Ska det inte bli större skillnad ?

Permalänk
Medlem

Ska det inte bli större skillnad ?

Jag har en Compaq Presario 8400.
Det är en P4 1.7Ghz 512mb ddr, och ett Geforce3 ti-200 64mb.
Jag har funderat på att köpa ett radeon 9700.
För att se hur ett nytt grafikkort skötte sig på min dator så lånade jag en polares nya Geforce Fx 5600.
Men det konstiga var att jag inte märkte någon större skillnad, varken i kvalitet eller fps.
Jag har ca 69xx med mitt Geforce3 med Fx fick jag 78xx.
Men man ska väl inte dömma allt på det. Så jag testade Flight Simulator 2002 som jag spelar väldigt mycket. Visst fick jag högre fps men det blev inte direkt snyggare och det va inte så stor skillnad. Jag funderar på är detta som det ska eller är det något konstigt ?
Föresten tror ni att det skulle bli större skillnad med ett Radeon 9700 eller är min processor för klen.
Min kompis har Athlon Xp2200 och får 99xx i 3dmark med det kortet...
Så vad tror ni " experter " ?

Permalänk
Medlem

FX 5600 är inte särskilt snabbt. Det är väl efter Radeon 9500 Nonpro i tester. Det är 5800 Ultra du ska jämföra med.

Sen blir spelen inte snyggare bara för att man har ett snabbare grafikkort. För att få snyggare spel ska du slå på FSAA och AF.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

fx5600 suger.

9700pro kommer att göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Är du säker på det ?
Är det någon som har en P4 1.7 (Williamete) och ett radeon 9700 som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Du kommer få genomsnittligt högre fps med 9700, men i tunga sekvenser tror jag faktiskt att det kommer att sjunka lägre än vad du får med ditt nuvarande gf3. Radeon 9500/9700 behöver en kraftfull processor för att ge bra prestanda i alla lägen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara