Permalänk

Mac För Programmering

Jag hade tänkt köpa en Macbook Air för programmering (c++ , java , webb programmering (javascript , css , html)). Vad tycker ni?

Permalänk
Inaktiv

Ska du använda skärmen på datorn eller kommer du koppla in den extern?

Jag hade inte föredragit en 13" skärm att jobba på personligen, annars är det väl ett bra val av dator!

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat in Intels 8e generation med 4 kärnor. Köpta en dator med 2 kärnor 2018 känns helt fel.
https://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Permalänk
Medlem

Den senast släppta Macbook Air är över 1 år gammal och redan då låg prestanda per krona, inget jag skulle lägga pengar på.

Invänta intel gen8-cpus och köp då den billigaste macbook pro om priset är viktigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av levondowski11:

Jag hade tänkt köpa en Macbook Air för programmering (c++ , java , webb programmering (javascript , css , html)). Vad tycker ni?

90 procent av utvecklarna på it-konsultfirman där jag är anställd använder Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har mac och programmerar en hel del. Tycker det är galant.
Dock skulle jag inte köpt en Air som det ser ut just nu. Vänta antingen på nästa modell eller köp någon med högre upplösning.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Precis som kommentarerna ovan så skulle jag inte rekommendera just Air modellen.
Däremot en entry level konfad Macbook pro är grym för ändamålet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

90 procent av utvecklarna på it-konsultfirman där jag är anställd använder Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Air? har jag svårt att tro

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa mindre än 16 gig ram för arbete, minne drar alltid iväg fort.
Hopps verkligen nästa gen av MacBooks ger möjlighet till 32.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WIRN:

Air? har jag svårt att tro

Skrev jag det eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Skrev jag det eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men trådskaparen

Permalänk

Hur är det med en stationär dator för programmering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon99339:

90 procent av utvecklarna på it-konsultfirman där jag är anställd använder Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Här är den siffran typ noll.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

90 procent av utvecklarna på it-konsultfirman där jag är anställd använder Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dunder:

Här är den siffran typ noll.

Ja, vad ska jag säga. Jag har aldrig jobbat på ett företag där man utvecklar dataspel t.ex, jag vet att det är vad många förknippar med programmering när dom väl börjar.
Men jag har jobbat på flera IT-företag och nästintill alla använder MacBook Pro. Det finns jobb där många använder PC såklart också, men inte där jag har jobbat iaf.

När det kommer till vilken dator man kan programmera på, laptop eller stationär, windows, linux, macOS, spelar det i stort sätt ingen roll. Däremot skulle jag säga att om du vill börja med webbutveckling skulle jag personligen rekommendera en macbook.

Egentligen kan man programmera på vilken skithög till dator som helst, så sätt igång på det du har tillgängligt!

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Waup:

Ja, vad ska jag säga. Jag har aldrig jobbat på ett företag där man utvecklar dataspel t.ex, jag vet att det är vad många förknippar med programmering när dom väl börjar.
Men jag har jobbat på flera IT-företag och nästintill alla använder MacBook Pro. Det finns jobb där många använder PC såklart också, men inte där jag har jobbat iaf.

Nej, det har nog mycket med kultur på företaget att göra. Har man väl börjat med ett ekosystem (av någon anledning) så fortsätter man nog gärna på det.

Sen beror det såklart på storlek på företaget också. Har man bara några utvecklare så kanske man kostar på sig dyrare Macbooks, för att det ska se ut som en "fränare" arbetsplats.

Jag pysslar inte med dataspel, hur nu det är relevant.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det har nog mycket med kultur på företaget att göra. Har man väl börjat med ett ekosystem (av någon anledning) så fortsätter man nog gärna på det.

Sen beror det såklart på storlek på företaget också. Har man bara några utvecklare så kanske man kostar på sig dyrare Macbooks, för att det ska se ut som en "fränare" arbetsplats.

Jag pysslar inte med dataspel, hur nu det är relevant.

Det har sannolikt mycket lite att göra med att man sysslar med någon typ av ekosystem, om man inte utvecklar iOS-appar eller på något annat OS från apple.

MacBooks är inte dyrare än en PC i samma nivå eller prestanda, så det är en skröna.

Dataspelsdelen var inte riktad till dig, den var riktad till TS. Varför jag skrev det var för att majoriteten av jobben där man programmerar är arbetet inte jätte krävande på datorn och kommer därför inte behöva en jätte stark CPU eller mycket ram-minne.
När man pratar med folk som vill börja programmera så leder det ofta in på att man är intresserad av spel eller liknande.

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Waup:

Det har sannolikt mycket lite att göra med att man sysslar med någon typ av ekosystem, om man inte utvecklar iOS-appar eller på något annat OS från apple.

MacBooks är inte dyrare än en PC i samma nivå eller prestanda, så det är en skröna.

Dataspelsdelen var inte riktad till dig, den var riktad till TS. Varför jag skrev det var för att majoriteten av jobben där man programmerar är arbetet inte jätte krävande på datorn och kommer därför inte behöva en jätte stark CPU eller mycket ram-minne.
När man pratar med folk som vill börja programmera så leder det ofta in på att man är intresserad av spel eller liknande.

Tvärtom, vilket ekosystem man är investerat i spelar ofta ganska stor roll. Inte minst genom att support- och underhållskostnader sjunker.

En skröna du gärna får motbevisa

Beroende på vad man kompilerar kan det vara ganska tunggrott. Håller man sig till webbprogrammering kanske jag kan hålla med dig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Något som verkar missas i denna diskussion är att ska man tex koda för webben, speciellt backend så använder man ofta verktyg som är klart mer native i linux och osx än windows.
php, python osv. är saker som finns native till osx och fungerar precis som på serverplattformen det sannorlikt kommer köras på (linux).

Ska man däremot koda på Windows måste man installera en uppsjö av bibliotek och binärer som inte ter sig exakt likadant. Dessutom ska man dra upp en webbserver som tex nginx eller apache på windows får man verkligen kompromissa.

Därav lämpar sig osx väldigt bra till utveckling. Samma sak med c++ där du har gcc/llvm och alla standardlibrarys.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sidde:

Något som verkar missas i denna diskussion är att ska man tex koda för webben, speciellt backend så använder man ofta verktyg som är klart mer native i linux och osx än windows.
php, python osv. är saker som finns native till osx och fungerar precis som på serverplattformen det sannorlikt kommer köras på (linux).

Ska man däremot koda på Windows måste man installera en uppsjö av bibliotek och binärer som inte ter sig exakt likadant. Dessutom ska man dra upp en webbserver som tex nginx eller apache på windows får man verkligen kompromissa.

Därav lämpar sig osx väldigt bra till utveckling. Samma sak med c++ där du har gcc/llvm och alla standardlibrarys.

Ja, ännu bättre än Windows är Linux så klart. Har iofs inte ens nämnt Windows, så du kanske syftade på tidigare inlägg.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, ännu bättre än Windows är Linux så klart. Har iofs inte ens nämnt Windows, så du kanske syftade på tidigare inlägg.

Tänkte på hela tråden jag.
Skulle nog säga att Linux är klart bästa utvecklingsmiljöerna. Dock är det inte alltid ett smärtfritt system på en laptop men passar mycket bra på stationära datorer och servrar och därför blir OSX en bra kompromiss.
Men både OS X och Linux är fördelaktigt jämfört med Windows när det kommer till applikationer och bibliotek för utveckling imo.