ju dock bara när det går via AmazonGlobal eller Amazon Global Store som du får betala och deponera en uppskattad summa för importen som redovisas separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Nej. UK är med i EU vilket räknas som "inrikeshandel" för oss i Sverige.

Storbritannien är väl inte med i EU längre, de gick väl ur? Brexit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De har lager i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Polen och Tjeckien, tror jag. De har inget lager i Luxemburg, så därifrån skickas inget. Försändelsen skickas från ett av Amazons lager i något av de sex länderna och du kan inte välja vilket land det skickas från. En beställning från Amazon.fr kan t.ex. skickas från ett lager i Tyskland. Dessutom händer det att Amazon transporterar försändelsen till ett annat land innan den postas.

Står det att den har lämnat det brittiska lagret i Dunstable och skickas med "Post DK", betyder det förmodligen att Amazon själva kör försändelsen från Dunstable till Taulov (liten håla på Jylland vid Lilla Bält där Postnord har en paketterminal) och postar den där. Du bör ha fått ett spårningsnummer som funkar på Postnords hemsida. Innan Amazon fått iväg försändelsen från Dunstable till Taulov står det bara att Postnord fått förhandsinformation men att försändelsen inte ännu skickats.

Det spelar ingen roll vilket av de sex länderna Amazon-lagret finns i och det spelar ingen roll om Amazon skickar försändelsen till Taulov innan den postas; inga extra avgifter tillkommer vid leverans.

Men åker man inte på avgiften om varan skickas från ett av deras lager i UK? UK har väl lämnat EU?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur