Fallout 76 kan enbart spelas online – lanseras den 14 november

Permalänk
Lego Master

Sett hela intervjun nu, och jag är fortfarande väldigt kluven. Det är uppenbart att de förstår vad folk frågar efter (kan jag undvika andra spelare helt?) och vill inte ge det faktiska svaret "nej".

Det blir INGET förköp för min del (även om en PA-hjälm hade varit gruvligt fint...NEJ!), men om tidiga reviews (jag tänker Worth a Buy och NerdCubed exempelvis) visar i rätt riktning kan jag tänka mig ett stödköp senare.

Våga vägra köpa grisen i säcken.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Fan alltså, detta ser jag fram emot att spela med några vänner. Spelar nästan uteslutande spel tillsammans med andra nuförtiden. Får se om det känns värt att göra det bara. Vill inte hamna i något MMO-träsk a la World of Warcraft, men det är väl de som spelar 24/7 som får flest fördelar så klart.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Okej, så inte så singleplayer-vänligt som jag tolkade det som. Det är nog en miss av dem. Förstår också att alla Fallout-fans blir lite besvikna här då det "fina" men serien.

Jag likställer Fallout 76 med Elder Scrolls Online på så vis att de visserligen hör till Fallout- och Elder Scrolls-världarna, men för min del är de bara kuriosa. Jag räknar dem inte som riktiga spel i serien, utan bara sidospår. Samma sak med Fallout Tactics (som jag bara testade i en timme eller två).

Nästa riktiga Fallout blir Fallout 5, om det kommer ett sådant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Tycker de kört Fallout i botten så är inte så brydd över att man nu endast kan köra online. Jag tillhör den där gamla skaran som föredrog när Fallout var isometriskt turbaserat RPG.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FredrikMH:

Förstår också att alla Fallout-fans blir lite besvikna här då det "fina" men serien.

Vill bara flika in att detta inte stämmer.
Kanske kan det bli det spel Fallout Online skulle blivit, eller en mer modern variant av FOnline Reloaded (fast det är inte så troligt i och med att det är Bethesda vi pratar om).

Den dyra specialvarianten sålde slut nästan direkt, så att alla skulle vara besvikna är långt ifrån sanningen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Sett hela intervjun nu, och jag är fortfarande väldigt kluven. Det är uppenbart att de förstår vad folk frågar efter (kan jag undvika andra spelare helt?) och vill inte ge det faktiska svaret "nej".

Det blir INGET förköp för min del (även om en PA-hjälm hade varit gruvligt fint...NEJ!), men om tidiga reviews (jag tänker Worth a Buy och NerdCubed exempelvis) visar i rätt riktning kan jag tänka mig ett stödköp senare.

Våga vägra köpa grisen i säcken.

I början nämnde ju folk att det gick att spela "solo" dvs undvika folk men nu går det alltså inte? Är det tvingad PvP att "om du inte ställer in dig i ledet" så får du ett nackskott? Finns ju inget värre än tvingad PvP.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mocka:

I början nämnde ju folk att det gick att spela "solo" dvs undvika folk men nu går det alltså inte? Är det tvingad PvP att "om du inte ställer in dig i ledet" så får du ett nackskott? Finns ju inget värre än tvingad PvP.

Jag tolkar det hela som att det är precis som GTA 5:s online-läge. Det är ju inte direkt tvingad PvP, men något som kommer finnas runt omkring.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Lego Master

@Mocka:
En sak han var väldigt specifik med i intervjun var att ALLA människor omkring dig i spelvärlden kommer vara kontrollerade av riktiga personer. Monster osv kommer såklart vara AI, men människor ska vara kontrollerade. Och det tar ju bort alla settlers, raiders, Dust Devils osv, osv, osv. Det enda som kommer finnas är andra Power Armor-klädda rövhål som är ute efter att ganka nya spelare och använda nukes till höger och vänster.

