Integrerad stereoförstärkare för 12-17K

Permalänk
Medlem

Integrerad stereoförstärkare för 12-17K

Hej!

Sitter och spanar på en ny förstärkare, de modeller jag kollar på är följande:

Cambridge Audio Azur 851A
Musical Fidelity M3si
Marantz PM8006
Yamaha A-S2100

Den som jag lutar mest är 851an samt M3si men tänkte kolla av läget först med SweC.
Vad tycker ni samt har ni något annat som ni kan rekommendera?

Högtalarna är ett par Monitor Audio Silver 200.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@GarfieldPower:
Båda förstärkarna som du lutar åt låter kalas men jag tycker absolut du ska se till att få en demo innan köp. De har lite olika karaktär/ljudbild om man säger så.. och inget är mer rätt än det andra utan en smaksak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du får en bättre Marantz om du kan tänka dig ett demoex. http://www.ljudupplevelser.se/marantz-pm14s1-se-demoex-p-1376...

Jag har PM15S1 och är jättenöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av oatp1b1:

Du får en bättre Marantz om du kan tänka dig ett demoex. http://www.ljudupplevelser.se/marantz-pm14s1-se-demoex-p-1376...

Jag har PM15S1 och är jättenöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Den hade jag kört på, gillar Marantz soundet mer än engelsmännens

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du tittat på Denon ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hej!

Sitter och spanar på en ny förstärkare, de modeller jag kollar på är följande:

Cambridge Audio Azur 851A
Musical Fidelity M3si
Marantz PM8006
Yamaha A-S2100

Den som jag lutar mest är 851an samt M3si men tänkte kolla av läget först med SweC.
Vad tycker ni samt har ni något annat som ni kan rekommendera?

Högtalarna är ett par Monitor Audio Silver 200.

Av dem har jag personligen lyssnat på Cambridge och kan säga att den ska du undvika. Mina öron sa att det ljudet var platt och trist. Du kanske tycker annorlunda men det är mitt intryck.

Permalänk
Medlem

Kör med Vincent slutsteg för 11900kr med NAD förförstärkare, men Vincent har en integrerad i din prisklass har jag för mig, annars gillar jag Musical Fidelitys elektronik och har M1VinL RIAA-steg med Roundtable skivspelaren till.

Permalänk
Medlem

Vill slänga in en blänkare om att tänka ett varv till på om inte separat försteg + slutsteg är en bättre väg att gå. Efter att ha köpt en Rotel RA-1570 så grämer det mig en smula. Inte mycket, men en smula.

Hade jag fått göra om valet så hade det nog blivit en NAD-kombo istället, C 275BEE + C 165BEE
Jag ser dock att priset skruvats upp en del, särskilt på effektförstärkaren..

Ska det prompt vara en integrerad så skulle jag nog hålla just Rotel RA-1570 högre än de alternativ du listar. För så mycket pengar ska man banne mig få minst 120 8-ohms watt. Även om effekten inte är förknippad med välljud på något sätt så ger det en frihetskänsla att ha mera headroom.

Cambridge har jag personligen dålig erfarenhet av kvalitetsmässigt, men det kanske mest bara är otur. Ljudmässigt har jag inga invändningar eftersom alla vettiga förstärkare låter snudd på identiskt såvida de inte pressas till deras maximala kapacitet och däröver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@GarfieldPower:
Båda förstärkarna som du lutar åt låter kalas men jag tycker absolut du ska se till att få en demo innan köp. De har lite olika karaktär/ljudbild om man säger så.. och inget är mer rätt än det andra utan en smaksak.

Ska absolut försöka till en demo, just 851an blir svår men de andra finns hos BRL samt Hembiobutiken. Tänkte åka till den senare när man tar semester.

Skrivet av oatp1b1:

Du får en bättre Marantz om du kan tänka dig ett demoex. http://www.ljudupplevelser.se/marantz-pm14s1-se-demoex-p-1376...

Jag har PM15S1 och är jättenöjd.

Har kikat på denna, intressant till det priset, tack för tipset.

Skrivet av b.hal:

Har du tittat på Denon ???

Yes har kollat på PMA-1600NE, tankar?

Skrivet av MsSmith:

Av dem har jag personligen lyssnat på Cambridge och kan säga att den ska du undvika. Mina öron sa att det ljudet var platt och trist. Du kanske tycker annorlunda men det är mitt intryck.

Hmm, har läst att CA ljudet kan vara något ljust men just 851an är annorlunda. Är ute efter laidback då högtalarna tillsammans med en äldre Sherwood är helt magiskt, extremt laidback samtidigt som det låter underbart, skär inte i öronen eller något, något oförlåtande mot dåliga inspelningar men på bra, t.ex Tove Los låtar är det fantastiskt.

