Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Så det fungerar inte som det gjort tidigare att ladda hem uppdateringsfilen, extrahera den och ladda upp bios-komponenten genom ILO?

Mitt ILO4 har ingen möjlighet att uppdatera BIOS. Jag har sökt igenom hela navigationsträdet och dokumentationen samt googlat, men utan lycka. Det hade varit fantastiskt att ha fel, berätta gärna hur man skall göra, om du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiwawa:

Mitt ILO4 har ingen möjlighet att uppdatera BIOS. Jag har sökt igenom hela navigationsträdet och dokumentationen samt googlat, men utan lycka. Det hade varit fantastiskt att ha fel, berätta gärna hur man skall göra, om du vet.

Ingen aning om det är så man ska göra, men det fungerade i alla fall för mig sist. Jag laddade hem BIOS-uppdateringen för Windows från HP och expanderade den med 7-zip.
Sedan loggade jag in i iLO(har version 2.55 nu) och där under Administration/Firmware finns förutom texten om iLO firmware även:

Citat:

The following types of server firmware can also be updated from this page:
•HPE System ROM
•System Programmable Logic Device
•SL/XL Chassis Firmware

Server firmware files can be obtained from http://www.hpe.com/support/ilo4. For more information, please see the help file.

Eftersom den nämner 'HPE System ROM' så pekade jag ut den fil från min nedladdning som jag utgick från var själva BIOS-filen, klickade på Upload och hoppades att jag skulle få ett felmeddelande om det inte skulle gå att uppdatera den vägen.
I stället ändades datumet för System ROM på Information/Overview så jag körde på så en vecka utan problem innan jag gick till Information/Diagnostics, provade Swap ROM och körde om uppgraderingen.

Verkade som sagt fungera till J06 07/16/2015. Men jag har ingen aning om det är OK att göra så och om det fortfarande fungerar. Texten verkar i alla fall vara kvar på Firmware sidan i iLO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Ingen aning om det är så man ska göra, men det fungerade i alla fall för mig sist.

Ahhh.... ja, såklart. Jag blev förvirrad av att dom kallade det "System ROM" och inte BIOS. Dom kanske vill gå ifrån BIOS med tanke på att det numera är mer fokus på UEFI. Nästa gång skall jag testa samma sätt som du gjorde. Tack!

Permalänk
Medlem

Säkert tjatats en hel del innan men jag ställer frågan:
FreeNas, ESXI eller inte? Har allt jag behöver inkl. raidkort(passthrough) ska ha servern primärt till lagring/backup samt plex med 4x3TB som 2 speglade par

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

Säkert tjatats en hel del innan men jag ställer frågan:
FreeNas, ESXI eller inte? Har allt jag behöver inkl. raidkort(passthrough) ska ha servern primärt till lagring/backup samt plex med 4x3TB som 2 speglade par

unRAID gillar jag, kostar dock en slant, men kan provas gratis i 30 dagar, finns bra docker hanterare i den där man kan köra plex.

Permalänk
Medlem

Skulle det gå att koppla ihop 2 Gen 8 och koppla hårddiskvaggorna till den första?
Har en just nu som jag kör unRAID på och skulle vilja ha mer utrymme och samtidigt använda den nya som en pfsense-box.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zormac:

Skulle det gå att koppla ihop 2 Gen 8 och koppla hårddiskvaggorna till den första?
Har en just nu som jag kör unRAID på och skulle vilja ha mer utrymme och samtidigt använda den nya som en pfsense-box.

Skulle nog gå om du installerade ett kontrollerkort med extern SAS I unRaid burken.. Sen köra en förlängningskabel från buren till kontrollerkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Skulle nog gå om du installerade ett kontrollerkort med extern SAS I unRaid burken.. Sen köra en förlängningskabel från buren till kontrollerkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du rekommendera något?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zormac:

Kan du rekommendera något?

Tyvärr, jag har inte hållt på så mycket med SAS kontrollerkort osv. Däremot tror jag det finns andra här med den kunskapen. I värsta fall så finns google där du kan kolla om nån gjort liknande. Vet att nån gjort så med en äldre microserver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zormac:

Kan du rekommendera något?

Kan även vara inbyggda portar, går att dra ut en kabel på baksidan genom en lucka.

https://www.ebay.com/itm/LSI-SAS-9210-8i-8-port-6Gb-s-PCIe-RA...

Dessa kort fungerar bra, men just denna annons inehåller kablar du inte behöver om du skall göra som du skrev, många säljer kortet löst.
Sen måste man även byta firmware på kortet.

Så här har jag själv gjort för att få fler hårddiskplatser (8 st extra / server), matar dom med ett eget nätaggregat på baksidan, då det inbyggda inte är så kraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

Kan även vara inbyggda portar, går att dra ut en kabel på baksidan genom en lucka.

https://www.ebay.com/itm/LSI-SAS-9210-8i-8-port-6Gb-s-PCIe-RA...

Dessa kort fungerar bra, men just denna annons inehåller kablar du inte behöver om du skall göra som du skrev, många säljer kortet löst.
Sen måste man även byta firmware på kortet.

