Hej
Grabben, som mest spelar på XBOX One, vill spela några spel på dator. Problemet är att min egen dator inte är en speldator på något sätt. Dock så har jag en dator på vinden, med följande spec:
Dell Precision T7400
Intel Xeon X5460 3.16GHz Quad Core (2st)
146G Serial Attached Scsi (2st)
64GB - 667MHz DDR2
Nvidia Quadro FX5600 1.5GB
Som ni ser ovan så är grafikkortet en flasktratt. Han vill t.ex spela Fortnite, och jag funderar på om detta skulle funka om man byter grafikkort. Vad jag förstår så har datorn PCI Express x16 Gen 2, och min fråga till er gurus är således:
Vilket kort skulle ni rekommendera, om något, som skulle funka att spela t.ex Fortnite på? Kan man t.ex sätta in ett nyare kort, t.ex Gen 3, eller är det ingen idé, dvs blir minneshastighet etc ändå en flasktratt?
MVh
Tobbe
@Tobbev: Med ett bättre grafikkort kommer processorn bli flaskhalsen. X5460 är baserad på Core2-arkitekturen. Däremot vill jag påstå att den processorn ännu kan driva runt alla moderna spel, kanske med något undantag, i minst 30 fps.
Dock skulle jag fundera på elförbrukningen. Min gamla Mac Pro med samma processor låg på 250-280 watt vid idle, jämfört med ett modernt system som ligger på omkring 50 watt.
Och vad gäller din fråga om busshastighet, nej det är inga som helst bekymmer. Talar vi om en prestandaförsamring så handlar det om 1-3 procent, inte mer än så.
@Tobbev: Med ett bättre grafikkort kommer processorn bli flaskhalsen. X5460 är baserad på Core2-arkitekturen. Däremot vill jag påstå att den processorn ännu kan driva runt alla moderna spel, kanske med något undantag, i minst 30 fps.
Dock skulle jag fundera på elförbrukningen. Min gamla Mac Pro med samma processor låg på 250-280 watt vid idle, jämfört med ett modernt system som ligger på omkring 50 watt.
Och vad gäller din fråga om busshastighet, nej det är inga som helst bekymmer. Talar vi om en prestandaförsamring så handlar det om 1-3 procent, inte mer än så.
Hej
Tack för svaret.
Ok, processorn kan ju få jobba lite, men grabben kan nog leva med lite sämre grafik så man kan nog ställa ner lite lull-lull och få spelet att rulla ok ändå.
Elförbrukningen är som du säger också en sak, men i en övergångsperiod (tills han har sparat ihop till en "riktig" dator) så kan vi nog leva med det.
Vad känner du med grafikkort då, kan man t.ex sätta in ett GeForce GTX 1050 Ti 4GB? Kommer det ens att funka?
Mvh
Tobbe
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.