Permalänk
Medlem

Stilrent chassi

Hej!
Funderar på att skaffa ett nytt chassi. Sitter idag på ett NZXT H440.

Är fullkomligt anti allt vad RGB heter och spaceade prylar som ser ut som rymdskepp.
Jag vill ha något stilrent.

Jag gillar klassisk industridesign. Fyrkantiga chassin utan en massa onödigt. Ren aluminium look är trevligt.
Fönster för att visa upp komponenter är helt OK.

Problemet är att jag har svårt för att hitta något. Har ni tips på var jag ska leta?

Edit: Vanliga ATX formfaktorn skall stödjas.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Vilka har du redan tittat på då? Är inte allt för svårt att gå in på Prisjakt och spana lite själv...

Valfritt från Fractal Design eller Lian Li är väl alltid ett bra val.

Fractal Design Defince C för 599:- på elgiganten kanske?

Permalänk
Medlem

Har du kollat på sweclockers chassi Reviews?, kanske finns något där som passar.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Fractal Design är väl inte jättekul. Har kikat på det vanliga utbudet jag hittat men inget är superintressant.

Lian LI OE-11 Dynamic och Jonsbo RM4 är väl de enda intressanta än så länge. Lian LI går då tyvärr bort pga avståndet mellan sidopanel och moderkort. Jag har en Noctua NH-D15 kylare.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag tycker Lian Li:s nya PC-O11 Dynamic är väldigt snyggt. Mycket stilrent och i aluminium (för det mesta). Men kanske lite mycket fönster för vissas smak.

Edit: fanns visst redan på din radar!

Permalänk

kör med en d15 kylare i ett define c tg och rekommenderar det,

Permalänk

Phanteks Enthoo EVOLV Har detta chassit och är väldigt nöjd med det utseendemässigt, kanske är intressant för dig?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Har itx versionen av ovanstående, tycker det ser rätt bra ut. Lite spacig i fronten med är helt ok med de. Annars så är fractals chassin mycket stilrena tycker jag. Äger R4, R5, Mini och Mini C TG och tycker alla är stilrena och trevliga att titta på. Framförallt Mini C TG.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Phanteks chassit är väl helt ok faktiskt.
Fractal chassin, not so much.

Men vill ha mer ren alu. Typ som dom här hårddiskarna från Lacie:
http://img.winfuture.de/teaser/660/14540.jpg

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Mitt tips är du går till sidan prisjakt.nu, klickar i rätt kategori och de krav du ställer, så får du en del att titta på. Tror att Jonsbo umx 4 i silver hade passat, med eller utan glas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ghost S1, har själv beställt ett och bör komma i mitten av Juli. Tillverkningen har börjat nu
http://www.louqe.com

Svårt att hitta mer premium och stilrent

Limestone med koppar topp tog jag

Edit: missade att du skulle stödja ATX :/

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Phanteks chassit är väl helt ok faktiskt.
Fractal chassin, not so much.

Men vill ha mer ren alu. Typ som dom här hårddiskarna från Lacie:
http://img.winfuture.de/teaser/660/14540.jpg

Phanteks evolve finns i alu-färg om du vill ha det. Själv så har jag modat mitt chassi och lackerat det vitt.
Gillar chassit och ger det en stark rekommendation även om jag känner att glaspanelen på baksidan är lite onödig.

Permalänk
Medlem

Snyggaste chassit imo är detta, dock för mITX: Phanteks Shift

Annars för ATX tycker jag detta chassit är snyggast, utan tvekan, även det Phanteks för övrigt: Phanteks Evolve ATX TG

Edit:

Eller ja, rättelse, snyggaste chassit för ATX är ju egentligen Phanteks Elite, men antar att du inte vill stoppa in 10 lök för ett chassi.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@depalma:

finns även i silverutförande på Inet b.la

gillar känslan av 3mm ALU på detta chassi (nog för jag har inte varianten med härdat glas utan den äldre)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Finns en del bra grejer. Dock inget som motsvarar vad jag tänkt till 100%. Får kanske fila på att bygga något själv.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Tack för alla tips. Finns en del bra grejer. Dock inget som motsvarar vad jag tänkt till 100%. Får kanske fila på att bygga något själv.

Kolla in Streacoms sortiment dom gör aluchassin och väldigt trevliga sådana också. Sen är deras satsning på passiv kylning också något jag uppskattar så nästa bygge blir förmodligen med ett Streacom DB6. Just det chassit kanske ej fallet dig i smaken med en FC10/12 kanske gör det

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Kolla in Streacoms sortiment dom gör aluchassin och väldigt trevliga sådana också. Sen är deras satsning på passiv kylning också något jag uppskattar så nästa bygge blir förmodligen med ett Streacom DB6. Just det chassit kanske ej fallet dig i smaken med en FC10/12 kanske gör det

Trevliga, klarar dock inte höjden för min kylare.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Kolla in raijintek. Billiga stilrena o schyssta färger om du vill ha det. Inte säker på att metis klarar din kylare men styx lär göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

57% rabatt på Inwin 904, kan varmt rekommendera detta chassi, stilrent, aluminium, och osar kvalité.

https://cdon.se/hem-tradgard/in-win-904-plus-silver-atx-case-...

Passa på, tror erbjudandet tar slut inatt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Som föregående talare.. Phanteks Evolve