Internet är mycket långsammare på kabel än för tex mina mobiler

Permalänk
Medlem

Internet är mycket långsammare på kabel än för tex mina mobiler

som rubriken säger, jag har upplevt länge nu att internet är mycket mycket slöare på min stationära dator som vi har i huset som är kopplad till routern med kabel.. då menar jag alltså att den är mycket slöare än mobiler/surfplatta mm, Sitter i dagsläget på en adsl lina som går fruktansvärt långsamt men på datorn det helt outhärdligt då det kan ta några sekunder att ladda en sida.. detta sker alltså inte på mobiler då allting flyter på bra, vad är det som gör detta? någon som varit med om detta som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Är det överföringshastighet du pratar om eller är det typ långsamma DNS-uppslag?
Vad får du på bredbandskollen på det kablade kontra det trådlösa?

Mer info tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Är det överföringshastighet du pratar om eller är det typ långsamma DNS-uppslag?
Vad får du på bredbandskollen på det kablade kontra det trådlösa?

Mer info tack.

skratta inte åt mitt internet nu haha, betalar för 24mbit... men om 4 veckor ska fiber kabeln kopplas in

mobil: 4.52 / 0,75
datorn: 3.31 / 0,75

på siffrorna ser det inte ut som det är såpass stor skillnad men det är som natt och dag att surfa på datorn gentemot mobilen, förstår bara inte vad det är som gör detta.. då det blir outhärdligt att använda datorn, nuförtiden står den bara och dammar då det inte går att surfa eller kolla klipp på tex youtube, att försöka sig på att spela CS eller dylikt slutar med att man sitter med 200-300 i ping

Visa signatur

Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Mäter du samma sak eller blandar du in mobilt bredband också ? Hur funkar lanet och skiljer det i lanet mellan kablade och trådlösa klienter ? Hur mycket trafik har du totalt sett upp o ner via adsl när du mäter?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mäter du samma sak eller blandar du in mobilt bredband också ? Hur funkar lanet och skiljer det i lanet mellan kablade och trådlösa klienter ? Hur mycket trafik har du totalt sett upp o ner via adsl när du mäter?

mäter med wifi på mobil endast och kabel direkt till routern på datorn
hur ser jag trafiken? mäter genom bredbandskollen

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tonix:

mäter med wifi på mobil endast och kabel direkt till routern på datorn
hur ser jag trafiken? mäter genom bredbandskollen

Är det bara en endaste dator ansluten via kabel ? Trafiken ser du tex i aktivitetshanteraren under prestanda/ethernet, många routrar visar också trafiken.
Om du har så låg fart via adsl som du säger så bor du rätt långt från telefonstationen eller så är det mycket dåliga ledningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det bara en endaste dator ansluten via kabel ? Trafiken ser du tex i aktivitetshanteraren under prestanda/ethernet, många routrar visar också trafiken.
Om du har så låg fart via adsl som du säger så bor du rätt långt från telefonstationen eller så är det mycket dåliga ledningar.

det är endast min dator uppkopplad till routern med kabel, ingen tv eller något som går på routern.
ja att det är låg hastighet har det alltid varit, men det jag mest undrar är varför det flyter på hur bra som helst att streama tex 1080p med mobilen, ladda ner grejer med xboxet eller använda alla sorters wifi uppkopplade prylar men när jag använder min dator så tar det 2-3 sekunder att bara ladda tex sweclockers hemsida

ska kolla enhetshanteraren
upptäckte i enhetshanteraren att svchost tog upp mycket bandbredd och en liten googling på det visar att det är ett virus så det kan ju ha någon inverkan på det

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tonix:

det är endast min dator uppkopplad till routern med kabel, ingen tv eller något som går på routern.
ja att det är låg hastighet har det alltid varit, men det jag mest undrar är varför det flyter på hur bra som helst att streama tex 1080p med mobilen, ladda ner grejer med xboxet eller använda alla sorters wifi uppkopplade prylar men när jag använder min dator så tar det 2-3 sekunder att bara ladda tex sweclockers hemsida

ska kolla enhetshanteraren
upptäckte i enhetshanteraren att svchost tog upp mycket bandbredd och en liten googling på det visar att det är ett virus så det kan ju ha någon inverkan på det

Du kan ha problem med kablaget eller hår/mjukvarustrul i datorn.

Visa signatur