Så här har jag själv gjort för att få fler hårddiskplatser (8 st extra / server), matar dom med ett eget nätaggregat på baksidan, då det inbyggda inte är så kraftigt.

https://molnet.x81.se/index.php/s/69Gb8eKDz9inqtM/preview

Det där såg ju riktigt smidigt ut, vad är det för rack?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zormac:

Det där såg ju riktigt smidigt ut, vad är det för rack?

Skickades från m.sweclockers.com

Utskrivet med 3d skrivare, sen kan man stapla så högt man vågar, blir ganska lätt om man vill byta ut en trasig disk.

https://www.thingiverse.com/thing:126105

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

Kan även vara inbyggda portar, går att dra ut en kabel på baksidan genom en lucka.

https://www.ebay.com/itm/LSI-SAS-9210-8i-8-port-6Gb-s-PCIe-RA...

Dessa kort fungerar bra, men just denna annons inehåller kablar du inte behöver om du skall göra som du skrev, många säljer kortet löst.
Sen måste man även byta firmware på kortet.

Så här har jag själv gjort för att få fler hårddiskplatser (8 st extra / server), matar dom med ett eget nätaggregat på baksidan, då det inbyggda inte är så kraftigt.

https://molnet.x81.se/index.php/s/69Gb8eKDz9inqtM/preview

Detta är ju precis vad jag letar efter för att expandera utrymmet i min server! Beställde du hårddiskhållarna från någon av utskriftstjänsterna på sidan du länkade till? Vilken i så fall?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Detta är ju precis vad jag letar efter för att expandera utrymmet i min server! Beställde du hårddiskhållarna från någon av utskriftstjänsterna på sidan du länkade till? Vilken i så fall?

Har en egen skrivare som jag använt, har ingen erfarenhet av att beställa

Permalänk
Medlem

@nokialogoshop: Ok. Funderar på att beställa från 3dhubs.com, vilket material använde du? Kan bland annat välja mellan PLA, ASA, ABS och TPU. Har aldrig funderat på 3D-utskrivna saker förr.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av [SH]:

@nokialogoshop: Ok. Funderar på att beställa från 3dhubs.com, vilket material använde du? Kan bland annat välja mellan PLA, ASA, ABS och TPU. Har aldrig funderat på 3D-utskrivna saker förr.

Någon form av lite flexiblare PLA har jag på den, har inte provat något annat material än detta och vanlig PLA i min skrivare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Verkar som om ESXI 6.7 inte stöds av gen8:an. Någon som testat om det fungerar ändå?

http://h17007.www1.hpe.com/us/en/enterprise/servers/supportma...

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Ny säkerhetsbullentin, Spectre NG (variant 4)

https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-...

Hoppas dom är lite snabbare den här gången. Och har lite bättre kvalitetskontroll, så att det blir korrekt första gången.

Permalänk
Medlem

Om någon behöver mer minne till sin Microserver så har jag ett kit ute på marknaden.

Länk till marknaden

Edit:
Nu är det sålt!

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Hallå där alllihop! Har precis kommit över en Gen8 som jag nu tänkt använda som Mediaserver/Backup för korten i familjen/Torrentserver/Annat skoj.

Tänkte kolla om folk har några tips på vart man kan börja, eller vad ni själva kör?

Har just nu 16 GB ram och ska uppgradera cpu till e3-1265lv2 (tror det är den bästa som går att köra med orginalkylning?)

Annan fråga, någon som vet vart man kan köpa HDD slädarna som finns till Gen8? Det kom nämligen bara med två stycken när jag fick denna.

Permalänk
Skrivet av Capitán General:

Verkar som om ESXI 6.7 inte stöds av gen8:an. Någon som testat om det fungerar ändå?

http://h17007.www1.hpe.com/us/en/enterprise/servers/supportma...

Kan svara på min egen fråga ifall det finns fler som undrar. Jag har kört med 6.7 i ett par veckor nu utan problem.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiwawa:

https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-...

Hoppas dom är lite snabbare den här gången. Och har lite bättre kvalitetskontroll, så att det blir korrekt första gången.

Kan rekommendera följande verktyg för att detektera om man är sårbar, i väntan på patchar:

Windows: https://www.grc.com/inspectre.htm
Linux: https://github.com/speed47/spectre-meltdown-checker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Kan svara på min egen fråga ifall det finns fler som undrar. Jag har kört med 6.7 i ett par veckor nu utan problem.

Behöver inte betyda att det har officiellt stöd för 6.7. Fungerar det så är det kanon!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Infosidan hos HP angående CVE-2018-3639 och CVE-2018-3640 har nu uppdaterats med datum för när uppdateringarna beräknas vara klara för nedladdning.
Mellan 18 juni och 22 juni så kommer HP att släppa microcode-uppdatering till HP Microserver Gen 8.

Permalänk
Medlem

Ny "säkerhets"-bullentin för Microserver Gen8

HPE utfärdar en ***critical*** varning för uppgrading av iLO4 till version 2.60. Troligen har dom hittat en bug, eller gjort en väldig förbättring i hur NAND-minnet används.

