Minnestillverkare väntas dömas till höga böter för kartellbildning

Permalänk
Melding Plague

Minnestillverkare väntas dömas till höga böter för kartellbildning

Samsung, SK Hynix och Micron uppges med stor sannolihet dömas till höga böter i Kina, då de bedrivit otillåten kartellverksamhet för att hålla uppe priserna på minnesmarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ska dom ha! Nu skulle man bara vilja se något liknande på nvidia så vi kan få några mera realistiska priser.

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem

Äntligen!
hoppas E.U drar dem inför rätta också, för jag kan garantera att vi har fått betala mer i E.U och USA än i Kina de senaste två åren.

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ironiskt att detta kommer från Kina...

Men leder det till bättre minnespriser så

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

De måste dömas till så höga böten att de i framtiden inte kommer vilja göra om detta igen. Annars så lär det hela upprepas...

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Det är fjärde gången på som Samsung fälls för artificiellt hållit uppe priserna på sina produkter. De verkar aldrig lära sig..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Det ska dom ha! Nu skulle man bara vilja se något liknande på nvidia så vi kan få några mera realistiska priser.

Det ska dem.

Men Nvidia, har de bildat en kartell med sig själva? Rimligtvis vill de inte sitta på sina gamla kretsar så förhoppningsvis får du din vilja fram men av andra anledningar.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Åhå. Det alla visste har nu bekräftats.

Det tråkiga är ju att pengarna de håvat in på kartellen vida överstiger det bötesbelopp de får. Pengarna borde delas med oss som drabbats av detta. Det är anskrämligt.

Jag skulle vilja se ett "pengarna tillbaka"-program för de som köpt minnen under tiden kartellen pågick. Det här är ju vidrigt. Men men, så går det när alla gapar om en oreglerad marknad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Sötast

Nice, på tiden!

Då hinner priserna sakta sjunka tills dess att de gör om samma sak igen?

Permalänk
Medlem

Bra men får kunderna ta del av den kakan?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Grymt 71miljardee extra för regeringar att lägga på dritt.

Sedan straff behövdes, jag betvlivlar dock på att dessa bötesbelopp gör minnena billigare på kort sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åhå. Det alla visste har nu bekräftats.

Det tråkiga är ju att pengarna de håvat in på kartellen vida överstiger det bötesbelopp de får. Pengarna borde delas med oss som drabbats av detta. Det är anskrämligt.

Jag skulle vilja se ett "pengarna tillbaka"-program för de som köpt minnen under tiden kartellen pågick. Det här är ju vidrigt. Men men, så går det när alla gapar om en oreglerad marknad.

Tycker snarare pengarna borde gått till de på golvet i företagen ifråga, säkert inte de som blivit rika på deras försäljningsframgångar.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Och i slutändan har de ändå tjänat på att hålla upp priserna under dessa år. När ska de dunka på böter som innebär en kännbar förlust?

Hade gärna sett att bötesbeloppen delades ut bland de som kunde uppvisa kvitton på att ha köpt minnen under den tid som domen gäller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

71 miljarder inga små summor!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd

Prisa kina här kommer minnes återbäringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nice, på tiden!

Då hinner priserna sakta sjunka tills dess att de gör om samma sak igen?

Nej nej.
Nu måste vi hålla uppe priserna för att betala tillbaka förlorad aktieudelning till aktieägarna pga av detta.
71 miljarder senare kanske.
De ända som förlorar på detta i längden är vi kunder.

Det jag finner märkligt i detta är hur länge man låtit det pågå..

Permalänk
Medlem

Som om nån är förvånad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@ArtMan:
Fängelsestraff är det enda som skulle göra att de inte vill göra det igen, och igen, och igen.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn nog inte privatpersoner som är den drivande faktorn. Jag drar mig för att köpa 32GB till min privata dator men på jobb så köpte jag 512GB utan att blinka.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det var på tiden.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! Kanske priserna har trillat ner till 2020 när det är dags att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Tycker snarare pengarna borde gått till de på golvet i företagen ifråga, säkert inte de som blivit rika på deras försäljningsframgångar.

De får nog samma skitlön oavsett vilka priser själva företagen tar ut men ja, det vore ju också en god sak, och kanske något som skulle avskräcka från liknande tilltag i framtiden? För det verkar ju vara helt otänkbart att de som är "på golvet" ska få skälig lön, medans det t. ex är mer eller mindre en självklarhet att du ska ha lejonparten av det du drar in om du är säljare eller konsult :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur tänkte du här?

Att de som betalat överpriser för minnen pga kartellbildningen skulle få utdelning från bötesbeloppen mot uppvisandet av inköpskvitton från period i fråga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Att de som betalat överpriser för minnen pga kartellbildningen skulle få utdelning från bötesbeloppen mot uppvisandet av inköpskvitton från period i fråga.

Har ju varit så i en del andra uppgörelser. Så kunderna får typ 20 spänn var eller liknande.

Permalänk
Medlem

Som vanligt, fotfolket får betala och staten får pengarna.
Men men, bra att det stoppades...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Att de som betalat överpriser för minnen pga kartellbildningen skulle få utdelning från bötesbeloppen mot uppvisandet av inköpskvitton från period i fråga.

Fast samtidigt har de ju gjort valet att skiljas från en viss mängd pengar mot att de får en vara, i detta fall minnen. En helt frivillig överenskommelse. Tycker du att man ska göra likadant mot distributörerna, som regelbundet saltar prislappen p.g.a. hög efterfrågan i Sverige?

Permalänk
Medlem

Äntligen kanske det händer någonting, farsan har behövt uppgradera cpu och därmed krävs DDR4 minnen då han har gamla DDR3 fortfarande men ska man ha 8GB kostar de ju för bövelen en tusenlapp, helt sjukt att han skulle ha behövt lägga nästan hälften av pengarna på bara minnet (budgetuppgradering). Får vi bara lägre priser på gpumarknaden också med nya generationen så kanske man kan bygga sig en redig dator för en billig peng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast samtidigt har de ju gjort valet att skiljas från en viss mängd pengar mot att de får en vara, i detta fall minnen. En helt frivillig överenskommelse. Tycker du att man ska göra likadant mot distributörerna, som regelbundet saltar prislappen p.g.a. hög efterfrågan i Sverige?

Visst, så äre ju. Men då kan man släppa alla former av konceptet kontrollerad marknad? Låt storbolagen bilda karteller och härja fritt på de marknader där det är svårt att slå sig in på grund av att de befintliga äger infrastrukturen. En tia per kilowattimme el? 25 kronor minuten på mobilen? 50 kronor litern för soppan? En tusenlapp för en matkasse?

En viss kontroll är bra både för dig och mig, och företagen tycks vara rätt välmående ändå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!