Ja, det är möjligen en lite cynisk inställning, men SAMTLIGA spel jag spelat där folk har nån slags kreativ frihet i vad man kan göra, har folk använt den energin till att förstöra för andra. Det är sjukt tråkigt, och jag önskar att det inte vore så, men nu är verkligheten sådan och så kommer jag anpassa mig på det viset att jag helt enkelt inte medverkar i den jävla narcissistcirkusen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det som skulle kunna få mig att investera i detta spel är möjligheten att ha privata servrar där man kan begränsa vilka och hur många spelare som kan delta i mitt spel... Får se dock när/om detta infrias, verkade väldigt luddigt i intervjun iaf.

Permalänk
Medlem

Gött, har väntat lääääänge på ett Fallout som jag kan lira med polarna.

Blir nog bra det här...

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Spelat alla Fallout och är känslan som vart speciell inte gameplay eller grafik. Och känslan lär ju inte finnas här.

Lär finnas många likheter mellan detta spel och att levla guildless i vanilla wow. Förstår beslutet då det förmodligen är mer lönsamt med detta konceptet och allt vad det innebär.
Sörjer dock vad jag tror är slutet för en av de spelserier jag tyckt varit magisk.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Dock kul vad man kan tolka olika. Jag tolkade det som att det kommer vara ett vanligt Fallout fast med möjligheten till pvp/grupp. Så som jag fattade och som jag tyckte han påpeka var ju att man kan spela solo.

Att det inte skulle finnas någon NPC tycker jag låter konstigt

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Detta kommer att bli ett "Griefers paradise". Stora grupper som bara driver runt och sabbar.

Du kan spela "solo": Nu ska jag ge mig ut på ett stort äventyr ", men se där ett par snubbar som vinkar åt mig"

Går dit och säger hej, och ledaren svarar "öhhh we want your shit" i värsta Negan voice. kul spel.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag måste tvinga mina tonåringar att spela detta med mig ändå i höst, de gillar att rassla runt i Skyrim så det borde inte vara alltför "jobbigt" för kidsen.

Ny intervju med Todd som besvarar några av de initiala frågorna om VATS, griefers, privata servrar mm:

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av XripperX:

Detta kommer att bli ett "Griefers paradise". Stora grupper som bara driver runt och sabbar.

Du kan spela "solo": Nu ska jag ge mig ut på ett stort äventyr ", men se där ett par snubbar som vinkar åt mig"

Går dit och säger hej, och ledaren svarar "öhhh we want your shit" i värsta Negan voice. kul spel.

Och du tror att det kommer vara full loot pvp i ett spel från Bethesda? Haha

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon nämnt det här men, jag har en känsla att fusk kommer va ett stort problem eller vad tror ni? Är Bethesda redo för att kämpa med anti cheat osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Fel om du kollade på klippen så sa Todd att ALLA är riktga spelare, det finns inga npcs o det finns bara ett läge. Haha kollar du inte på klippen själv lr?

Vad är det du inte förstår med att det går att spela main quest på egen hand? npcs finns ju i form av robotar, monster etc så det är inte helt sant.

Sedan framkom tidigare idag att vid lansering så bekräftas det att det inte kommer gå att spela i en helt privat värld, vilket jag uppfattade från början att det skulle vara möjligt utan det är något som kommer senare efter lansering.

“We will not being able to do that at launch, though. Our goal for launch — this is really new for us — is to have a well-running, robust service, and then some period later, we’re currently still designing what that service looks like, you’ll be able to have your own private world, and be able to mod it and do all of that.”

https://www.youtube.com/watch?v=PPWDwBrUNyY&feature=youtu.be

Permalänk
Medlem

För min del känns det som att det kommer bli som att läsa en bok tillsammans med någon annan, varannan mening osv. Det här spelet är ett steg i helt fel riktning, och här satt man och hoppades på något som skulle leva upp till New Vegas...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Brace yourselves, piratservrar incoming

EDIT: Och ni som tjatar om VATS, ni har fattat att VATS inte är VATS längre va? VATS ska nu vara i realtid, fan är poängen då?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ännu håller jag mig försiktigt optimistisk till detta.
(Edit: Såg inte intervjun som Näbbdjuret länkar till sex poster upp. Ger svar på flera frågor.)

