Efter ny installation av Windows stänger servern av sig själv

Permalänk
Medlem

Efter ny installation av Windows stänger servern av sig själv

Jag har gjort ett tidigare inlägg i forumet att jag inte fick någon bild men det är löst nu (visade sig vara en dålig ram modul).

Jag körde server i några dagar med Windows 10 Pro installerat som operativsystem. Efter några dagar så blev den så fruktansvärt långsam och jag kollade i Task Manager och det visade sig att disken gick på 100% hela tiden. Den stängde också av sig då och då utan förvarning...

Jag bestämde mig för att ominstallera sk*ten och installerade Windows Server 2016 Datacenter. Men nu kan jag inte använda den i många minuter innan den plötsligt stänger av sig.

Jag Event ID:t är 41 och det tyder då på att man typ dragit strömmen eller något vilket jag inte har. Det är väldigt konstigt för det har jag verkligen inte gjort.

CPU:erna (Dual E5-2670) håller sig båda på bra temperaturer så jag vet inte vad det är.

Snälla hjälp mig om du kan!

Rubrik /mod
Permalänk

Om du får den typen av fel på en clean windows-installation låter det ju som något hårdvarufel - speciellt som du har haft problem med minnena tidigare. Jag skulle strippat ut så mycket som möjligt (diskar/minnen/kringutrustning/psu) och sedan satt tillbaka del för del och provkört efter varje steg. I värsta fall är det mobo eller cpu.

Kolla också så att du inte har problem med kylningen.

Permalänk
Medlem

@Full Strike: tack för snabbt svar. Ska testa det imorgon. Är det inte lite konstigt att det helt plötsligt blir problem med allt. Om det vore ram minnerna hade väl inte dator visat någon sorts bild?

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för fel på minnet, jag har haft trasigt minne som fungerar normalt tills att datorn försöker skriva till den del av minnet som är trasigt. Detta orsakade dock blåskärm.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av hugo0814:

@Full Strike: tack för snabbt svar. Ska testa det imorgon. Är det inte lite konstigt att det helt plötsligt blir problem med allt. Om det vore ram minnerna hade väl inte dator visat någon sorts bild?

Nej, fel på minnen kan orsaka alla möjliga lustiga fel. Program som kraschar, blåskärmar osv. Du kan köra memtest för att se om minnena är OK.

Permalänk
Medlem

Vad kör servern för program? Har samma program och servrar fungerat på andra maskiner?

Permalänk
Medlem

Hej

Får man fråga vad det är för märke på HW?
Ett flertal av de större märkena har ju ”hårdvaruloggar” typ
hP:s IML-logg. Om det finns hittar du dem via ilo-interface
gissar jag på. Om servern inte har för många år på nacken
vilket kanske ligger på gränsen när jag ser vilka proppar du
har i den, så loggas tex enskilda minnesmodulers ev. Fel.

Mvh
Hockey

Permalänk
Medlem

Och om du testar köra en linux-dist ett tag som test? Tänkte om det kanske är någon drivrutin som inte vill sig i windowsmiljö?

Testa först att köra från USB.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

Dålig PSU?

När jag ska göra någonting tyngre så som omkoda en videofil till x265 så stänger den av sig.

Det måste väl då vara fel på PSU:n?

Permalänk
Hedersmedlem

Trådar sammanfogade.

/Casgar, moderator

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

När jag ska göra någonting tyngre så som omkoda en videofil till x265 så stänger den av sig.

Det måste väl då vara fel på PSU:n?

PSU-problem är en möjlig orsak.

Har du över huvud taget testat dina minnen med tex memtest86?
Får du samma problem om du kör något annat krävande program?

Lite mer återkoppling på de förslag och frågor du har fått,
skulle nog öka motivationen att hjälpa...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag testade memtest86 för några minuter sedan, bootade det från ett usb men efter ca 1 minut så stänger den bara av sig och startar ca 15 minuter senare från ingenstans.

Loggen kommer ifrån Windows egna "fel logg" och det är fortfarande kernel error 41.

Ursäkta att jag inte svarat på allas hjälp.

Det bör inte vara drivrutinerna i Windows Server 2016 Datacenter som gör att den krashar eftersom när jag kör memtest86 så startar den från ett annat "operativsystem".

Det måste inte vara under tyngre load har jag märkt idag det kan hända när som helst.

Jag har tyvärr inte en extra psu att testa med. Finns det något annat sett man kan testa en psu utan att ha 2st?

Permalänk
Medlem

Låter som något på morderkortet överhettas. Det framgår inte hur din hårdvara kyls eller ens vilken hårdvara du har.

Permalänk
Medlem

@hugo0814
För att utesluta "licens relaterade" problem, är det en "ful licens" eller en äkta Win2k16 DC licens.
Eller kanske tom en win2k16 DC Eval, så man kan utesluta eventuella "tilläggs saker" som krävs för att kunna köra.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

@mordekai Här är en bild på kylningen... https://imgur.com/a/GZIwNfX Det är 40mm fläktar som kör på enormt höga rpm.

