Microsoft förvärvar Github

Permalänk
Melding Plague

Microsoft förvärvar Github

UPPDATERAD Det öppna webbhotellet Github blir snart en del av mjukvarujätten Microsoft. Det rapporterar bland annat Bloomberg, som gör gällande att Github imponerats av kulturskiftet under Satya Nadella.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är ytterst skeptisk till detta. Usch.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Högst oväntat.
Jag tror att jag gillar han Nadella. Inte helt säker än

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Men va ***. Först LinkedIn, nu GitHub?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Satya Nadella är verkligen fantastiskt duktig och bra. Steve Balmer var ju usel i jämförelse. Det märks att Satya Nadella gjort Microsoft till ett företag det går att respektera. Det här kan bli riktigt bra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Embrace, extend, and extinguish

"Embrace, extend, and extinguish",[1] also known as "Embrace, extend, and exterminate",[2] is a phrase that the U.S. Department of Justice found[3] was used internally by Microsoft[4] to describe its strategy for entering product categories involving widely used standards, extending those standards with proprietary capabilities, and then using those differences to disadvantage its competitors

Länk:

Permalänk
Medlem

Detta går i linje med Microsofts inriktning den senaste tiden. Jag är likgiltig till om det är bra eller dåligt att det överhuvudtaget såldes men jag tror inte Microsoft är något hot.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Good night, and good luck...

Permalänk
Medlem

Ser egentligen inga problem med detta. Blir användarna missnöjda flyttar det bara till en annan liknande plattform.
De är knappast lika låsta som man till andra system.

Permalänk
Medlem

Problemet med Microsoft är att de tjänar oerhörda pengar på sina basprodukter, där de har i det närmaste monopol. Dessa pengar används sedan till att köpa upp nya idéer, eftersom de är helt oförmögna att komma på några egna, med sin stora och stelbenta organisation där alla sitter och gömmer sig och hämtar ut sin månatliga lönecheck.

Och när de tar över något så blir det bara skräp. Så får de köpa nytt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Satya Nadella är verkligen fantastiskt duktig och bra. Steve Balmer var ju usel i jämförelse. Det märks att Satya Nadella gjort Microsoft till ett företag det går att respektera. Det här kan bli riktigt bra

Håller med där. Microsoft har verkligen växt i mina ögon sedan han tog över.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Microsoft var inte sjyst under Bill Gates eller Steve Balmers ledning, men numera så har Microsoft förändrats och under Nadellas ledning är dom mycket sjystare.
Dom är redan största aktören på GitHub, och dom har många bra produkter som Windows 10, Office, Xbox, och tjänster som Azure.
Sen har dom lite mindre bra grejer också, som dåligt HTML stöd i Outlook, och Skype som är rätt illa.
I överlag är Microsoft väldigt bra.

Om man inte gillar att Microsoft tagit över GitHub så finns det alternativ som GitLab.

Permalänk
Medlem

Tanke 1: Undrar hur många år tills github är i Microsofts kyrkogård av mjukvara.

Tanke 2: De har egna projekt på github så det kommer iaf ta 5-10 år innan de lyckas döda någonting.

Tanke 3: Finns alltid gitlab om allt skulle skita sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

"Det öppna webbhotellet"?

Lite märklig beskrivning av github.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många av de som klagar använder windows själv

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

"Det öppna webbhotellet"?

Lite märklig beskrivning av github.

Du kan hosta på github också!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Vad är Microsofts plan för framtiden att kränga os eller förvärva halva internet?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Nu gör ju Microsoft så mycket mer än bara operativsystem, och de har en bra väg att gå innan de ens lyckas förvärva 5% av Internet... men de vill ju gå från en betalmodell och istället köra en hyrmodell á la Adobe Creative Cloud, så det är dit vi är på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Satya Nadella är verkligen fantastiskt duktig och bra. Steve Balmer var ju usel i jämförelse. Det märks att Satya Nadella gjort Microsoft till ett företag det går att respektera.

Man, how much are they paying you? I want in!

Skrivet av Ozzed:

Det här kan bli riktigt bra

Vad kan MS kasta in i mixen som gör Github bättre? Vad kan MS kasta in i mixen som gör Github sämre? Discuss!

Permalänk
Medlem

Dags att lämna Github. RIP

Permalänk
Medlem

Det är ju ett väldigt smart drag av MS att förvärva den plattform där mycket av utvecklingen sker för Open Source mjukvara.
Där kan de ha bra koll på vad som trendar på marknaden och handplocka in lösningar från silverfat när som de helst behagar.

