Val av "SMART-hem" lösning

Permalänk

Val av "SMART-hem" lösning

Tja Sweclockers!

Skriver den här tråden då jag fastnat i valet av nav för mitt smarta hem. Det som gör att jag velar är egentligen några få men svåra faktorer:

1. Användarvänlighet
2. Kostnaden
3. Flexibelt
4. Framtidssäkert

Jag vill ha ett system som är lätt att konfiguera (inte behöva sätta sig in i lua etc.) och som kan styras enkelt via en bra app. Ibland vill man helt enkelt bara att et ska fungera samtidigt som jag inte är den ända brukaren. Jag vill dessutom att det inte ska kosta stora summor att bygga ut där varje del kostar 500kr eller mer. Men den svåraste biten är att få det flexibelt, där man har stöd för Zwave, 433mhz och Zigbee.

Jag har sedan en dryg vecka tillbaka en Tellstick znet lite v2 som jag har provat ihop med enheter med både 433mhz och Zwave. Men jag vet inte om det är rätt satsning. Jag är inte helt nöjd med appen och Telldus Live! känns inte som en speciellt bra tjänst. Därför vet jag inte om jag ska behålla det eller skicka tillbaka det.

Har funderat en hel del på Ikea Trådfri ihop med Philips Hue. Där gör Ikea att det hela blir prisvärt och användarvänligheten verkar bra där inte minst Apple Homekit finns med på ett hörn. Dock är det väldigt fokuserat på belysning och man kan exempelvis inte köpa brytare som man kan styra andra saker med.

Sen har jag sneglat på Fibaro. Fibaro har en stor potensial för utbyggnad och eftersom att det ska gå att brygga Hue till det så känns det som ett bra alternativ. Deras app verkar också bra samt stödet för Homekit. Dock faller det lite på priset, deras nav är dyra och lika så deras enheter. Om det är möjligt att koppla till exempelvis en RFXtrx433e så att man kan få 433 så känn det givet dock.

Sista alternativet är att sätta sig in i Home Assistent med en RPI och några USB-antenner. Men det jag är fundersam över är att det blir för invecklat. Men visst jag kan lära mig de nu och tycka att det är kul men senare när man verken har tid eller lust så blir det värre :/

Så vad är den smidigaste lösningen för att styra sitt smarta hem från endast en app/gränssnitt?

Tacksam för svar

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag kör också Telldus TellStick Net V2. Har diverse dimrar (z-wave), relän (z-wave), temperatursensorer (433Mhz) och rörelsesensorer (433Mhz).
Istället för att använda telldus egna app så styr jag grejerna via deras lokala API (länk: https://api.telldus.com). Jag kan fortfarande använda deras app, men väljer att inte göra det. Jag har en Rpi3 med Node-Red installerat. Från Node-Red kan man få till ett grafiskt gränssnitt (webbaserat, funkar på alla enheter!) med hjälp av Dashboard (länk: https://github.com/node-red/node-red-dashboard). Det är i Node-Red som jag har kopplat in mig på API:et.

Som grädde på moset har jag även appen Automate i mobilen. Med hjälp av den kan jag styra hela hemmet med rösten... (Automate lyssnar på Google-sökningar, snor texten och skickar en HTTP-request till Node-Red som tänder/släcker diverse lampor)

Jag vet inte om det var svar på din fråga. Men jag tycker att jag har fått ett mycket flexibelt system med TellStick Net V2.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

Kommit fram till att jag ska köra på Athom Homey. Känns prisvärd för vad man får.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Kommit fram till att jag ska köra på Athom Homey. Känns prisvärd för vad man får.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt!
Kör en telldus v2, conbee, xiaomi gateway till en RPI 3 och homeassistent. Det är kul om man gillar att pilla med det.
Men hade jag köpt nu så hade det nog blivit Homey då Homeassistent tar väldigt mycket tid och homey verkar ha blivit riktigt bra.

Om du ska ha sensorer och PiR. Kolla upp om xiaomi aqara fungerar på Homey och köp ifrån Gearbest eller Aliexpress.
Riktigt bra grejer för billig peng, de går över någon special Zigbee.
Dörr/window sensor brytare = ca 70kr
Temp ca 70. Pir tror jag 100kr.
Till strömbrytare, vägguttag skulle jag kört zwave då det inte finns något utbud på zigbee i Sverige just nu (tyvärr är zwave dyrt, så inget jag skulle köpt sensorer i, det är det enda 433 duger till tycker jag, men föredrar aqara zigbee nu). Förutom IKEA trådfri och Philips Hue.

Finns bra grupper på Facebook, Svenska hemautomationsgruppen och Homey Homies tror jag är den med homey håller till

Permalänk
Skrivet av skosnore:

Helt rätt!
Kör en telldus v2, conbee, xiaomi gateway till en RPI 3 och homeassistent. Det är kul om man gillar att pilla med det.
Men hade jag köpt nu så hade det nog blivit Homey då Homeassistent tar väldigt mycket tid och homey verkar ha blivit riktigt bra.

Om du ska ha sensorer och PiR. Kolla upp om xiaomi aqara fungerar på Homey och köp ifrån Gearbest eller Aliexpress.
Riktigt bra grejer för billig peng, de går över någon special Zigbee.
Dörr/window sensor brytare = ca 70kr
Temp ca 70. Pir tror jag 100kr.
Till strömbrytare, vägguttag skulle jag kört zwave då det inte finns något utbud på zigbee i Sverige just nu (tyvärr är zwave dyrt, så inget jag skulle köpt sensorer i, det är det enda 433 duger till tycker jag, men föredrar aqara zigbee nu). Förutom IKEA trådfri och Philips Hue.