Skrivet av JMV1971:

Kör med Vincent slutsteg för 11900kr med NAD förförstärkare, men Vincent har en integrerad i din prisklass har jag för mig, annars gillar jag Musical Fidelitys elektronik och har M1VinL RIAA-steg med Roundtable skivspelaren till.

Har spanat lite på Vincent men har läst att det är en mix av tyskt/kinesiskt så har dragit från det, kanske man borde fundera om?
Samt måste man byta rören efter x antal timmar?

Skrivet av Olegh:

Vill slänga in en blänkare om att tänka ett varv till på om inte separat försteg + slutsteg är en bättre väg att gå. Efter att ha köpt en Rotel RA-1570 så grämer det mig en smula. Inte mycket, men en smula.

Hade jag fått göra om valet så hade det nog blivit en NAD-kombo istället, C 275BEE + C 165BEE
Jag ser dock att priset skruvats upp en del, särskilt på effektförstärkaren..

Ska det prompt vara en integrerad så skulle jag nog hålla just Rotel RA-1570 högre än de alternativ du listar. För så mycket pengar ska man banne mig få minst 120 8-ohms watt. Även om effekten inte är förknippad med välljud på något sätt så ger det en frihetskänsla att ha mera headroom.

Cambridge har jag personligen dålig erfarenhet av kvalitetsmässigt, men det kanske mest bara är otur. Ljudmässigt har jag inga invändningar eftersom alla vettiga förstärkare låter snudd på identiskt såvida de inte pressas till deras maximala kapacitet och däröver.

Var faktiskt inne på separat men det blir dubbla eller tredubbla priset (vettig DAC ska med också) så är väl det som lockar med integrerad, blir det Rotel kör jag nog på en 1592a då den sägs vara magisk, det som talar emot är väl främst att det sägs vara väldigt neutralt ljud, är mest orolig för matchningen. Åsikter?

Tack för era svar

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Olegh:

Vill slänga in en blänkare om att tänka ett varv till på om inte separat försteg + slutsteg är en bättre väg att gå. Efter att ha köpt en Rotel RA-1570 så grämer det mig en smula. Inte mycket, men en smula.

Hade jag fått göra om valet så hade det nog blivit en NAD-kombo istället, C 275BEE + C 165BEE
Jag ser dock att priset skruvats upp en del, särskilt på effektförstärkaren..

Ska det prompt vara en integrerad så skulle jag nog hålla just Rotel RA-1570 högre än de alternativ du listar. För så mycket pengar ska man banne mig få minst 120 8-ohms watt. Även om effekten inte är förknippad med välljud på något sätt så ger det en frihetskänsla att ha mera headroom.

Cambridge har jag personligen dålig erfarenhet av kvalitetsmässigt, men det kanske mest bara är otur. Ljudmässigt har jag inga invändningar eftersom alla vettiga förstärkare låter snudd på identiskt såvida de inte pressas till deras maximala kapacitet och däröver.

Att alla stärkare låter samma... då lever vi inte i samma värld
Prova sätt dig hemma och be en kompis hjälpa till med blindtest av några olika förstärkare.
En kul övning dessutom

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hej!

Sitter och spanar på en ny förstärkare, de modeller jag kollar på är följande:

Cambridge Audio Azur 851A
Musical Fidelity M3si
Marantz PM8006
Yamaha A-S2100

Den som jag lutar mest är 851an samt M3si men tänkte kolla av läget först med SweC.
Vad tycker ni samt har ni något annat som ni kan rekommendera?

Högtalarna är ett par Monitor Audio Silver 200.

Sneglat på begagnat ?
Just förstärkare åldras ju knappt alls.
Och finesserna nu är ju samma som dom varit de senaste 40 åren
Själv så hittade jag en mycket stilig Accuphase E-210 för under 10% av nypriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Sneglat på begagnat ?
Just förstärkare åldras ju knappt alls.
Och finesserna nu är ju samma som dom varit de senaste 40 åren
Själv så hittade jag en mycket stilig Accuphase E-210 för under 10% av nypriset.

Har sneglat lite men vill ha nytt och fräscht.

Det blir en Marantz PM-14S1 SE. Vad tror ni om denna? Fick den demad i butiken och det var magiskt. Enda jobbiga är att den är helanalog, nitisk som man är kommer man ta den matchade CD-spelaren

Ser det som en investering

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Kör också analogt ibland men med Primare. Din är väl ett steg upp. Jag skulle satsa på en ordentlig HTPC med ett riktigt fint ljudkort. CD är lite begränsat efter tolfte låten.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Yo, den matchade CD-spelaren har USB ingång så kör den till datorn, behövs väl inget ljudkort då va?
Kommer bilder i inköpstråden när jag skaffar den om en månad eller så, semester först

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@GarfieldPower: Bra val, jag har den matchande CD-spelaren också och den är väldigt fin. SA14 kan användas som DAC via USB, så då behöver du ingen extern DAC.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Till dig och alla andra, tack för hjälpen.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650