Ska bli spännande att se:

  • Hur multiplayer implementeras. Kan man välja medspelare? Jag vill vid behov kunna spela med utvalda vänner, och andra tillfällen med slumpvis utvalda främlingar.
    (Kommer "privat spelvärld", där nog detta löses.)

  • Stödet för mods? (Samma som föregående punkt.)

  • Stödet över tid. Kommer en off-line patch innan servrarna stängs ner om några år?

Permalänk
Medlem

Tycker jämförelsen med ESO är dålig. Jag hoppas mer på att multiplayer blir som The Division. Dvs det finns ställen där du kan få olika uppdrag och du kan teama ihop med andra spelare om du vill. The division var skitkasst när det kom. Men det har växt och nu är det ganska underhållande.

Det intressanta är reaktionen på att man ägnar dagar och kanske veckor att bygga en liten by eller stad för att sen se den förstöras av ett gäng ungar som lyckats samla ihop kärnvapenkoder. Det lär finnas fraktioner. Kartan såg ut att innehålla sex områden. Kanske det är så att man kan välja fraktion och det är PvP mellan dessa. Har man ingen fraktion så är det solo eller PvE?

Ska iaf bli intressant. Blir ett köp för min del.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

... VATS ska nu vara i realtid, fan är poängen då?

Ja det blir spännande att se!
"För att hjälpa dem som har svårt med reaktionssnabbheten", dvs sådana som mig, är ju hela det uttalade motivet för VATS existens.
Om det ska användas i realtid blir det ju bara ännu mer stressande!
1. Reagera på att en situation dyker upp.
2. Aktivera VATS. (Här börjar motståndaren sikta in sig.)
3. Planera vad du vill göra. (Motståndaren börjar skjuta.)
4. Programmera din aktivitet i VATS. (Du tar skada.)
5. Aktivera programmet. (På grund av dina skador kan du inte utföra mer än första handlingen, i bästa fall...)

Permalänk
Medlem

Nej du Todd Howard, det här verkar vara något de flesta fans (inklusive mig) inte efterfrågat. Hade ni inte prioriterat så jäkla illa, hade vi efter 7 (Sju) år inte behövt vänta ytterligare några år på Elder Scrolls 6. Släppen mellan nya Elder Scrolls och Fallout börjar närma sig löjliga 10 år.

Och vad fan hände med deras SavePlayer1?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tolkar det hela som att det är precis som GTA 5:s online-läge. Det är ju inte direkt tvingad PvP, men något som kommer finnas runt omkring.

Fast i GTA5s online-läge kan man ju närsomhelst bli skjuten?

Skrivet av Shudnawz:

@Mocka:
En sak han var väldigt specifik med i intervjun var att ALLA människor omkring dig i spelvärlden kommer vara kontrollerade av riktiga personer. Monster osv kommer såklart vara AI, men människor ska vara kontrollerade. Och det tar ju bort alla settlers, raiders, Dust Devils osv, osv, osv. Det enda som kommer finnas är andra Power Armor-klädda rövhål som är ute efter att ganka nya spelare och använda nukes till höger och vänster.

Ja, det är möjligen en lite cynisk inställning, men SAMTLIGA spel jag spelat där folk har nån slags kreativ frihet i vad man kan göra, har folk använt den energin till att förstöra för andra. Det är sjukt tråkigt, och jag önskar att det inte vore så, men nu är verkligheten sådan och så kommer jag anpassa mig på det viset att jag helt enkelt inte medverkar i den jävla narcissistcirkusen.