@dixon Det är en OEM-licens av Windows Server 2016 Datacenter. Alltså det är inte någon evaluation utan en riktig licens.

Permalänk
Medlem

ser ut att vara på vinden under tak där e la varmt som i helvetet nu ?

Permalänk
Medlem

@toben: det är ca 20-25 grader celsius där nu. Så det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Testa att köra med 1 cpu åt gången.
Fimpar den sig oxå om du t.ex hoppar in i bios direkt efter boot?
Annars är det det vanliga, byt en pryl åt gången till den blir stabil.
När började felen, ngt som kan relateras till det?
Vad e det för bräda som sitter i burken?
Vad ligger cpu:erna på i temp samt resterande prylar, ipmi borde ge mer info.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: Yes den krashar i BIOS också. Det är nästan alltid olika hur länge den håller igång. Felen började för någon vecka sedan.

Här är temperaturerna enligt IPMI sidan. https://imgur.com/a/Xa5kOZj

Jag får testa så återkommer jag imorgon antagligen.

Permalänk
Medlem

Det måste vara moderkortet som blir för varmt enligt event loggen eller? https://imgur.com/a/i32XWdG

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

https://imgur.com/a/GZIwNfX

@mordekai Här är en bild på kylningen... https://imgur.com/a/GZIwNfX Det är 40mm fläktar som kör på enormt höga rpm.

@dixon Det är en OEM-licens av Windows Server 2016 Datacenter. Alltså det är inte någon evaluation utan en riktig licens.

Du kör servern med "locket" på eller, den typen av server är extremt beroende av luftflödet genom chassiet.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

@Dixon: ja det gör jag. Upptäckte precis höga temperaturer i idle på en av processorerna... https://imgur.com/a/cbJZUgk

Jag körde precis FurMark med CPU Burner och på bara någon sekund så åkte Cpu nr.2 upp till 88c på flera kärnor. Jag väntade i ca 10 sekunder till och då åkte temperaturen upp till 95c och då stängde den av sig. Kan det vara så simpelt som temperaturen i chassit, processorerna och moderkortet?

Kan detta ha något att göra med att den stänger av sig?

Permalänk
Skrivet av hugo0814:

@Dixon: ja det gör jag. Upptäckte precis höga temperaturer i idle på en av processorerna... https://imgur.com/a/cbJZUgk

Jag körde precis FurMark med CPU Burner och på bara någon sekund så åkte Cpu nr.2 upp till 88c på flera kärnor. Jag väntade i ca 10 sekunder till och då åkte temperaturen upp till 95c och då stängde den av sig. Kan det vara så simpelt som temperaturen i chassit, processorerna och moderkortet?

Kan detta ha något att göra med att den stänger av sig?

Om temperaturerna rusar på det sättet skulle det kunna vara något av följande:
1) Taskigt PSU
2) Otroligt dålig kontakt med CPU-kylare (kylflänsen)
3) Haveri på moderkort.

Det är fullt möjligt det är inbyggt haveriskydd att stänga av sig om temperaturen sticker iväg.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

@Delarium.: tack för svaret men undrar bara lite eftersom jag är nybörjare på felsökning.

1) Vad kan psu:n ha med temperaturerna att göra?

2) Du menar då att jag har haft för lite kylpasta eller skruvat på heatsinken för löst?

3) Haveri menar du att det har gått sönder och inte fungerar som det ska?

Permalänk
Skrivet av hugo0814:

@Delarium.: tack för svaret men undrar bara lite eftersom jag är nybörjare på felsökning.

1) Vad kan psu:n ha med temperaturerna att göra?

Med en dålig PSU blir allt helt plöstligt väldigt opålitligt eftersom kretsar inte få den spänning de förväntar sig. en minnescell kanske inte skrivs eller läses som tänkt, eller en operation i en processor någonstans utförs inte, egenligen kan lite vad som helst hända.

2) Du menar då att jag har haft för lite kylpasta eller skruvat på heatsinken för löst?
Jo, eller för mycket pasta, eller fel pasta. Eller ja något annat som gör att det inte är korrekt kontakt mellan krets och kylare.

3) Haveri menar du att det har gått sönder och inte fungerar som det ska?

Exakt. Om det är skyddskretsarna som slår av borde det iofs synas i loggfilerna i bios, men är det fel på PSU:n kanske det inte blir något loggat. Kolla också igenom alla kablar så att du inte har kortslutning ngonstns, ifall de ligger mot en skarp kant kan de skadas. Har du meckat med moderkortet gäller samma sak, kolla så att du inte har korslutning mellan någon krets på kortet och chassiet (been there , done that ).