Finns bra grupper på Facebook, Svenska hemautomationsgruppen och Homey Homies tror jag är den med homey håller till

Tack för tipset! Får kolla på det!

Jo, det känns bättre. Även om jag gillar att pilla med lite av varje så gör inte alla i min omgivning det. Samtidigt så kanske jag inte har tid eller ork om ett år eller två. Det känns därför lämpligt med Homey.

Den är inte så dyr heller. Ska du ha HA på en RPI3 med samtliga standarder så närmar du dig 3k i alla fall. Mer småköp men inte så billigt i slutändan.

Ska skicka tillbaka min tellstick nu och skicka efter en Homey och lite trådfri till att börja med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Allt 433mz är rent skräp enligt mig, det funkar dåligt på avstånd över en par meter, det är lite chansning om det kommer hända något när man trycker på en knapp eller inte. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Hue&Ikea lirar inte speciellt bra tillsammans, mest för att ikea inte varit så duktiga på att implementera zigbee-standarden.

Värt nämna också är att ikeas lampor med e14-sockel är jättestora fysiskt (lika stora som e27), och troligtvis inte passar i lampskärmar och annat som har e14-sockel.

Osram har ett vägguttag för zigbee som funkar bra tillsammans med Hue, finns köpa här (dock relativt dyrt, men i samma prisklass som zwave-vägguttag):
https://www.conrad.se/Mellankontakt-OSRAM-Smart%2b-Plug-ZigBe...

Permalänk
Medlem

Har testat en hel del olika system genom åren, och just nu kör jag hass.io (Home Assistant) med en z-wavesticka, Hue samt diverse andra enheter. HA/hass.io har lite högre instegströskel kunskapsmässigt, men när man väl kommer in i det så är det relativt logiskt (se bara till att hålla koll på dessa f*rbannade mellanslag).

Största fördelen med HA/hass.io är den enorma flexibiliteten, går att styra i princip vad som helst hur som helst, allt från z-wave och Hue till alla möjliga obskyra kinesiska strömbrytare och sensorer. Och det går snabbt, i princip obefintligt lagg mellan att jag trycker på en knapp tills dess att kommandot utförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Allt 433mz är rent skräp enligt mig, det funkar dåligt på avstånd över en par meter, det är lite chansning om det kommer hända något när man trycker på en knapp eller inte. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Protokollet är skräp men dålig räckvidd beror på dålig antenndesign. Med rfxtrx433e kan jag tända och släcka hos grannarna.. Om man dessutom byter antenn kan man tända och släcka i hela kvarteret: https://www.conrad.se/Antenn-Aurel-GP-433-Ground-Plane-Antenn...

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tack för tipset! Får kolla på det!

Jo, det känns bättre. Även om jag gillar att pilla med lite av varje så gör inte alla i min omgivning det. Samtidigt så kanske jag inte har tid eller ork om ett år eller två. Det känns därför lämpligt med Homey.

Den är inte så dyr heller. Ska du ha HA på en RPI3 med samtliga standarder så närmar du dig 3k i alla fall. Mer småköp men inte så billigt i slutändan.

Ska skicka tillbaka min tellstick nu och skicka efter en Homey och lite trådfri till att börja med

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk bara på att med nästa stora uppdatering till Homey försvinner desktop applikationen. Deras vision är att allt ska göras med mobil/tablet. Dock är det öppet för tredje part att utveckla en desktop applikation för nya APIet..

/Knight

EDIT: Källa https://blog.athom.com/2017/07/07/homey-v2-0-future/

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Kan också tipsa om aqara till Homey.. det som inte funkar är vattendetektorn.. den trådlösa knappen och rörelsedetektorn fungerar kanon! orkade inte med kinesiska sajter så köpte från återförsäljare i sverige som jag hittade via pricerunner, fördelen är ju garanti om det blir någon vajsing.

Permalänk
Medlem

Gjorde nyligen en genomlysning av marknaden och kom fram till att SmartThings är bästa lösningen för mig. Billig hub, många integrationer, och enkel att komma igång med samtidigt som det finns avancerade funktioner. RF 433MHz bryr jag mig inte om idag. Extra bonus är integrationen i Samsung's telefoner och smarta klockor

Ca 700 kr från Amazon UK plus ca 200 kr för en svensk strömadapter från Kjell & co.

Permalänk
Medlem

@Cthugha: Nackdelen dock (om man nu ser det som en nackdel) är att det körs i molnet och därmed har en viss fördröjning. Sen har de haft en del nertid den senaste tiden, samt jobbar på att byta ut sin gamla app så finns risk för att vara lite "stökigt" en tid.

(Finns dock även i Sverige, om än lite dyrare men smidigare kanske med ev garantiärenden, tex https://new.webhallen.com/se/product/281885-Samsung-SmartThin...

Permalänk
Inaktiv

@Dhanjel: Hur lång är den här extra fördröjningen? Körde med Tellstick Net tidigare och där var fördröjningen hemsk. Så är väldigt skeptisk till molntjänster i smarta hem-lösningar. Men i övrigt ser Samsungs lösning riktigt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

@Dhanjel: Hur lång är den här extra fördröjningen? Körde med Tellstick Net tidigare och där var fördröjningen hemsk. Så är väldigt skeptisk till molntjänster i smarta hem-lösningar. Men i övrigt ser Samsungs lösning riktigt bra ut.

Sent svar, ursäkta för det. Men fördröjningen har blivit värre och värre, så ska sälja min Smart things och ge Animus Heart ett försök.

Permalänk
Inaktiv

@Dhanjel: ok, låter som om jag ska avstå från smartthings också.
Och animus heart verkar vara lite för bleeding edge/beta för min del.

Jag vill ha något beprövat utan barnsjukdomar.
Animus heart kommer ju garanterat vara rejält buggit ett tag framöver.