Jag såg något sådant jag också men det lät lite underligt för om alla NPCer utom monster ska vara kontrollerade av AI, vem ska då agera vendor? Quest giver?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mocka:

Fast i GTA5s online-läge kan man ju närsomhelst bli skjuten?

Jag såg något sådant jag också men det lät lite underligt för om alla NPCer utom monster ska vara kontrollerade av AI, vem ska då agera vendor? Quest giver?

Ja, men jag skulle inte kalla det "tvingad PvP" i och med att det går att undvika, inte minst för att världen var så pass stor och spelarna så få. Jag kanske bara vrider på orden då det för mig inte spelar någon roll, jag tycker bara det är positivt.

EDIT: Angående andra halvan av inlägget så hade det varit kul om det inte fanns NPC vendors och quest givers, och man istället överlät sånt till spelarna. En spelarstyrd ekonomi, till exempel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Lego Master

@Mocka:
Han sa uttryckligen "om du ser en skylt där det står 'ammo for sale', så vet du att det är en spelare som har byggt och satt upp den".
Med vissa undantag, vem kommer tillbringa sina spelkvällar med att stå och vänta på att folk ska komma och köpa ammo av dig? Eller blir det nån slags self service-maskin där man kan handla? Det finns så många frågetecken kring detta att varje ny intervju jag ser gör mig mer och mer förvirrad.

Det är möjligt att de har en tydlig vision själva, men att de antingen är oförmögna eller bundna att inte säga som det är. Och det gör det hela bara värre. Varför kan de inte förklara hur det kommer funka? Vet dom inte? Eller får dom inte? Vill dom inte?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Men varför göra spelet på detta vis?

Det borde ju gå att göra ett singleplayer mode och ett pvp mode. grymt besviken på den riktning dom har tagit spelet. Och detta kommer som jag sa tidigare bli ett "Griefers paradise".

Vi är många som inte vill spela med andra människor, och det handlar INTE om att vara "antisocial".

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av XripperX:

Men varför göra spelet på detta vis?

Det borde ju gå att göra ett singleplayer mode och ett pvp mode. grymt besviken på den riktning dom har tagit spelet. Och detta kommer som jag sa tidigare bli ett "Griefers paradise".

Vi är många som inte vill spela med andra människor, och det handlar INTE om att vara "antisocial".

För att folk gillar onlinespel, och de vill väl rida lite på vågen. Många Fallout-spelare/fans har också i alla år saknat ett multiplayerläge, och det har väl Bethesda äntligen insett.
Att bara anta att det blir ett "griefers paradise" utan att ha sett någontin alls ännu känns väldigt trångsynt. Minecraft har samma potential att bli ett "griefers paradise", har det också floppat tycker du?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

För att folk gillar onlinespel, och de vill väl rida lite på vågen. Många Fallout-spelare/fans har också i alla år saknat ett multiplayerläge, och det har väl Bethesda äntligen insett.
Att bara anta att det blir ett "griefers paradise" utan att ha sett någontin alls ännu känns väldigt trångsynt. Minecraft har samma potential att bli ett "griefers paradise", har det också floppat tycker du?

Minecraft ? floppat? WTF?

Varför inte göra så att alla blir nöjda? singleplayer och multiplayer.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av XripperX:

Minecraft ? floppat? WTF?

Varför inte göra så att alla blir nöjda? singleplayer och multiplayer.

Ja, du är ju så säker på att detta floppar, när förutsättningarna är de samma.

Singleplayer är väldigt dyrt att utveckla och det är inte vad detta riktar in sig mot, så varför skulle de inkludera det? Det kommer ju ett vanligt Fallout så småningom. Precis som att det nu kommer Elder Scrolls 6, trots att ESO finns.
Visst att man kan bli besviken för att ett spel inte är exakt vad man själv vill ha, men man får tänka lite längre än sig själv.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.