SUPPORT COMMUNICATION - CUSTOMER NOTICE

Länkar till Windows-versionen, för den är väl vanligast:

HPE iLO 4 2.60 download

Permalänk
Medlem

Länge sedan man kikade in i denna fina tråd om Gen 8 servern Jag har en gen 8 server som stått och snurrat sen 2015/2016 med uppgraderad cpu till Xeon 1230-V2 samt nytt nätagg då original agget havererade efter drygt 1 år.
Jag uppgraderade firmware/ilo när jag köpte servern men har sen dess inte uppdaterat något då den har fungerat klockrent! Är det rekommenderat att uppgradera firmware/ilo till senaste version? Har det någon betydelse, märker jag skillnad på något sätt? Nuvarande firmware 2.2.0 ILO / J06 06/06/2014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klad:

Länge sedan man kikade in i denna fina tråd om Gen 8 servern Jag har en gen 8 server som stått och snurrat sen 2015/2016 med uppgraderad cpu till Xeon 1230-V2 samt nytt nätagg då original agget havererade efter drygt 1 år.
Jag uppgraderade firmware/ilo när jag köpte servern men har sen dess inte uppdaterat något då den har fungerat klockrent! Är det rekommenderat att uppgradera firmware/ilo till senaste version? Har det någon betydelse, märker jag skillnad på något sätt? Nuvarande firmware 2.2.0 ILO / J06 06/06/2014

Det skulle väl vara nya mikrokoden för processorn. Men har för mig att det var ett separat paket? Värt att kolla upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag behöver lite stöttning. Jag har en MicroServer Gen8 sedan ett tag - den har har en SSD kopplad till ODD (Optisk Disk Drive) och har ett USB minne internt + 4 st SATA diskar normalt monterat.
Kör Ubuntu 16.04.4 LTS och står på 24/7.

Fick problem för förra veckan där den inte ville boota så trodde USB minnet hade gett upp. Efter att ha provat många vändor att rädda installationen genom boot-repair osv osv så ger jag upp och har backupat SSD disken.

Provar att installera Ubuntu Server 18.04 LTS - men lyckas inte boota den.
Har provat att installera allt på disk1 på normal plats = fail
Har provat att installera på befintlig SSD och med GRUB2 på nytt USB = fail

Blir så trött.
Hade ett rejält åsknedslag ett par hus bort för någon månad sedan och hos mig rök antennförstärkaren - det vet jag.
Funderar på om servern har tagit lite skada.

För att försöka en gång till att installera Ubuntu på den - vad är ert installationsförfarande?
1. Inställning i BIOS på disk controller (SATA Legacy, AHCI, RAID...) vid installation och ev efter
2. Installerade drives (jag fördrar enkelt och stabilt - SSD i DVD och USB för boot kanske känns lite att tänja designen för HPE HS, eller?!)
3. Tips och trix...?!?!

Permalänk
Medlem

Är Åsknedslag i närhet inblandat så kan många skumma saker hända - både omedelbart efter och i närtid efter beroende på hur hårt det kört sönder isoleringar.

fungerar något alls BIOS etc.

Du bråkar inte med någon UEFI ??? och det blir hela tiden 'klassisk' MBR-installation.

tänk på att UEFI så räcker det inte med en reboot (varm-reboot) utan måste göras 'kall' reboot - dvs en riktig ON/OFF, kanske tom. koppla ur nätsladden ett tag innan ett nytt boot-försök. Detta gäller även tillfälliga USB och DVD-bootningar - allt måste vara fysiskt på plats innan strömmen slås på

Slutligen - använder du rätt och boot-bar USB - dvs en 'removeable mass storage' - fel där dvs. att USB:n inte det sistnämnda utan är 'bara' en 'mass storage' så kan man bråka hur länge som helst med bootningar utan att lyckas. Där handlar det om att ha rätt märke och typ av USB och en felaktig kan man inte göra något åt - Sandisk är kända att ha många modeller som bara är markerade som 'mass storage' och därmed icke bootningsbara i många BIOS och senare i OS (som win10) - men det finns andra märken också med flaggan felsatt.

bråkar bootningen seriöst så finns alltid den sista vägen - att bota på CD/DVD-skiva på en tillfälligt inkopplad optisk läsare/brännare - tillfälligt tills du fått upp systemet igen.

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar att funka i BIOS och en del annat - men gjorde framsteg idag.

Konfigurerade AHCI SATA Controller
Skippade USB boot och SSD och provade med att köra på första disken istället
Installerade fint men skiten gick inte att boota
Det slog mig att disken var 4TB och något sa mig att BIOS och boota med större än 2GB kan vara problematiskt.
Satte i en 2 GB i första slotten och dessutom gav mig på CentOS 7 istället för Ubuntu 18.04. Hade kört Ubuntu 16.04 innan och känslan med 18.04 var inte helt bra. CentOS installerade bara fint och kunde boota.
Stoppade i de andra 3 diskarna och bootade fint.

Känns som SSD + boot med USB är lite att tänja på hur microservern är designad och USB minnen är ju sådär tillförlitliga.

Hoppas stormen är slut och att resten också fungerar.

Tack för svaret/infon @xxargs