"När fan blir gammal blir han religiös" som det gamla ordspråket lyder...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det är ju ett väldigt smart drag av MS att förvärva den plattform där mycket av utvecklingen sker för Open Source mjukvara.
Där kan de ha bra koll på vad som trendar på marknaden och handplocka in lösningar från silverfat när som de helst behagar.

"När fan blir gammal blir han religiös" som det gamla ordspråket lyder...

Det du menar torde snarare vara att När fan blir gammal så poserar han som religiös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

"Det öppna webbhotellet"?

Lite märklig beskrivning av github.

Källkodshotellet kanske? På engelska är det "source repository". Kanske kan finnas en bättre direkt översättning än hotell dessutom.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

rip

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Man, how much are they paying you? I want in!
Vad kan MS kasta in i mixen som gör Github bättre? Vad kan MS kasta in i mixen som gör Github sämre? Discuss!

Vad otroligt tramsig och löjlig du är. Det är ingen som betalar mig något. Jag bara konstaterar att SB gav oss Vista, Windows 8, "DEVELOPERS DEVELOPERS DEVELOPERS" etc, vilket jag tycker är riktigt dåligt och uselt, medans Nadella gav oss Windows 10, la ner Windows phone etc, vilket jag tycker är riktigt bra.

Som Visual Studio och TFS ser ut idag så är Microsofts source control riktigt usel jämfört med GitHubb, så att de köper den kommer ju förmodligen göra att versionshanteringen blir bättre, antar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av klotim:

Undrar hur många av de som klagar använder windows själv

Jag tillhör dem som hellre kört något annat än Windows. Hoppas att Vulkan lyckas få utvecklarnas gunst. Vore skönt att slippa köra Windows bara p ga DX.

Permalänk
Medlem

Men för h****e, Har man helt glömt bort konkurrenslagar mm. Microsoft är inget trevligt företag och de är ute efter monopol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad otroligt tramsig och löjlig du är. Det är ingen som betalar mig något. Jag bara konstaterar att SB gav oss Vista, Windows 8, "DEVELOPERS DEVELOPERS DEVELOPERS" etc, vilket jag tycker är riktigt dåligt och uselt, medans Nadella gav oss Windows 10, la ner Windows phone etc, vilket jag tycker är riktigt bra.

Som Visual Studio och TFS ser ut idag så är Microsofts source control riktigt usel jämfört med GitHubb, så att de köper den kommer ju förmodligen göra att versionshanteringen blir bättre, antar jag.

De köper "användarna", det är mängden användare som github har som är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Microsoft var inte sjyst under Bill Gates eller Steve Balmers ledning, men numera så har Microsoft förändrats och under Nadellas ledning är dom mycket sjystare.

De har bara en annan strategi för den förra fungerade inte längre. Microsoft och Google har hyffsat likartade tekniker, man är experter på att låsa kunden genom att konkurrera ut andra med gratis produkter.

Google tjänar sina stora pengar på reklamintäkterna, det är inte många som vet att google är ett reklamföretag
Microsoft tror jag har som strategi att tjäna mer och mer pengar på att låsa användare i molnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad otroligt tramsig och löjlig du är. Det är ingen som betalar mig något. Jag bara konstaterar att SB gav oss Vista, Windows 8, "DEVELOPERS DEVELOPERS DEVELOPERS" etc, vilket jag tycker är riktigt dåligt och uselt, medans Nadella gav oss Windows 10, la ner Windows phone etc, vilket jag tycker är riktigt bra.

Kom igen, slappna av lite. Förnamn plus efternamn två gånger i fyra meningar, idel lovord... Det var lite övermaga, om man får säga så. Sen trodde jag att du skulle förstå att eftersom jag gick över till jargong på ett annat språk , så skulle du inse att det var lite tongue in cheek. Om jag vore allvarlig skulle ju mitt "I want in!" betyda att jag kritiserar mig själv!?!?! Duh!

Men visst, din skarpa reaktion, kombinerat med det faktum att sen strejf la ner (eller var det snajk?) så är du den store MS-förespråkaren här, kanske är tecken på nåt större...

Skrivet av Ozzed:

Som Visual Studio och TFS ser ut idag så är Microsofts source control riktigt usel jämfört med GitHubb, så att de köper den kommer ju förmodligen göra att versionshanteringen blir bättre, antar jag.

Visst, för man måste ju köpa Github för att implementera bättre versionshantering...

typo